Foaia noastră, 1979 (Anul 29, nr. 1-52)

1979-01-07 / nr. 1

o Pe calea finalizării acordului S.A.L.T. NI Unul dintre evenimentele cele mai importante ale vieţii politice internaţionale din ultimele săptămîni ale anului recent lăsat în urmă ,a constituit, fără îndoială, convorbirile de la Geneva dintre Andrei Gromîko, ministrul afacerilor externe al U.R.S.S. și Cyrus Vance, secretarul de stat al S.U.A., în cadrul cărora au fost discutate o serie de probleme legate de noul acord de limitare a înarmărilor strategice ofensive, de acordul S.A.L.T. 11. La această a șasea întîlnire din anul trecut dintre cei doi șefi diplomatici, poziţiile celor două părţi s-au apropiat în continuare, Andrei Gromîko declarînd la sfîrşitul convorbirilor că s-au realizat progrese într-o serie de aspecte, accentuînd, totodată, că problemele rămase în suspensie pot fi soluţionate, în cadrul unor întruniri obişnuite, încă în viitorul apropiat. Aşadar, la recenta întrunire a celor doi miniştri s-a ajuns la o înţelegere în majoritatea problemelor încă nesoluţionate, creîndu-se condiţii pentru a se putea încheia, încă în viitorul apropiat, pregătirea acordului final. în acest sens s-a declarat şi ministrul de stat american, exprimîndu-şi încrederea că acordul asupra limitării armamentelor strategice ar putea fi semnat în curînd. Tot în cadrul convorbirilor de la Geneva s-a realizat un acord cu privire la o întîlnire dintre cei doi şefi de stat din U.R.S.S. şi S.L.A. Opinia publică internaţională şi cea a poporului maghiar a urmărit şi urmăreşte cu viu interes evoluţia seriei convorbirilor dintre reprezentanţii Uniunii Sovietice şi ai Statelor Unite cu privire la încheierea şi semnarea noului acord de limitare a înarmărilor strategice, în speranţa că progresul obţinut în cadrul acestor tratative se va solda cu semnarea acordului final, încheierea cu succes a acestora asigurînd, fără îndoială, o influenţă pozitivă asupra destinderii climatului politic pe întregul glob pămîntesc. 20 de ani Sărbătoarea naţională a Cubei socialiste Pentru poporul primului stat socialist de pe continentul american, anul curent a început cu o sărbătoare deosebit de semnificativă: în prima zi a anului, deci la 1 ianuarie 1979, a aniversat 20 de ani de la memorabila zi, cînd detaşamentele armatei revoluţionare de eliberare, conduse de Fidel Castro, au intrat biruitoare în Havana, şi, dînd lovitura zdrobitoare regimului dictatorial al generalului Batista, au instaurat puterea populară, încununare a luptei îndelungate, duse de poporul cubanez pentru eliberare naţională şi socială, victoria revoluţiei şi cucerirea puterii de către forţele populare au inaugurat era unor profunde prefaceri înnoitoare în viaţa politică şi economico-socială a ţării. Apariţia primului stat socialist pe continentul american reprezintă, totodată, un moment de profundă semnificaţie în procesul revoluţionar mondial. In această perioadă de două decenii, poporul cubanez, angajîndu-se cu toate forţele în opera de făurire a noii societăţi, sub conducerea partidului său comunist şi a guvernului revoluţionar a repurtat succese de seamă în dezvoltarea economiei, ştiinţei şi tehnicii, învăţămîntului şi culturii, în ridicarea nivelului de trai, ca şi în lupta pentru zădărnicirea acţiunilor ostile ale reacţiunii şi imperialismului, ale agresiunilor militare şi ale blocadei economice, pentru apărarea şi întărirea independenţei patriei sale. Hotărîrile adoptate de primul Congres al Partidului Comunist din Cuba, precum şi promulgarea Constituţiei Republicii Cuba reprezintă o bază trainică pentru consolidarea succeselor dobîndite, dau un puternic avînt activităţii creatoare desfăşurate de oamenii muncii cubanezi pentru dezvoltarea forţelor de producţie, pentru continua înflorire a patriei lor, între Ungaria şi Cuba, între popoarele celor două ţări socialiste s-au statornicit şi se dezvoltă trainice legături de prietenie şi colaborare pe cele mai diverse planuri - politic, economic, ştiinţific şi cultural - întemeiate pe comunitatea de idei, de orînduire şi de ţeluri. Un rol deosebit de important în această evoluţie îl au raporturile de prietenie dintre Partidul Muncitoresc Socialist Ungar şi Partidul Comunist din Cuba, întîlnirea şi convorbirile dintre János Kădăr şi Fidel Castro. Abia la cîteva săptămîni după constituirea Partidului Comunist din Ungaria, şi tineretul comunist maghiar şi-a format organizaţia sa revoluţionară, la 30 decembrie 1918 luînd fiinţă Uniunea Comunistă a Tineretului Muncitor Maghiar (KIMSZ). Cu ocazia aniversării a 60 de ani de la înfiinţare, C.C. al Uniunii Tineretului Comunist a organizat o festivitate jubiliară în cadrul căreia au rostit cuvîntări comemorative Laszlo Marothy, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.S.U., prim-secretar al C.C. al U.T.C. şi Dezsö Nemes, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.S.U. Cu ocazia împlinirii a 80 de ani de la naşterea şi 10 ani moartea lui István Dobi, marcantă personalitate politică a m muncitoreşti şi comuniste maghiare, fost preşedinte al Consi Prezidenţial (1952-1963), atît în Capitală, cît şi în satul său , au avut loc comemorări şi depuneri de coroane de flori. La 27 decembrie 1978 a încetat din viaţă Huari Bumedien, , şedineele Republicii Algeriene Democratice şi Populare, conduct de seamă al luptei pentru libertatea, independenţa şi prosperity poporului algerian. Funeraliile naţionale au avut loc cu două zile mai tîrziu, lar ţara noastră a fost reprezentată de Păi Losonczi, preşedintele Csiliului Prezidenţial. Festivitatea jubiliară a tineretului comunist 80 de ani de la naşterea lui István , încetarea din viaţă a lui Huari Bumedier (1925-1978)