Foaia noastră, 1983 (Anul 33, nr. 1-52)

1983-10-14 / nr. 41

|------------- * ORGAN AL UNIUNII DEMOCRATICE A ROMÂNILOR DIN UNGARIA ^ 4 ANUL XXXIII NR. 41 VINERI 14 OCTOMBRIE 1983 8 PAGINI 1,40 FT Apateu Recoltări de toamnă — activităţi de toamnă Vremea capricioasă niciodată nu i-a ajutat pe agricultori nici în activităţile lor de pe ogoare, nici în obţinerea rezultatelor. Timpul nefavorabil poate să distrugă în mare măsură orice muncă conştiincioasă şi pricepută. Iată de exemplu, din cauza secetei de astă-vară aproape în toate colţurile ţării se culege o recoltă mai scăzută şi la culturile de toamnă, la fel ca la Cereale. în zilele recoltărilor de toamnă lucrătorii de pe ogoare se bucură de un timp favorabil şi se şi folosesc de fiecare oră însorită. Lucrările sînt organizate în aşa fel, ca culesul la toate culturile să fie terminat în timp cît mai scurt şi cu cele mai mici pierderi. Odată cu strîngerea roadei a început şi pregătirea solului pentru semănatul culturilor de toamnă, ca seminţele - baza secerişului din anul viitor -, să ajungă în pămînt cît mai repede. Pretutindeni în ţară hotarul este plin de maşini, pe unele le vedem tăind silozul, pe altele culegînd sfecla de zahăr sau recoltînd porumbul. O astfel de activitate multilaterală se desfăşoară cu zor şi la Cooperativa agricolă de producţie „Regiunea Crişurilor” din Apateu. Practic, startul de toamnă a început pe la 15 septembrie cu recoltarea sfeclei de zahăr, după ce încă pe la sfîrşitul verii a fost recoltată cînepa. Aceasta - în ciuda secetei - a asigurat un venit în plus faţă de plan. Pe cele 150 de hectare s-au obţinut 94 chintale de cînepă la hectar, cantitate cu 14 chintale peste plan. In acest an la Apateu sfeclă de zahăr s-a cultivat pe o suprafaţă de 240 de hectare. Şi la această cultură producţia este promiţătoare, deoarece faţă de cele 37 de tone pe hectar planificate se vor obţine în jur de 40 de tone recoltă medie pe hectar. Culesul sfeclei de zahăr este mecanizat, lucrîndu-se cu un agregat de tipul „Herneau”, căruia i s-a asigurat o capacitate de transport potrivită. De la Apateu sfecla este transportată la gara din Săcal, iar cantitatea este în raport cu capacitatea de primire a gării şi a fabricii de prelucrare. Această capacitate - în general — este 150 de tone pe zi, deci în acest ritm se lucrează şi pe ogoare. Prea mare cantitate nu merită să fie culeasă căci scade mult nu numai greutatea, dar şi conţinutul de zahăr al sfeclei. O altă activitate de toamnă este recoltarea porumbului de siloz, care în mare parte este cultură dublă, deci semănată după cereale. Această muncă după toate probabilităţile se va termina pe la 15 octombrie, care va rezulta circa 25 000 dechintale produse pe o suprafaţă de 150 de hectare. Una dintre cele mai importante activităţi de toamnă şi la Apateu este recoltarea porumbului, care nu a început însă cu o capacitate totală, căci unele soiuri încă nu sînt coapte pe deplin. Pe de altă parte pentru că capacitatea de transport de la această unitate agricolă este ocupată la alte lucrări, ca de exemplu la sfecla de zahăr, siloz etc. Din păcate, la porumb nu se va putea obţine recolta planificată. Faţă de cele 6,4 tone planificate nu se vor obţine decît circa 5,5 tone recoltă medie pe hectar. Tractoarele şi agregatele de cultivare şi pregătire a solului la fel lucrează fără întrerupere în hotar. Acestea pregătesc solul pentru semănăturile de toamnă şi pentru tratarea lui cu îngrăşăminte chimice. Terenul care trebuie pregătit şi prelucrat în această toamnă este de 718 hectare, dintre care 600 de hectare vor fi însămînţate cu grîu. Cu toate că în perioada de vară agricultorii nu s-au putut bucura de timp favorabil şi din cauza secetei culturile au suferit iar recoltele au rămas sub aşteptări, acum, în perioada de toamnă aparenii speră că timpul va fi mai „indulgent” şi vor putea pregăti în calitate bună și la timp solurile pentru semănat, iar recoltările nu vor suferi întreuperi din cauza ploilor sau a gerurilor de iarnă timpurie. I. Sz. K. ■. t -it* . b -y **! ^ Agregatul culege și încarcă, iar camionul cu remorcă transportă sfecla la gară In urma recoltării începe numaidecît pregătirea solului Nou centru de instrucţie întreprinderea ,,Bakony” s-a îmbogăţit in trecutul apropiat cu o nouă clădire. Lucrările de construcţie a noului centru de instrucţie au ajuns în stadiu de finisare. Acest nou centru va îndeplini mai multe funcţii. Pe lingă instruirea specială a acelora din întreprindere, aici se vor ţine şi cursurile de calificare, în noul edificiu a primit loc şi sala de conferinţe, biblioteca şi cabinetele tehnice. Export ridicat într-una dintre întreprinderile cu mari investiţii, cum sînt şi uzinele „Könnyűfemma” din Szekesfehervár, noile unităţi introduse în producţie au şi adus rezultate considerabile: marea întreprindere şi-a ridicat exportul cu 21 la sută. In clişeu: aspect din noul atelier de aluminiu laminat. Castel de apă la Csepel Lucrările de construcţie a noului castel de apă din Csepel avansează în ritmul planificat. Stabilimentul cu o capacitate de 3000 trei de apă va avea o înălţime de 70 de metri, fiind cea mai înaltă construcţie a cartierului Csepel. Odată cu darea în folosinţă a acestui obiectiv se va îmbunătăți mult aprovizionarea cu apă a centrului oraşului.