Foaia Noastră, 1968 (Anul 12, nr. 1-24)

1968-01-01 / nr. 1

FOAIA NOASTRĂ GAZETA OAMENILOR MUNCII ROMANI DIN UNGARIA Anul XII. Nr. 1. — Luni, 1 ianuarie 1968. 8 pagini 80 fill. SPOR LA MUNCĂ ÎN NOUL AN! Prin clepsidra timpului se scurse din nou un an, cedindu-şi locul celui nou, anului 1968. In pragul anului nou transmitem un salut fierbinte oamenilor muncii aparţinînd naţionalităţilor conlocuitoare din ţara noastră, urîndu-le pace, succese depline în muncă şi multă fericire în viaţa lor familială. Dacă din pragul noului an aruncăm o scurtă privire asupra anului care a trecut, putem constata că întregul nostru popor a lăsat în urma sa un an cu succes. Sub conducerea partidului şi guvernului nostru, unindu-ne forţele, am reuşit să realizăm un pas de seamă pe drumul constuirii socialismului. La îndeplinirea sarcinilor noastre a luat parte activă cu forţele şi mijloacele sale şi Frontul Popular Patriotic, mişcarea socială şi politică generală a poporului nostru. A desfăşurat o activitate plină de răspundere şi cu succes în lucrările de pregătire, organizatorice şi politice a alegerilor deputaţilor şi membrilor sfaturilor. Cu ajutorul celorlalte organizaţii sociale şi de masă a reuşit să organizeze cu mare succes campania din primăvară pentru apărarea păcii. A organizat şi a condus mişcarea de solidaritate cu privire la ajutorarea poporului frate vietnamez atacat de agresorii americani. A luat parte la organizarea acelor festivităţi prin care întregul nostru popor şi-a exprimat recunoştinţa faţă de poporul sovietic care anul acesta a sărbătorit cea de-a 50-a aniversare a Marii Revoluţii Socialiste din Octombrie. Iar în activitatea Frontului Popular Patriotic au luat parte şi oamenii muncii aparţinînd naţionalităţilor din ţara noastră, românii, germanii, slovacii şi populaţia sîrbo-croată, Consiliul Naţional al Frontului Popular Patriotic pe această cale îşi exprimă mulţumirile pentru activitatea lor devotată. Opinia publică are deja cunoştinţă de faptul că Consiliul Naţional al Frontului Popular Patriotic în cadrul şedinţei sale din 6 decembrie 1967 a hotărît convocarea celui de al VI-lea congres al mişcării. Sesiunea congresului va avea loc intr-o perioadă cînd poporul nostru — sub conducerea partidului — face noi paşi înainte pe drumul desăvîrşirii construcţiei socialiste. Fac aluzie aici la introducerea noului mecanism economic care — după cum se ştie — are ca scop realizarea folosirii în cel mai înalt grad a mijloacelor de producţie aflate în posesia statului. Ducerea la bun sfîrşit a dispoziţiilor partidului şi guvernului legate de acest scop va avea ca rezultat un ritm mai rapid al dezvoltării socialiste. Iar acesta este interesul întregului popor. Nu încape îndoială că congresul Frontului Popular Patriotic, în numele maselor participante la această mişcare şi de data aceasta îşi va exprima consimţămîntul cu politica partidului tocmai aşa ca şi cu prilejul alegerilor sau cu ocazia congreselor sindicatelor şi tineretului desfăşurate în trecutul apropiat. In munca de pregătire cu succes a congresului Frontului Popular Patriotic, precum şi în îndeplinirea hotărîrilor congresului mişcarea contează pe activitatea oamenilor muncii aparţinind naţionalităţilor. Este necesar ca în comisiile Frontului Popular Patriotic nou alese să fie reprezentate în număr potrivit naţionalităţile conlocuitoare, iar deputaţii lor să fie prezenţi la congres, luînd parte activă la discuţii. Sîntem siguri că pe baza directivelor congresului mişcarea va căpăta un avînt nou. Membrii de partid şi cei fără de partid care participă la această mişcare, maghiari şi oamenii de altă naţionalitate, pot deveni — şi vor deveni — factori importanţi în realizarea acelor scopuri care duc la dezvoltarea mai departe a ţării şi poporului nostru. Cu mijloacele specifice ale mişcării trebuie ajutată formarea deplină a unităţii naţionale socialiste; în acest scop — printre altele — trebuie întărite bazele sociale ale politicii de alianţă declarată de partid, alianţa muncitorilor şi ţăranilor, precum şi strîngerea în jurul clasei muncitoare a intelectualilor şi a altor pături sociale. Mişcarea trebuie să contribuie la adîncirea patriotismului socialist, arătînd conţinutul acestuia. Iar aceasta înseamnă că trebuie sesizată corelaţia dintre viitorul socialist