Foaia Noastră,, 1969 (Anul 13, nr. 1-24)

1969-01-01 / nr. 1

foaia sinastra GAZETA OAMENILOR MUNCII ROMÂNI DIN UNGARIA Anul XIII. Nr. 1. - Miercuri, 1 ianuarie 1969. 8 pagini 80 fill. PETRU SILAGHI CU FORŢE UNITE SPRE NOI REALIZĂRI La mulţi ani! Urarea noastră tradiţională se adresează în primul rînd acelora, care în decursul anului lăsat în urmă ne-au ajutat nemijlocit în aplicarea şi realizarea sarcinilor, apoi acelora care au urmărit şi au sprijinit acţiunile noastre întreprinse în părţile locuite şi de români, apoi tuturor acelora care au muncit pentru întărirea şi ridicarea crescândă a vieţii noastre socialiste. Tot prin această urare manifestăm sincera şi ferma noastră adeziune la o muncă sîrguincioasă şi la lupta dreaptă a tuturor popoarelor lumii iubitoare de pace şi prietenie, pentru crearea unei vieţi paşnice şi fericite. Preocupaţi de aceste gîn-*■ duri şi idei, acum, cînd am lăsat in urmă şi ne-am luat rămas bun de la anul îmbătrînit, păşind pragul Noului An, parcă simţim datoria — fiindcă este şi un obicei străvechi — să trecem în revistă realizările mai de seamă şi să întocmim un mic bilanţ al activităţii noastre depuse, rezumînd tot ceea ce a fost bun şi folositor în decursul anului, dar arătînd totodată şi calea spre creşterea eficacităţii muncii noastre în viitor. ]Voi socotim că, prin desfă- f 'şurarea activităţii multilaterale a Uniunii Democratice a Românilor din Ungaria in rîndurile oamenilor muncii aparţinînd naţionalităţii noastre, printr-o participare activă la executarea sarcinilor trasate pe baza politicii juste şi reale a partidului şi guvernului, am adus o contribuţie de seamă la realizarea planurilor prevăzute pentru comunele şi aşezările cu populaţie română şi mixtă. In cadrul acţiunilor întreprinse de Uniunea noastră şi binecunoscute deja de locuitorii comunelor — cum sunt turneele culturale, seratele cu programe închinate apărării păcii şi întăririi prieteniei şi solidarităţii, întîlnirile şi întrunirile cu ocazia diferitelor serbări, festivităţi şi aniversări, la şedinţe, fie la sfaturi sau alte organe şi organizaţii etc. — am ţinut dări de seamă şi cuvîntări şi în limba noastră maternă despre actualele probleme sau evenimente interne ori internaţionale, dînd glas şi prin această cale grijii partidului nostru faţă de naţionalităţi, faţă de aplicarea neabătută a învăţăturii marxist-leniniste în problema preocupării cu naţionalităţile conlocuitoare. Prin modestele noastre posibilităţi de mobilizare a oamenilor muncii la îndeplinirea îndatoririlor cetăţeneşti şi la întărirea legăturilor prieteneşti, am făcut cunoscute realizările obţinute de economia naţională, precum şi ţelurile propuse pentru obţinerea de noi şi bogate rezultate. Tălmăcirea in rândurile locuitorilor a politicii partidului ne-a fost şi ne este o preocupare permanentă, întărind astfel încrederea în această politică cristalizată şi umană cîştigînd noi şi noi aderenţi pentru susţinerea şi aplicarea acestei politici. Rezultatele obţinute de locuitorii comunelor noastre — ne referim în primul rînd la cele populate şi de români — pe plan economic, social şi cultural, ne îndreptăţesc să declarăm că ne satisfac din ce în ce mai îmbucurător, fiindcă astfel vedem realizată acea străduinţă care s-a depus şi se depune pentru creşterea necontenită a bunăstării şi fericirii depline. După cît se ştie, marea majoritate a oamenilor muncii români lucrează în cooperative agricole de producţie, unele din acestea avînd condiţii de gospodărire mai bune, altele mai slabe. Cu toată deosebirea ce există intre diferitele regiuni, trebuie menţionat că în cursul anului trecut cooperativele s-au întărit simţitor — atât organizatoric cît şi din punct de vedere economic — ceea