Foaia noastră, 1984 (Anul 34, nr. 1-52)

1984-01-06 / nr. 1

ANUL XXXIV, NR. 1 VINERI 6 IANUARIE 8 PAGINI 1,40 FT Săcal. Seceta din anul trecut nu a ocolit nici terenurile Cooperativei agricole de producţie Kossuth” din Săcal, iar precum în întreaga agricultură, şi aici a cauzat pierderi considerabile mai ales în sectorul fitotehnic. Deşi culturile au fost semănate din vreme şi într-o calitate bună şi au răsărit la timp; în prima perioadă au fost promiţătoare, dar din cauza precipitaţiilor scăzute, recoltele au rămas sub aşteptări şi planuri. La unitatea din Săcal, cele mai serioase pierderi le-a suferit grâul, care a adus o recoltă cu 7-8 chintale mai redusă faţă de cea planificată. Această pierdere s-a dovedit destul de mare şi nu putea fi contrabalansată prin celelalte ramuri ale fitotehniei. Totuşi - fapt îmbucurător - în ciuda secetei la porumb s-a obţinut o recoltă de 75 de chintale la hectar, ceea ce înseamnă o medie cu 10 chintale mai înaltă decît producţia planificată. în acest context trebuie menţionat faptul că această recoltă a fost realizată pe suprafeţele complet ameliorate ale cooperativei. Acest lucru dovedeşte clar că lucrările de melioraţie, fie ele oricît de costisitoare, merită făcute, căci prin acestea se poate ridica în mod considerabil productivitatea solurilor, se poate ridica siguranţa de producţie. Cînd culturile de porumb au început să sufere din cauza secetei, au fost irigate, s-a lăsat apă în canalul din apropiere şi astfel s-a asigurat cantitatea suficientă de umezeală pe toată perioada de vegetaţie a acestei culturi. De altfel, la această unitate agricolă din Bihor se pune un accent foarte serios pe lucrările de melioraţie. încă cu mai mulţi ani în urmă au fost începute aceste lucrări prin care într-adevăr a crescut considerabil productivitatea solurilor. în anul 1983 valoarea acestor lucrări de melioraţie a atins valoarea de 8 milioane de forinţi, ceea ce a însemnat cheltuieli mai mari faţă de prevederile anterioare. Aceste lucrări au putut fi executate peste plan în mărimea amintită, fiindcă timpul a fost favorabil, iar după recoltările de toamnă, maşinile şi agregatele au fost libere şi au putut fi folosite din plin. Dar executarea în toamnă a acestor lucrări înseamnă un mare avantaj pentru dezvoltarea culturilor în primăvară, cînd vor putea începe la timp lucrările de pregătire a solului şi semănatul culturilor de primăvară. De fapt, lucrările de melioraţie vor fi terminate pe întregul hotar al cooperativei în anii 1987-88, presupunînd o investiţie de circa 20-25 milioane de forinţi. Prin terminarea acestor lucrări, pe întreaga suprafaţă cultivabilă a cooperativei din Săcal va creşte în mod considerabil productivitatea şi siguranţa producţiei, făcînd posibilă irigarea sau desecarea după necesităţi. Sectorul zootehnic, a cărui producţie nu este influenţată în măsura fitotehniei de către capriciile vremii, a asigurat unităţii veniturile planificate. Din cauza unor greutăţi din domeniul îngrăşării porcilor, în acest sector nu s-au atins cifrele prevăzute. Dar pierderile mai mici au putut fi recompensate printr-un anumit spor de rentabilitate din celelalte ramuri ale zootehniei. în totalitate, deşi nu va putea fi atins beneficiul anului 1982, cele cinci milioane de beneficiu sînt totuşi mulţumitoare, această cifră constituind o bază solidă şi pentru gospodăritul din viitor. Dar baza speranţelor o constituie şi terminarea la timp şi într-o calitate bună a însămînţărilor de toamnă. Specialiştii cooperativei văzînd că solul nu a primit nici in toamnă precipitaţii suficiente a decis să însăminţeze o cantitate mai mare de seminţe ca de obicei, ca să fie asigurat procentajul suficient de încolţire. în domeniul investiţiilor, in anul recent trecut cooperativa din Săcal a avansat mult. S-au terminat construcţiile unui mare depozit de îngrăşăminte chimice in apropierea gării din localitate. Aici, încă din anul trecut au fost depozitate ingrăşămintele chimice sosite în vagoane din Uniunea Sovietică, îngrăşăminte care la cooperativă vor fi împachetate în sacî de cîte 50 de kilograme şî apot transportate la diferitele unităţi agricole din judeţele