Foaia Românească, 2000 (Anul 50, nr. 1-52)

2000-01-07 / nr. 1

La şedinţa Prezidiului A.Ţ.R.U. Înmînarea distincţiei „Pentru Românii din Ungaria” La 29 decembrie anul trecut s-au întrunit, într-o şedinţă festivă, membrii Prezidiului Autoguvernării pe Ţară a Românilor din Ungaria, în prima parte a şedinţei, dr. Ioan Sălăjan, preşedintele Comisiei economico-financiare a A.Ţ.R.U. a înaintat proiectul bugetului Autoguvernării pe Ţară în care se ţine cont şi de banii „blocaţi” în anul trecut, datorită faptului că această reprezentanţă a românilor s-a înfiinţat doar în a doua parte a anului 1999 (anterior funcţionînd ca Uniunea Autoguvernărilor Româneşti din Ungaria şi, conform legii, a fost finanţată ca o organizaţie civilă). Tocmai de aceea, acest plan bugetar este provizoriu, varianta definitivă urmînd să fie adoptată la următoarea şedinţă a Prezidiului. în cadrul unei şedinţe închise s-au trecut în revistă unele probleme legate de viitorul săptămînalului Foaia românească, constituindu-se o comisie ad-hoc care va lua legătura cu Prezidiul Uniunii Culturale a Românilor din Ungaria, pînă pe data de 10 ianuarie a.c. în încheierea şedinţei, într-un cadru festiv a avut loc înmînarea distincţiei „Pentru Românii din Ungaria”, care de această dată a fost conferită domnului József Láyer, vicepreşedintele Comisiei pentru Drepturile Omului, Minorităţi şi Culte a Parlamentului Ungariei. Motivînd decernarea acestei distincţii, preşedintele A.Ţ.R.U., Traian Cresta a accentuat contribuţia în modificarea Legii electorale care, după două încercări nereuşite, în fine a făcut posibilă înfiinţarea Autoguvernării pe Ţară a Românilor din Ungaria. Tot atunci, ca preşedintele Consiliului judeţean Hajdú- Bihar, József Láyer întreţine legături prieteneşti cu comunităţile româneşti din judeţ, ajutîndu-le la diferite concursuri, precum şi în rezolvarea problemelor lor. km - r ^ Apel pentru participare la concursul publicat de Fundaţia Publică „Pentru Minorităţile Naţionale şi Etnice din Ungaria” Tematica concursurilor: 1. Programe instructive pentru copii şi tineret, organizarea unor excursii şi tabere de specialitate Prima etapă (pentru programe care vor fi organizate între 1 martie 2000 - 31 august 2000). Termen de înaintarea dosarelor: 18 februarie 2000. Decizie asupra rezultatelor: sfîrșitul lunii martie 2000. A doua etapă: (1 septembrie 2000 - 28 februarie 2001). Termen de înaintarea dosarelor: 5 mai 2000. Decizie asupra rezultatelor: mijlocul lunii iunie 2000. 2. Sprijinirea activităţilor de păstrare a tradiţiilor şi a programelor culturale. Prima etapă (1 martie 2000 - 31 august 2000). Termen de înaintare a dosarelor: 18 februarie 2000. Decizie asupra rezultatelor: sfîrşitul lunii martie 2000. A doua etapă: (1 septembrie 2000 - 28 februarie 2001). Termen de înaintarea dosarelor: 5 mai 2000. Decizie asupra rezultatelor: mijlocul lunii iunie 2000. 3. Sprijinirea programelor cu caracter ştiinţific. Termen de înaintarea dosarelor: 10 martie 2000. Decizie asupra rezultatelor: sfîrşitul lunii aprilie 2000. 4. Sprijinirea programelor de cercetare. Termen de înaintare a dosarelor de concurs: 10 martie 2000. Decizie asupra rezultatelor: sfîrşitul lunii aprilie 2000. 5. Pregătirea sau perfecţionarea specialiştilor din viaţa culturală şi publică. Termen de înaintarea dosarelor de concurs: 10 martie 2000. Decizie asupra rezultatelor: sfîrşitul lunii aprilie 2000. 6. Medii electronice regionale şi locale în limba maternă. Termen de înaintarea dosarelor de concurs: 10 martie 2000. Decizie asupra rezultatelor: sfîrşitul lunii aprilie 2000. 7. Sprijinirea activităţilor editoriale. Termen de înaintarea dosarelor de concurs: 21 aprilie 2000. Decizie asupra rezultatelor: sfîrşitul lunii mai 2000. 