Foaia Noastră, 1989 (Anul 39, nr. 1-52)

1989-01-06 / nr. 1

VINERI 6 IANUARIE 1989 Anul 1988 (■■) Trecînd în revistă evenimentele mai importante ale vieţii politice internaţionale, anul 1988 se poate aprecia ca un an pozitiv, an îfei care s-a menţinut, ba chiar s-a întărit procesul de destindere, în condiţii cînd dialogul şi relaţiile dintre Est şi Vest au continuat şi s-au îmbunătăţit, nu uitîndu-ne nici de faptul că în marea lor majoritate - problemele litigoase au continuat să fie reglementate la masa tratativelor, în urma cărora au şi dispărut mai multe focare regionale. Fără discuţie că în formarea în acestă direcţie a situaţiei internaţionale a avut un rol hotărîtor îmbunătăţirea relaţiilor dintre Uniunea Sovietică şi Statele Unite ale Americii. La formarea acestui proces pozitiv al climatului internaţional şi-a dat contribuţia, după posibilităţile ei, şi patria noastră. Continuînd principiile fundamentale de politică externă a partidului şi statului, diplomaţia maghiară s-a marcat printr-o activitate diplomatică deosebit de activă atît în privinţa relaţiilor bilaterale, cit şi a celor internaţionale. în acest context a căpătat o importanţă aparte întărirea, adîncirea şi multiplificarea relaţiilor de prietenie şi colaborare cu ţările aparţinătoare comunităţii socialiste şi înainte de toate cu Uniunea Sovietică, precum şi participarea activă în cadrul Consiliului de Ajutor Economic Reciproc şi al Tratatului de la Varşovia. Întîlnirile dintre Károly Grósz şi Mihail Gorbaciov au fost deosebit de utile, deoarece procesele de reconstruire din Uniunea Sovietică crează condiţii favorabile atît executării cu succes a reformei economice maghiare, cit şi perfecţionării instituţiilor politice. întîlniri la nivel înalt au avut loc şi cu ceilalţi conducători ai ţărilor socialiste, printre care şi cea de lucru dintre Károly Grósz şi Nicolae Ceauşescu de la Arad. însemnătatea acesteia reiese din însăşi faptul că în ultimii cinsprezece ani în relaţiile dintre ţările noastre s-au acumulat o serie de probleme, de la cea a refugiaţilor din Ardeal şi pînă la închiderea unilaterală a Consulatului maghiar din Cluj, în cursul anului patria noastră şi-a întărit relaţiile şi cu ţările capitaliste dezvoltate, cu organizaţiile economice ale acestora, ca dealtfel şi cu ţările în curs de dezvoltare şi cu mişcările progresiste din întreaga lume. De menţionat că îmbunătăţirea climatului internaţional facilitează şi crează condiţii favorabile edificării socialismului în patria noastră. Întrevederea de la Moscova dintre Károly Grósz, secretar general al P.M.S.U. şi Mihail Gorbaciov, secretarul general al P.C.U.S., a contribuit la întărirea în continuare a prieteniei şi colaborării dintre ţările noastre In timpul vizitei în Statele Unite ale Americii, Károly Grósz a purtat convorbiri şi cu preşedintele Ronald Regan. Dovadă a îmbunătăţirii relaţiilor ungaro-chineze, Ciao Si, secretarul C.C. al P.C. din China s-a intîlnit, la Budapesta, cu Károly Grósz In cadrul unui turneu efectuat în unele ţări est-europene, John Whitehead, adjunct al ministrului afacerilor externe din S.U.A. a sosit şi la Budapesta Mihail Gorbaciov vorbind la Conferinţa naţională a Partidului Comunist al Uniunii Sovietice Aspect de la întrevederea de la Washington dintre George Shultz şi Eduard Şevarnadze întrevedere dintre Mihail Gorbaciov, secretar general al P.C.U.S. şi Nicolae Ceauşescu, secretarul general al P.C.R. la Moscova Incepînd din 1989, noul preşedinte al Statelor Unite va fi Gheorghe Bush