Foaia Noastră, 1959 (Anul 3, nr. 1-24)

1959-01-01 / nr. 1

FOAIA HORIRA ORGANUL UNIUNII DEMOCRATICE A ROMÎNILOR DIN UNGARIA Anul III. Nr. 1. — Joi, 1 ianuarie 1959. 8 pagini 60 fill. AN NOU FERICIT, PAŞNIC ŞI BOGAT ÎN SUCCESE! Oamenii muncii din lumea întreagă îşi urează un an nou fericit şi paşnic conform obiceiurilor şi tradiţiilor lor, prin grai viu sau în scris şi mulţi numai în gînd. în pragul noului an inima oamenilor este cuprinsă pentru cîteva clipe de un optimism nou şi de speranţe noi, în aşteptarea fericirii din sufletele oamenilor simpli dispare grija de toate zilele şi mînia. Chiar şi acolo unde teroarea este mai cruntă, pentru cîteva clipe se împrăştie umbrele urii, şi norii întunecaţi ai necazurilor şi ai amărăciunii. Optimismul şi bunătatea din inimile oamenilor şi urările de bine cu ocazia anului nou fac ca noaptea să devină mai luminoasă, stelele mai strălucitoare şi feţele oamenilor brăzdate de gînduri se înseninează. Numai feţele exploatatorilor nemiloşi nu pot fi înseninate de bucuria oamenilor muncii şi de străduinţele lor spre o viaţă mai fericită. Sfînta năzuinţă a celor care luptă pentru pace şi fericire singură ne obligă să le urăm an nou fericit şi paşnic oamenilor muncii din orice parte a lumii şi tuturor oamenilor cinstiţi. Pe lingă aceasta şi cu această ocazie în numele colaboratorilor mei şi al meu personal le urez un an nou fericit, paşnic şi bogat în succese tuturor cititorilor din ţară şi din străinătate ai „Foii Noastre“, colaboratorilor ei interni şi externi. An nou fericit, paşnic şi bogat în succese! Oare ce înseamnă aceasta pentru noi, pentru poporul nostru care îşi făureşte o viaţă nouă şi pentru întregul lagăr al socialismului? Munca creatoare a milioanelor de oameni. Înfrînarea aţîţătorilor la război. Menţinerea păcii. Noi şi noi rezultate pe terenul politic, economic şi cultural. Acesta este sensul anului nou fericit şi paşnic, fiindcă aceasta vrem cu toţii şi pentru aceasta luptă partea mai mare şi mai bună a omenirii, îndeplinirea planurilor stabilite pentru ţara întreagă, în familii, sau cele individuale, dezvoltarea realizărilor noastre industriale, în agricultură şi cele culturale, precum şi ridicarea sigură a nivelului de trai nu pot fi promovate decît de un an în care predomină pacea. Garanţia unui astfel de an o constituie anul 1958. Dacă oricine face un bilanţ al rezultatelor pe ţară, în familii sau pentru fiecare individ aparte, va putea constata cu bucurie că ne-am întărit şi am făcut noi paşi spre triumful final al socialismului. Aceasta o dovedesc uzinele noastre în continuă dezvoltare şi noile gospodării agricole colective, o serie de şcoli noi şi numărul crescut al celor înscrişi în şcoli. Aceasta o dovedesc alegerile pentru sfaturile populare şi de deputaţi în Adunarea de Stat. Aceasta o documentează hainele şi mobilele noi, aparatele de radio şi de televiziune, cărţile ajunse şi în cele mai modeste locuinţe şi tot ce ne înconjoară, însă pentru asigurarea unui an nou fericit, paşnic şi bogat în succese trebuie să ducem o luptă dîrză pe terenul politic, economic, cultural, fiindcă aţîţătorii la război, exploatatorii fac tot posibilul pentru ca să-şi prelungească dominaţia. Duşmanii înrăiţi ai vieţii noastre din ce în ce mai frumoasă, care îşi aruncă umbra lor funestă chiar şi asupra urărilor noastre de anul nou, nu pot fi înfrînţi şi zdrobiţi decît cu braţe oţelite în muncă, prin munca noastră intelectuală care serveşte interesele milioanelor de oameni, prin strîngerea rîndurilor tuturor acelora care doresc pacea şi viaţa fericită. Victoria finală însă va constitui o recompensă binemeritată a celor care luptă pentru pace şi fericire. La obţinerea acestei victorii este necesară unirea şi munca tuturor cititorilor gazetei noastre şi a fiecărui om cinstit, în credinţa că aceasta se va realiza, doresc an nou fericit, paşnic şi bogat în succese tuturora, tuturor pedagogilor şi elevilor. Kovács Péter IANUARIE 1959 Numele vechi: Ghenare. Zile însemnate: 1 ianuarie: Anul Nou; 21 ianuarie: a încetat din viaţă marele conducător al proletariatului, Vladimir Ilici Lenin (1921); 24 ianuarie: Unirea Moldovei şi a Munteniei într-o singură ţară (1859). Ce trebuie să facem in ianuarie: Mai întîi să ne gîndim la păsări şi să le punem firimituri şi grăunţe la locuri potrivite. Să petrecem o parte din timpul liber făcînd sport, patinînd, dîndu-ne cu săniuţa. Să ne îmbrăcăm uşor, dar călduros. în felul acesta, trupul ni se va căli şi vom fi sănătoşi. Zicală: Luna ianuarie călduroasă înseamnă primăvară friguroasă. Dunărea la Visegrád cit nou faricit ! Am ajuns din nou la sfîrşitul unui an. Este un obicei străvechi ca înainte de a păşi în noul an, oamenii să privească în urmă, să-şi facă socoteala muncii lor din anul care a trecut şi totodată să-şi facă şi planurile mai mici sau mai mari pentru anul ce le stă în faţă. La fel procedăm şi noi. Este bine să facem o astfel de dare de seamă fiindcă în felul acesta