Foaia noastră, 1978 (Anul 28, nr. 1-39)

1978-03-15 / nr. 6

2 Fără nici o exagerare, putem afirma de la bun început că în ultimele zile ale lui februarie atenţia experţilor politici, opinia publică mondială, ba chiar şi unii conducători de partid şi de stat şi-au îndreptat atenţia spre capitala ţării noastre, spre Budapesta. Această atenţie şi interes deosebit este evident: timp de trei zile la Budapesta a avut loc consfătuirea secretarilor cu probleme ideologice şi internaţionale ai Comitetelor Centrale ale partidelor comuniste şi muncitoreşti, de data aceasta din 16 ţări socialiste. La consfătuire - care de altfel este a cincea de acest gen şi la care, pentru prima oară au participat şi reprezentanţii Partidului Comunist din Vietnam - s-a procedat la informarea reciprocă despre activitatea politico-ideologică în masă a partidelor, despre unele probleme actuale ale vieţii politice internaţionale şi tot atunci s-au coordonat noile sarcini. Participanţii la consfătuire au acordat o atenţie deosebită rolului pe care îl au mijloacele de comunicaţie şi propagandă în viaţa politică internaţională relevînd totuşi că acestea au menirea de a contribui la adîncirea destinderii, la frînarea cursei înarmării, la lupta pentru dezarmare, la întărirea încrederii între popoare, la dezvoltarea colaborării multilaterale şi reciproc avantajoase între ţările cu orînduire socială deosebită. La consfătuire s-a ajuns la concluzia că asupra situaţiei internaţionale şi pe mai departe au o influenţă hotărîtoare forţele care luptă pentru destindere. Dar, tot atunci, lupta pentru destindere, într-un sens oarecare, s-a modificat, ajungînd la o fază nouă, în timp ce în deceniile trecute lupta s-a axat în direcţia ca Apusul să recunoască realităţile formate şi, ca atare, să ia naştere acorduri corespunzătoare acestora, în prezent lupta se îndreaptă spre consolidarea rezultatelor deja obţinute, spre confirmarea mai eficace a acordurilor semnate în această direcţie. Bineînţeles, cercurile reacţionare ale ţărilor NATO, precum şi unele forţe conservative din Apus s-au înspăimîntat de faptul că extinderea procesului de destindere va deveni ireversibilă, că istoria nu poate fi ţinută în loc. Pentru ei aceasta constituie o problemă: că destinderea, ca atare, asigură posibilităţi favorabile accelerării muncii de construcţie economică a ţărilor socialiste, fapt care măreşte puterea atractivă asupra maselor care trăiesc în condiţii capitaliste, precum şi asupra popoarelor recent devenite libere şi care au trecut pe calea progresului social. Adversarii destinderii insistă cu mari eforturi la intensificarea înarmării, cu scopul evident ca prin aceasta să-şi recupereze superioritatea de forţă pierdută. Paralel cu aceasta, au început noi campanii de calomnie împotriva socialismului. Tocmai de aceea în comunicatul dat publicităţii se relevă: „Partidele participante la consfătuire se pronunţă pentru adoptarea de măsuri ferme de dezarmare şi în primul rînd, de dezarmare nucleară, înlăturarea rezistenţei pe care o opun faţă de aceasta cercurile reacţionare din ţările NATO, alte forţe conservatoare, constituie o cerinţă recentă, de importanţă vitală pentru toate popoarele”. în acest sens participanţii la consfătuire au condamnat ferm acţiunile anticomuniste şi încercările cercurilor imperialiste şi reacţionare de a denatura politica ţărilor socialiste şi de a se amesteca în treburile lor interne. Paralel cu aceasta a fost relevată necesitatea de a se asigura o informare obiectivă mai largă cu privire la activitatea tuturor partidelor comuniste şi muncitoreşti a popoarelor ţărilor socialiste, la realizările lor în făurirea noii societăţi, la dezvoltarea colaborării lor reciproce. în această direcţie vorbitorii au subliniat însemnătatea unei largi popularizări a eforturilor constructive ale ţărilor socialiste îndreptate spre întărirea securităţii internaţionale, spre înfăptuirea consecventă şi integrală de către toate statele participante la Conferinţa general-europeană a prevederilor Actului final adoptat la Helsinki. - Kozma - In comun pentru destindere Reprezentanţii partidelor comuniste şi muncitoreşti au fost primiţi şi de János Kádár Participanţii la consfătuire Program Intercosmos Echipaj internaţional Fără îndoială, data de 2 martie a.c. constituie începutul unei noi ere în istoria cuceririi cosmosului: nava cosmică „Soiuz-28” a decolat cu un echipaj internaţional, la bordul ei fiind Alexei Gubariev (la dreapta) din Uniunea Sovietică şi Vladimir Remek (la stînga) din R.S. Cehoslovacă. După o călătorie de 10 de ore, „cuplul internaţional” al navei „Soiuz-28” s-a întîlnit cu nava „Soliut-6”, la bordul căreia sînt cosmonauţii sovietici Romanenko şi Greciko. Cu lansarea navei „Soiuz-28” a început realizarea Programului Intercosmos, program care prevede colaborarea dintre ţările socialiste în cercetarea şi cucerirea cosmosului. FOAIA NOASTRĂ FOAIA NOASTRĂ - Organ al Uniunii Democratice a Românilor din Ungaria. Apare la i şi i î ale fiecărei luni Redactor şef: