Foaia noastră, 1971 (Anul 15, nr. 1-24)

1971-09-15 / nr. 18

ORGAN AL UNIUNII DEMOCRATICE A ROMÂNILOR DIN UNGARIA Anul XXI. Nr. 18. — Miercuri, 15 septembrie 1971. 8 pagini 80 fill. ALETEA. ŞCOLI CU PORŢILE DESCHISE Anul şcolar 1971/72 a început. La 1 septembrie porţile tuturor şcolilor din ţară s-au deschis. Copii mici şi mari au populat clasele, coridoarele şi curţile şcolilor. „Promovaţi în clasa următoare”, majoritatea elevilor fac deja cunoştinţă cu noile manuale, cu noile discipline, şi mulţi chiar, cu noi profesori, diriginţi şi directori. Locul absolvenţilor este ocupat şi în acest an de promoţia următoare: la grădiniţă, locul celora din „grupa mare” este ocupat acum de copiii din „grupa mijlocie” din anul trecut, ca o evoluţie firească pentru cei mari, dar eveniment emoţionant pentru cei mici. Serbările de deschiderea anului şcolar — unele festive, altele mai puţin spectaculoase — întotdeauna şi-au avut farmecul lor, dar însemnătatea socială ale acestora creşte din an în an. Invăţămîntului îi revine o sarcină din ce în ce mai mare, impusă de cerinţele societăţii socialiste, solicitată de ampla dezvoltare a vieţii din zilele noastre. Atît elevilor noştri de la şcolile generale româneşti, celor de la liceul românesc din Giula, studenţilor de la cele două catedre româneşti din ţară, cit şi tuturor cadrelor didactice, le urăm noi şi prodigioase succese în noul an de învăţămînt, în munca instructiv-educativă, în păstrarea, îngrijirea şi răspîndirea tradiţiilor progresiste legate de moştenirea culturală locală, şi mai ales, în domeniul îmbogăţirii şi lărgirii cunoștințelor de limbă maternă. înaintea clădirii şcolii s-au întîlnit deja după ora 8 părinţi şi elevi plini de emoţii. Exact la ora 9 a început deschiderea festivă a noului an şcolar, cînd cei mai mici trebuie să facă cunoştinţă cu scrisul şi cititul, iar cei mai mari roşî lărgească şi să-şi adîncească cunoştinţele însuşite. După serbarea de deschidere, Teodor Petruţa, noul director al şcolii româneşti, ne-a informat că în scopul ridicării nivelului instructiv-educativ vor face tot posibilul. Corpul didactic, alcătuit din 9 persoane, are Greutăţi de şcolarizare unele greutăţi din cauza lipsei unor profesori de specialitate, ca de exemplu de matematică, chimie şi biologie. — Din păcate şi la şcolarizare au intrat unele greutăţi neaşteptate, care sperăm că se vor rezolva cît mai repede şi în mod corespunzător, în ciuda acestor greutăţi, cu caracter obiectiv şi... subiectiv, — a spus directorul şcolii — vom dovedi că, cu o atitudine serioasă şi muncă temeinică, se pot învinge toate greutăţile care ne stau în faţă. Să sperăm că va fi aşa . .. MICHERECHI: Cu 42 de elevi în clasa întîi Deşi festivitatea de deschidere a noului an şcolar fusese anunţată pentru ora 9, deja la ora 8 am găsit copii în curtea şcolii, care se umpluse deja cu elevi şi părinţi nerăbdători, aşteptînd începutul festivităţii, în ciuda timpului nefavorabil au venit foarte mulţi oaspeţi. Platoul din curtea şcolii a fost pregătit pentru serbare, dar ploaia, care izbucnise între timp, a făcut ca elevi, părinţi şi oaspeţi să se retragă în holul mare al şcolii. „Mutarea” s-a făcut în mare ordine, fără întârziere. Elevii, îndrumaţi de profesori, şi-au ocupat locul după clase. Cei mici, din clasa întîi, în haine festive, au ocupat locul de cinste, în faţă. După ce a adresat un călduros „bun venit” tuturora, cuvîntarea ţinută de directorul