Libertatea Noastră, 1951 (Anul 1, nr. 1-14)

1951-01-15 / nr. 1

LIBERTATEA „Unitate, înţelegere, frăţie între Unguri, Slavi şi Români!“ (Kossuth) noastră INFORMATIVUL UNIUNII CULTURALE A ROMÂNILOR DIN UNGARIA — GYULA ANUL I. Nr. 1. 10 PAGINI 1 Fr. LUNI 15 IANUARIE 1951. Cu ocazia apariţiei primului nostru ziar, noi Românii din Ungaria trimitem tovarăşului Stalin, marelui prieten al popoarelor şi al muncitorilor din lume, cele mai călduroase salutări. Noi în primul rând lui îi putem mulţumi că am fost eliberaţi de sub robia îndoită, ce ne-a amărît soarta de veacuri. La fel, Uniunea Culturală a Românilor din Ungaria, cu această ocazie fericită, salută cu drag cititorii români din Ungaria." Cu apariţia „Libertăţii Noastre“ începe o epoca nouă în viaţa româniilor din Ungaria. Acest ziar va fi organul de luptă al Românilor din ţară în marea muncă a construirii socialismului. V. II. ILIE VII I VII Se vor împlini 27 de ani de la moartea lui Vladimir Iliei Lenin, marele geniu al omenirii, întemeietorul Partidului Comunist Bolşevic, creatorul şi conducătorul primului Stat Socialist din lume, învăţătorul şi conducătorul oamenilor muncii din lumea întreagă. Acum un sfert de veac, la 21 ianuarie 1924, în oraşul Gorki a încetat să bată inima înflăcărată a omului al cărui nume este atât de drag clasei muncitoare din lumea întreagă, inima omului al cărui nume este atât de scump tuturor asupriţilor şi exploataţilor, tuturor celor cari luptă pentru adevăr şi dreptate, pentru pace şi împotriva imperialismului. Lenin era şi este drag minerilor englezi, ţesătorilor francezi, minerilor noştri, proletarilor şi ţăranilor din lumea întreagă. Lenin era şi este iubit de toţi aceia care luptă pentru o orânduire în care niciun om să nu trăiască din munca altuia, în care să nu existe exploatatori. Pentru prima dată în istoria mult frământată a omenirii, Lenin a înfăptuit visul celor mai buni şi mai luminaţi oameni, visul celor mulţi şi exploataţi, visul celor cari prin munca lor creaseră o mulţime de bunuri, dar cari niciodată nu s’au putut bucura de roadele muncii lor. Lenin, împreună cu cel mai apropiat tovarăş al său, Stalin au înfiinţat şi au crescut Partidul Comunist Bolşevic, ca un Partid conducător, conştient, detaşament marxist al clasei muncitoare, condus de cea mai înaintată ştiinţă, revoluţionară marxist-leninistă. Cu înţelepciune şi prevedere ei au condus clasa muncitoare şi ţărănimea săracă, la victoria Marei Revoluţii Socialiste din Octombrie. In urma victoriei acestei Mari Revoluţii s’a creat primul Stat Socialist din lume, care pentru întâia oară în istorie a doborît pe moşieri şi capitalişti, aducând la putere, la conducerea statului, clasa muncitoare şi ţărănimea săracă. Prin aceasta, Lenin a arătat că eliberarea clasei muncitoare şi a ţărănimii sărace nu este un vis, — şi că ea poate şi trebue să dea, mnă o realitate. întemeierea primului Stat Socialist din lume a făcut ca In întreaga lume clasa muncitoare să se ridice cu şi mai multă hotărîre, să lupte cu şi mai multă încredere pentru eliberarea tuturor asupriţilor. Lenin n’a fost numai conducătorul oamenilor muncii din Rusia. Ei n’a fost numai conducătorul clasei muncitoare din Europa. Lenin nu a fost numai conducătorul asupriţilor din colonii, ci a fost conducătorul oamenilor muncii din lumea întregagă. Lenin a fost iubit de oamenii muncii din lumea întreagă care îi cinstesc memoria ca pe a unui părinte, dascăl și conducător. PARTIDUL SALUTA APARIŢIA ziarului „Libertatea Noastră“ Scrisoarea Secretarului Judeţean din Békéscsaba către Secretarul Uniunii Culturale. O deosebită bucurie m’a cuprins, când mi-ai comunicat, că în curând şi că deja în lunile de toamnă va apare ziarul muncitorilor români din Ungaria. Sunt convins, că apariţia acestui ziar redactat în limba română a produs o bucurie unanimă între toţi membrii Partidului şi prin rândurile muncitorilor cinstiţi şi va fi o nouă dovadă a politicei leniniste juste, condusă de Partidul şi Guvernul nostru şi o vie mărturie, că naţionalităţile conlocuitoare în ţara noastră se bucură de egale drepturi cetăţeneşti. După ziarele apărute în limba sârbă şi slovacă, apariţia acestui ziar românesc este o nouă piatră de hotar în construirea şi consolidarea prieteniei dintre cele două state cu democraţie populară şi va contribui şi mai pronunţat la o cât mai strânsă legătură de prietenie, între poporul maghiar şi român şi între toate popoarele iubitoare de libertate. Doresc din toată inima ca acest ziar să reoglindească în semnul prieteniei marea cinste şi deosebita consideraţie ce o nutrim noi comuniştii unguri şi neunguri faţă de poporul român, care prin muncă şi sârguinţă din ce în ce mai conştientă participă la desvoltarea patriei noastre comune, la construirea Ungariei socialiste. Toţi muncitorii din ţara aceasta trebue să simtă, că Partidul şi Guvernul nostru se străduieşte din răsputeri să ridice nivelul vieţii economice şi culturale a muncitorimii fără deosebire de naţionalitate. Suntem îndreptăţiţi a crede, că muncitorii români îşi vor intensifica şi ei forţele şi împreună cu noi cot la cot vor lupta pentru ridicarea noastră, a tuturor, împotriva chiabrimii, exploatatorilor satelor şi împotriva reacţiunii clericale. Şi totodată credem că muncitorii români vor lupta pentru pace, căci ,niciodată Patria noastră n’a fost atât de bogată şi luminoasă ca acum, n’a fost atât de puternică cum este azi în frontul păcii şi socialismului, şi niciodată n’a avut o călăuză atât de credincioasă şi înţeleaptă ca Partidul. Comitetul Judeţului Békés al Partidului Celor ce Muncesc din Ungaria se simte fericit şi mândru, că politica leninistă stalinistă, s’a dovedit, în mod strălucit cea mai justă. Politica aceasta, sub conducerea înţeleptului nostru tovarăş Rákosi, are zi de zi mari succese în rândurile muncitorilor de naţionalitatea maghiară, română, slovacă şi sârbă. Propovăduiţi în limba noastră prietenia şi frăţia popoarelor, luptaţi cu dârzenie împotriva oricărei manifestări de şovinism şi naţionalism! Békéscsaba, la 10 Aug. 1950. Cu salutări de tovărăşie: Francisc Keleti Secretar judeţean