Foaia noastră, 1984 (Anul 34, nr. 1-52)

1984-01-06 / nr. 1

întrebări — la început de an Dr. Istvân Szâvai Secretarul Comitetului executiv al Sfatului orăşenesc Giula este un om tînăr, ambiţios şi plin de energie. Deşi are numai 36 de ani, de peste un deceniu lucrează în administraţia de stat, acumulîndu-şi foarte multe experienţe necesare acestei activităţi. Cu doisprezece ani in urmă am terminat facultatea de drept la Seghedin, ca bursier al Sfatului orăşenesc, după ce am început activitatea aici la Giula, la sfatul local, în calitate de referent principal. Cu patru ani mai tîrziu am devenit şef de secţie, funcţie pe care am deţinut-o pînă în 1978. Incepînd cu luna martie a aceluiaşi an, am fost numit în funcţia de secretar al Comitetului executiv al Sfatului orăşenesc Giula, funcţie pe care o deţin şi prezent mi-a mărturisit în introducere interlocutorul. Cum s-a putut afla din gazete, radio etc., incepînd cu prima zi a anului nou, în ţară au intervenit unele modificări în administraţia de stat. Exact. După cum este cunoscut, la ultima sesiune din anul trecut, care a avut loc la zz-73 decembrie, Adunarea de Stat a adoptat, printre altele, o nouă lege privind împărţirea administrativă a ţării, ceea ce înseamnă că plasele de odinioară s-au desfiinţat, în timp ce conducerea administrativă şi cea a localităţilor mai mici a trecut în competenţa judeţelor, oraşelor şi comunelor cu rang de oraş pe de o parte, iar pe de alta, că a crescut independenţa localităţilor mai mici. - Ce schimbări au intervenit în cadrul acestei restructurări în tangenţa oraşului Giula? - Conform noului sistem al administraţiei de stat, de la 1 ianuarie a anului curent, oraşului nostru îi aparţin şi alte trei localităţi populate şi de români, anume Aletea, Chitighaz şi Lökösháza. - Şi ce aşteptaţi în această privinţă de la anul 1984? - O administraţie de stat modernă, rezolvarea treburilor cetăţenilor în timp optim şi la faţa locului. In aceasta sînt chiar sigur, deoarece cele trei localităţi amintite au conducători bine pregătiţi profesional, cunoscînd foarte bine treburile şi problemele locale. în acest sens, colaborarea noastră se prevede a fi optimă și fructuoasă. -km- Dr. Vincze Hanyecz Ţinuta corectă şi modestă a noului medic din Micherechi, încă din primele momente ale întîlnirii ne convinge că avem de-a face cu un tînăr specialist plin de conştiinciozitate. Aşa l-au cunoscut şi micherechenii. După terminarea universităţi doream să devin medic internist, însă specializarea nu se poate face decît la spital. De fapt, fusesem chemat la secţia de interne încă din anii de studenţie. Primul an ca medic m-a găsit la spitalul din Giula. Numai că intervenise milităria - adică suplinirea din Păţania. Iar după ce s-au scurs lunile de militărie am trecut iarăşi la secţia de specialitate - îmi mărturiseşte medicul simpatic. - După acest început s-ar crede că toate merg ca pe roate . . . - Numai că lucrurile nu sînt atit de simple, mai ales dacă omul are şi familie. Mai întii greutăţi cu locuinţa, apoi cu repartizarea soţiei. Dar spre norocul nostru, pe parcurs toate s-au rezolvat. In toamna anului trecut am concurat pentru postul de medic din Micherechi, fiindcă această comună nu mi-a fost necunoscută, la secţia de interne am lucrat împreună cu doctorul Teodor Băngai care mi-a povestit mult despre acest sat populat de român. In sfîrşit am reuşit să obţin acest post şi de la 1 septembrie 1983 lucrez în această localitate. - Cum vă simţiţi în această comună? - Oamenii de la sate, in general, sînt foarte amabili, aşa şi micherechenii m-au primit cu mult drag. în primele zile cînd part aceste lucruri, dar am să încerc. în primul rînd, sperăm cu toţii că anul 1984 va fi mai uşor decît anul trecut. în 1983 educatoarele noastre au fost mult timp bolnave, astfel munca rămînea pe seama noastră. Aşteptăm ajutor mai mult din partea