aflăm despre rezultatele obţinute în anul îmbătrînit şi vedem şi lipsurile care trebuie corectate sau înlăturate din munca noastră în viitor, împreună cu oamenii din ţară, şi noi, cetăţeni de naţionalitate romînă, am privit cu multă încredere spre anul 1958. încrederea noastră a fost bazată pe rezultatele măreţe pe care le-am obţinut în muncă încordată, asigurînd astfel întărirea vieţii noastre politice, economice şi culturale. în urma înfrîngerii contrarevoluţiei, în scurt timp am creat o bunăstare generală, de care se bucură azi şi oamenii muncii de naţionalitate română. Atunci cînd vorbim de bunăstare, înainte de toate ne gîndim la atmosfera sănătoasă în care trăim, creată de politica înţeleaptă a Partidului Muncitoresc Socialist Ungar, şi de guvernul revoluţionar muncitoresc-ţărănesc, care călăuzeşte poporul şi ţara pe drumul drept al ridicării şi al belşugului. Pe la sfârşitul anului trecut prin victoria în alegeri a Frontului Patriotic Popular s a dovedit în faţa lumii întregi că poporul nostru sprijină regimul nostru democrat popular şi merge ferm pe drumul trasat de partidul nostru. Consolidarea deplină a vieţii noastre politice şi economice a permis ca dezvoltarea culturală a naţionalităţilor să ia un avînt şi mai mare. Uniunea Democratică a Romînilor s-a şi folosit de această posibilitate şi a desfăşurat o activitate rodnică în privinţa educării şi a ridicării nivelului cultural al oamenilor muncii romîni. Ca o trăsătură nouă s-au prezentat în munca Uniunii întîlnirile dese cu oamenii muncii romîni fie prin şedinţe, reprezentaţii sau alte ocazii unde am dezbătut problemele actuale din viaţa de toate zilele, înainte de toate acele probleme, care aşteaptă rezolvare în comunele locuite de români. Astfel la iniţiativa Uniunii s-au luat măsuri pentru clădirea unor şcoli şi săli de învăţământ, în alte locuri s-a introdus în şcoală predarea limbii române, ba în altele s-au format noi echipe culturale care sînt menite să răspîndească cultura între popor. în munca noastră pentru viitor a avut o mare însemnătate apariţia rezoluţiei partidului în legătură cu problema naţionalităţilor, care trasează sarcinile de rezolvat în rîndurile naţionalităţilor. Socotim, că munca noastră în viitor va fi şi mai rodnică, vom reuşi să desfăşurăm o activitate mai vie între romînii din ţară pentru a populariza şi mai mult politica noastră sănătoasă, lupta continuă pentru ridicarea nivelului de trai, lupta pentru apărarea şi menţinerea păcii. Desigur că munca noastră numai atunci va aduce rezultatul dorit dacă sîntem sprijiniţi de oamenii muncii interesaţi şi de toţi acei care vor să muncească pentru ridicarea poporului nostru. Pe baza muncii noastre din anul trecut privim cu încredere spre anul care ne bate în uşă, de la care aşteptăm sporirea rezultatelor obţinute şi continuarea muncii noastre paşnice. Vrem ca anul 1959 să ne aducă multe bucurii şi satisfacţia deplină a muncii noastre. Vom căuta să strîngem şi mai mult legăturile cu oamenii muncii romîni, vom colabora şi mai strîns cu organele şi organizaţiile obşteşti pentru întărirea muncii de lămurire şi de convingere în rîndurile poporului. Prin mijloacele noastre vom populariza şi mai mult cultura noastră, naţională în formă şi socialistă în conţinut, pentru ca să dezvoltăm gustul pentru frumos, şi aprecierea creaţiilor populare. Prin activiştii culturali şi prin echipele noastre culturale vom asigura programe culturale de un nivel ridicat pentru ca oamenii să simtă că cultura intr-adevăr stă în slujba poporului. Speranţele noastre pentru un viitor bogat şi fericit sunt juste fiindcă slujim peste tot interesele acelor oameni care sunt stăpânii adevăraţi ai acestei ţări. Vrem să fim una cu toţi oamenii muncii şi vrem ca să întărim şi să adîncim prietenia între oamenii muncii de naţionalitate maghiară şi romînă. Vem să dispară pe veci şi urmele unui dintre locuitorii acestei ţări şi dintre popoare. Prin munca noastră modestă vrem să fim participanţi activi în marea tabără a lagărului socialist pentru rezolvarea problemelor pe cale paşnică, pentru apărarea păcii. Ştim că în această muncă şi luptă putem conta pe sprijinul oamenilor cinstiţi, pe sprijinul fiecărui om de naţionalitate romînă. Sîntem convinşi că părinţii, învăţătorii şi profesorii şcolilor noastre vor educa noua generaţie în spiritul dragostei pentru poporul muncitor, în spiritul înfrăţirii între popoare. Cu aceste gînduri urăm cititorilor „Foii Noastre“, tinerilor şi oamenilor muncii de naţionalitate romînă, an nou fericit, bogat în succese, spre mulţumirea tuturora. Fretru Szilágyi secretar general al Uniunii Democratice a Românilor din Ungaria Colectivul redacţional al Foii Noastre urează un an nou fericit şi îmbelşugat, multă sănătate şi bucurie tuturor abonaţilor, cititorilor şi prietenilor gazetei, precum şi oamenilor muncii de naţionalitatea romînă din Ungaria. Le dorim noi succese în munca lor de toate zilele, le dorim pace și fericire.