Foaia Noastră, 1966 (Anul 10, nr. 1-24)

1966-01-01 / nr. 1

FOAIA NOASTRA GAZETA OAMENILOR MUNCII ROMÂNI DIN UNGARIA Anul X. Nr. 1. — Sîmbătă, 1 ianuarie 1966. 8 pagini 60 fill. PETRU SILAGHI PRIVIM CU ÎNCREDERE SPRE VIITOR întocmirea bilanţului muncii la cite un sfîrşit de an este o tradiţie strămoşească ce se repetă şi în timpurile noastre an de an. Cu această ocazie se întocmeşte chiar o dare de seamă despre realizările obţinute individual sau de întreaga societate pe o perioadă oareşicare, semnalînd totodată şi acele lipsuri ivite care eventual au frînat sau îngreuiat obţinerea de rezultate şi mai bogate. Acest procedeu —• întocmirea bilanţului sau a dării de seamă — se pare a fi o bună metodă de urmat fiindcă astfel se pot constata cu minuţiozitate pe de o parte rezultatele înfăptuite, iar pe de altă parte se pot trasa şi planifica sarcinile pentru perioada următoare, prin realizarea cărora se va înfăptui o crescîndă îmbunătăţire a vieţii. Privind în urmă şi analizind în linii generale desfăşurarea muncii noastre din anul 1965, trebuie să constatăm că în anul terminării celui de al II-lea plan cincinal, întreaga societate, toţi oamenii muncii din industrie şi agricultură, din institutele de cercetări şi laboratoare precum şi cei din şcoli sau alte ramuri de activitate ori producţie au depus eforturi lăudabile pentru încheierea cu succes atît a anului cît şi a planului în ansamblu. Cu toate greutăţile ivite pe neaşteptate în cursul anului trecut — cum au fost molima printre vite care a bîntuit în întreaga ţară, apoi calamităţile naturale cu ploi primăvara şi inundaţii vara — în ciuda marilor pierderi suferite se poate totuşi constata că am încheiat anul aproape în toate ramurile de producţie potrivit aşteptărilor, cu succes. Acest rezultat este şi mai îmbucurător dacă luăm în seamă că prin îndeplinirea sarcinilor trasate am creat condiţii favorabile începerii noului plan cincinal! Prin terminarea şi îndeplinirea cu succes a planurilor din perioada 1961—1965, rezultatul remarcabil constă în faptul că în acest interval de timp am terminat depunerea bazelor socialismului şi în agricultură, devenind astfel dominante acum în toate ramurile de producţie procesele socialiste, baza principală a desfăşurării cu succes a construcţiei socialiste din ţara noastră. Astfel au fost realizate deci sarcinile trasate de cel de al VIII-lea Congres al Partidului Muncitoresc Socialist Ungar care a subliniat necesitatea îmbunătăţirii permanente a activităţii de planificare precum şi a întăririi continue a întregii economii naţionale. Aceste principii capătă acum un accent şi mai puternic cînd pe baza rezoluţiei partidului privitoare la unele modificări şi reforme în structura economiei naţionale s-a făcut cunoscut planul economic privitor la anul 1966, anul de începere al celui de al III-lea plan cincinal pe perioada 1966— 1970. O dată cu elaborarea planului economic pentru anul 1966 s-au dat publicităţii şi directivele privitoare la aplicarea noii politici de salarizare în unele ramuri de producţie şi stabilirea de noi preţuri la unele produse. Pe baza acestor directive venitul naţional va creşte cu 4 la sută ceea ce face posibil ca să se mărească cu vreo 3 la sută fondul de bunuri de consum şi să se efectueze investiţii de mari proporţii necesare economiei naţionale. în industrie noul plan prevede ridicarea producţiei cu 4,6 la sută faţă de producţia anului trecut, din care 80 la sută trebuie obţinută prin ridicarea productivităţii muncii. Pe baza nevoilor, comerţul trebuie să asigure un sortiment bogat şi variat din produsele căutate de consumatori dar se va avea în vedere şi satisfacerea obligaţiilor crescînde ale exportului. Trebuie obţinut ca industria să dea produse de calitate dar cu un preţ de cost mai