Foaia Noastră, 1963 (Anul 7, nr. 1-24)

1963-01-01 / nr. 1

2 FOAIA NOASTRA Reflecţii de sfîre ... Noapte de revelion. Orologiul a bătut ora 12 p e miezul nopţii, anul 1962 s-a sfîrşit. Nu este numai o frază goală dacă accentuăm că anul care s-a sfîrşit acum a încheiat o perioadă istorică pe calea construirii socialismului în ţara noastră. A fost o perioadă plină de nădejde, de frămîntări şi griji, precum şi de muncă perseverentă, începută la sfîrşitul anului 1958. Totodată a fost o perioadă glorioasă, căci sarcina trasată, de a conduce ţărănimea noastră pe făgaşul gospodăririi în comun a fost îndeplinită cu succes. Ar cere prea mult timp, dacă am dori să depănăm firul tuturor evenimentelor importante din cursul anului ce a trecut, de aceea vom reaminti numai cîteva etape ale acestor evenimente. Pentru omul care întrezăreşte viitorul, raportul Institutului Central de Statistică nicidecum nu este o simplă înșirare de date. Raportul arată că producţia industrială a crescut cu 12%, iar productivitatea cu 8%, faţă de anul precedent. In prima sesiune a parlamentului — la începutul anului — ministrul de finanţe a precizat că paralel cu progresul construcţiei socialiste trebuie să crească şi bunăstarea poporului nostru muncitor. Pe plan intern un eveniment important în cursul anului trecut a constituit consfătuirea de trei zile a Uniunii generale a cooperativelor agricole (SZÖVOSZ). Această importantă organizaţie economică şi socială s-a întrunit pentru prima dată de la transformarea de însemnătate istorică înfăptuită la sate, cu scopul de a trasa drumul pe care mişcarea cooperatistă agricolă de la noi trebuie să meargă. La începutul lunii aprilie a fost dată publicităţii hotărîrea P.M.S.U.-lui despre situaţia agriculturii noastre şi despre sarcinile viitorului. Agricultura noastră trebuie să ţină pas cu dezvoltarea industriei noastre socialiste — sublinia hotărîrea —, trebuie să se ridice la nivelul mondial al agriculturii moderne, şi să contribuie în mod eficace la ridicarea nivelului de trai al poporului nostru. Forţele noastre le vom putea îndrepta acum spre dezvoltarea rapidă a producţiei. La şedinţa din 6 aprilie a consiliului de miniştri s-a precizat că înzestrarea gospodăriilor agricole colective cu maşini proprii şi menţinerea — în acelaşi timp — a reţelei de staţiuni de maşini şi tractoare a fost o măsură cît se poate de justă. In luna aprilie, la prima consfătuire pe ţară a şefilor de brigăzi socialiste s-a făcut o apreciere generală a activităţii brigăzilor socialiste. Au participat aproape 1000 de delegaţi, reprezentînd peste un sfert de milion de membri ai acestor brigăzi care luptă conştient pentru traducerea în viaţă a principiilor socialiste în domeniul producţiei, ei se află în fruntea mişcării pentru ridicarea productivităţii şi intensificarea producţiei economicoase. Astăzi industria maghiară şi-a dobîndit un renume şi pe pieţele mondiale, ceea ce s-a dovedit şi la Tîrgul Industrial din Budapesta organizat în anul trecut, la care au luat parte şi o serie de ţări capitaliste, în număr mult mai mare decît în anii trecuţi. Colaborarea internaţională între ţările socialiste contribuie în mod considerabil nu numai la ridicarea nivelului de trai al poporului nostru, ci şi la cel al popoarelor prietene. Dovada cea mai elocventa în această privinţă constituie „Conducta Prieteniei” inaugurată în septembrie trecut, care aduce petrolul de la distanţă de mii şi mii de km din Uniunea Sovietică. Pe la începutul toamnei Partidul Muncitoresc Socialist Ungar a publicat două documente de mare importanţă cu privire la directivele Congresului al VIII-lea, precum şi hotărîrea, cu privire la lichidarea proceselor intentate împotriva participanţilor la mişcarea muncitorească prin încălcarea legii în anii cultului personalităţii. La începutul lunii noiembrie parlamentul s-a întrunit din nou şi în cadrul acestei sesiuni a fost ratificat tratatul de prietenie şi de colaborare ungaro-indoneziană, a fost dezbătut proiectul de lege cu privire la dezvoltarea, transportarea şi distribuirea energiei electrice, precum şi proiectul de lege referitor la dispoziţiile în legătură cu alegerea membrilor sfaturilor populare. Puţin după sesiunea parlamentului s-a anunţat că pe baza dispoziţiilor Constituţiei, alegerile parlamentare, precum şi alegerile generale pentru sfaturile populare au fost fixate pentru ziua de 24 februarie 1963. Un eveniment de mare importanţă a constituit încheierea convenţiei ungaro-sovietice privitoare la bauxită şi aluminiu. După cum se ştie ţara noastră dispune de bogate zăcăminte de bauxită, în schimb nu dispunem de energie necesară pentru prelucrarea bauxitei în aluminiu. Prin încheierea acestei convenţii industria de aluminiu din Ungaria va cunoaşte o rapidă dezvoltare. Lucrările celui de-al VIII- lea Congres al P.M.S.U. întrunit în luna noiembrie a încheiat o perioadă decisivă din istoria poporului nostru, perioada depunerii