Foaia noastră, 1983 (Anul 33, nr. 1-52)

1983-01-07 / nr. 1

La sfîrşit şi început de an Mărturisiri, aprecieri, dorinţe Interlocutorii colegilor noştri de redacţie au fost un şef de unitate, un jurist şi un birtaş. Cei intrebaţi au fost solicitaţi să vorbească despre unele aspecte ale vieţii lor personale din anul recent lăsat in urmă şi despre planurile din noul an. Răspunsurile lor — mărturisiri, aprecieri şi dorinţe - ne-au lăsat impresia că năzuinţele impărtăşite reflectă şi unele caracteristici generale - obiective şi reale - ale întregii noastre naţionalităţi. Ioan Nistor, Giula Dacă mă întrebaţi ce mi-a adus anul igaz, pe scurt vă răspund, fiindcă aici, la unitatea giulană a multe fire de pâr cărunt. . . Da, întreprinderii de colecţionare şi valorificare a deşeurilor am avut multe treburi in anul lăsat in urmă. Ni s-a ridicat puţin planul de achiziţionare, lucru cu care am fost de acord, dar care totuşi a însemnat o muncă in plus faţă de anul precedent. O problemă serioasă a însemnat că maşinile, adică camioanele şi graiferul, fără care noi nu putem lucra, nu au fost intr-o stare tehnică perfectă. In fine, pe parcurs camioanele au fost reparate, iar in locul vechiului graifer am primit unul de tipul „Weimar” cu care apoi am putut să lucrăm după plan. Pe la sfirşitul lui septembrie, toate maşinile au lucrat in ritmul cerut şi ni s-au ameliorat condiţiile de muncă. în această perioadă am fost siguri că vom putea îndeplini planul de achiziţionare pe anul tgSi. Unitatea noastră a trebuit să achiziţioneze 5400 t de deşeu de fier,25 t de metal colorat şiunt de deşeu de birtie. La noi se lucrează pe circumscripţii, ceea ce înseamnă că unităţile ce aparţin întreprinderii se ajută in mod reciproc, lucru important mai ales in privinţa maşinilor. Aşadar, precum noi am fost ajutaţi de unităţile din Bekescsaba, Bekes şi Szeghalom, şi noi am ajutat acestor unităţi in îndeplinirea planului. Pe la începutul lui decembrie am reuşit să îndeplinim planul anual, ba faţă de cele 15 milioane de forinţi, prevăzuţi in plan am realizat 16,5 milioane, depăşind cu un milion şi jumătate cifra planificată. Ce va aduce pentru mine anul ig8 3 ? Nu ştiu. Poate şi mai multe fire de păr cărunt. . . Dar vom lucra şi vom birui greutăţile. Planul de achiziţionare pe anul economic ig8 3 al unităţii noastre incă nu este gata, dar acesta va fi la nivelul anului trecut, dacă nu va şi depăşi. De o oarecare creştere e şi nevoie in condiţiile economice actuale, intr-o ţară ca a noastră, nu prea bogată in minereuri. Trebuie să adunăm toate deşeurile care se pot reintroduce economic in producţie. Acest lucru este interesulîntreprinderii, dar şi al economiei noastre naţionale. Dr. Emil Garami, Bătania Sunt jurist. Acesta mi-a fost visul. Aşadar, imi place ceea ce fac, iar in anul i98i m-a preocupat activitatea mea zilnică. Munca unui penalist e interesantă, dar totodată şi plină de răspundere. Ca preşedinte al judecătoriei de plasă trebuie să coordonez munca unui intreg colectiv. Atita şi nu mai mult despre muncă. Sint membru in prezidiul U.D.R.U. şi membru al comisiei redacţionale. Din anul 1978 sint membru şi in Comitetul de plasă al P.M.S.U. Iată care sint funcţiile mele politico-obşteşti. Munca mea e organizată şi coordonată, deşi in viaţa particulară îmi place să improvizez In timpul liber imi place să joc tenis de masă şi şah. Citesc săptăminalul „Heti Vilăggazdasăg” şi „Foaia noastră”, precum şi revistele „Valosâg” şi „Historia”. Rareori, şi cind imi permite timpul, citesc şi romane. Urmărim cu toată familia programul televiziunii, ne bucură faptul că de pe acum putem vedea programul ,,Ecranului nostru” şi pot asculta la radio emisiunea in limba română. „Foaia noastră”, televizorul şi radiofuziunea se străduiesc a ne forma o imagine reală despre viaţa românilor de aici, în vara trecută am fost cu fetiţa mea la Moscova. Excursia aceasta făcută cu avionul a însemnat pentru