Foaia Românească, 2002 (Anul 52, nr. 1-52)

2002-01-04 / nr. 1

FOAIA românească CALENDAR ORTOD0. 7 ianuarie, luni - Soborul Sf. loan Botezătorul şi înaintemergătorul Domnului. 8 ianuarie, marţi -Cuv. Gheorghe Hozevitul şi Emilian Mărturisitorul. 9 ianuarie, miercuri - Sf. Mc. Polieuct; Cuv. Eustratie. 10 ianuarie, joi - Sf. Grigorie, Episcopul Nisei; Cuv. Marcian şi Dometian; Cuv. Antipa de la Calapodeşti. 11 ianuarie, vineri - Cuv. Teodosie cel Mare, începătorul vieţii de obşte. 12 ianuarie, sîmbătă-Sf. Mc. Tatiana diaconiţa şi Eurasia. 13 ianuarie, duminică - Sf. Mc. Ermil şi Stratonic. Duminica după Botezul Domnului; Ap. Efes. IV, 7-13; Ev. Matei IV, 12-17; (începutul propovăduirii Domnului). Un nume pe săptămînă loan (7 ianuarie) - la originea acestui nume calendaristic creștin stă ebraicul Yehohanan, însemnînd Jahve a avut milă”. Formele sub care circulă numele la români: loan (reproduce forma greacă), Ioana, Oana, loanete, loancea, ioanichie, loanim, loanca etc., Ion (forma specific românească), Ionea, Onea, Ionac, Ionaşcu, Ionel - Ionela, Nelu - Nela. Acest nume l-au purtat foarte mulţi domnitori, regi, papi din istoria omenirii. Cei mai cunoscuţi, loan Botezătorul- sfînt care a anunţat venirea lui Iisus, l-a botezat şi l-a recunoscut ca Mesia; Sfîntul Evanghelist loan - unul dintre cei patru evangheliști, discipolul preferat al lui Iisus Hristos; loan Damaschin-teolog creștin, erudit al Ortodoxiei; loan Paul al //-/ca - papă al Romei din 1978, primul papă neitalian din sec. 16 încoace; Ioana D'Arc-supranumită Fecioara din Orleans, eroină a poporului francez. AGENDA 7 ianuarie 1610 - Galileo Galilei, matematician şi astrolog italian, a descoperit cei 4 sateliţi ai lui Jupiter (Io, Europa, Ganymede şi Callisto). 1927 - a fost introdus, între Londra şi New York, un sistem telefonic transatlantic. 8 ianuarie 1321 - moare marele negustor şi explorator italian Marco Polo. 1873 - s-a născut Iuliu Maniu, eminent om politic român. 1884 - s-a stins din viaţă, la Ipoteşti, Gheorghe Eminovici, tatăl lui Mihai Eminescu. 1899 - s-a născut, în comuna Felnac, de lîngă Arad, profesorul dr. Ion Jovin, întemeietorul oncologiei şi radioterapiei româneşti. 9 ianuarie 1799 - în Marea Britanie se introduce impozitul pe venit. 10 ianuarie 1799 - s-a născut Petrache Poenaru, inginer, matematician, inventator şi pedagog iluminist. A inventat şi brevetat, la Paris, stiloul. 1904 - s-a născut, la Bucureşti, Nicolae Kirculescu, compozitor român. 11 ianuarie 1857 - s-a născut în comuna Otlaca (azi Grăniceri, România) Ştefan Rusu, ctitorul bisericii ortodoxe din Otlaca-Pustă. De numele lui se mai leagă edificarea şcolii confesionale şi construirea casei parohiale din Otlaca-Pustă. 12 ianuarie 1816 - Franţa a decretat că familia Bonaparte trebuie exilată pentru totdeauna. 1866 - moare, la Cernăuţi, Aron Pumnul, reprezentant al generaţiei paşoptiste transilvănene, filolog, adept al raţionalismului lingvistic. 13 ianuarie 1865 - după retragerea lui Gheorghe Ardelean, Iosif Vulcan devine „proprietar, editor și redactor responsabil” al revistei „Umoristul". Noul redactor este sprijinit de Iulian Grozescu, Alexandru Roman, F. Hossu-Longin, etc. „Umoristul” este o revistă umoristică și satirică românească din Ungaria. Apare, la Pesta, de la 13 octombrie 1863 pînă în decembrie 1866, de trei ori pe lună. S-a publicat primul concurs pe anul 2002 Ministerul Patrimoniului Cultural Naţional din Budapesta a lansat în ultimele zile ale anului trecut noua ediţie a concursurilor pe anul 2002. Concursul s-a publicat pentru finanţarea programelor culturale ale minorităţilor. Se vor distribui pe această cale 22 de milioane de forinţi celor 13 minorităţi naţionale din ţară. Pot înainta concurs autoguvernările locale, inclusiv autoguvernările naţionalităţilor, precum organizaţiile civile, fundaţiile sau instituţiile minorităţilor. Dosarele de concurs trebuie să conţină diferite documente despre activitatea de până acum a concurentului, precum şi planul amănunţit al programului pentru care se solicită bani de la Minister. Formularul concursului poate fi obţinut şi de la Redacţia Foii5700 Giula, str. Gh. Doja nr. 8, tel. 66/463-152 sau de pe internet: www.nkom.hu). Termenul înaintării concursului este 31 ianuarie 2002.fr- Pentru dr. Stela Nicula Machour, profesoara Liceului Nicolae Bălcescu din Giula, probabil că fiecare început de an are o însemnătate deosebită decît pentru alţii, fiindcă-ce coincidenţă! -sa născut tocmai de Anul Nou, în ziua de 1 ianuarie. Stela Nicula în afară de eminenta sa activitate pedagogică a activat într-un timp şi ca referenţă a Uniunii Culturale, fără să uite nici în aceşti ani de misiunea sa originară. Căci munca instructiveducativă este pentru Profesoara Stela Nicula Machour nu numai ocupaţie, ci mai mult: menire, misiune. Ca membră a Cercului de Cercetări al Românilor din Ungaria, în fiecare an se remarcă cu cîte o lucrare pretenţioasă: îi dorim un „La mulţi ani!”