bazelor socialismului. Sarcinile şi importanţa lucrărilor congresului au fost determinate în primul rînd de faptul că ţara noastră a intrat în perioada desăvîrşirii construirii socialismului. Ne-am apropiat şi mai mult de ţelul prevestit de cei mai mari gînditori de omenirii . . . Sarcina de a crea o ţară în care bunurile, dreptul şi cuceririle spiritului uman sînt comoara comună a întregii societăţi, a devenit realizabilă. Vom realiza aceea societate socialistă despre care au visat cei mai buni fii ai popoarelor noastre, pe care au dorit-o şi pentru care au luptat şi ţăranii „rebeli” din Viharsarok. Opera depunerii bazelor socialiste a fost declarată încheiată de către cel de-al VIII-lea Congres, deoarece prin transformarea socialistă a agriculturii relaţiile socialiste de producţie au devenit dominante în întreaga noastră economie naţională, în ultima lună a anului 1962 o delegaţie guvernamentală condusă de tovarăşul Gyula Kállai, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri a plecat în Africa, pentru a întări legăturile prieteneşti cu popoarele ţărilor devenite independente şi cu conducătorii lor. Am prezentat doar cîteva secvenţe din filmul evenimentelor mai importante din anul 1962, totuşi şi din acestea ne putem formula o imagine deplină: am obţinut succese mari! Am progresat mult în toate domeniile vieţii noastre economice şi sociale, dar ne mai aşteaptă o serie întreagă de alte sarcini grele, dar măreţe care îşi aşteaptă îndeplinirea. Sîntem ferm convinşi că toate aceste sarcini noi le vom îndeplini cu cinste prin unirea tuturor forţelor creatoare ale poporului nostru muncitor. f. n. ARGINTUL MAGHIAR Convenţia ungaro-sovietică privitoare la bauxită şi aluminiu deschide perspective noi in domeniul industriei pentru prelucrarea aluminiului. în cadrul acesteia se dezvoltă tot mai mult şi uzinele de metale uşoare din Székesfehérvár. Se apropie de finisare cuptorul de înnobilare avînd o lungime de 22 m. In viitor va fi dezvoltată şi uzina de presare şi laminorul. Astfel uzinele de metale uşoare din Székesfehérvár vor constitui una dintre uzinele de bază ale industriei de metale uşoare din ţară. In fotografie: Blocuri de aluminiu în turnătoria uzinei. LA ANIVERSAREA R. P. R. Întregul popor român sărbătoreşte cu inima plină de bucurie împlinirea a 15 ani de la alungarea monarhiei şi proclamarea Republicii populare, înlăturarea ultimului reazim al claselor exploatatoare în conducerea statului, cucerirea întregii puteri de stat de către oamenii muncii de la oraşe şi sate a marcat momentul istoric al trecerii la înfăptuirea sarcinilor revoluţiei socialiste. Locul regilor cu blazon şi coroană ca şi al regilor finanţei şi industriei, l-a luat poporul, a cărui domnie a deschis ţării eliberate strălucite perspective de înflorire. Cei 15 ani ai republicii reprezintă desigur o perioadă istorică scurtă, dar încă de acum este limpede că niciodată în trecut poporul n-a cunoscut transformări înnoitoare atît de profunde, radicale, ca în epoca construcţiei socialiste. Romînia de altădată, vegetînd în înnapoiere şi mizerie, a devenit o ţară în plin avînt al forţelor ei creatoare. Pretutindeni se înalţă noi uzine, fabrici, centrale electrice, întreprinderile existente sunt reutilate pe baza tehnicii moderne. Rodul tot mai îmbelşugat al gospodăriilor colective, ilustrează superioritatea agriculturii socialiste. Nu este oraş unde silueta familiară a schelelor să nu vestească apariţia unor noi cartiere. Care este „secretul” acestor realizări? El constă în forţa şi superioritatea orînduirii socialiste, în descătuşarea energiei şi iniţiativei creatoare a oamenilor muncii, în apartenenţa României la marea comunitate a statelor socialiste unite prin legături frăţeşti de colaborare şi într-ajutorare. Dezvoltarea continuă a economiei naţionale, sporirea producţiei industriale şi agricole, creşterea productivităţii muncii, reprezintă baza trainică a ridicării nivelului de trai al maselor, în viaţa fiecărei familii — începînd de la salariu, pensie, ajutor familial de stat, bursă de studii, gratuitatea cărţilor şcolare, pînă la concediul de odihnă petrecut la munte sau la mare, îmbunătăţirea aprovizionării — se reflectă grija partidului pentru om. Republica Populară Romînă depune eforturi pentru extinderea relaţiilor paşnice şi a schimburilor economice şi culturale cu toate statele, pentru dezvoltarea relaţiilor de bună vecinătate şi a colaborării internaţionale, pentru promovarea perseverentă a principiilor coexistenţei paşnice şi stabilirea unei păci trainice în lume. ASPECTE DIN R. P. ROMÎNĂ în regiunea Suceava (R. P. R.), pe apa riului Bistriţa alunecă plute, pe autostrada modernizată zboară autovehicule, iar pe calea ferată reconstruită gonesc trenuri, toate acestea servind accelerarea circulaţiei şi transportului in această regiune. Un aspect al combinatului din Chiscani unde se prelucrează trestia: hala din care se alimentează cazanele de fiert. *