Foaia Noastră, 1967 (Anul 11, nr. 1-24)

1967-01-01 / nr. 1

FOAIA MOASTRA GAZETA OAMENILOR MUNCII ROMÂNI DIN UNGARIA Anul XI. Nr. 1. — Duminică, 1 ianuarie 1967. 8 pagini 60 fill. PETRU SILAGHI SPRE NOI IZBÎNZI în aceste zile de sfirşit şi început de an, lumea în general este preocupată pe de o parte cu întocmirea bilanţului activităţii din anul care a trecut, iar pe de altă parte — pe baza rodniciei muncii — e pe cale de pornire pentru aplicarea noilor planuri prevăzute pentru anul în curs. La fel procedăm şi noi acum în coloanele gazetei noastre, încercînd să facem cunoscut cititorilor noştri aprecierile noastre asupra rezultatelor din anul care a trecut. Sîntem deci mai bătrîni cu un an, totodată sîntem mai experimentaţi şi mai bogaţi şi în rezultate. Desigur că şi anul 1966 a adus o contribuţie de valoare la îmbogăţirea vieţii noastre şi la continuarea muncii de desăvîrşire a construirii socialismului. Faptul că acest an a însemnat începerea noului plan, adică a celui de al III-lea plan cincinal, dă o semnificaţie şi mai accentuată anului care a trecut. Şi în cursul acestui an au succedat o serie de evenimente în viaţa ţării, unele poate mai de seamă, iar altele în aparenţă mai puţin importante sau senzaţionale, totuşi necesare şi favorabile dezvoltării întregii noastre societăţi. Ca eveniment, fără îndoială, cel mai de seamă a fost Congresul al IX-lea al Partidului Muncitoresc Socialist Ungar, ţinut de curînd şi urmărit cu viu interes atît de opinia, mondială cît şi de întregul nostru popor muncitor. Atît Congresul cît şi celelalte evenimente — consfătuiri, sesiuni parlamentare, elaborarea directivelor Congresului, diferite vizite de prietenie etc. — s-au desfăşurat într-o atmosferă sinceră, de încredere, fără proclamări de cuvinte şi fraze pufăitoare, dar cu atît mai hotărîtoare în ceeace priveşte munca constructivă de toate zilele. Acest adevăr a fost exprimat în cursul anului prin fapte şi realizări de către clasa muncitoare, de ţărănime şi de intelectualitate — harnici înfăptuitori ai ţelurilor măreţe, întrecerile socialiste, angajamentele îndeplinite şi depăşite de" brigăzile de muncă şi de colectivele din industrie, agricultură, institutele de cercetări, planificare şi administrative au dat un imbold activităţii creatoare, muncii constructive. Iată care a fost deci nota caracteristică a anului trecut: muncă continuă şi perseverentă, un trai sigur, bazat pe forţa creatoare a întregii societăţi, în primul an al celui de al IlI-lea plan cincinal, am continuat deci acea activitate, operă de construire, care va duce la desăvîrşirea deplină a construcţiei societăţii socialiste. Bazîndu-ne înainte de toate pe forţele noastre proprii, dar totodată colaborând activ în C.A.E.R. şi beneficiind de ajutorul reciproc şi multilateral al ţărilor membre, şi în cursul anului 1966 s-au dat în folosinţă o serie de noi şi moderne obiective industriale, s-a îmbogăţit parcul de maşini şi s-a investit mai mult în agricultură, s-au clădit şi s-au dat în folosinţă noi institute şi locuinţe, cu alte cuvinte din toate s-au construit mai mult ca în perioada anterioară. Noile obiective, intrînd în funcţionare, au şi început să aducă contribuţii de seamă la ridicarea producţiei, la aprovizionarea pieţii cu produse necesare şi calitative. Pe baza ritmului de dezvoltare obţinut în anii cincinalelor, avem toată încrederea şi în noua reformă a mecanismului economic care — intrînd în vigoare la începutul anului următor — va însemna şi va asigura o continuitate ritmică în accelerarea ridicării productivităţii muncii şi a producţiei, factori determinanţi ai creşterii venitului naţional şi ai ridicării nivelului de trai al celor ce muncesc. Realizările obţinute pînă acum precum şi planurile reale şi modeste — dar totuşi măreţe — îşi au la temelia lor o politică sănătoasă, consecventă şi bine chibzuită. Baza acestei