Hajdú-Bihar şi Bichiş. Această activitate auxiliară asigură cooperativei noi surse de venituri, dar contribuie şi la aprovizionarea mai sigură cu îngrăşăminte chimice a cooperativelor şi gospodăriilor de stat din această zonă. Tot ca o investiţie considerabilă trebuie să amintim şi începerea construirii unui bloc nou, care va conţine patru apartamente, dintre care trei pentru tineri specialişti care vor sosi la cooperativă, iar a patra va fi rezervată noului medic, pentru care cooperativa va primi post. Dar noua clădire din centrul comunei va mai avea - la parter şi un magazin de legume-fructe şi unul de carne. Noua investiţie dovedeşte în mod grăitor că la Săcal conducerea cooperativei nu pierde din vedere angajarea tinerilor specialişti, de la care se aşteaptă o muncă conştiincioasă şi rezultate noi. Dar, dat fiind că cooperativa este singura unitate economică din localitate, conducerea este preocupată în măsură tot mai mare şi de rezolvarea unor probleme comunale, cum ar fi mai buna aprovizionare a populaţiei. La rîndul lor, conducătorii comunei sînt conştienţi de faptul că numai atunci vor dispune de suficiente braţe de muncă, dacă vor contribui la crearea unor condiţii cît mai bune oamenilor, dacă vor ajuta stabilirea în localitate a tinerilor specialişti, dacă vor crea condiţii de trai cît mai bune în condiţiile mediului sătesc. 7. Sz. K. în pragul decontării finale Lucrări de pregătire a bilanţului economic Miting de pace în Capitală La 26 decembrie ca o ultimă acţiune politică de masă a anului trecut a avut loc la Budapesta, in faţa Parlamentului o impunătoare mişcare de protest antirăzboinică, organizată de Comitetul IJ.T.C. al Capitalei, de Comitetul F.P.P. al Capitalei şi de Consiliul F.P.P. al Capitalei şi de Consiliul general al sindicatelor din Budapesta. La mitingul de pace au participat peste 6oooo de oameni, care au fost salutaţi de către Jeno Kovăcs, secretar al C.C. al U.T.C. János Kâdâr i-a primit pe secretarii generali ai uniunilor de naţionalitate Jănos Kâdâr, prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Socialist Ungar i-a primit, la 28 decembrie 1983 pe Geza Hambuch, secretar general al U.D.G.U., pe Maria Jakab, secretar general al UD S.U., pe Marin Mandity, secretar general al U.D.S.U., şi pe Gheorghe Marc, secretar general al Uniunii Democratice a Românilor din Ungaria. La întîlnirea prietenească au fost de faţă şi György Aczél, membru al Biroului Politic, secretar al Comitetului Central al P.M.S.U., şi Pal Tetenyi, şeful secţiei ştiinţifice, de învăţămînt şi culturale din cadrul C.C. al P.M.S.U. în cadrul întîlnirii, secretarii generali ai uniunilor de naţionalitate au prezentat un informativ cu privire la experienţele acumulate în timpul desfăşurării congreselor naţionalităţilor. în această ordine de idei au constatat că naţionalităţile consideră Republica Populară Ungară drept patrie în care - indiferent de numărul lor - pot trăi şi munci ca cetăţeni cu deplină egalitate în drepturi. Ca urmare a politicii consecvente faţă de naţionalităţi a P.M.S.U., politică bazată pe principii leniniste, cetăţenii maghiari de naţionalitate fără să renunţe la specificul lor de naţionalitate , prin con.f_irr2 •--'- urilor lor individuale şi colective, iau parte la munca de edificare, pentru atingerea ţelurilor socialiste comune. Uniunile de naţionalitate, în strînsă colaborare cu organele şi organizaţiile locale, judeţene şi centrale, sprijină participarea tot mai activă a populaţiei de naţionalitate la viaţa publică, contribuind şi prin aceasta la unitatea societăţii noastre. La convorbire s-a accentuat că naţionalităţile, prin păstrarea bilingvismului şi a culturii lor, îmbogăţesc cultura naţională şi universală, contribuind la îmbogăţirea şi întărirea relaţiilor dintre ţările cu limba în cauză şi R.P. Ungară. János Kádár a vorbit cu apreciere sinceră despre congresele uniunilor de naţionalitate, care s-au desfăşurat într-o atmosferă bună şi a mulţumit mesajele trimise Comitetului Central. Cei patru secretari generali ai uniunilor democratice ale naţionalităţilor din Ungaria au fost primiţi de János Kádár, prim-secretar al C.C. al P.M.S.U.