Libertatea Noastră, 1950 (Anul 1, nr. 1)

1950-06-01 / nr. 1

LIBERTATEA Noastra INFORMATIVUL ANUL I. Nr. 1. „Unitate, înţelegere, frăţie între Unguri, Slavi şi Români!“ (Kossuth) UNIUNII CULTURALE A ROMANILOR DIN UNGARIA GYULA 10 PAGINI 50 fill. JOI 1 IUNIE 1950. Cu ocazia apariţiei primului nostru ziar, noi Românii din Ungaria trimitem tovarăşului Stalin, marelui prieten al popoarelor şi al muncitorilor din lume, cele mai călduroase salutări. Noi în primul rând lui îi putem mulţumi că am fost eliberaţi de sub robia îndoită, ce ne-a amărăt soarta de veacuri. La fel Uniunea Culturală a Românilor din Ungaria cu această ocazie fericită, salută cu drag cititorii români din Ungaria. Cu apariţia „Libertăţii Noastre“ începe o epocă nouă în viaţa românilor din Ungaria. Acest ziar va fi organul de luptă al Românilor din ţară în marea muncă a construirii socialismului. SĂ STRÂNGEM LA TIMP şi bine recolta, SĂ ASIGURĂM REUŞITA colectărilor ! Hotărîrea Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Maghiare publicată în ziua de 28 Mai pune în faţa întregului Partid şi a aparatului de Stat, a organizaţiilor de massă (DEFOSz, MNDSz, DISz) şi a tuturor oamenilor muncii, cea mai importantă sarcină actuală în cadrul luptei pentru bunăstarea poporului muncitor, pentru întărirea Patriei şi pentru pace , strângerea la timp şi fără pierderi a recoltei anului 1950. Această hotărîre pune în faţa Partidului, a clasei muncitoare şi a ţărănimii muncitoare sarcina organizării recoltării, treerişului, colectărilor, transportării şi înmagazinării cerealelor în cele mai bune condiţiuni, la timp şi îndeosebi fără pierderi. După cum arată tovarăşul Stalin , „culesul este o treabă de sezon şi lui nu-i place să aştepte. Ai cules la timp — ai câştigat, ai întârziat — ai pierdut“. Să facem astfel ca nici un spic să nu rămână pe câmp, niciun bob să nu se piardă, să nu se strice. îndeplinirea acestei sarcini patriotice va cere un uriaş efort. Vor trebui învinse un şir întreg de greutăţi. Nicicând în trecut burghezia n’a organizat şi nici nu putea organiza o asemenea acţiune. Ea se preocupa să asigure venituri moşierilor, chiaburilor, şi negustorilor de cereale şi nu să îmbunătăţească nivelul de trai al oamenilor muncii. De aceea noi nu am moştenit de la burghezie nici mijloacele necesare (depozite, mijloace de transport) şi nici deprinderea unei operaţiuni de o asemenea amploare. Aceste lipsuri trebuesc învinse de spiritul de organizare, de disciplina, de eforturile şi de patriotismul oamenilor muncii, conduşi de Partid, Ministerelor, organelor şi muncitorilor din sectorul industriei şi transporturilor, hotărîrea le fixează sarcini însemnate. Fiecare conducător, tehnician, muncitor din industrie va trebui să lucreze cu râvnă sporită pentru a asigura la timp reparaţiile, piesele, carburanţii, uneltele şi materialele necesare bunei funcţionări a maşinilor ce vor fi folosite la strângerea recoltei. In fruntea acţiunii pentru strângerea recoltei trebue să fie — sub steagul întrecerii socialiste — sectorul socialist din agricultură, A.M.G. gospodăriile agricole de Stat şi gospodăriile agricole colective. In faţa membrilor Partidului nostru, a membrilor organizaţiilor de massă şi a tuturor oamenilor muncii stă astăzi o sarcină măreaţă: aceea de a asigura prin eforturi comune hrana poporului muncitor, ridicarea bunei lui stări! Să ne îndeplinim cu cinste această datorie patriotică, să strângem la timp şi fără pierderi recolta bogată din acest an a pământului ţării noastre ! Să întărim şi pe această cale hotărîrea noastră de a face Republica Populară Maghiară mai bogată, mai puternică, mai de neînvins ! PARTIDUL SALUTĂ APARIŢIA ziarului „Libertatea Noastră“ Scrisoarea Secretarului Judeţean din Békéscsaba câtre Secretarul Uniunii Culturale. O deosebită bucurie m’a cuprins, când mi-ai comunicat, că In curând şi că deja în luna iunie va apare ziarul muncitorilor români din Ungaria. Sunt convins, că apariţia acestui ziar redactat în limba română a produs o bucurie unanimă între toţi membrii Partidului şi prin rândurile muncitorilor cinstiţi şi va fi o nouă dovadă a politicei leniniste juste, condusă de Partidul şi Guvernul nostru şi o vie mărturie, că naţionalităţile conlocuitoare în ţara noastră se bucură de egale drepturi cetăţeneşti. După ziarele apărute în limba sârbă şi slovacă, apariţia acestui ziar românesc este o nouă piatră de hotar în construirea şi consolidarea priteniei dintre cele două state cu democraţie populară şi va contribui şi mai pronunţat la o cât mai strânsă legătură de prietenie, între poporul maghiar şi român şi între toate popoarele iubitoare de libertate. Doresc din toată inima ca acest ziar să reoglindească în semnul prieteniei marea cinste şi deosebită consideraţie ce o nutrim noi comuniştii unguri şi neunguri faţă de poporul român, care prin muncă şi sărguinţă din ce în ce mai conştientă participă la desvoltarea patriei noastre comune, la construirea Ungariei socialiste. Toţi muncitorii din ţara această trebue să simtă, că Partidul şi Guvernul nostru se străduieşte din răsputeri să ridice nivelul vieţii economice şi culturale a muncitorimii fără deosebire de naţionalitate. Suntem îndreptăţiţi a crede, că muncitorii români îşi vor intensifica şi ei forţele şi împreună cu noi cot la cot vor lupta pentru ridicarea noastră a tuturor împotriva chiaburimii, exploatatorilor satelor şi împotriva reacţiunii clericale. Comitetul Judeţului Békés al Partidului Muncitoresc Maghiar se simte fericit şi mândru, că politica leninistă-stalinistă, care s-a dovedit, în mod strălucit cea mai justă. Politica aceasta, sub conducerea înţeleptului nostru tovarăş Rákosi, are zi de zi mari succese în rândurile muncitorilor de naţionalitate maghiară, română, slovacă şi sârbă. Propovăduiţi în limba voastră prietenia şi frăţia popoarelor, luptaţi cu dârzenie împotriva oricărei manifestări de şovinism şi naţionalism! Békéscsaba, la 27 Mai 1950. Cu salutări de tovărăşie: Francisc Keleti Secretar judeţean