Foaia Noastră, 1964 (Anul 8, nr. 1-24)

1964-01-01 / nr. 1

2 Secvenţe ... din filmul evenimentelor anului trecut -O-OO-O-OOOOOOOOO-O-O-O-OOOOOOO-O-OOOO-O-OOOOOOOOOOOOO-OOO Iarăşi s-a scurs un an — şi anul 1963 e deja al istoriei: în timp de 12 luni s-au întîmplat multe evenimente importante care vor fi consemnate de istoria omenirii. Da, sfîrşitul anului nu este numai perioada dărilor de seamă, ci şi cea a amintirilor. Dar ar fi o speranţă deşartă să încerci să redai totul, să evoci amintirile tuturor evenimentelor semnificative. Vom proiecta doar cîteva secvenţe din filmul atît de bogat în evenimente al anului trecut: 1. Prima manifestare în cadrul relaţiilor de prietenie românomaghiare a constituit-o încheierea la începutul anului la Budapesta a contractului de schimb de mărfuri, care — pe lîngă multiplele convenţii culturaleşi ştiinţifice — asigură un bogat schimb de mărfuri. 2. Tovarăşul Hruşciov în repetate rînduri a recapitulat propunerile omenirii iubitoare de pace referitoare la soluţionarea paşnică a problemei germane: dacă s-ar încheia un tratat de pace cu ambele state germane, Berlinul apusean ar putea deveni un oraş liber, model al convieţuirii paşnice a statelor cu diferite sisteme sociale. — Cancelarul Adenauer avînd o vîrstă înaintată, s-a retras în pensie... dar urmaşul său Erhard, după manifestările lui de pînă acum, continuă în întregime politica predecesorului său. 3. Terorismul din Irak a produs în lumea întreagă o mare consternare. Rebelii din Bagdad l-au omorît în public pe preşedintele Kassem şi cîţiva membri ai guvernului său au pornit la o adevărată vînătoare împotriva persoanelor cu convingeri democratice. Teroriştii din Irak au servit în mare măsură interesele capitaliştilor străini, care au jecmănit fără milă izvoarele bogate de petrol ale Irakului. Dar pînă la sfîrşitul anului şi rebelii din Bagdad au fost înlăturaţi de o altă întorsătură politică. Noul preşedinte al Irakului, Abdel Salan Aref, — deşi în formă mai moderată — duce şi astăzi încă politică supusă intereselor imperialismului. 4. A murit papa Ioan al XXIII-lea, „papa păcii”, care prin enciclica sa „Pace pe pămînt” s-a adresat nu numai lumii catolice, ci şi tuturor oamenilor de bună-credinţă. Urmaşul său, papa Paul al VI-lea a declarat că, păşind pe urmele marelui său predecesor, va continua politica de pace. 5. Fidel Castro, trecînd în zbor jumătatea globului pămîntesc, în cursul anului a făcut o vizită în Uniunea Sovietică, unde conducătorul poporului cuban a avut parte de o primire însufleţită. Lupta triumfătoare a Cubei demonstrează că imperialismul nu mai poate subjuga — fără să fie pedepsit — nici înăbuşi libertatea popoarelor mici şi a ţărilor care gem încă sub robia colonialiştilor. 6. Africa, „Uriaşul negru” îşi leapădă şi el toate lanţurile. Reprezentanţii statelor din Africa, Uniunea Sovietică şi popoarele lagărului păcii, ajută în cea mai mare măsură lupta de libertate a popoarelor africane. In ultima lună a anului au devenit independente şi Kenya şi Zanzibar. Jomo Kenyatta, conducătorul luptelor duse împotriva colonialiştilor britanici, a fost ales prim-ministru al statului Kenya. V. Uniunea Sovietică a trimis în spaţiul cosmic pe cel de al cincilea şi şaselea astronauţi. Al şaselea... a fost o femeie. Prima astronaută a lumii la sfîrşitul anului s-a măritat cu astronautul A. Nikolaiev. La nunta primilor astronauţi ai lumii a luat parte şi tovarăşul Hruşciov. 