Foaia noastră, 1977 (Anul 27, nr. 1-24)

1977-01-01 / nr. 1

Anul XXVII. Nr. 1 — Sîmbătă, 1 ianuarie 1977. Prețul: 80 fill Ultimele şedinţe de lucru ale comisiilor Uniunii Pe tema: rezultate şi planuri Conform statutului Uniunii Democratice a Românilor din Ungaria, Secretariatul şi comisiile de lucru ale Uniunii se întrunesc în şedinţe de lucru în fiecare an de patru şi respectiv de două ori. Ultimele şedinţe au fost ţinute la 17 şi la 18 decembrie 1976, la care pe ordinea de zi, într-un fel sau altul, au figurat teme identice sau asemănătoare, axate pe realizarea sarcinilor programate pe anul 1976, şi trasarea complexului de sarcini pe anul următor. în acest context, şedinţele au căpătat o importanţă hotărîtoare, măsurile luate aici formînd baza aprecierilor şi a hotărîrilor care vor fi elaborate de Consiliul general al Uniunii, a cărei plenară va avea loc în primele săptămîni ale lui 1977. Şedinţa Secretariatului Menirea propriu-zisă a Secretariatului este „administrarea Uniunii”, chemare îndeplinită prin şedinţele sale periodice. Planul de muncă al Secretariatului este elaborat şi aprobat de Consiliul general, ceea ce asigură pe plan principial cele mai largi posibilităţi traducerii în viaţă a democratismului socialist. Declararea acestei posibilităţi este una dintre cele mai frecvent utilizate forme de expresie, a cărei conţinut îl dă rodnicia muncii. In acest sens a vorbit şi Petru Silaghi, secretar general al Uniunii Democratice a Românilor din Ungaria, preşedinte ,şi referent principal la recenta şedinţă a Secretariatului, care a avut următoarea ordine de zi: 1. Dare de seamă despre îndeplinirea sarcinilor planului de muncă al Uniunii pe anul 1976, prevederi pe anul 1977; 2. Dezbaterea experienţelor consfăturilor judeţene ale naţionalităţilor; 3. Diverse, anunţuri. De la şedinţă n-a lipsit nici un membru; referatele au fost bine închegate, bogate şi colorate în conţinut; dezbaterile au fost violente şi de un indiscutabil folos; deciziile acceptate, reale şi actuale - iată caracteristicile principale ale întrunirii actuale a Secretariatului, aprecieri cu atît mai îmbucurătoare, cu cît rezultatele şedinţei au depus temelia unei activităţi pe o perioadă de un întreg an, despre care trebuie să menţionăm incă atit: ultimul dinaintea celui de-al IV-lea Congres al Uniunii Democratice a Românilor din Ungaria. La şedinţă a participat şi dr. Ernő Eperjessy, reprezentantul Secţiei pentru naţionalităţi din Ministerul Culturii, care, luînd cuvîntul, a vorbit cu sinceră satisfacţie despre atmosfera creatoare în care s-au desfăşurat lucrările actualei consfătuiri, remarcînd şi prezenţa în plin a spiritului democratismului socialist atenţiei căreia va sta şi mai mult ansamblul de preferinţe provenit din partea cititorilor. Tot în cadrul acestei şedinţe a căpătat un loc important şi problema acută a popularizării prin cooptarea unui număr cît mai însemnat de noi abonaţi a produsului nostru de presă, în scopul rezolvării căreia se vor lua măsuri cu caracter nou, ceea ce ne îndreptăţeşte să sperăm, că anul viitor şi în acest domeniu ne va aduce satisfacţia mult dorită. „Foaia noastră” să fie citită în majoritatea familiilor de naţionalitate română din Ungaria, mare familie pentru care se tipăreşte. ŞEDINŢA COMISIEI DE LIMBA MATERNĂ Perfecţionarea cursurilor de... perfecţionare Succesele învăţămîntului de naţionalitate sunt în dependenţă directă de pregătirea profesională a cadrelor didactice. Aşadar perfuţionarea continuă a cadrelor competente are o influenţă hotărîtoare asupra rezultatelor care pot fi obţinute în instituţiile de învăţămînt românesc. în spiritul acestor adevăruri s-a întrunit şi şi-a ţinut şedinţa comisia de limba maternă, pe ordinea de zi a căreia au figurat „experienţele