Foaia Noastră, 1987 (Anul 37, nr. 1-52)

1987-01-02 / nr. 1

VINERI 2 IANUARIE 1987 La grădiniţa din Aletea Primii paşi spre porţile şcolilor, pregătirea pentru acomodarea cu viaţa şcolară, care diferă de traiul de la grădiniţă, depinde în mare măsură de activitatea de pregătire a preşcolarilor. Prin munca însufleţită şi sîrguincioasă a educatoarelor, grădiniţa are un rol important şi însemnat în îmbogăţirea cunoştinţelor, în asigurarea liniştii, echilibrului sufletesc a celor mici. In cercul acestor suflete sensibile, care-şi văd părinţii doar dimineaţa şi seara, educatoarea îndeplineşte rolul unei „a doua mame”, dădăcindu-i un caz de nevoie. Făcînd o vizită la Grădiniţa nr. 1. din Aletea, am stat de vorbă cu educatoarea Maria Gal, care-şi practică profesia încă din anul 1961. Dînsa mi-a spus: - In comuna Aletea funcţionează in total patru grădiniţe. Cei16 de copii preşcolari sînt îngrijiţi şi educaţi de către cinci educatoare şi patru doici. Din păcate, în ultimul timp s-au ivit multe probleme cu suplinirea frecventă a educatoarelor. Actualmente avem angajate două cadre necalificate d e adevărat că una dintre ele va obţine diploma peste un semestru, fiind acum studentă in anul doi, la cursurile fără frecvenţă). Suplinirea e şi mai dificilă în grupa mare, pentru că, fiind în pragul şcolii, ocupaţiile trebuie desfăşurate conştiincios şi foarte serios. Numărul copiilor creşte; în grupa mică avem 29 de copii, ceea ce înseamnă un efectiv potrivit, în comparaţie cu anii trecuţi. Grădiniţa a fost reconstruită cu cinci ani în urmă, muncă la care au dat o mină de ajutor şi părinţii cărora le mulţumim şi pe această cale. Merită să fie recunoscut ajutorul lor şi actualmente prin sprijinirea diferitelor serbări ca sosirea lui Moş Nicolae, Crăciunul, Carnavalul. O schimbare însemnată în viaţa grădiniţei s-a ivit odată cu angajarea tinerei educatoare, încă studentă în anul doi - Éva Bálint Papp, care se ocupă cu copiii din grupa mijlocie şi în limba română. Pînă acum, doar în grupa mare s-a predat româna cu conducerea educatoarei Maria Nistor. Intrînd în sala grupei mijlocii, copiii m-au întîmpinat cu poezii, cîntece româneşti, dar au dat dovadă şi de alte cunoştinţe, numărînd pînă la zece! M-a satisfăcut rodul muncii efectuate în cîteva luni! Felicitări sincere atît copiilor, cît şi educatoarei lor. Interesant, că dintre cai 22 de copii nici unul nu are ca limbă maternă româna. Cunoştinţele le-au însuşit în timpul singurei „zi române” ţinute săptăminal, cînd la ocupaţiile de muzică, educaţie fizică, literatură învaţă cuvinte, expresii de bază din vocabularul românesc cu multă plăcere, jucîndu-se, distrîndu-se în acelaşi timp. începînd cu semestrul doi, chiar şi la ocupaţiile de cunoaştere a mediului înconjurător vor discuta şi româneşte. In mediul familial, din cauza căsătoriilor mixte, copiii nu mai vorbesc româneşte — cu excepţia a doi copilaşi, ai căror tată sau bunică cunosc româna. La despărţire, copiii mi-au mai cîntat: „Spune-mi iubite copilaş Cum cîntă micul greieraş Gri, gri, gri... Aşa cîntă micul greieraş.” Glasul lor curat parcă-mi sună-n ureche şi acum. Dar parcă mai văd şi faţa înseninată a educatoarei Eva, cînd copilaşii mi-au dovedit ce au învăţat româneşte. O astfel de educatoare plină de ambiţii, punctuală, iubitoare de copii, cu siguranţă va deveni o personalitate preţioasă în oricare grădiniţă. Să-i dorim succes şi multe satisfacţii în munca instructiv-educativă. E. Bányai „Dragă păpuşica mea, Legăna-te-ai, legăna . ..” Educatoarea Maria Gal în mijlocul copiilor emoţionaţi Oare cum vor reuşi creaţiile? Grupa mare - sosind de la bibliotecă L. B. „Monographia Chitichazului” ORIZONTAL: 1. Atîtea capitole are publicaţia din titlu. 11. Terenul de sport. 12. Thomas... - protagonistul unui serial tv. 13. Tudorel - fără soţ! 15. în acest oraş a apărut în 1893 prima ediţie. 16. Trei sferturi din trei! 17. Culoare. 19. U.U.O. 20. Mijloc de golf! 21. Dușumea. 22. Negmut! 23. Element de compunere care însemnează „nou”. 24. Consoane identice. 25. Marică de blugi. 26. Prinde! 27. Astatiniu, iod, oxigen, fluor. 29. Lan gol! 30. Nedărăpănate. 34. ... Dagover. 35. Sac amestecat! 37.......... Astaire. 40. Rol în opera Evgheni Onegin de Ceaikovski. 42. In colecţia Biblotheca... apărut acum în ediţie bilingvă „Monographia”. VERTICAL: 1. Cei care patronează. 2. Autorul „Monographiei”: Iosif-Ioan ... 3. Aşa o să-i spunem mîine zilei de azi. 4. Suedia, Olanda. 5. Formulă de salut. 6. Dînsul. 7. Azi amestecat. 8. Semnătură sub unele articole în Foaia noastră. 9. Vasele în care se fierbe mămăliga. 10. Provocat de forţe care provin din interiorul pămîntului. 14. Pădurile. 17. Răposatul. 18. Oraşul lui Romeo şi Julieta. 27. Uscate, neroditoare. 28. Formă a unei haine, pălării. 31. Aletea - ungureşte. 32. Ticălos - mut! 33. A.F.R. 36. Tuns, ... şi frezat. 38. A doua notă muzicală. 39. Dînşii. 41. Aşa începe orice gimnastică! Dezlegarea din numărul trecut al Foii noastre: Anul nou ce vine să vă fie de bine, Cu ploi line cu grînele pline, Cu belşug la toate. BIBLIOTECA DIN LOKÖSHÁZA are totdeauna vizitatori. Mai cu seamă după-masa cînd, în grupe, se adună elevi pentru a-şi adunei cunoştinţele la diferitele obiecte de studii, iată cîţiva copii aşteptîndu-şi profesorul.