Foaia noastră, 1971 (Anul 15, nr. 1-24)

1971-09-15 / nr. 18

în urmă cu aproape un an, presa aducea la cunoştinţă opiniei publice mondiale că, la 14 octombrie 1970, agenţii F.R.L- ului au arestat, în timp ce se afla într-un motel din New- York, pe cunoscuta militantă pentru drepturile civile ale populaţiei de culoare din S.U.A. — Angela Davis. Fără să poată aduce vreo dovadă, autorităţile poliţieneşti îi aduceau falsa acuzaţie de a fi fost complice într-un incident petrecut la 7 august 1970 la judecătoria din San Rafael. Născută în 1944, într-o familie de negri din statul Alabama, încă din copilărie, Angela Davis a văzut toate nedreptăţile la care era supusă populaţia de culoare. Dotată cu o deosebită inteligenţă şi putere de muncă, ea a absolvit studiile universitare de filozofie şi sociologie cu calificative excepţionale. La călduroasele recomandări ale profesorilor săi, Angela Davis a obţinut, după terminarea studiilor, un post de profesoară la facultatea de filozofie a Universităţii din California. Dar numai după un an de la numirea ei ca profesoară, ea a fost scoasă din post pentru apartenenţa la Partidul Comunist din S.U.A., pentru faptul că s-a afirmat ca o militantă activă împotriva războiului din Vietnam, precum şi pentru lupta ei neînfricată împotriva discriminărilor rasiale şi a injustiţiei sociale. Şi, nu peste mult timp, ea a fost arestată. De atunci şi pînă acum, avocaţii apărării au cerut în nenumărate rînduri punerea Angelei Davis în libertate, arătînd că acuzaţiile formulate nu sînt dovedite. Un grup de reputaţi profesori de drept din 11 colegii americane au anunţat că vor sprijini echipa de apărători ai Angelei Davis. Alături de ei, opinia publică progresistă din întreaga lume se pronunţă cu fermitate în apărarea tinerei militante, a cărei viaţă se află în pericol. „Libertate Angelei Davis” sînt cuvintele scrise cu litere mari pe pancartele cu care mii de americani cinstiţi participă la demonstraţiile de protest împotriva celor care atentează la libertate. U.T.C.-ul a organizat şi în acest an un curs de vară, la care am participat şi eu, ca reprezentanta liceului „Nicolae Bălcescu”. Invitaţia primită stabilise data şi locul în care va fi organizat cursul, între 29 şi 31 august, la Szabadkigyos. La Sediul de partid din Giula aşteptau vreo 40 de tineri autobuzul care, sosind pe la ora 10, trebuia să ne ducă la Szabadkigyos. Cursul urma să se desfășoare într-unul dintre cele mai frumoase castele ale contelui Eszterhazy, castel construit după proiectul arhitectului Ybl Miklos. Liniștea care stăpînise pînă atunci în parcul minunat şi în clădirea castelului, a fost alungată de glasul voios al uteciştilor. Conducătorul nostru a fost profesorul Andor Albei. La prima şedinţă s-a vorbit despre Congresul al VIII-lea al U.T.C.-ului, s-a citit scrisoarea adresată tineretului şi împreună am discutat cum am putea ajuta la schimbarea regulamentului. Problemele au fost cuprinse într-un material întitulat „10 întrebări”. Printre acestea se aflau şi următoarele: — Cum ar putea să se facă, ca materialele să fie mai bine înţelese în şcolile medii (au fost exprimate diferite păreri, ca: prin filme, prin anchete, prin ziare, cu mijloacele tehnicii moderne, în diferitele cercuri). — Cum s-ar putea că pionierii veniţi în el. întîi să primească diferite teme, cu care să poată dovedi, că merită să intre în organizaţia de tineret (aici s-a vorbit despre diferite ziare de perete, rularea de filme, munca socială etc). De la şcoala noastră Valeria Olar a relevat cu mîndrie, că la noi s-a iniţiat deja aşa ceva, s-au dat deja posibilităţi de „încercare” acelora, care fac „primii paşi spre organizaţie”. — Ce s-ar putea face, ca în viitor copiii din familii muncitoreşti să nu fie în dezavantaj faţă de copiii intelectualilor. Şirul problemelor discutate s-ar putea continua. Şi consfătuirea din 30 august a fost interesantă, cu acest prilej am învăţat diferite cîntece pentru tineret, iar la ora 12 Vilmos Csausz, directorul liceului din Sarkad, a ţinut o conferinţă despre probleme organizatorice noi care se bazează pe faptul, că nu e neapărat necesar, ca elevii din clasa I-a să constituie grupul întîi, cei dintr-a II-a, grupul al II-lea etc. Organizarea nouă (care este introdusă numai în două licee: la „Rozsa Ferenc” din Bekescsaba şi la liceul din Sarkad) prevede ca un utecist are dreptul să fie membru în oricare grupă, indiferent de clasă. Componenţa grupelor nu mai depinde de profesori, sau de diriginţi. Toţi membrii răspund însă de viaţa organizaţiei, în cadrul organizaţiilor se ţin cursuri despre cinematografie, cercuri de radioamatori, ore de club şi altele. Gheorghe Karaba activist la casa de pionieri din Bekescsaba ne-a sugerat diferite lozinci, care ne-ar putea îndruma activitatea în fiecare lună. Întîlnirea aceasta a fost un simbol al prieteniei, al tăriei U.T.C.-ului, prin care se înţeleg şi se unesc tinerii dornici de progres. Aceasta este şi firesc, întrucît U.T.C.-ul este organizaţia care s-a creat pentru tineret, de către tineret. Hortenzia Olah U.T.C.-ul organizaţia tinerilor Microdocumentar Cea mai veche mină de aur din lume se află în apropiere de Cartum, între Nil şi Marea Roşie, pe locul numit Valea Porumbeilor. Ea are o vechime de circa 5 000 de ani. Arheologii au găsit aici harta minei care este cea mai veche hartă topografică din lume. * Cercetînd compoziţia apei de mare, savanţii au ajuns la concluzia că astăzi fiecare metru cub din această apă conţine 6 milionimi de gram de aur. Cantitatea este infimă, dar dacă s-ar extrage tot aurul din Oceanul planetar, fiecare locuitor al globului ar putea deveni posesorul a 2 kg aur. * în anul 1968, minerii din insula Hokkaido (Japonia) au descoperit un important zăcămînt aurifer al cărui conţinut este de 20 kg aur în medie, la tona de minereu. * Cea mai mare bucată de aur nativ descoperită în Munții Ural (U.R.S.S.) a fost denumită „marele tringhi” și cîntărește peste 36 kg. * La una din exploatările aurifere din peninsula Ciukotsk, dincolo de Cercul polar, a fost găsită în anul 1970 o pepită de aur cu o greutate de 2 756 gr. Aceasta, după ce cu trei ani în urmă, în aceeași regiune, minerii dăduseră la iveală o pepită de 4 kg. CRUIBMHI COPIILOR Un desen de Miroslav Kollar, elev în vîrstă de 11 ani din Polonia Desenul executat de Attila Jakab, elev de 13 ani din Săcal, dovedeşte că are talent şi multă răbdare. Ar fi recomandabil să-şi orienteze talentul spre creaţia originală şi să renunţe la copierea unor desene asemănătoare celui reprodus mai sus.