Foaia Noastră, 1957 (Anul 1, nr. 21-24)

1957-11-01 / nr. 21

DIN LUMEA . FOAIA NOASTRĂ VIZITA DELEGAŢIEI PARLAMENTARE DIN RDG La invitaţia Adunării de Stat a Republicii Populare Ungare o delegaţie parlamentară din Republica Democrată Germană a sosit la Budapesta, avînd în frunte pe Johannes Dieckmann preşedintele Camerei Populare. La aeroportul Ferihegy oaspeţii germani au fost întâmpinaţi de reprezentanţii parlamentului nostru. Salutul de primire a fost rostit de Sándor Rónai preşedintele Adunării de Stat. A fost prezent şi Rudolf Helmer ambasadorul Republicii Democrate Germane la Budapesta, împreună cu membrii ambasadei. La cuvintele de bun sosit ale tovarăşului Sándor Rónai din partea delegaţiei germane a răspuns Johannes Dieckmann. Delegaţia parlamentară germană prima vizită a făcut-o la fabrica de autobuse „Ikarus“, unde oaspeţii au fost conduşi de directorul fabricii. Moscova Mareşalul Malinovski ar fost numit mulatrul forţelor armate în Uniunea Sovietică, în locul mareşalul Jukov, care a fost eliberat din această funcţiune. _ Ankara v____ ______ Izmot Inonii, fostul preşedinte al Turciei, şeful partidului republican, a rostit o cuvîntare la Istanbul, în care a subliniat, că mişcările de trupe turceşti la graniţa cu Siria, sunt cu totul de prisos şi nu corespund spiritului vremii. La fel şi presa turcească îşi manifestă nemulţumirea faţă de orientarea actuală a politicii externe a guvernului turc. Tokio O delegaţie a partidului comunist japonez va participa la festivităţile de la Moscova, ce se vor organiza cu ocaz.a celei de a 40-a aniversare a Marii Revoluţii Socialiste din Octombrie. Delegaţia va fi condusă de Josio Siga, iar membrii delegaţiei, I Koteto Kurahara, şeful secţiei cul-turale a partidului şi Takeo Takei, membru al comitetului de redacţie al ziarului Akahata, Haga • Ziarul Warheid a publicat scrisoarea Consiliului bisericilor din Olanda, adresată guvernului şi celor două camere, prin care au cerut interzicerea experienţelor de arme atomice. Washington Cu cîteva zile în urmă Eisenhower, preşedintele Statelor Unite şi Mac Millan, primul ministru al Marii Britanii, însoţiţi de miniştrii de externe Dulles şi Selwyn Lloyd, au dus convorbiri în Casa Albă despre problemele colaborării anglo—amecane în domeniul militar, ştiinţific şi tehnic. Moscova In Uniunea Sovietică se realizează un film fantastico-ştiinţific. Acţiunea filmului începe în anul 1951, în ziua lansării satelitului artificial. Filmul va prezenta lansarea satelitului artificial şi modul cum îşi închipuie oamenii de ştiinţă sovietici lupta dusă împotriva razelor cosmice, care constituie un pericol de moarte pentru organism şi iÿipotriva meteoriţilor. Guvernul Republicii Federale Germane a rupt relaţiile diplomatice cu Iugoslavia. Guvernul vestgerman a motivat această rupere a relaţiilor diplomatice cu faptul, că guvernul iugoslav a hotărit să stabilească relaţii diplomatice cu Republica Democrată Germană. Hotărîrea guvernului a produs o consternare chiar şi în opinia publică din Ger- Imania de Vest. Praga O delegaţie a Partidului Comunist din Cehoslovacia, condusă de Vladimir Moucky, redactorul-şef al ziarului Rude Pravo, a făcut o vizită în Italia, unde a avut convorbiri cu delegaţia Partidului Comunist Italian, în frunte cu Palmiro Togliati. Colombo La adunarea organizată cu ocazia zilei Organizaţiei Naţiunilor Unite dl. Bandaranaike, primul ministru al Ceylonului a luat o poziţie fermă pentru admiterea Chinei în ONU. „Nu pot să înţeleg ce motive mîrşave pot împiedica această admitere“ , - a spus între altele. Paris Filmul lui Charlie Chaplin întitulat „Un rege la Newyork“, cu tendinţe antiamericane, în ziua de 24 octombrie a fost