8. Ziua de 5 august 1963 a fost numită de către presa mondială „Ziua cea mai frumoasă a anului”, fiindcă în această zi s-a semnat, în palatul Kremlinului din Moscova, prima convenţie cu privire la interzicerea parţială a experienţelor nucleare, conform căreia puterile mari se angajează să nu mai execute explozii atomice în atmosferă şi în spaţiul cosmic. 9. După vizita tovarăşului Hruşciov în Iugoslavia, la invitaţia tovarăşului Tito a vizitat această ţară prietenă şi tovarăşul János Kádár. Cu ocazia acestei întîlniri s-au purtat convorbiri cu privire la colaborarea între cele două ţări. Şi tovarăşul Gh. Gheorghiu-Dej a făcut o vizită în Iugoslavia. Cu tovarăşul Tito a discutat probleme care interesează ţările lor. 10. în luna noiembrie a vizitat ţara noastră delegaţia de partid şi guvernamentală a Republicii Populare Polone, condusă de tovarăşul Wladyslaw Gomulka, primul secretar al Partidului Muncitoresc Unit Polonez, şi de tovarăşul Jozef Cyrankiewicz, preşedintele Consiliului de Miniştri. Primirea călduroasă cu care poporul maghiar a întîmpinat pe delegaţii poporului polonez a dovedit din nou că prietenia seculară dintre cele două popoare n-a fost niciodată atît de strînsă ca în zilele noastre. Cu ocazia vizitei au avut loc mai multe schimburi de vederi privitoare la relaţiile dintre cele două ţări, apoi delegaţia a vizitat numeroase uzine, fabrici şi gospodării agricole colective din ţară. 11. Vestea tragică că în ziua de 22 noiembrie în oraşul Dallas a fost asasinat preşedintele Kennedy, în toată lumea a produs stupefacţie. Oamenii iubitori de pace îl deplîng cu profundă durere pe preşedintele Kennedy. Cutremurarea a fost urmată de un val de consternare. Toţi partizanii păcii şi ai progresului s-au întrebat: de cine a fost condusă mina ucigaşului? Dallas — acest oraş al occidentului sălbatic din Texas — este un centru cunoscut al elementelor de extrema dreaptă. Este ştiut că preşedintele Kennedy a pledat pentru egalitatea de drepturi a negrilor. Aportul fostului preşedinte al S. U. A. la realizarea convenţiei cu privire la interzicerea parţială a experienţelor nucleare, iniţiată de Uniunea Sovietică, este considerat de toată lumea ca cel mai mare merit al lui Kennedy. 12. (După proiectarea secvenţelor filmului al evenimentelor anului trecut, să recapitulăm pe scurt speranţele omenirii iubitoare de pace.) In anul viitor toate popoarele lumii aşteaptă din partea noului preşedinte, Lyndon Johnson şi din partea guvernului Statelor Unite, să înainteze mai departe pe drumul consolidării păcii. Problemele internaţionale să se soluţioneze prin tratative paşnice. I I I F. N. Gyula Karádi şi Nicolae Anghel cu ocazia semnării acordului maghiaro-român de schimb de mărfuri şi de plăţi Cancelarul in retragere şi cel nou, Adenauer şi Erhard Abdel Salan Aref, noul preşedinte al Irakului Un aspect alvizitei preşedintelui cuban, F. Castro, în U. R. S. S. Tov. N. S. Hruşciov felicită tînăra pereche Membrii Prezidiului Sovietului Suprem au votat decretul privitor la ratificarea interzicerii parţiale a experienţelor nucleare Tov. Jâţi/OS Kádár şi Iosip Broz Tito cu prilejul întîlnirii in Iugoslavia Tov. Gh. Gheorghiu-Dej şi I. B. Tito la masa de gală J. F. Kennedy — fostul preşedinte al S. U. A. în mijlocul ziariştilor * L. B. Johnson depune jurămîntul FOAIA NOASTRĂ