Foaia Noastră, 1988 (Anul 38, nr. 1-53)

1988-06-10 / nr. 24

ANUL XXXVIII. NR. 24 VINERI 10 IUNIE 1988 ORGAN AL UNIUNII DEMOCRATICE A ROMÂNILOR DIN UNGARIA 8 PAGINI 1,80 FT La ITA Körös Volán Gospodărire cu rezultate de vîrf - Aș dori să încep cu o știre bună: în igS7 întreprinderea noastră a încheiat anul cu cele mai bune rezultate de pînă acuma, adică cu rezultate de vîrf - au fost primele cuvinte ale directorului Pál Vándor, la conferința de presă - care avut loc recent la Békéscsaba a și s-a referit atit la rezultatele obținute in anul trecut, cit și la planurile și schimbările prevăzute în anul curent. Și ca să documenteze acest lucru, vorbitorul a mai expus citeva date referitoare la gospodărirea din anul trecut a Întreprinderii de transport auto ,Körös Volán"". Astfel, cei prezenți au putut afla că valoarea de producție a depășit 850 milioane de forinți, în timp ce beneficiul net s-a ridicat la 84 milioane, cu 73 la sută mai mult decât în anul anterior. Suma beneficiului pe cap de muncitor s-a ridicat de la 19,7 mii in 1986 la 36,9 in 1987, iar salariul mediu a crescut cu 10,5 la sută. Toate aceste rezultate, deloc modeste, se datoresc eforturilor comune ale întregii colectivități, muncii cinstite și cu randament a fiecărui muncitor aparte. Fiind singura întreprindere de transport din județ, noi, pasagerii, o apreciem pe baza experiențelor zilnice acumulate în circulație. în cursul anului trecut, pe cursele întreprinderii au circulat in total 49 milioane de călători și putem evidenția că în condiții satisfăcătoare și punctuale. Această punctualitate se datorește dealtfel și creșterii și îmbunătățirii condițiilor tehnice ale parcului de autobuze, deoarece în timp ce 33 de autobuze au fost scoase din circulație, 47 de mașini au intrat in locul lor. Tot ramurei transportului de mase îi aparține și terminarea investițiilor din Mezőkovácsháza și Giula, unde s-a dat in folosință o nouă autogară și, respectiv, o bază tehnică-auto, în cursul anului trecut s-a întărit și s-a extins activitatea turistică și de transport cu curse speciale, nu numai pentru grupele care sosesc in județul Bichiș, ci cu ajutorul Biroului de turism al întreprinderii pentru populația județeană, care călătorește in străinătate, in România, Bulgaria, Cehoslovacia, Uniunea Sovietică și respectiv in Apus. însemnătatea acestei activități este demonstrată prin faptul că pentru călătorii si interne s-au asigurat in 1788, iar pentru cele in străinătate in 378 de cazuri curse speciale. O altă ramură hotărîtoare a întreprinderii a fost cea a transportului de mărfuri, unde în ciuda concurenței tot mai mari s-au înregistrat rezultate deosebit de bune, deoarece în anul trecut ITA „Körös-Volán” a transportat 3,5 milioane tone de mărfuri, parcurgînd in total 17 milioane kilometri. k - Pál Vándor, directorul întreprinderii, vorbind la recenta conferință de presă Ce mai e de nou în producția legumelor? Nu e an să nu scriem despre gîndurile, necazurile și bucuriile producătorilor de legume. Facem acest lucru cu bucurie, fiindcă printre acești oameni sîrguincioși, mulți sunt de naționalitate română. Acum, cînd ne aflăm in „miezul” sezonului ne-am interesat iarăși: Ce mai e de nou în producția legumelor? La prima vedere se pare că nu s-a schimbat nimic. Și în acest an cultivatorii sunt (sau pină la sfârșitul sezonulu vor fi) mulțumiți, fiindcă au încasat cîte o sută sau două sute de mii de forinți, iar economia națională primește sute de vagoane de legume proaspete. Deci, se pare că totul e în ordine, trufandalele asigură venituri serioase cultivatorilor, iar piața este saturată, în ciuda aparențelor mai sunt încă destule probleme, și nici perspectivele nu sunt liniștitoare. Un lucru care de ani de zile nu află soluție și dă de gîndit forurilor competente, este cel al mecanismului pieței, cel al valorificării. Actualul sistem de valorificare a produselor cuprinde un lanț de mediatori, prin care se întîmplă că de exemplu atunci cînd la Micherechi (la 26 mai a.c.) castraveții se vindeau cu 15 forinți, la Budapesta un kilogram costa 30 de forinți. Evident că acei cultivatori care și-au vîndut marfa în comună, la preț mai redus, au suferit pierderi considerabile, iar comercianții intermediatori au profitat pe nemuncite. Oare atunci, cind economia națională este nevoită să gospodărească mai rațional, mai chibzuit, cui ii este de folos acest sistem atit de contradictoriu? Deci, ar trebui și s-ar putea face multe în această privință, din păcate însă sunt puțini acei care îi fac. Printre aceștia trebuie să amintim neapărat pe reprezentanții firmei olandeze Sluis și Groot, care cu ocazia zilei de specialitate, organizată recent la Giula, au accentuat din nou faptul că ei sînt înclinați să ajute rezolvarea problemei, dînd sugestii și îndrumări speciale atit cultivatorilor, cît și conducătorilor acestui domeniu. Să sperăm că aceste indicații nu vor rămîne vorbe goale, ci vor fi urmate de fapte. Atunci în viitor vom putea relata despre lucruri mai îmbucurătoare, însă pînă la rezolvarea definitivă a problemei nu ne rămîne altceva decit a constata chintesența problemei: oameni care se ocupă de aceeași muncă, recoltînd același produs, nu au același cîștig. Ciștig mare obțin mai ales cei care își valorifică marfa singuri, în mod direct, prin mai puțini mediatori, iar consumatorii plătesc din zi în zi mai mulți bani pentru produsele legumicole. - cioban - ... au predat în anul trecut 40 de vagoane de miere cooperativei AFESZ din Eger. Numărînd peste 300 de membri, asociația din județul Heves ajută stuparii nu numai prin asigurarea condițiilor bune de achiziționare a mierii de albine, ci și prin înlesnirea condițiilor de dezvoltare ale albinaritului din această parte a țării. In imagine, pensionarul Gyula Rohonczy cu soția dînsului se numără printre cei mai vechi membri ai asociației. De pe acum controlează „recoltă” adunată de albinele harnice in pădurile de salcîm din împrejurimile comunei Kerecsend. Apicultorii din județul Heves... Laborator de cercetare a mediului înconjurător... ... a fost dat in folosință recent la Institutul de apărare a mediului ambiant din Győr. La inaugurarea festivă a fost prezent și László Maróthy, ministrul de resort, care a apreciat buna și moderna înzestrare tehnică a noului laborator. In imagine: vizitarea noului laborator, imediat după inaugurare. La Fabrica BUDAFLAX din Győr... ... se desfășoară de pe acum un larg proces de modernizare. In cadrul acestuia se înnoiește parcul de mașini, fiind investiți peste 170 de milioane de forinți în acest scop. Prin procurarea mașinilor de mare randament și cu tehnică supermodernă se substituie munca a sute și sute de minni, multe procese tehnologice fiind dirijate și controlate prin mașini de calcul.