al patriei noastre şi al mişcării muncitoreşti internaţionale, al ţărilor socialiste şi al popoarelor care luptă pentru independenţa lor naţională. In scopul întăririi unităţii naţionale socialiste trebuie făcut mult pentru lărgirea democratismului socialist. Trebuie create posibilităţi din ce în ce mai numeroase pentru ca fiecare cetăţean cinstit al patriei noastre să poată lua parte la administrarea treburilor de stat şi locale. Folosindu-se de posibilităţile sale specifice mişcarea trebuie să servească viitorul patriei şi prin susţinerea cauzei tineretului. Din experienţele celor două decenii trecute am putut constata că dezvoltarea internă a ţării prin cîte fire este legată de evenimentele politicii internaţionale. Poporul nostru s-a putut convinge că, conducătorii partidului şi ai guvernului întotdeauna au apreciat în mod just evenimentele internaţionale şi din această poziţie justă au trasat directivele politicii externe a statului nostru. Politica externă a ţării întotdeauna a avut ca scop întărirea poziţiilor forţelor progresiste şi socialiste în cadrul politicii internaţionale. Scopul principal al acestei politici a fost şi va rămîne mereu apărarea păcii şi realizarea convieţuirii paşnice între popoare. Mişcarea Frontului Popular Patriotic a ajutat şi va ajuta şi în viitor năzuinţele politicii externe a patriei noastre. In anul ce vine — la fel ca şi pînă acum — vom lua măsurile necesare pentru organizarea solidarităţii poporului nostru faţă de poporul vietnamez. în interesul stăvilirii forţelor imperialiste şi agresoare şi mişcarea noastră va face tot posibilul pentru promovarea securităţii în Europa. în activitatea sa de mare importanţă, mişcarea Frontulului Popular Patriotic contează şi în viitor pe sprijinul şi participarea activă a oamenilor muncii aparţinînd naţionalităţilor din ţara noastră. SÁNDOR HARMATI secretar al Consiliului Naţional al Frontului Popular Patriotic Cu prilejul Anului Nou, colectivul de redacţie al gazetei ,,Foaia Noastră” vă felicită, dragi cititori, şi vă urează sănătate, fericire, noi succese în munca pentru desăvîrşirea construirii socialismului în patria noastră, pentru triumful păcii în lumea întreagă! Pluguşorul nostru Hai fraţilor, hai flăcăi, Să pornim la noi urării De la Leta la Cenad Să răsune-n lung şi-n lat, Cintecul de bucurie Peste ţară, peste glie. Să pornim la noi urări, Hai fraţilor, hai flăcăi! Hăi-hăi! Măi! Hai flăcăilor, hai fraţi, In sanie v-aşezaţi, Să cutreierăm hotarul Care ne-a umplut hambarul, C-am recoltat astă-vară Grîu din aur şi secară. In sanie v-aşezaţi, Hai flăcăilor, hai fraţi! Hăi-hăi! Măi! Hai fraţilor, hai băieţi, La Cenad ca să vedeţi Ceapa pusă în vagoane Care-aduce milioane Straşnicilor gospodari Români, sîrbi şi cei maghiari. La Cenad ca să vedeţi, Hai fraţilor, hai băieţi! Hăi-hăi! Măi! Hai fraţilor, hai feciori, La Bătania cu noi, Să dansăm cu desfătare. Bătuta şi sârba mare, Să cîntăm cu lăutarii Despre bucuria ţării! La Bătania cu noi Hai fraţilor, hai feciori! Hăi-hăi! Măi! Hai flăcăi şi hai băieţi, în zorile dimineţii Ca să urăm împreună Trai fericit, viaţă bună Spor la muncă-n Chitighaz, Sat român, fără necaz, în zorile dimineţii, Hai flăcăi şi hai băieţi! Hăi-hăi! Măi! Hai băieţilor, hai fraţi, La aletenii bogaţi Cari lucrînd cu sîrguinţă La-a lor cooperativă Au găsit prin munca lor, Un venit răsunător, între gospodari bogaţi, Hai băieţilor, hai fraţi! Hăi-hăi! Măi! Hai flăcăi şi hai băieţi, Spre oraşul îndrăzneţ Uimitor în dezvoltare, Giula, azi pereche n-are. Loc de popas fermecător, Pentru poporul muncitor. Vezi oraşul îndrăzneţ, Hai flăcăi şi hai băieţi! Hăi-hăi! Măi! Hai fraţilor, hai flăcăi, Să brăzdăm şi alte văi! Să le urăm în glas mare, De anul nou salutare Micherechiului mult bine în cursul anului ce vine! Să brăzdăm şi alte văi, Hai fraţilor, hai flăcăi! Hăi-hăi! Măi! Hai feciorilor, hai fraţi Spre sate din Bihor minaţi! Să le urăm tuturor Prietenilor din Bihor Ani fericiţi pe ogoare, în belşug şi bunăstare! Spre sate din Bihor minaţi, Hai feciorilor, hai fraţi! Hăi-hăi! Măi! Hai flăcăilor, toţi fraţi, Intr-o voce să uraţi. Poporului muncitor Pîine şi la muncă spor, Stăruinţă-nduplecată Pentru pacea-n lumea toată! Hai veniţi din braţ în braţ. Intr-o voce de uraţi: „La anul şi la mulţi ani!" Hăi-hăi! Măi! Al. Hoţopan