Foaia Noastră, 1960 (Anul 4, nr. 1-24)

1960-01-01 / nr. 1

Cum munceşte tineretul român pentru construirea socialismului? A vorbit apoi Nicolaie Roman, secretar al C.C. al U.T.M.-ului. După ce a transmis salutul tinerilor romîni, a accentuat: — Tineretul romín împreună cu întregul popor muncitor luptă cu însufleţire sub conducerea Partidului Muncitoresc Român pentru cauza măreaţă a socialismului. Tineretul din fabrici şi uzine contribuie cu succes la industrializarea socialistă a ţării şi la ridicarea producţiei industriale. Tineretul român a participat în mare FORIANO ALTRA SUB SEMNUL PRIETENIEI MAGHIARO-ROMÂNE Un miting al tineretului român şi maghiar la Angyalföld Cartierul „Angyalföld” din Budapesta — ca şi insula Csepel de pe Dunăre — este citadela muncitorilor maghiari.. . Aici funcţionează majoritatea marilor întreprinderi din capitală, în vechiul cartier muncitoresc „Angyalföld”, a avut loc un miting la care s-au întîlnit delegaţii Uniunii Tineretului Muncitoresc din R.P.R. cu tinerii muncitori maghiari, în sala culturală a Metalurgiştilor, în faţa a mai multor sute de tineri maghiari şi delegaţi români a vorbit Komócsin Zoltán, membru supleant în Biroul Politic al P.M.S.U., primsecretar al C.C. al Uniunii Tineretului Comunist din Ungaria, număr la construcţii de hidrocentrale, în prezent 43.000 de tineri vii iau parte la întrecerile socialiste în muncă şi există mai mult de 15.000 de brigăzi de producţie ale tineretului. In primul semestru al anului 1959 tineretul care lucrează în industrie a economisit o sumă de peste 157 milioane de lei. Mai multe sute de mii de tineri lucrează în sectorul socialist al agriculturii care înglobează 70% din totalul pămîntului cultivabil al ţării. Numai în primele luni ale anului 1959, 166.000 de tineri au intrat în gospodăriile agricole colective şi în diferitele întovărăşiri. în sfîrşit, Nicolaie Roman a accentuat că legăturile prieteneşti dintre poporul român şi maghiar, bazate pe internaţionalismul proletar, pe unitatea lagărului socialist se întăresc neîncetat. Sîntem ferm hotărîţi să întărim şi în viitor aceste legături. După discursurile rostite, Nicolaie Roman a predat drapelul U.T.M.-ului tinerilor de la Angyalföld, iar din partea organizaţiei U.T.C. de la Angyalföld secretarul Földes Róbert a înmînat un drapel delegației tineretului român. Sîntem bucuroşi de întîlnirea cu fiii poporului frate — Ne bucurăm foarte mult — a spus Komócsin Zoltán — cînd ne vizitează delegaţi ai uniunilor de tineret din ţările prietene. Noi, tinerii din Ungaria, ne întîlnim bucuroşi cu delegaţii popoarelor fraţi, care şi ei luptă — la fel ca şi noi — pentru socialism. Ei obţin zi de zi rezultate îmbucurătoare şi prin aceasta contribuie nu numai la dezvoltarea patriei lor, ci ne oferă şi nouă experienţe folositoare. Vizita delegaţiei tineretului român are o mare însemnătate în adîncirea mai departe a prieteniei dintre cele două popoare — a accentuat Komócsin Zoltán. Apoi a vorbit despre rădăcinile istorice ale prieteniei dintre poporul român şi maghiar şi a relevat faptul că fiii cei mai distinşi şi clarvăzători ai celor două popoare, care de-a rîndul Secolelor au trăit şi trăiesc în vecinătate, au sprijinit totdeauna fraternitatea romîno— maghiară. înainte de eliberare conducătorii reacţionari, marii industriaşi şi moşieri din cele două ţări au încercat să nimicească vechile relaţii de prietenie dintre cele două popoare. Prietenia romîno—maghiară s-a putut dezvolta cu adevărat doar după ce în amîndouă ţările puterea a trecut în mina poporului. Azi se realizează visurile, vechile idealuri despre prietenie, fraternitate şi colaborare dintre poporul român şi maghiar, ale celor mai eminenţi fiii ai acestor două popoare... Rezultatele obţinute de Uniunea Tineretului Muncitor din R.P. Română în munca constructivă, la învăţătură şi în educarea tineretului sunt cunoscute şi apreciate de tinerii maghiari — a spus Komócsin Zoltán. Ştim că U.T.M-ul constitue un ajutor credincios şi devotat al Partidului Muncitoresc Romín, participînd la întărirea Republicii Populare Romíne şi luptînd pentru victoria deplină a socialismului. Sîntem convinşi — a încheiat Komócsin Zoltán — că păşim pe un drum just în ceea ce priveşte dezvoltarea prieteniei dintre poporul romín şi maghiar. Ne-am lărgit relaţiile şi sîntem convinşi că în viitor ne vom întări şi mai mult forţele comune... în cursul lunii decembrie la Miskolc a fost dezvelit un monument în cinstea eroilor romîni căzuţi în luptele duse împotriva cotropitorilor fascişti, pentru eliberarea oraşului şi a regiunii Miskolc. Monumentul inaugurat poartă inscripţia: „Păstrăm cu respect memoria ostaşilor, fiii ai poporului român, care şi-au jertfit viaţa pentru idealurile internaţionalismului proletar, pentru eliberarea ţării noastre. Decembrie 1959. Populaţia oraşului Miskolc”. * La dezvelirea monumentului a asistat şi o delegaţie din R. P. R. sub conducerea lui Ion Tutoveanu general colonel, adjunct