ce se reflectă cu destulă luciditate chiar şi prin înstărirea economică a cooperatorilor. Văzând acum şi mai clar rostul gospodăritului în comun şi beneficiind de avantajele cooperării şi în domeniul agriculturii, ţărănimea muncitoare din cooperativele agricole de producţie devine din zi ce trece mai conştientă şi o clasă socială unitară care sub conducerea şi în strânsă alianţă cu clasa muncitoare formează baza solidă a orânduirii noastre socialiste. Această trăsătură caracteristică se oglindeşte şi în activitatea cooperativelor de la Leta-Mare, prin Săcal şi Chitighaz, pîrnă la Cenadul-Unguresc. Iată deci, astfel vedem noi realizate acele contribuţii ale noastre prin care cuvântul partidului nostru a prins rădăcini adinei şi în inimile cetăţenilor de naţionalitate română din această ţară. Anul lăsat în urmă, după cum se ştie, a fost anul introducerii şi începerii aplicării noului sistem de conducere în economia ţării care — pe baza rezultatelor constatate pînă acum — ne îndreptăţeşte să avem toată încrederea în acest sistem, fiindcă aplicarea chibzuită a prevederilor economice şi sociale asigură o dezvoltare permanentă în toate ramurile de producţie ale economiei naţionale, precum şi pe toate tărâmurile vieţii sociale. întărirea economiei, creşterea venitului naţional, ridicarea sistematică a nivelului de trai este şi o chezăşie — în deplină armonie cu interesul comun — a prosperării intereselor individuale. De lingă aceste preocupări, în cursul anului trecut am fost şi părtaşii unor evenimente care au fost de mare însemnătate pentru toţi cetăţenii ţării. Cel de al IV-lea Congres al Frontului Popular Patriotic a demonstrat încă o dată că întregul nostru popor susţine şi se antrenează în aplicarea politicii partidului şi sprijină din toate puterile desăvîrşirea construirii socialismului în Ungaria. In această operă iau parte activă şi naţionalităţile conlocuitoare care — după cuvintele tălmăcite la congres în numele uniunilor de secretarul general al sîrbo-croaţilor, Milan Ognenovici — sunt hotărâte să aducă contribuţia lor de seamă la întărirea unităţii socialiste, la realizarea năzuinţelor nobile ale întregului popor muncitor. Aniversarea a 50 de ani de la Revoluţia burghezo-democratică din Ungaria a fost comemorată potrivit însemnătăţii ei, în ţară s-au organizat festivităţi comemorative şi publice în cinstea aniversării a 50 de ani de la crearea Partidului Comuniştilor din Ungaria, primul partid revoluţionar al proletariatului victorios şi al muncitorimii călăuzite de învățăturile marxist-leniniste. Serbările de aniversare (Continuare în pag. 7.) Cu prilejul Anului Nou, „Foaia Noastră99 felicită pe toţi cititorii săi urîndu-le multă fericire şi la mulţi ani! LAJOS ÁPRILY ÎN NINSOARE (Hóhullásban) Văl de nea subţire. .. vers de vechi vecernii de cobzari cărunţi, de muzicile iernii. Văl de nea, subţire. . . timp de şaizeci de ani e. .. Cum zburai prin cimitire-n sanie. Văl de nea, subţire — elev în pubertate Cum mai conduceai la lupte-n nea purtate. Iar ca tînăr nu ştiai ce e pustiul alegînd pe vînt şi omăt, pe deal cu schiul. Cîntul de trecut, de-omăt, mă urmărea, Şi pe cap ţi-a nins subţire văl de nea? Pasu-ţi sprinten şi dă-n temeri de abis; Mişti şi cazi în iarna cea cu veşnic vis. In româneşte de Octavian Hodârnău 1919 ÎN GOBLEN Elevii ţesători de covoare de la şcoala profesională de arte din Pécs au lucrat două goblenuri reprezentind afişele „La arme!” şi „Om cu ciocan” din timpul Republicii Sovietice Ungare. Creaţiile artistice au fost dăruite comitetului de partid judeţean şi orăşenesc cu ocazia semicentenarului înfiinţării Partidului Comuniştilor din Ungaria. Elevele care au lucrat la goblen cu profesoara lor, soţia lui Sándor Répafalvi