Foaia noastră, 1972 (Anul 22, nr. 1-24)

1972-01-01 / nr. 1

2 In contextul eforturilor generale îndreptate în direcţia creării unui climat de destindere şi unei largi comprehesiuni internaţionale, anul 1971, fără îndoială, a fost un an „bun”, hotărîtor şi pozitiv din punct de vedere politic. Analiza, realităţilor anului trecut şi a relaţiilor internaţionale, deşi o facem numai în linii mari, ilustrează normalizarea relaţiilor între state ca o tendinţă prevalentă şi ireversibilă, susţinută de numeroase state, — printre care, primul loc îl ocupă ţările socialiste —, de imense forţe social-politice de pe toate continentele. Traducînd în viaţă năzuinţele şi aspiraţiile vitale ale oamenilor cinstiţi şi ale forţelor progresiste, factorii de răspundere ai statelor, resimţind adine responsabilitatea lor, au aplicat în practica lor metoda tratativelor şi negocierilor pentru lichidarea tuturor conflictelor şi stărilor tensionate, pentru rezolvarea problemelor litigioase pe cale paşnică. La formarea acestui climat de destindere, în viaţa politică internaţională, rolul principal l-au jucat conducătorii Uniunii Sovietice care, conform programului de pace formulat în Directivele celui de-al XXIV-lea Congres al P.C. al U.R.S.S., au început o ofensivă pentru pace, vizitînd şi negociind cu conducătorii celor mai diferite state, indiferent de starea lor socialpolitică. Ca urmare a acestor tratative şi întîlniri la nivel înalt, relaţiile au evoluat îmbunătăţindu-se pe multiple planuri, atît în raportul U.R.S.S. cu ţările apusene, cit şi a celorlalte ţări socialiste cu ţările capitaliste dezvoltate sau cu ţările recent independente, şi s-au realizat o serie de acorduri economice, culturale, tehnicoştiinţifice. Numai după astfel de consultări multilaterale s-a putut realiza semnarea tratatelor dintre U.R.S.S. şi R.F. a Germaniei şi dintre R.P. Polonă şi R.F.G., tratate care constituie paşi importanţi pe calea lichidării reziduurilor celui de-al doilea război mondial. Tot în această evoluţie se înregistrează şi semnarea de către ambasa-dorii U.R.S.S., S.U.A., Franţa şi Anglia a Acordului cvadripartit în problemele Berlinului occidental care, indiscutabil, constituie un însemnat eveniment pozitiv, cu certe implicaţii şi determinări favorabile pentru evoluţia climatului politic european şi internaţional. Un deosebit interes i s-a acordat şi întîlnirii, de la Oreanda dintre L. Brejner şi W. Brandt, cu cîteva zile în urmă după semnarea Acordului cu privire la Berlinul occidental, cînd s-au discutat probleme referitoare la ratificarea tratatului de către Sovietul Suprem al U.R.S.S. şi Bundestagul R.F.G., şi şi-au exprimat convingerea fermă, că intrarea în vigoare a acestuia va perminte asigurarea unei cotituri hotărîtoare în relaţii spre o colaborare amplă, trainică şi de lungă durată. Creşterea, în anul 1971, a forţelor socialismului, păcii şi progresului se manifestă şi prin restabilirea drepturilor legitime ale R.P. Chineze I la O.N.U., prin tratativele şi vizitele de la New-York pînă la Delhi şi de la Moscova, pînă la Havana a conducătorilor U.R.S.S. şi a celorlalte ţări socialiste, precum şi prin faptul că din ce în ce între mai multe state există coincidenţă sau apropiere de poziţii în principalele probleme ale situaţiei internaţionale actuale, înainte de toate, în convocarea fără întîrziere a conferinţei de securitate general-europene. Din păcate, în unele părţi ale continentelor au existat şi situaţii îngrijorătoare (intervenţia din Indochina, Orientul Apropiat, războiul Indo-Pakistan) care agravează în mod serios pericolele la adresa păcii şi securităţii. Intervenţia militară în Indochina marchează un nou pas pe calea extinderii războiului de agresiune la scara întregii peninsule indochineze. Politica agresivă a Israelului, sprijinită direct de Statele Unite, precum şi războiul nou izbucnit între India şi Pakistan, fără îndoială, îndepărtează perspectivele soluţionării politice ale conflictelor celor mai acute în prezent. Natural că la formarea climatului pozitiv internaţional, la pregătirea multilaterală a conferinţei general-europene şi la lărgirea relaţiilor dintre state indiferent de starea lor social-politică, a contribuit şi Ungaria. în anul trecut, viaţa diplomaţiei maghiare a fost deosebit de vie şi multilaterală. Tratativele conducătorilor de partid şi de stat maghiari duse cu conducătorii celor mai diferite state, primirea la Budapesta, sau vizitele lor în străinătate, sînt toate mărturii vii ale contribuţiei ţării noastre la rezolvarea paşnică a problemelor internaţionale ascuţite, la convocarea, în viitorul cât mai apropiat, a conferinţei de securitate general-europene, la extinderea relaţiilor Ungariei cu cit mai multe state şi la adîncirea şi consolidarea continuă a acestora cu toate ţările socialiste. Vizitele în Finlanda, Franţa, România, R.P. Coreea, Algeria, etc. care s-au terminat cu suc- ces, toate dovedesc grăitor aspiraţia statului nostru pentru cauza păcii şi victoria socialisimului în întreaga lume. — Kozma — Cronica politică a anului 1971 în text şi imagini ! . Un aspect din viaţa activă a diplomaţiei sovietice. Leonid Brejnev, secretarul general al C.C. al U.R.S.S., în timpul vizitei in Franţa a fost primit de Georges Pompidou, preşedintele Frnnt,pin timpul şederii în S.U.A., A. Gromîko, ministrul afacerilor externe al U.R.S.S., participînd la cea de-a XXVI-a sesiune a O.N.U., a avut o întrevedere şi cu R. Nixon, preşedintele american. Jens Fock, preşedintele Guvernului Revoluţionar Muncitoresc- Ţărănesc Ungar, cu ocazia vizitei în Finlanda a oferit dineu la ambasada R.P. Ungare la Helsinki. In clişeu: A. Kahalainen, preşedintele guvernului finlandez, Jănos Peter şi Jeno Fock. Cu prilejul vizitei în ţara noastră delegaţia cehoslovacă, condusă de Ludovic Svoboda, preşedintele R.S. Cehoslovace, în clădirea Parlamentului a fost primită de Păi Losonczi, preşedintele Consiliului Prezidenţial al R.P. Ungare. Jănos Peter, ministrul de externe al ţării noastre (la stingă) a efectuat o vizită în R.S. România.In clişeu, pe aeroportul Otopeni Jănos Peter este primit de ministrul afacerilor externe al R. S. România, Corneliu Mănescu.  Delegaţia vietnameză, condusă de Duong Phuong Sou (la mijloc), secretarul ambasadei Republicii Vietnamului de Sud la Budapesta, în timpul şederii în judeţul Bichiş a vizitat şi oraşul Giula. FOAIA NOASTRĂ