Foaia Românească, 1998 (Anul 1, nr. 1-52)

1998-01-09 / nr. 1-2

Săptămînal al românilor din Ungaria ❖ Fondat în 1951 ❖ 8 pagini ❖ 20 forinți Începînd din acest an... ... cu acest număr lansăm o nouă serie a gazetăritului românesc din Ungaria, care a fost fondat - aşa cum se vede pe frontispiciu - în anul 1951. Fiind singura publicaţie de acest gen, scopul i-a fost, înainte de toate, să se adreseze minorităţii noastre prin scrieri, care au avut tangenţă cu viaţa românimii de pe aceste meleaguri. Indiferent cu ce periodicitate sau cu ce titlu a apărut între anii 1951-1956 lunar, cu titlul Libertatea noastră, în perioada 1957-1971 bilunar, iar din 1978 săptămînal, în ambele faze pînă în 1991 deja cu numele Foaia noastră, în timp ce între 1991-1997 săptămînalul cu diferite variante de titlu în care doar „NOI” a fost constant această publicaţie s-a străduit să dea o informare pe cît posibil corectă, să formeze modul de gîndire în condiţiile sociale mereu în schimbare, să păstreze tradiţiile noastre culturale, să ajute în cultivarea limbii materne, cu alte cuvinte, să contribuie la menţinerea şi întărirea conştiinţei de identitate a românilor din Ungaria. Sîntem convinşi că schimbările de apariţie şi format petrecute în publicaţia românilor din această ţară - de la Libertatea noastră şi pînă la actualul debut al săptămînalului E2S- nu au fost zadarnice şi inutile, acestea răspunzînd doar la noile revendicări ale vieţii. Prin adoptarea deciziei privind schimbarea, atît a numelui, cît şi a formatului săptămînalului anterior, Comitetul Editorial a fost călăuzit de principiul utilizării cu mai mare randament a spaţiului care ne stă la dispoziţie, de cel al editării unui organ de presă, care printr-o mutabilitate mai facilă poate satisface, sau cel puţin încearcă să satisfacă, cerinţele diferitelor categorii de cititori. Altminteri sperăm că acei conaţionali care vor citi din săptămînă în săptămînă Foaia românească se vor convinge de intenţiile noastre şi se vor reîntîlni în scrierile şi paginile noului săptămînal cu sugestiile sosite tocmai din partea lor, cu atît mai mult, cu cît decizia definitivă a noii structuri a fost precedată de un sondaj larg de opinii. Pe lîngă menţinerea scopului primordial, al servirii intereselor românimii din ţara noastră prin mijloacele massmediei, noua structură poate oferi o modalitate mai variată a exprimării cerinţelor cititorilor. Astfel, dincolo de caracterul şi profilul aproape delimitat al celor 8 pagini ale săptămînalului Foaia românească, colectivul redacţional va pune pe masa cititorilor şi alte trei suplimente aparte, cu apariţie şi spaţiu constant: lunar va apare suplimentul credincioşilor ortodocşi intitulat ORTODOXIA şi cel al credincioşilor baptişti cu titlul ISUS SALVATORUL, iar din două în două luni suplimentul PAGINI CULTURALE. în aceste suplimente de cîte două pagini, evident vor putea apare şi scrieri mai vaste, iar redactarea lor de către personalităţi de specialitate din domeniile respective, poate fi o garanţie de nivel şi pricepere. De menţionat într-o altă ordine de idei că Foaia românească, considerîndu-se săptămînal al tuturor românilor din Ungaria, va sta şi în viitor la dispoziţia cititorilor, va asigura spaţiu exprimării celor mai diferite opinii şi păreri, indiferent de coloritul sau locul pe care-l ocupă autorul în societate. Dat fiind că în anul 1998 prezentul număr este primul, colectivul redacţional al săptămînalului Foaia românească urează tuturor cititorilor - şi prin ei tuturor conaţionalilor - un an plin de succese, cu sănătate şi tradiţionalul „La mulţi ani!”