şcolii, Alexandru Goron, s-a referit la rezultatele din anul trecut, arătând că bilanţul muncii depuse este mulţumitor. Ca un obiectiv care a rămas valabil şi în noul an şcolar, a fost amintită tradiţia şcolii de a păstra şi îmbogăţi bunurile spirituale şi culturale create de predecesori, precum şi de a ridica în permanenţă nivelul de cunoştinţe al elevilor. Făcînd cîteva comunicări de ordin statistic şi administrativ directorul şcolii a arătat că numărul elevilor este în creştere, în anul acesta numărul elevilor din clasa întîi este de 42, faţă de 24, cît fusese anul trecut. Odată cu sporirea numărului de elevi, sporesc însă şi problemele de ordin tehnic şi organizatoric. O problemă o va constitui şi pe viitor asigurarea sălilor de clasă, precum şi insuficienţa cadrelor didactice. După cuvîntarea directorului a urmat tradiţionala oră de dirigenţie şi împărţirea manualelor şcolare. Acest lucru nu a decurs fără greutăţi, întrucît multe dintre manuale au sosit în număr insuficient sau chiar de loc. Trecînd prin clase s-a putut vedea pe feţele elevilor bucuria reîntâlnirii. în clasele întîi insuficienţa manualelor a declanşat cîteva reacţii de nemulţumire din partea micuţilor elevi, care au fost însă rezolvate repede de învăţători. între timp ploaia se oprise şi în prima pauză se puteau vedea elevii grupuri-grupuri, care povesteau probabil întîmplările din vacanţă. Maria Roxin CHITIGHAZ. Festivitatea de deschidere a noului an şcolar s-a terminat relativ repede, împărţirea cărţilor şi caietelor s-a desfăşurat fără greutăţi. Copiii au mai discutat în curtea şcolii şi am observat că pe majoritatea dintre ei îi bucură începerea noului an şcolar. în sala profesorală era animaţie neobişnuită. Directoarea Hortenzia Rus, deşi foarte ocupată, mi-a stat totuşi cîteva clipe la dispoziţie: — în acest an şcolar avem 102 elevi înscrişi. Corpul didac, ~ .‘V* Ar.» :vr'rx*yfi /îrv» profesori noi, iar directorul adjunct este Petru Popuţa. în cursul anului se va mai clădi o sală de clasă, aşa că situaţia se va îmbunătăţi în acest sens. Tot de la începutul anului şcolar grădiniţa a trecut sub administraţia şi conducerea şcolii. Aceasta înseamnă, că pe viitor se va îmbunătăţi perspectiva de şcolarizare. Şcoala din Chitighaz a început noul an de învăţămînt în condiţii bune, care promit multe, dar şi obligă la multe. Se poate porni pe frumis ,.un nobilităţi mari, care sperăm că vor fi duse la bună îndeplinire. Condiţii bune, care obligă GIULA: Schimbări în conducerea şcolilor La şcolile cu limba de predare română din Giula recenta serbare de deschidere de an şcolar s-a deosebit în multe privinţe de cele precedente: buna organizare, interesul mare al părinţilor faţă de festivitate, ridicarea numărului de elevi înscrişi şi disciplina, sînt doar cîteva dintre noile trăsături promiţătoare pentru viitor, garanţie că în anii care urmează se va ridica nivelul instructiveducativ. Faptul că în conducerea şcolilor au survenit unele schimbări ne îndreptăţeşte să fim cît mai optimişti. De la aceste schimbări se aşteaptă rezolvarea tuturor problemelor de şcolarizare, de ordin instructiv şi administrativ. Numărul mare de elevi ai şcolii face ca şi numărul problemelor să fie ridicat. Sperăm că tînărul corp didactic al şcolilor, ambiţios şi întreprinzător, va fi capabil să depăşească dificultățile. In clasa întîi de liceu s-au înscris 34 de elevi, în clişeu, noua clasă cu dirigintele Nicolae Luczai. 1 1 1