Foaia Noastră, 1988 (Anul 38, nr. 1-53)

1988-10-14 / nr. 42

----------------\ * ORGAN AL UNIUNII DEMOCRATICE A ROMÂNILOR DIN UNGARIA Sí-------------------Jl ANUL XXXVIII. NR. 42 VINERI 14 OCTOMBRIE 1988 8 PAGINI 1,80 FT în permanentă dezvoltare Asistența sanitară a județului Bichiș Pornind de la orientările și cerințele dezvoltării noastre viitoare, pe baza celor mai noi cuceriri științifico-tehnice, de la necesitatea afirmării plenare în toate domeniile de activitate a cuceririlor co-științifice, revoluției tehnic importanță deosebită dobîndește și cercetarea științifică medicală. Obiectul fundamental al cercetării in domeniul medicinei îl constituie, în general, menținerea și întărirea sănătății fizice și intelectuale a oamenilor, prelungirea duratei vieții active, dezvoltarea viguroasă a omului. Așa cum o atestă statisticile internaționale, precum și studiile întreprinse la noi în țară, în patologia generală bolile digestive au încă pondere însemnată. Frecvența relativ ridicată a acestei boli a generat în țara noastră numeroase studii și cercetări de gastroenterologie. Din păcate crește și numărul bolnavilor care suferă de nervozitate, de probleme legate de patologia cardiovasculară, de hipertensiunea arterială, de infarctul miocardic, de diabetul zaharat și încă cîte și cîte altele, întreținerea sanitară a locuitorilor județului Bichiș se desfășoară în bună parte la Policlinica și Spitalul județean „Pándy Kálmán” din Giula, care funcționează în acest oraș de 142 de ani. Spitalul județean fusese dat în folosință la întîi mai 1846, incepîndu-și activitatea în clădirea de reabilitare cardiologică, care de pe acum a ajuns într-un stadiu de transformare, de modernizare. Pe parcurs, spitalul fiind tot lărgit, a primit forma de azi în anul 1924. în această perioadă s-au construit următoarele pavilioane: de medicină internă ,de urologie, așa-numitul pavilion de operații mici, pavilionul reconstruit de operații, clădirea cazanelor și a bucătăriei. De la Eliberare, pînă-n anul 1978, de asemenea s-au înființat construcții noi: clădirea de cazare pentru personalul sanitar și medici, edificiul nou de muncă terapeutică, clădirea cazanelor cu gaz. Iru Anul 1978 a însemnat penconducerea instituției medicale giulane cotitură însemnată, sfîrșitul unei etape vechi și începutul unei etape noi în viața spitalului: clădirea chirurgiei, ginecologiei, obstetricii ajunsă într-un stadiu periculos, trebuia evacuată neapărat. Astfel s-a dat în folosință, de pildă, secția modernizată, reconstruită de urologie și cardiologie. în cursul lunii noiembrie a anului 1986, spitalul județean s-a îmbogățit cu o aripă renovată, reconstruită. De atunci, odată cu terminarea muncilor de reconstrucții - în valoare de 260 milioane de forinți - instituția sanitară funcționează într-o formă modernă, satisfăcînd exigențele bolnavilor. Clădirea chirurgicală cu 13 f de paturi, blocul de operații, secția de stomatologie cu 13 paturi, secția intensivă cu șapte locuri, radiologia, secția ginecologiei și obstetricii cu 140 de paturi, înzestrate cu instalații noi și aparatură modernă, desfășoară o muncă eficientă ce corespunde pe deplin cerințelor nivelului european al tehnicii medicale. în anul 1982, secția bolilor reumatice și dermatologia s-a mutat în „aripa de hotel” a spitalului, în anul 1984 s-a inaugurat noul laborator cu izotopi, în 1985 s-a dat în folosință Centrul Sanitar al Tineretului, unde funcționează secțiile de circumscripție de îngrijire copiilor și cabinetul de stomatologie pentru copii, în cursul aceluiași an s-a dat în folosință și spălătoria modernă a instituției sanitare județene. în anul 1986 s-a îmbogățit clădirea cazanelor cu gaz și s-a construit secția de alcoologie, cu 35 de paturi. Așadar, în cursul ultimilor zece ani s-a desfășurat o dezvoltare importantă și continuă a spitalul Ciulan, mai cu seamă în privința întreținerii, îngrijirii sanitare a bolnavilor, în domeniul situației unităților economice (alimentație, depozit, atelier, clădirea secției administrative) însă mai sunt multe de făcut. Nu este satisfăcătoare nici funcționarea secțiilor de patologie, de sterilizare, de aprovizionare cu sînge a farmaciei - toate acestea ar fi cel mai nimerit să funcționeze într-un singur bloc. în viitor se prevede rezolvarea problemei înființării unei secții noi de psihiatrie pentru copii și a tratamentului suplimentar al bolnavilor care suferă de hemoragie cerebrală. în anul 1989 va începe construcția unei bucătării și sufragerii pentru trei mii de s-a planificat, porții.Precum construcțiile se vor termina în anii 1991 — 92. Ar fi necesară și înființarea unui cămin cu vreo 21 de apartamente și garsoniere pentru medici și a unei încăperi care ar servi pentru organizarea diferitelor manifestări, sărbători, ședințe științifice și de specialitate. Independent de spitalul județean, la Giula s-a dat în folosință recent și stația de salvare, reconstruită printr-o investiție de șase milioane de forinți. Lucrările de renovare ale centrului sanitar au fost efectuate de brigada de construcție a Cooperativei agricole de producție „Lenin” din localitatea Sarkad. Atît acest stabiliment renovat, cît și celelalte unități medico-sanitare din oraș servesc pe deplin întreținerea medicală, îngrijirea sanitară atît a locuitorilor orașului, cît și a celor din împrejurimi. banea - ... pe loturile colective și personale ale cooperatorilor din Tepe - județul Hajdú-Bihar. Aici C.A.P. „Spic de aur” a cultivat ceapă pe 30 de hectare, în imagine, în plin sezon de recoltare a cepei. A început recoltarea cepei... Cel de-al 100-lea sezon... ... La Fabrica de zahăr din Szerencs a început de curînd. Conform planurilor, în actualul sezon se vor prelucra aici 430 000 de tone de sfeclă de zahăr, în imagine, peisajul general al fabricii de zahăr. ... se înființează o nouă secție. Printr-o investiție de 200 milioane de forinți se instalează actualmente mașini italiene de fabricare a unor paste făinoase. La Fabrica de conserve din Békéscsaba... în imagine, ultimele lucrări de instalație înainte de start.