conducătorilor noştri; in primul rînd să ne uşureze munca de toate zilele, prin modernizarea clădirii... E vorba de instalarea încălzirii centrale şi de o toaletă nouă pentru copilaşii noştri. în anul trecut ni s-a promis că vom întreprinde cu corul un turneu în România. Am aşteptat... Dar de plecat, nici pînă azi n-am plecat. . .!? Ne simţim ca copilul căruia i se promite o jucărie, şi la urmă n-o primeşte. ..Dar acest lucru nu ne-a amărit. Lucrăm in permanenţă, cu regularitate avem repetiţii. La club lucrările merg cum trebuie. în cadrul clubului planificăm acum în ianuarie o serată eram preocupat cu mutarea mi-au venit în ajutor, dar am primit ajutor şi din partea Sfatului comunal. Aşa că acum, după patru luni de muncă pot să vă mărturisesc sincer că nu-mi pare rău că mi-am ales tocmai această comună. Aşadar, anul ’84 poate fi un an de echilibru dedicat activităţii profesionale? - în primul rînd dedicat muncii profesionale, împreună cu Sfatul comunal am dori să îmbogăţim cabinetul medical cu diferite aparate de specialitate care sînt absolut necesare pentru orice control medical de bază. Aş dori să introduc un control sistematic pentru toţi oamenii care au probleme cu tensiunea şi cu inima ... Şi ceea ce va determina înainte de toate viitorul meu şi al familiei mele, în martie aşteptăm „să sosească” al doilea nostru copil. La toate acestea nu putem dori decît multă fericire, sănătate şi deplină satisfacţie. T. J. Rozalia Faluközi De mult o cunosc pe Rozalia, încă din copilărie. Nu cred să fi fost vreun eveniment în viaţa românilor bătănieni, la care dînsa să nu fi fost prezentă. Deşi nu e „conducătoare aleasă”, e o personalitate care nu cunoaşte oboseală cînd e vorba de colectivitate. Am întrebat-o ce aşteaptă de la anul nou la locul de muncă, la club şi în viaţa ei particulară? Pentru mine e greu să desnumai pentru membrii clubului nostru. De pe acum se vorbeşte despre balul românesc, care are deja o tradiţie frumoasă. Tăcem totul ca să ne reuşească excursia planificată în România, deşi încă nu am fixat traseul. Aştept şi doresc ca probele noastre corale, întilnirile noastre la club să fie şi pe mai departe cordiale, amicale şi reuşite ca şi pînă acum. în viaţa mea particulară, doresc să fim cu toţii sănătoşi să putem lucra ca să cîştigăm cu mai mulţi bani, fiindcă numai aşa putem creşte copiii în condiţii mai bune. Aştept din partea copiilor rezultate bune la învăţătură, căci numai atunci ne simţim pe deplin fericiţi, la sfîrşit de săptămînă, cînd sîntem cu toţii împreună. Atunci copiii sosesc acasă, fata învaţă la liceul „N. Bălcescu”, iar băiatul la şcoala de meseriaşi din Giula. Printre numeroasele mele dorinţe stă pe primul loc, să fim sănătoşi şi să fie pace pe pămint. - ni - Varietate de articole optice încă din toamna trecută s-a mutat într-o clădire nouă magazinul de articole optice OFOTERT din Giula. Aici, spaţiul mai mare a făcut posibilă şi lărgirea sortimentului de mărfuri. Pe lingă o bogată aparatură fotografică se pot găsi aici diferite aparate optice de măsurare, ceasornice, microscoape, diafilme, chiar şi jucării optice. Farmacie nouă în cursul anului trecut, din bugetul de stat s-a asigurat o sumă serioasă, printre altele, şi domeniului sanitar, dîndu-se în folosinţă noi spitale, farmacii etc. în ultimele zile ale anului trecut, la Giula s-a deschis noua farmacie, cunoscută sub denumirea de „Farmacia de aur , obiectiv sanitar care corespunde tuturor cerinţelor zilelor noastre. Magazin de prezentare şi vînzare în ultimele zile ale anului trecut, oraşul Giula s-a îmbogăţit - spre satisfacţia întregii populaţii din oraş şi din împrejurimi cu un nou Magazin de prezentare şi vînzare al Fabricii de ciorapi din Budapesta şi a filialelor acesteia. Fiind al treilea magazin de acest gen, după cel din Budapesta şi Nagybátony, magazinul dispune de 300 de feluri de şosete şi ciorapi.