politici este învăţătura marxism-leninismului, ideologia revoluţionară a clasei muncitoare. Condusă de principiile acestor învăţături, politica înţeleaptă a partidului, care stă în slujba întregului popor muncitor şi care este sprijinită de masele largi ale locuitorilor — între ei fiind şi oamenii de naţionalitate română — este chezăşia sigură a bunăstării şi înfloririi patriei. „Urmînd calea leninismului” — lozinca celui de al IX-lea Congres — vom duce la îndeplinire într-o unitate deplină ţelurile nobile şi umanitariste ale partidului. Atît în aplicarea în practică a politicii partidului cit şi în obţinerea rezultatelor îmbucurătoare au adus o contribuţie modestă şi oamenii muncii români, precum şi Uniunea Democratică a Românilor din Ungaria. La întocmireabilanţului de sfîrşit de an şi noi am pus pe cîntar activitatea noastră specifică, pentru a vedea ce am făcut bine, unde s-au ivit lipsuri şi cum să planificăm activitatea noastră pentru perioada ce urmează. Uniunea noastră şi în cursul anului trecut a continuat acea activitate multilaterală politico-culturală de lămurire, educare şi mobilizare pe care am desfăşurat-o de-a rîndul anilor precedenţi pentru culturalizarea maselor populare, pentru creşterea noii generaţii în spiritul devotamentului pentru cauza socialismului, pentru ridicarea şi întărirea continuă a bunăstării celor ce muncesc. În aplicarea şi realizarea muncii şi activităţii noastre totdeauna ne-am bazat şi noi pe principiile învăţăturii maxist-leniniste care, stînd la baza întregii noastre vieţi, este firul călăuzitor al politicii juste si »'«' »’«* a 7.orHdMli.ii Urmînd cu fermitate şi neabatere acest drum, aplicînd cele mai bune şi reuşite metode şi forme de a fi in cit mai strînsă legătură cu masele populare, am reuşit să contribuim la mobilizarea marii majorităţi a oamenilor muncii de naţionalitate română pentru sprijinirea şi aplicarea în practică a acestei politici reale. Astfel am adus deci şi noi o contribuţie modestă şi mijlocită la abţinerea a cut mai bune rezultate în diferitele sectoare ale muncii constructive. Uniunea Democratică a Românilor din Ungaria a militat încă de la înfiinţarea sa — aceasta-i va fi o sarcină şi în viitor — şi pentru realizarea în practică a drepturilor constituţionale, la care ne sunt asigurate nu numai toate condiţiile necesare, ba chiar cete optime dintre acestea. Locuitorii de naţionalitate română din satele, comunele sau oraşele noastre, bucurndu-se de aceste posibilităţi au şi beneficiat de ele în viaţa zilnică, participînd în mod activ la rezolvarea problemelor şi treburilor obşteşti. Peste tot, în localităţile cu populaţie mixtă se poate constata că oamenii lucrează cu încredere în forţele lor, într-o atmosferă în care domină înţelegerea, dorul şi voinţa de a produce cît mai mult atît pentru binele colectivităţii cît şi pen(Continuare in pag. 3.) AN NOU FERICIT! Cu prilejul Anului Nou, colectivul de redacţie al gazetei Foaia Noastră” vă felicită, dragi cititori, şi vă urează sănătate, fericire, noi succese în munca pentru desăvîrşirea construirii socialismului în patria noastră, pentru triumful păcii în lumea întreagă! La mulţi ani! La pragul casei tale vin Cu steaua anului ce vine. Ridică sus paharul plin, Deci. ..La mulţi ani!” şi „numai bine”!. Deci: Casa ta să fie casă, Şi masă masa ta să fie! In viaţa scurtă şi frumoasă, Să fii un om de omenie. Să nu uiţi că e greu pe lume, Că raiuri nicăieri nu sunt, Că printre zimbete şi glume Curg multe lacrimi pe pămînt. Să fii cinstit întotdeauna. Numai poporul să-l asculţi. Cînd ţelul luptei tale-i una Cu ţelul drept al celor mulţi. Vei birui, dacă partidul îl înţelegi şi îl urmezi, în juru-ţi beznele ca zidul De-ar sta — prin ziduri luminezi. Deci: „la mulţi ani!” . . . Bea vinu-n spume Şi dă paharul de pămînt! De-s multe suferinţi pe lume, Şi bucurii destule sînt. H. GRAMESCU