8. Editarea Calendarelor minorităţilor naţionale şi etnice. Termen de înaintarea dosarelor de concurs: 15 septembrie 2000. Decizie asupra rezultatelor: sfîrşitul lunii octombrie 2000. 9. Activităţi legate de viaţa religioasă a comunităţilor, practicate în limba română. Termen de înaintarea dosarelor de concurs: 21 aprilie 2000. • Decizie asupra rezultatelor: sfîrşitul lunii mai 2000. 10. Activitate teatrală profesionistă şi de amatori în limba maternă. Termen de înaintare a dosarelor de concurs: 21 aprilie 2000. Decizie asupra rezultatelor: sfîrşitul lunii mai 2000. 11. Sprijinirea acţiunilor de colecţionare. Termen de înaintare a dosarelor de concurs: 21 aprilie 2000. Decizie asupra rezultatelor: sfîrșitul lunii mai 2000. Dosarele de concurs trebuie înaintate pe baza unor formulare, care se pot procura împreună cu o Anexă, care cuprinde un îndrumător. Dosarele se pot procura: personal la biroul central al Fundaţiei, Budapesta, str. Akademia 3., prin poştă solicitând formularul C5 din partea adresei: 1387 Budapest 62., Pf. 25 sau prin Internet: http: //www.romapage.c3.hu // w3.datanet.hu/~mnekk Important! Pentru fiecare program, pentru orice iniţiativă trebuie concurat separat, pe un formular aparte. Rugăm solicitanţii ca la completarea formularelor şi la întocmirea dosarelor să ţină cont de cerinţele cuprinse în îndrumător. Dosarele de concurs înaintate incomplet sau completate greşit nu vor fi luate în considerare. La fel, dosarele ajunse cu întîrziere nu vor fi discutate, ci după ce se consideră nevalabile, ele vor fi anulate după trei luni. Dosarele nevalabile nu vor fi nici înregistrate, nici restituite, dar nici nu vom anunţa solicitanţii! Vă rugăm ca dosarului de concurs să-i fie anexat și un timbru de 200 ft. ^ ---- - ------------ Anul Eminescu la Giula Primul program al noului an, organizat de Uniunea Culturală a Românilor din Ungaria este aniversarea jubiliară a naşterii, acum 150 de ani, a poetului naţional român Mihai Eminescu. Cu această ocazie, la 15 ianuarie 2000, la ora 15 va începe la Giula, un cenaclu literar cu concursul elevilor şi profesorilor de la şcolile româneşti din ţară, cu participarea unor actori şi oameni de litere din Arad şi Oradea. Se planifică cu această ocazie deschiderea, la sediul Uniunii, a unei expoziţii de artă plastică a creatorilor români din Ungaria. Despre lucrările de pregătire a acestor evenimente culturale a vorbit Ştefan Oroian, animatorul programului la şedinţa din 29 decembrie 1999 a Prezidiului Uniunii Culturale a Românilor din Ungaria. La aceeaşi şedinţă, Prezidiul Uniunii, la cererea directorului Editurii NOI, Mihai Kozma a mai discutat şi despre probleme privitoare la munca de redacţie de la săptămînalul Foaia Românească. Mihai Kozma a înaintat în scris preşedintelui Uniunii cererea ca să fie eliberat prin comun acord din funcţie de director de editură şi angajat al Redacţiei Foaia Românească cu data de 9 ianuarie 2000. Prezidiul Uniunii Culturale a Românilor din Ungaria (U.C.R.U.), organul responsabil pentru funcţionarea Editurii NOI, inclusiv pentru Redacţia Foaia Românească, a acceptat demisionarea directorului Mihai Kozma. Prezidiul i-a mulţumit directorului munca depusă în viaţa publică românească din Ungaria. Mihai Kozma a fost timp de mai mulţi ani corespondentul agenţiei de presă MTI la Bucureşti. Conducătorul Redacţiei Foaia Românească, însoţindu-l acum împreună cu familia, pe fiul său medic la Pécs, nu mai are cum să îndeplinească angajamentele privitoare la munca de la redacţie a ziarului românesc. Pentru asigurarea funcţionării fără întrerupere a Redacţiei Foaia Românească, Prezidiul a hotărît ca de la data de 10 ianuarie 2000, munca de redacţie să fie