cursurilor de perfecţionare din ţară şi de peste hotare din anul 1976 şi perspectivele pe anul 1977”, temă prezentată de Gheorghe Martin, preşedintele Comisiei, care a trecut în revistă principalele aspecte ale rodniciei muncii din anul trecut a Comisiei de limba maternă şi a dat citire planului de activitate care va trebui dus la bun sfîrşit de comisie în anul 1977. Cum e şi firesc, în centrul dezbaterilor s-a deplasat prima temă, cei înscrişi la cuvînt vorbind cu însufleţire despre tendinţele îmbucurătoare din procesul de perfecţionare a cursurilor de perfecţionare, remarcînd şi importanţa sprijinului solicitat şi primit din partea României prietene, valorificarea căruia a căpătat de fiecare dată atenţie şi spaţiu cuvenit şi în coloanele gazetei noastre. Referitor la planul de muncă pe anul 1977 al Comisiei să relevăm doar atît: principiile sale sînt extrase din necesităţile reale ale învăţămîntului nostru în limba română, aşadar traducerea lor în practica zilnică va servi, în sensul pur şi just al cuvîntului, sprijinirea muncii instructiv-educative a şcolarilor şi a maselor adulte de naționalitate română. Planuri realizabile Şedinţa Comisiei de presă avusese loc la Redacţia „Foii noastre”, la care a participat şi Petru Silaghi, secretar general al U.D.R.U. în prima parte a şedinţei cei prezenţi au fost informaţi despre „sarcinile actuale cu privire la redactarea ziarului”, referentul fiind Alexandru Hoţopan, redactorul şef al periodicului românesc, după care Gheorghe Petruşan, preşedintele comisiei a prezentat „proiectul planului de lucru pe anul 1977 al Comisiei de presă”. ŞEDINŢA COMISIEI DE PRESĂ Ambele teme au fost ascultate şi dezbătute cu un interes neobişnuit de viu, într-o plăcută atmosferă creatoare, cadru străbătut de intenţia de a ajuta şi sprijini munca de mare răspundere a organului nostru de presă. Atît propunerile referitoare la introducerea unori noi rubrici, de interes general, cît şi iniţiativele incluse în planul de muncă al comisiei vor avea, fără îndoială, o influenţă de mare valoare asupra muncii noastre din viitor, în centrul a In timpul şedinţei comisiei de presă ŞEDINŢA COMISIEI DE CULTURALIZARE O problemă veche: înfiinţarea cluburilor de naţionalitate în darea de seamă intituată „Ridicarea nivelului de activitate a cluburilor de naţionalitate română şi sarcinile înfiinţării a noi cluburi” prezentată la această şedinţă de preşedintele Comisiei, Gheorghe Nistor, vorbitorul a fă(Continuare în pag. a 3-a) In pragul noului an Ţaraşi am lăsat în urmă un an semnificativ, bogat în evenimente şi realizări, un an calendaristic care a adus multe satisfacţii întregii societăţi, tuturor oamenilor harnici lucrători, dar totodată a şi semnalat acele domenii de activitate unde se va putea lucra cu şi mai mare randament în noul an. Obţinerea rezultatelor îmbucurătoare, întărirea continuă şi sigură a orînduirii noastre socialiste se poate datora faptului, că prin forţa conducătoare a clasei muncitoare, prin Partidul Muncitoresc Socialist Ungar avem în frunte un far luminos care călăuzeşte şi conduce poporul prin căi sigure spre o viaţă îmbelşugată şi fericită care asigură tuturor fiilor acestei patrii deplină libertate de a-şi dezvolta şi a-şi pune toată capacitatea lor creatoare în slujba realizării măreţelor năzuinţe ale societăţii socialiste dezvoltate. Muncii creatoare, realizării obiectivelor prevăzute de cel de-al Xl-lea Congres al partidului şi trasate în cadrul celui de-al V-lea plan cincinal sunt asigurate condiţii tot mai prielnice atît în viaţa internă, cît şi în cea internaţională. In anul 1976 - primul an al cincinalului actual — dezvoltarea economiei naţionale s-a desfăşurat potrivit aşteptărilor. Venitul naţional a crescut cu 4 la sută faţă de anul precedent, ceea