Noi, săptămînal al românilor din Ungaria, 1995 (Anul 5, nr. 1-52)

1995-09-15 / nr. 37

ANUL V Nr. 37 VINERII 5 SEPTEMBRIE 1995 Ordinea, disciplina este o condiţie a dialogului eficient. Afirmaţiile şi gîndurile noastre sînt călăuzite nu de sentimente, ci de raţiune. Cel care 79 nu-şi frînează emoţiile şi pasiunile sale, cel care nu se exprimă in mod clar şi calm, nu poate participa la dialog. ” 8 PAGINI 10 FT Motoul întîlnirii: „Atunci cînd noi, românii, şi ungurii, vom înţelege că lucrurile ce ne apropie sunt mai numeroase decît cele ce ne despart, ne vom strînge mîinile şi vom fi buni vecini." Octavian Goga („Cuvînt" la traducerea sa după „Tragedia omului" de Imre Madách) Acum cînd în relaţiile dintre Ungaria şi România apar noi şi noi aspecte îngrijorătoare, focare de tensiune şi contra-atacuri fără nici un rost, deci în astfel de condiţii, orice încercare de instalare şi de extindere a unor colaborări frăţeşti capătă o semnificaţie deosebit de importantă. Privind din acest aspect are o mare importanţă iniţiativa de la 30 august a.c. a lui Ion Iliescu preşedintele României cu privire la reconcilierea istorică. Iniţiativa preşedintelui României a fost primită pozitiv la Budapesta.Gyula Horn prim-ministru a declarat în plenul forului legislativ ungar că „şi Ungaria doreşte un acord istoric cu România". Acţiunea cultural politică „Strîngeri de mînă", organizată la sfîrşitul săptămînii trecute, între 7-10 septembrie a.c. a cărei gazdă de această dată fiind oraşul Arad, a însemnat un asemenea eveniment pozitiv în lumina relaţiilor ungaroromâne şi ale acestei zone limitrofe. Aflată la a doua ediţie, manifestarea „Strîngeri de mînă" pe parcursul celor patru zile a antrenat sute de locuitori din ambele laturi ale frontierei, sub semnul idealului Europei unite, fără hotare şi ale reconcilierii istorice dintre cele două ţări vecine, în cadrul programului de patru zile au fost organizate mese rotunde pe diferite teme: ziaristică, administraţie locală, industrie-comerţ, învăţămînt, cultură, turism. Mulţimea programelor, avalanşa acţiunilor de toate genurile au avut avantajul să ofere fiecăruia libertatea alegerii. Astfel, cele patru zile au asigurat - cu siguranţă - posibilitatea dialogului, oferind ocazii multiple de a ne cunoaşte mai bine unii pe alţii, de a spori contactele directe de la om la om. - tj - imt i -* -m