al ministrului Forţelor Armatei, şeful Marelui Stat Major al Armatei. Din delegaţie au făcut parte: Nicolae Cătană, directorul general al Combinatului siderurgic Hunedoara, Ion Ardeleanu, preşedintele sfatului popular al oraşului Hunedoara şi Grigore Dan general major în rezervă, în fotografia din stînga. General colonelul Ion Tutoveanu şi Dapsi Károly, general maior, adjunct al Ministrului Forţelor Armate, în faţa monumentului. PENTRU VEŞNICĂ AMINTIRE... Semnarea planului de colaborare ştiinţifică româno-ungară pe anul 1960 în luna decembrie s-a semnat la clubul oamenilor de ştiinţă de la Budapesta planul de muncă al colaborării ştiinţifice pe anul 1960 între Academia R. P. Române şi Academia Ungară de Ştiinţe. La semnare au fost de faţă Szerényi Sándor, membru al C.C. al P.M.S.U., Erdei Ferenc, secretar general al Academiei ungare de ştiință, reprezentanți ai Ministerului Afacerilor Externe al R.P. Ungare. A participat de asemenea Vasile Pogăceanu, ambasadorul R.P. Române la Budapesta. Planul de muncă a fost semnat de prof. Remus Răduleţ, din partea romînă, şi Gömöri Pál, din partea ungară. După semnare conducătorii celor două delegaţii au rostit scurte cuvîntări în care s-au referit la importanţa colaborării dintre cele două academii pentru adîncirea cercetării ştiinţifice şi a prieteniei dintre cele două popoare vecine constructoare ale socialismului. în aceeaşi seară Prezidiul Academiei a oferit o recepţie în cinstea delegaţiei R.P. Romíné. în seara următoare Vasile Pogăceanu, ambasadorul R.P. Romíné a oferit un cocktail cu prilejul semnării Planului de muncă. Cocktailul s-a desfășurat într-o atmosferă de caldă prietenie. 3 La Expoziţia internaţională de artă fotografică de la Bucureşti, fotografia lui BARTAL FERENC intitulată „Dans maghiar” a obţinut premiul III. Un nou acord comercial şi de plăţi între Republica Populară Romina şi Republica Populară Ungară pe 1960 în luna decembrie s-a semnat la Bucureşti Acordul privind schimbul de mărfuri şi plăţile pe anul 1960 între Republica Populară Romînă şi Republica Populară Ungară. Acordul semnat prevede o majorare simţitoare a schimburilor în 1960, faţă de 1959, în cadrul acestui acord, Republica Populară Romînă va livra Republicii Populare Ungare vagoane de marfă, tractoare, maşini unelte, utilaj petrolier, motoare electrice, transformatori, aparataj de înaltă tensiune, produse lemnoase, materiale de construcţii, produse sodice şi alte produse chimice, sare, diverse bunuri de larg consum etc. Republica Populară Ungară va livra Republicii Populare Române maşini şi instalaţii pentru industria grea, industria uşoară şi industria alimentară, maşini unelte, utilaj şi accesorii pentru telecomunicaţii, aparataj şi instrumente, laminate de oţel, aluminiu blocuri şi semifabricate de aluminiu, medicamente, fire industriale de bumbac şi diverse bunuri de consum etc. Tratativele s-au desfăşurat într-o atmosferă prietenească şi de înţelegere reciprocă. Din partea Republicii Populare Romíné Acordul a fost semnat de lr.gr. Valentin Steriopol, adjunct al ministrului Comerţului al R.P. Romíné, iar din partea Republicii Populare Ungare de Karádi Gyula, prim locţiitor al ministrului Comerțului Exterior al R.P. Ungare. A fost semnat planul pentru aplicarea pe 1960 a convenţiei de colaborare culturală între R. P. Romînă şi R. P. Ungară în zilele trecute a avut loc la Bucureşti semnarea planului de muncă pe anul 1960 pentru aplicarea convenţiei de colaborare culturală dintre R.P. Romînă şi R.P. Ungară, în spiritul relaţiilor prieteneşti dintre cele două ţări, planul pe 1960 prevede dezvoltarea colaborării dintre cele două ţări în domeniul ştiinţei şi învăţămîntului. Se prevăd de asemenea organizarea de turnee, al unui teatru de la Budapesta în R.P. Romînă şi al unui teatru din Bucureşti în R.P. Ungară, schimburi de colective artistice, de solişti şi expoziţii, traduceri şi editări de opere literare şi ştiinţifice, vizite de scriitori, ziarişti şi alţi oameni de cultură. Din partea romînă planul a fost semnat de Constanţa Crăciun, adjunct al ministrului învățămîntului și Culturii, iar din partea maghiară de Aczél György, prim locțiitor al ministrului Culturii al R.P. Ungare. După semnare, Constanța Crăciun și Aczél György au rostit cuvîntări. MIC CALENDAR 1 —15 ianuarie 1. I. 1823 — S-a născut Petőfi Sándor (m. 31 iulie 1849). 2. I. 1959 — Lansarea primei rachete cosmice sovietice. 3. I. 1876 — S-a născut Wilhelm Pieck, fruntaş al mişcării muncitoreşti internaţionale, preşedintele Republicii Democrate Germane, membru al Biroului Politic al C.C. al Partidului Socialist Unit din Germania. 8. I. 1919 — Asasinarea lui Karl Liebknecht şi a Rosei Luxemburg, luptători de seamă ai mişcării muncitoreşti internaţionale. 11. I. 1946 — Proclamarea Republicii Populare Albania. 15. I. 1850 — S-a născut Mihail Eminescu (m. 1889). 15. I. 1879 — S-a născut Ștefan Gheorghiu, conducător de seamă al clasei muncitoare din Romînia.