ALEXANDRU HOŢOPAN. Redacţia: 5701 Gyula, Petőfi tér 1. sz. Postafiók: 95. Telefon: 517, 518. Editura: întreprinderea „Békés megyei Lapkiadó Vállalat”. Editor responsabil: MIHÁLY LEHOCZKY. Tiparul: Dürer Nyomda, 5701 Gyula Conducător responsabil: PÁL HÁROMSZÉKI Este difuzată de Poşta Maghiară. Abonamente la oficiile poştale, la factori poştali, la activiştii Uniunii şi la Biroul central de difuzarea presei (Posta Központi Hírlapiroda, 1900 Budapest, V., József Nádor tér 1.) atit personal, cit și prin virament la contul de virament KHI 215-96162. Abonamente pe un an: 19,20 forinți. INDEX: 25291 ISSN 0426-6420 Activitate diplomatică intensă Reuniunile sovieto-libiană şi, respectiv, sovieto-siriană la cel mai înalt nivel au demonstrat din nou aspiraţia hotărîtă a conducerii de partid şi de stat a Uniunii Sovietice de a dezvolta şi extinde relaţiile bi- şi multilaterale cu statele arabe, de a depune eforturi serioase pentru continuarea procesului de destindere, pentru reglementarea paşnică şi trainică a situaţiei din Orientul Apropiat. » Aşa cum se arată şi în comunicatul dat publicităţii la încheierea vizitei în Uniunea Sovietică a lui Abdel Salam Jalloud, membru al Secretariatului General al Congresului General Popular al Jamahiriei Arabe Libiene Populare Socialiste, cele două părţi şi-au exprimat satisfacţia faţă de dezvoltarea relaţiilor bilaterale, precum şi năzuinţa lor de a adînci şi extinde colaborarea în domeniile economic, cultural şi ştiinţific. Bineînţeles, în timpul reuniunii la cel mai înalt nivel o atenţie deosebită a fost acordată situaţiei din Orientul Apropiat, relevîndu-se că o pace reală poate fi realizată doar în condiţiile eliberării tuturor teritoriilor arabe ocupate şi ale asigurării drepturilor naţionale legitime ale poporului palestinian, inclusiv a dreptului său la autodeterminarea şi crearea unui stat naţional. în ceea ce priveşte situaţia din Cornul Africii, părţile se pronunţă pentru reglementarea paşnică a conflictului dintre Somalia şi Etiopia pe baza respectării reciproce a suveranităţii, integrităţii teritoriale, inviolabilităţii frontierelor şi neamestecului în treburile interne. Tot atunci, în comunicatul dat publicităţii la încheierea vizitei în capitala sovietică a lui Hafez Assad, secretar general al Partidului Arab Socialist, preşedintele Republicii Arabe Siriene, se relevă că cele două părţi au acordat o importantţă deosebită dezvoltării relaţiilor politice reciproce, care au o influenţă favorabilă asupra dezvoltării legăturilor sovieto-siriene şi în alte domenii. Cu acest prilej Leonid Ilici Brejnev, secretar general al C.C. al P.C.U.S., preşedintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S. a relevat din nou cele trei principii ale realizării păcii din Orientul Apropiat, şi anume retragerea trupelor israeliene de pe toate teritoriile ocupate, recunoaşterea drepturilor legitime ale poporului palestinian, inclusiv dreptul său la crearea unui stat independent şi garantarea securităţii şi dezvoltării independente a tuturor statelor din această zonă. Moment din timpul convorbirilor dintre Hafez Assad și Leonid Brejnev. Contacte ungaro-române Vizita lui Ştefan Andrei în Ungaria La invitaţia Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Socialist Ungar, în perioada 16-19 februarie a.c., Ştefan Andrei, membru supleant al Comitetului Politic Executiv, secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a efectuat o vizită în ţara noastră. Ştefan Andrei a fost primit de tovarăşul János Kádár, prim-secretar al Comitetului Central al P.M.S.U. în timpul vizitei, tovarăşul Ştefan Andrei a avut convorbiri cu tovarăşul András Gyenes, secretar al C.C. al P.M.S.U., la care a participat János Berecz, şef de secţie al C.C. al P.M.S.U. în timpul convorbirilor s-a făcut o informare reciprocă asupra rezultatelor obţinute în construirea socialismului în Republica Populară Ungară şi Republica Socialistă România şi s-au trecut în revistă principalele aspecte ale relaţiilor şi colaborării dintre cele două partide şi state. în cadrul convorbirilor, care s-au desfăşurat într-o atmosferă tovărăşească, s-a făcut un schimb de păreri privind problemele actuale ale situaţiei internaţionale şi ale mişcării comuniste şi muncitorești internaționale. Extinderea schimburilor de larg consum La data de 1 februarie a.c., la Debreţin, Károly Molnár, adjunct al ministrului comerţului interior al ţării noastre şi Nicolae Bozdog, prim-adjunct al ministrului comerţului interior al R.S. România, au semnat Protocolul privind schimburile de bunuri de consum pe anul 1971 dintre Ungaria şi România. Protocolul prevede o creştere de peste 30 la sută a volumului schimburilor faţă de anul 1977. Conform protocului, în anul curent vom livra din România pantofi în valoare de 2,5 milioane ruble şi vom importa tot atunci cantităţi mai mari de cămăşi bărbăteşti, conserve de peşte, produse de sticlă casnică. Ungaria va exporta pentru România de asemenea, în valoare de 2,5 milioane ruble, pantofi, mobilă, vinuri, stilouri etc.