amindoi o revelaţie şi o bucurie deosebită, mai ales cind pe aeroportul din Moscova ne-am intilnit şi cu copilaşi români de-ai noştri. Am fost printre primii vizitaconducerea unui birt din localitate. Şi aici mă voi strădui să fac faţă cerinţelor clienţilor. Actori ai noului Combinat sportiv din Budapesta, aici am urmărit meciurile Campionatului European de tenis de masă. Tot in Capitală am văzut spectacolul „Amadeus" de Peter Schaffer, in montajul de la „Vigszinház”. A fost interesantă cartea lui Laszlo Gyurko despre Jănos Kadăr. Tot in anul ig82, cu ocazia zilei de 7 Noiembrie am fost distins, dar despre acest fapt a mai scris „Foaia noastră”. Pe Ungă activitatea mea de toate zilele, in ig82 am avut multă bătaie de cap cu lucrările de reconstrucţie a clădirii judecătoriei. în anul acesta, sper că voi avea mai mult timp liber, pe care aş dori să-l folosesc la aprofundarea şi studiul literaturii juridice. în viaţa mea particulară nu obişnuiesc să fac program in prealabil. Ca şi pină „improvizez” şi cred că va reuşi bine şi concediul din ’83. M-aş bucura foarte mult, dacă ar apărea volumul cu poeziile lui Lucian Magdu, fostul meu consătean şi prieten. Acest volum îl aştept de mult şi cu multă nerăbdare . . . pe numai româneşte. Chiar de aceea aş dori să introduc de pe magnetofon in programul nostru şi muzică populară românească, pe lingă cea maghiară, în anul 1993 nu vreau nimic deosebit faţă de ceea ce am făcut şi pină in prezent, doar să fac mai bine tot ceea ce fac. Trebuie să amintesc că legăturile mele cu activitatea Uniunii nu s-au întrerupt. Şi in anul trecut am participat la balurile româneşti din Bedeu, Otlaca-Pustă şi Aletea. Vreau să continui şi această muncă, fiindcă pentru mine muzica şi dansul popular românesc înseamnă foarte mult, fără ele nu pot trăi. Bineînţeles, mai am o dorinţă, aceea de a fi pace şi înţelegere între oameni, pentru ca să ne putem face datoria cu răspundere. Gheorghe Gros, Chitighaz >) Anul ig82 a fost pentru mine ■un an destul de bogat in noutăţi, încă in ig81 mi-am schimbat locul de muncă, de la Uniunea Democratică a Românilor din Ungaria am venit să lucrez intrun domeniu absolut nou, şi anume in comerţ. La Chitighaz, in comuna mea natală am lucrat ca achizitor la Cooperativa de desfacere şi consum. Această muncă a fost cu totul nouă pentru mine, dar pe parcurs m-am obişnuit cu ea şi după un an aveam experienţele necesare. La sfirşitul anului trecut, iarăşi mi-am schimbat locul de muncă. Am rămas insă in domeniul comerţului, angajîndu-mă la vrea neapărat să păstrez nivelul deservirii de pină acum la această unitate, chiar să-l ridic, dacă e posibil. Majoritatea oaspeţilor mei sunt oameni de naţionalitatea română şi aici se vorbeşte aproa o Nou mini-magazin in oraşul mic românesc din Giula Spre bucuria oamenilor de aici, încă in ultimele săptămini ale anului trecut s-a dat in folosinţă un nou mini-magazin ABC in oraşul mic românesc din Giula. Deschiderea acestui magazin a fost mult aşteptată de locuitorii acestui cartier, pentru că pină acum aprovizionarea - mai ales cu alimente - s-a făcut în condiţii vitrege. Iar dacă oamenii au vrut să facă cumpărături mai mari, a trebuit să meargă pină în centrul oraşului. Cu predarea acestui centru comercial AFESZ, vor fi ,,rezolvate” cumpărăturile zilnice ale locuitorilor din această parte a oraşului. lată cum arată noul magazin alimentar pe dinafară . . . HfK* J iii if \« JtiSFTl!s * VJf iw i. JktJm ’ 1 şi aşa arată un colţ din interiorul unităţii comerciale Flori la statuia lui Petöfi Statuia poetului Sândor Petöfi, sculptura în bronz a lui Beni Ferenczi, din piaţa cu acelaşi nume din Giula este mult frecventată, deseori se depun aici coroane de flori atît de tineretul oraşului, cit şi de generaţia matură. în noaptea de revelion, funcţionarii Băncii Naţionale din Giula au omagiat ziua de naştere a poetului, depunînd o coroană de flori la statuia amintită. (B. O.)