în toate privinţele! Ziua de 3 ianuarie 1967 este ziua de naştere a preotului ortodox Aurel Becan. Parohul din Cenadul Unguresc a ales calea slujirii Domnului încă în anii 1980, cînd misiunea de preot era mai puţin agreată de tinerii noştri. Vocaţia l-a făcut să urmeze această cale, fără să se abată din drum. Astăzi părintele protopop Becan slujeşte turma din care se trage şi care lungi ani de zile a aşteptat un păstor cenădian. Ca jurnalist şi realizator al emisiunilor româneşti la studioul de televiziune din Seghedin este autorul mai multor filme cu valoare documentară şi a căror temă este deseori ortodoxia. îi dorim o activitate rodnică şi în anul nou! Mihai Cozma, lectorul în pensie al Catedrei de Limba şi Literatura Română a Universităţii din Seghedin - deşi nu se cunoaşte - va împlini în curînd, la 7 ianuarie, vîrsta de 64 de ani. Sub îndrumarea spirituală a profesorului Cozma s-au format întregi generaţii de intelectuali ai comunităţii noastre, învăţînd de la dînsul nu doar lingvistică, ci şi un sănătos spirit critic, acea atitudine consecventă de îndoială necesară unui intelectual. Deşi activitatea sa profesională este marcată de o sumedenie de publicaţii, volume şi manuale, profesorul Cozma niciodată n-a fost preocupat să obţină titluri şi distincţii. Ca pensionar a reuşit să rămînă un veşnic tînăr, o vie conştiinţă a românilor din Ungaria. La mulţi ani cu stimă şi sănătate! Cu 6 ani şi 2 zile mai tîrziu, la 9 ianuarie 1944 sa născut un alt intelectual originar din Micherechi, jurnalistul Mihai Kozma. După cîţiva ani trăiţi la Budapesta, ca specialist român la OPI, s-a mutat la Giula. Cu excepţia cîtorva ani petrecuţi ca corespondent MTI la Bucureşti, aproape toată activitatea sa ziaristică se leagă de săptămînalul nostru, decenii de-a rîndul împlinind posturile de redactor-şef adjunct şi redactor-şef. Astăzi trăieşte ceva mai retras la Giula, fiind pensionat pe motive de sănătate. îi dorim toate cele bune, mai ales sănătate şi multe bucurii cu unicul său fiu, de care să fie mîndru şi tot mai mîndru! Susţinerea teatrelor de amatori în ultima săptămînă a lunii decembrie şi-a ţinut următoarea şedinţă prezidiul Uniunii Culturale a Românilor din Ungaria, unde s-au trecut în revistă acţiunile culturale din ultima perioadă a anului 2001. Dintre planurile de viitor s-a subliniat intenţia de a-l invita pe regizorul Eugen Ţugulea din Oradea să realizeze o trupă de teatru cu elevii Liceului N. Bălcescu din Giula şi sprijinirea financiară a activităţilor teatrale de la şcoala românească din Becleu. La şedinţa din 27 decembrie s-a hotărît că adunarea generală a UCRU se va întruni pe 2 februarie 2002. ste doriţte c fei? Şi PE ACEASTĂ CALE mulţumim tuturor cititorilor şi prietenilor Foii româneşti, care în pragul sărbătorii de Crăciun s-au gîndit la noi, urîndu-ne toate cele bune pentru anul 2002. Urările sînt reciproce, dorim şi noi cititorilor Foii româneşti multe succese, sănătate şi împliniri. MULŢUMIM ÎNCREDEREA acordată de toţi acei abonaţi ai revistei noastre care şi-au prelungit deja abonamentul pe anul 2002. La rîndul nostru ne vom strădui ca Foaia românească să ajungă în casele dumneavoastră şi în 2002, la fiecare sfîrşit de săptămînă, cu o tematică variată şi cu lecturi interesante. LA CEREREA UNOR ABONAŢI, acei pensionari care pînă în luna martie îşi vor prelungi abonamentul la Foaia românească, pot face acest lucru la preţul din anul trecut, deci 2080 de forinţi anual. CALENDARUL ROMNESC 2002 a fost trimis înaintea sărbătorilor de Crăciun la cele mai multe parohii ortodoxe, şcoli şi magazine din localităţile noastre. Cei care încă nau putut face rost de almanahul revistei Foaia românească, pot procura publicaţia anuală şi de la redacţie (Giula, str. Gh. Doja nr. 8.). Foaia românească respectă ortografia română veche, dar în cazul contribuţiilor sosite din partea colaboratorilor, păstrează scrierea folosită de autor. Pe copertă: Premiaţii „Pentru românii din Ungaria” pe anul 2001 (Fotografie de Rita Ruja)