condusă de Ştefan Oroian şi supravegheată de preşedintele U.C.R.U. însărcinarea este valabilă pînă la rezolvarea cît mai grabnică a problemelor de cadre de la Redacţia Foaia Românească. Prezidiul a stabilit ca problemele privitoare la munca de redacţie a revistei Foaia Românească să figureze pe ordinea de zi a şedinţei Prezidiului, programată pentru 22 ianuarie 2000. Prezidiul s-a angajat ca despre cele mai importante probleme ale funcţionării Redacţiei Foaia Românească să informeze instituţiile româneşti din Ungaria, inclusiv preşedintele Autoguvernării pe Ţară a Românilor din Ungaria. Prezidiul Uniunii a mai stabilit ca să se trimită tuturor asociaţiilor membre ale Uniunii formularul concursul Comisiei pentru Drepturile Omului, Minorităţi şi Culte a Parlamentului Ungariei pentru subvenţionarea bugetară pe anul 2000 a asociaţiilor minoritare din ţară. Apoi, Secretariatul Uniunii va trimite tuturor delegaţilor Adunării Generale a U.C.R.U. şi dosarele de concurs ale Fundaţiei Publice „Pentru Minorităţile Naţionale şi Etnice din Ungaria”, concurs publicat pentru subvenţionarea programelor culturale ale naţionalităţilor din ţară pe anul 2000. Aceste formulare de concurs pot fi obţinute şi personal atît la sediul Uniunii Culturale (Giula, strada Gh. Doja nr. 8.) cît şi la Redacţia Foaia Românească. Ştefan Frătean membru al Prezidiului Uniunii Culturale a Românilor din Ungaria CONCURS Comisia Parlamentară pentru Drepturile Omului, Minorităţi şi Culte iniţiază un concurs pentru sprijinirea acelor asociaţii ale minorităţilor naţionale şi etnice, care s-au înregistrat, pînă la 31 decembrie 1997 în mod legislativ pentru înfiinţarea şi activitatea culturală de păstrare a identităţii sau care apără interesele minorităţilor naţionale, care nu intră în competenţa legii partidelor. (Autoguvernările minoritare nu pot concura!) Diferitele organizaţii vor fi sprijinite în anul 2000 cu 94,6 de milioane de forinţi. Acţiunile din rîndurile minorităţilor naţionale şi etnice din ţară vor fi subvenţionate cu mai multă generozitate, însă dosarele de concurs vor trebui întocmite cu şi mai mult spirit de răspundere şi competenţă. Dosarele de concurs trebuie să cuprindă următoarele documente: - copiile documentelor de bază ale asociaţiei, respectiv comunităţii (înregistrarea matricolă, contractul şi contul de bancă); -darea de seamă referitoare la activitatea generală şi activitatea anului anterior a asociaţiei; - declaraţie cu privire la faptul că asociaţia nu are datorii faţă de contribuţiile generale (APEH, TB...); - declaraţie despre faptul că a decontat reglementar sprijinul primit de la diferite fundaţii şi ministere. Comisia atrage atenţia că: - îşi rezervă dreptul să controleze la faţa locului, atît înainte de aprecierea dosarului, cît și după aceea; - dosarele incomplete și cererile trimise după termenul precizat nu vor fi luate în considerare; -înaintarea dosarului integral, cu toate documentele precizate nu înseamnă în mod automat și aprobarea dosarului și acordarea neapărată a sprijinului bugetar; -documentele înaintate anterior nu se iau în consideraţie, aşadar este necesară înaintarea integrală a tuturor documentelor precizate; - copiile referitoare la înregistrarea matricolă şi contul de bancă trebuie să corespundă realităţii, să şi fie legal valabile; - dosarele înaintate nu vor fi restituite. Dosarele de concurs vor trebui înaintate până la data de 15 februarie 2000 la Comisia Parlamentară pentru Drepturile Omului, Minorităţi şi Culte, prin poştă pe adresa 1358 Budapest, Széchenyi rkp. 19, sau personal pe adresa Országgyűlés Hivatala, 1055 Budapest, V. ker. Balassi Bálint u. 1-3. Dosarul să fie prevăzut cu precizarea „Szervezettámogatási pályázat”.