prezentat cu mare succes la Paris. Newyork Reprezentantul iugoslav a înaintat în comitetul politic ONU un proiect de rezoluţie în care a somat cele patru puteri mari occidentale, precum şi Uniunea Sovietică, să elaboreze măsuri care ar asigura ca proiectilele balistice intercotinentale şi rachetele ce urmează să fie lansate în sfere cosmice, să se folosească exclusiv pentru scopuri ştiinţifice şi paşnice. în proiect se cere, să se găsească modalităţi pentru suspendarea imediată a experienţelor termonucleare. LARGA Criza de guvern din Franţa Criza de guvern din Franţa durează de cinci săptămîni. în acest interval de timp de la căderea guvernului Bourges Maonoury, politicieni francezi de diferite nuanţe au încercat să formeze noul guvern. Ultimul om polite care a făcut o încercare pe baza unei însărcinări primite din partea preşedintelui Coty, a fost socialistul Guy Mollet. Dacă guvernul Guy Mollet ar fi primit votul de încredere al parlamentului, pe baza unei înţelegeri înainte stabilită, ar fi rămas la putere numai patru luni. Insă parlamentul francez i-a refuzat şi lui Guy Mollet votul de încredere. La şedinţa parlamentului 290 de voturi au fost pentru şi 227 contra. La comemorarea organizată în oraşul Nagykőrös în amintirea lui Arany János scriitorul Ferenc Szemlér din R. P. R. citeşte mesajul trimis de dr. Petru Groza, preşedintele prezidiului Marii Adunării Naționale a R. P. R. Peking Delegaţia chineză care va participa la festivităţile celei de a 40-a aniversare a Marii Revoluţii Socialiste din Octombrie, va fi condusă de tov. Mao-Te-Dun. . .. _ Consfătuirea consiliului Frontului Patriotic Popular Consiliul Frontului Patriotic Popular a ţinut o şedinţă în zilele de 21 şi 22 octombrie a. c. La această şedinţă au fost completate locurile devenite vacante, atit în consiliu, cît şi în prezidiul F. P. P. Dăm mai jos noua compunere a prezidiului Frontului Patriotic Popular. Membrii prezidiului: Antal Apró, Imre Achátz, Sándor Barcs, Albert Bereczky, Bugár Jánosné, István Csorba, Lajos Cseterki, József Darvas, István Dobi, Ferenc Erdei, Tibor Erdey-Grúz, Sándor Gáspár, József Grősz, Ferenc Harrer, János Kádár, Gyula Kállai, Imre Kiss, Ödön Kisházi, Zoltán Kodály, Zoltán Komócsin, György Marosán, Ernő Mihályfi, Nagy Józsefné (dir. fabricii textile Goldberger), József Nagyistók, Lajos Ordass, Gyula Ortutay, Sándor Palkó, György Parragi, János Péter, Ignác Pioker, Kálmán Pongrácz, Sándor Rónai, József Sándor, Árpád Szakasits, Kálmán Sziveri, Pál Szabó, Anna Tóth, Lajos Tóth, Vass Istvánná, Ferenc Z. Nagy. Preşedinte: Antal Apró. Vicepreşedinţi: József Darvas, István Dobi, Ferenc Harrer, János Kádár, Pál Szabó. Secretar general: Gyula Ortutay. Secretari: Sándor Harmati, László Bihari, László Nánási, Imre Szatmári-Nagy, Vass Istvánná. O întrlnire între delegaţii Partidului Comunist din Austria şi ai P. M. S. U. în zilele trecute au fost purtate convorbiri la Budapesta între delegaţii Partidului Comunist din Austria şi ai Partidului Muncitoresc Socialist Ungar. Delegaţia austriacă a fost compusă din tovarăşii: Franz Horner, membru în comitetul politic al Partidului Comunist din Austria, Erwin Zucker-Schilling şi Franz West, membri în comitetul central al partidului. Oaspeţii austriaci s-au întîlnit cu oamenii muncii din capitala maghiară, în cadrul unui miting, organizat în sala Sporturilor. La miting a vorbit tov. Franz Horner, iar din partea PMSU tov. György Marosán. Tineri in Parlament Uniunea Tinerilor Comunişti din Ungaria (KISZ) a ţinut în zilele trecute o şedinţă pe ţară în parlamentul ţării. La dezbateri au venit din partea Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Socialist Ungar tov. János Kádár, primul