redus. Agricultura — după prevederile planului , va produce mai mult cu 5 la sută faţă de producţia din 1965 şi aceasta va asigura atît satisfacerea nevoilor interne cît şi ridicarea exportului din produse agricole. Dar şi agricultura va primi mai mult în anul viitor prin maşini şi unelte precum şi prin îngrăşăminte artificiale. Datorită creşterii producţiei agricole, se va majora şi achiziţionarea produselor la un preţ cu vreo 3 la sută mai ridicat ca în anul trecut. La fel sunt prevăzute îmbunătăţiri în comunicaţie precum şi în reţeaua comercială. Se prevăd îmbunătăţiri atît în privinţa culturalizării maselor cît şi a ocrotirii sănătăţii populaţiei. Se va continua într-un ritm mai rapid construirea de săli de învăţămînt şi se vor efectua investiţii edilitare în mai multe oraşe. întocmirea cu multă chibzuinţă a planului economic pentru anul 1966 a făcut necesar ca să se stabilească şi un nou sistem de salarizare în unele ramuri de producţie ca, de exemplu, în industria de construcţii, pentru unele categorii de muncitori care depun o muncă fizică grea, ridicarea salariilor pedagogilor, a unor categorii de lucrători sanitari şi a unor categorii de lucrători din comerţul interior. Se vor majora aproximativ cu 10 la sută şi pensiile sub 750 forinţi. Paralel cu aceasta se vor ridica preţurile la unele produse, de pildă la combustibil cu 25 la sută (începînd cu 1 aprilie), a cărnii de porc cu 30, şi a cărnii de vacă cu 50 la sută. La fel se vor ridica şi preţurile produselor cărnoase şi ale celor lactate. Se vor reduce în schimb preţurile la untură şi slănină cu 11 la sută şi cu 8—25 la sută preţurile unor articole de textile şi de îmbrăcăminte. La fel se va majora — începînd de la doi copii — şi ajutorul familiar cu 50 de forinţi pe capete. Luînd în considerare că prin noul sistem de salarizare circa 800 de mii de muncitori vor beneficia de un salariu majorat, prin aceastaîn mare parte se şi echivalează ridicarea preţurilor la unele produse. Desigur că la aprecierea acestor măsuri — care vor intra în vigoare la 1 februarie 1966 — se cere din partea tuturora o studiere aprofundată a planului economic pentru a putea da seamă că a fost nevoie de stabilirea unui echilibru al economiei noastre naţionale. Din cele de mai sus reiese că la rezultatele obţinute în cursul anului trecut au contribuit şi oamenii muncii de naţionalitate română, iar la justa interpretare a noilor măsuri luate de partid şi guvern se cere şi din partea noastră o muncă continuă şi devotată în comunele locuite de români sau de populaţie mixtă. Fără îndoială că în perioada următoare atenţia generală se va îndrepta spre aplicarea noilor măsuri şi în această muncă îşi va găsi fiecare om de bună-credinţă partea lui de făcut. Uniunea noastră va continua şi în viitor acea activitate multilaterală prin care am contribuit şi noi la mobilizarea oamenilor muncii pentru îndeplinirea cu succes a sarcinilor trasate. Pe lîngă această activitate politico-organizatorică nu vom trece cu vederea nici munca de culturalizare a maselor populare prin care ținem să ajutăm la formarea în spirit socialist a omului de tip nou, a omului mai cult, precum şi a generaţiei viitoare. Prin realizarea năzuinţelor comune, prin aplicarea şi îndeplinirea cu succes a planului pentru anul 1966, vom deveni mai bogaţi în rezultate, vom depune încă o cărămidă solidă la temelia orînduirii noastre socialiste şi prin aceasta la ridicarea bunăstării întregului popor muncitor. LA MULTI ANI! Cu prilejul Anului Nou, colectivul de redacţie al gazetei „Foaia Noastră“ vă felicită, dragi cititori, şi vă urează sănătate, fericire, noi succese în munca pentru desăvîrşirea construirii socialismului în patria noastră, pentru triumful păcii în lumea întreagă ! Homarii serbează și ei revelionul