ce rezultă şi o creştere cu vreo 3 la sută a consumului general. De asemenea a crescut, cu 4,5-5 la sută, producţia industrială, în cadrul căreia mai dinamic s-a dezvoltat industria chimică, cea de energetică şi de maşini. Sunt însă unele ramuri de producţie care n-au atins cota aşteptată, fapt care pretinde pentru viitor o deosebită atenţie şi luare de măsuri din partea celor competenţi, în agricultură producţia s-a menţinut - cu o creştere de 4 la sută la nivelul anului precedent. Cauzele unei staţionări a dezvoltării mai solide sunt motivate de condiţii climaterice nefavorabile, cunoscute de altfel de întreaga opinie. în ciuda factorilor nefavorabili s-a simţit totuşi o îmbunătăţire oarecare în zootehnie, în creşterea vitelor şi mai ales a porcilor, prin care se asigură satisfacerea permanentă a nevoilor de aprovizionare cu carne a locuitorilor. έn cursul anului trecut a continuat creşterea niveluri de trai a tuturor celor ce muncesc, doar într-un ritm mai modest. Luînd în considerare construirea celor peste 85 de mii de locuinţe-apartamente, investiţiile unor mari obiective industrial-agrare - finele şi peste plan - se va putea accepta pentru viitor o creştere mai ritmică atît a producţiei, cît şi a bunăstării materiale a întregii societăţi. Planul anual pentru 1977 prevede o ridicare mai accentuată a producţiei în toate domeniile economiei naţionale. Astfel venitul naţional va creşte cu 6-6,5 sută, producţia industrială cu 6 la sută, iar cea agrară cu 7-8 la sută. Pe baza realizării planului prevăzut pentru acest an, va creşte şi consumul populaţiei cu 4,5 la sută.Minatul vieţii internaţionale a oferit, de asemenea, o tot mai bună atmosferă aplicării şi realizării planurilor noastre. In urma politicii consecvente de convieţuire paşnică a ţărilor cu diferite orînduiri sociale, susţinută şi aplicată în spiritul conferinţei de la Helsinki de ţările socaliste. Poate resimţi o destindere şi un climat tot mai potrivit întăririi unor colaborări paşnice şi tot mai rodnice între ţările cu diferite sisteme sociale. La consfătuirea de la Bucureşti a Comitetului Politic al ţărilor socialiste participante la Tratatul de la Varşovia s-au accentuat încă o dată scopurile paşnice ale acestor ţări. Ţara noastră, alături de celelalte ţări socialiste, în frunte cu Uniunea Sovietică, îşi întăreşte continuu forţele sale, stă de veghe şi apără prin toate puterile sale cuceririle socialismului şi pacea. ştiinţei unanime a întregii naţiuni de construire a socialismului dezvoltat i se alătură cu adeziune deplină şi cetăţenii noştri de naţionalitate română, care nu-şi precupeţesc forţele ca la locurile lor de muncă să muncească cu rîvnă şi abnegaţie pentru înflorirea patriei şi creşterea bunăstării lor familiale şi personale. Organizaţia obştească a oamenilor muncii de limbă maternă română, Uniunea Democratică a Românilor din Ungaria desfăşoară de asemenea o activitate multilaterală şi prodigioasă în interesul şi folosul îmbogăţirii vieţii materiale şi spirituale a tovarăşilor de muncă şi limbă comună, a oamenilor muncii de naţionalitate română. Acum, la începutul anului nou, ne folosim de prilejul oferit de gazeta noastră îndrăgită, „Foaia noastră” şi ne adresăm tuturor oamenilor muncii, cetăţenilor maghiari de naţionalitate română din ţara noastră, cititorilor şi prietenilor susţinători ai activităţii noastre de păstrare a limbii şi a tradiţiilor culturale, muncitorilor, ţăranilor cooperatori, intelectualilor, tinerilor şi vîrstnicilor deopotrivă, tovarăşilor din ţară şi de peste hotare, dorim ca noul an să le aducă satisfacţie deplină în realizarea năzuinţelor comune şi personale, să avem cu toţii parte de multe succese în muncă, nesfîrşite bucurii, fericire şi viaţă îmbelşugată, paşnică. P. Silaghi