secretar lu C. C. şi tov. György Marosán, secretarul organizației din capitală a partidului, în numărul următor revenim asupra evenimentului. Delegaţie culturală sovietică la Budapesta în zilele trecute a sosit la Budapesta o delegaţie culturală din Uniunea Sovietică, în vederea elaborării planului de muncă pe anul 1958 al Convenţiei culturale dintre Republica Populară Ungară şi Uniunea Sovietică. Conducătorul delegaţiei este tovarăşul G. A. Iukov, preşedintele Comitetului de stat pentru relaţiile culturale cu străinătatea, iar membrii delegaţiei: N. N. Danilov ministru adjunct la Ministerul învăţămîntului, S. V. Rumianţev ministru adjunct la Ministerul Învăţămîntului Superior, F. S. Maksimenco, ministru adjunct la Ministerul Invăţămîntului, M. A. Popov, şef de secţie din Ministerul de Externe al U. R. S. S. La sosire oaspeţii sovietici au fost salutaţi de József Szigeti, Magda Jóboru, Ernő Mihályfi, miniştri sjuncţi la Ministerul Culturii, Lászl Orbán şeful secţiei culturale şi ştiinţifice de pe lingă C. C. al Partidului Muncitoresc Socialist Ungar, László Gyáros trimis plenipotenţiar şi ministru extraordinar la Ministerul de Externe, Irén Rózsa secretara genrala a Institutului pentru relaţii culturale cu străinătatea, Sande Demeter secretarul general al Asociației Maghiaro-Sovietice de Prietenie. Combinatul chimic de pe Tisa" Comoara cîmpurilor de gaz metan din R. P. R. procurge peste 350 km pe teritoriul Republicii Populare Române şi al Republicii Populare Ungare ca, prin reţeaua de conducte care porneşte de la Zău de Câmpie, să ajungă la staţia de primire a gazului metan din Tiszapalkonya, unde se va înălţa cea mai mare construcţie chimică din Ungaria: Combinatul Chimic de pe Tisa. Atît conducta, cît şi însuşi combinatul servesc interesele comune ale celor două ţări de democraţie populară, experienţele obţinute la construirea combinatului, metodele tehnologice experimentate, vor fi folosite în ambele țări. Combinatul va produce materii de bază industriale pe o scară largă, va crea printre altele baza industriei plastice ungare, va asigura materii de bază industriei textile, va aproviziona agricultura cu îngrășăminte azotice, va produce materii de bază pentru industria coloranţilor, medicamentelor şi a solvanţilor. Şi toate aceste produse se fabrică din gazul metan — de altfel foarte puţin întrebuinţat pînă acum ca materie de bază — pe urmă din sare, calcar şi aer. Producţia anuală a combinatului în prima perioadă va fi de 6000 tone. E clar că în combinat se întrebuinţează o serie de procedee de fabricaţie, care în Ungaria încă n-au fost experimentate. Va trebui deci să se recurgă la ajutorul ţărilor prietene, ca acest combinat să devină una dintre cele mai moderne uzine, nu numai din Ungaria, ci şi din toată Europa. E însemnat ajutorul tehnic dat de Uniunea Sovietică, de Republica Cehoslovacă şi de Staţia Experimentală Mixtă Romîno-Maghiară din Buciumeni, realizare comună a celor două ţări, ale cărei experienţe vor fi de asemenea de mare folos la formarea procedeelor de fabricaţie. Anul acesta a început întruntm accelerat construcţia Colbinatului, o parte din conducta de gaz metan a sectorului maghiar s-a şi aşezat în pămn în noul oraş socialist construcţia primului grup d imobile, cuprinzînd 72 apartamente de cite 2—3 camere, a fost terminată. Primele imobile au fost înzestrate şi cu magazinele necesare. Căminul Arral este în construcţiesoţa anul acesta se va începe construcţia a mai multor sute de apartamente de cîte 1—2 camere. Pe locul unde lucrează azi sute de muncitori, constructori şi ingineri, peste cîţiva ani se vor înălţa halele uzinelor combinatului şi imobilele impozante ale noului oraş, Béla Medgyessi.