. Mihai Kozma director Conferinţă de presă despre Activitatea Oficiului pentru Minorităţile Naţionale şi Etnice Cu cîteva ore înainte de festivitatea înmînării în Parlament a tradiţionalelor distincţii „PENTRU MINORITĂŢI”, la Oficiul pentru Minorităţile Naţionale şi Etnice - în cadrul unei conferinţe de presă - dr. Éva Orsós- Hegyesi, preşedintele acestei instituţii a prezentat succint activitatea desfăşurată în anul abia acum lăsat în urmă. Doamna Orsós-Hegyesi a re levat că anul 1997 s-a dovedit a fi un an decisiv din punct de vedere al preocupărilor faţă de problemele arzătoare ale minorităţilor. Astfel cauza modificării Legii electorale - care permite şi reprezentarea în Parlament a minorităţilor conlocuitoare - a fost deosebit de importantă şi se află pe cea mai bună cale a soluţionării optime. O altă problemă relevată a fost cea legată de deciziile şi hotărârile Comisiei Interministeriale a Minorităţilor, comisie al cărei preşedinte este Csaba Tabajdi, se cretar de stat politic, responsa bil cu problemele minorităţilor privind asigurarea unor finanţări de urgenţă, înainte de toate a şcolilor aflate în criză materială, apoi a instituţiilor culturale, a autoguvernărilor minoritare şi altor ţeluri cu caracter minoritar. De menţionat în această ordine de idei că din cele 188 de cereri înaintate de diferitele instituţii şi comunităţi, 140 au fost sprijinite dintr-un fond total de peste 302 milioane forinţi, din care minoritatea română cu 38,5 milioane. în ceea ce priveşte activitatea Fundaţiei Publice „Pentru minorităţile naţionale şi etnice”, dr. Éva Orsós-Hegyesi a arătat că în timp ce în anul trecut fundaţia a gospodărit din 395 milioane, în anul 1998 vor sta la dispoziţia acesteia 474 milioane de forinţi, ceea ce va permite o finanţare şi mai bună a activităţilor şi programelor minorităţilor. Deja în cursul acestei luni va apare apelul Fundaţiei privind domeniile posibilităţilor de înaintare a concursurilor, care sunt similare cu cele din anul trecut, o noutate constituind-o posibilitatea de obţinere a unei burse pentru creatori şi cercetători, pe o durată de 1 an. Tot în cadrul conferinţei de presă a fost prezentat concursul înaintat de Comisia Parlamentară pentru Drepturile Omului, Minorități și Culte pe care-l publicăm în pagina a 3-a. - k - Stimaţi Cititori! Ca şi în alţi ani, în zilele şi săptămînile trecute au sosit la adresa redacţiei noastre multe felicitări, scrisori, cărţi poştale cu urări de bine, de noroc prin care cititorii ne doresc multă sănătate şi noi succese în muncă. La rîndul nostru mulţumim pe această cale tuturor acelora care ne-au onorat şi ne-au învrednicit cu gîndurile lor de bine şi de sănătate. Ne străduim şi în continuare să fim demni de încrederea acordată, dovedind aceasta printr-o muncă redacţională mai conştiincioasă, mai bună, ca prin tematică şi formă să corespundem aşteptărilor. Colectivul redacţional  Din cuprins îmbucurător este în această nouă tendinţă rolul marcant al Bisericii. Şi nu numai în formarea religioasă şi în întărirea identităţii, ci şi în promovarea limbii materne. Comunităţile bisericeşti, mi se pare, devin comunităţi tot mai puternice în care se cultivă o limbă românească frumoasă. (Pag. a 3-a) La Betleem L-am văzut pe Mîntuitorul Iisus Hristos în peşteră, prunc, slăvit de îngeri, închinat de magi şi străjuit de Prea Curata Sa Maică. Astăzi, îl vedem în plinătatea firii Sale, ca Fiu al lui Dumnezeu şi ca Fiu al Omului, în acelaşi timp, dialogînd cu Sfîntul Ioan Botezătorul. (Pag- a 5-a)