Foaia Românească, 2006 (Anul 56, nr. 1-52)

2006-01-06 / nr. 1

10 CdLeHDUR 0RT0D0K ianuarie, luni - Sf.Mucenic Polieuct; Cuv.Eustratie ianuarie, marţi -Sf.Grigorie, Episcopul Nisei; Cuv.Dometian; 1) Sf.Cuvios Antipa de la Calapodeşti 11 ianuarie, miercuri - Cuv.Teodosie cel Mare, începătorul vieţii de obşte; Cuv.Vitalie 12 ianuarie, joi - Sf.Muceniţe Tatiana diaconiţa şi Eurasia 13 ianuarie, vineri - Sf.Mucenici Ermil şi Stratonic; Cuv.Iacob din Nisibe 14 ianuarie, sâmbătă - Cuvioşii Părinţi ucişi în Sinai şi Rait. Odovania Praznicului Botezului Domnului 15 ianuarie, duminică - Cuvioşii Pavel Tebeul şi loan Colibaşul AGENDĂ 9 ianuarie 1890 - s-a născut Karel Capek, dramaturg şi romancier ceh. 10 ianuarie 1493 - s-a născut Nicolaus Olahus, istoric şi umanist de reputaţie europeană. 1799-s-a născut Petrache Poenaru, inginer, matematician, inventator şi pedagog iluminist. A inventat şi brevetat, la Paris, stiloul. 11 ianuarie 1857 - s-a născut în comuna Otlaca (azi Grăniceri, România) Ștefan Rusu, ctitorul bisericii ortodoxe din Otlaca-Pustă. De numele lui se mai leagă edificarea şcolii confesionale şi construirea casei parohiale din Otlaca-Pustă. 12 ianuarie 1483 - are loc căsătoria fiicei lui Ştefan cel Mare, domnul Moldovei, cu fiul şi moştenitorul marelui cneaz al Moscovei, Ivan al lll-lea. 1866 - moare, la Cernăuţi, Aron Pumnul, reprezentant al generaţiei paşoptiste transilvănene, filolog, adept al raţionalismului lingvistic. 13 ianuarie 1863 - apare, la Pesta, primul număr al foii beletristice „Aurora Română”. 14 ianuarie 1921 -s-a stins din viaţă Nicolae Rocsin, preot din Micherechi. 15 ianuarie 1850-s-a născut, la Botoşani, marele poet naţional român, Mihai Eminescu. im 17 SP,o za iai fi tcunării - Auzi dragă, lasă tu poveştile lor, ascultă de mine ce-ți spun eu... Apateu Omagiu adus poetului neamului Biserica Ortodoxă Română din Apateu şi Centrul Metodologic Român din Bihor organizează în ziua de vineri, 13 ianuarie, o festivitate în amintirea naşterii marelui pot naţional român Mihai Eminescu. Manifestarea va începe la ora 11.00, la Casa de cultură, cu un program susţinut de elevii şcolii locale şi de elevii clasei a 3-a a şcolii generale „Dimitrie Cantemir” din Oradea. Festivitatea va continua apoi la biserica românească, unde după o rugăciune de pomenire, elevii şcolii orădene vor prezenta un montaj literar din poezia lui Mihai Eminescu. Manifestarea se va încheia cu depunerea de coroane a diferitelor instituţii prezente la această sărbătoare, la bustul lui Eminescu din curtea bisericii ortodoxe. E. Iova România-Ungaria O singură oprire la graniţă începând cu luna octombrie a anului 2006, la punctele de trecere a frontierei între România şi Ungaria controlul documentelor se va efectua o singură dată, după ce recent şefii autorităţilor de frontieră din cele două state au semnat un acord în acest sens. Conform acordului, în unele puncte de trecere vameşii români şi maghiari vor efectua controlul pe banda de ieşire, în care vameşii din cele două ţări vor lucra în comun, într-o parte sau alta, dar acestea vor fi date publicităţii doar după semnarea documentului şi între cele două autorităţi vamale. A. L. Crişan Bal românesc pe ţară la Jula Sezonul balurilor tradiţionale va începe în acest an cu balul românesc pe ţară, în organizarea Autoguvernării pe Ţară a Românilor din Ungaria şi a Centrului de Documentare şi Informare al AŢRU, balul pe ţară va avea loc pe 21 ianuarie, la Centrul Cultural Românesc din Jula, cu începere de la ora 19.00. Participanţii se vor putea bucura de muzică şi dansuri populare, nelipsind nici tombola. Biletele de intrare vor costa 4.000 de forinţi (cu cină), şi pot fi procurate la Oficiul Autoguvernării de pe strada Eminescu nr. 1 din Jula. R. Pătcaş Concurs pentru asociaţii Comisia pentru Drepturile Omului, Minorităţi şi Culte din cadrul Parlamentului Maghiar a publicat recent un concurs pentru sprijinirea pe 2006 a organizaţiilor, asociaţiilor minorităţilor naţionale şi etnice din Ungaria. La concurs pot participa organizaţii care au fost înregistrate la tribunal până în 31 decembrie 2003. Nu pot concura autoguvernări, fundaţii şi organizaţii politice. Comisia va distribui 110 milioane de forinţi, susţinând cheltuieli pentru funcţionare. Dosarele vor fi înaintate până la 20 ianuarie 2006. Informaţii suplimentare se pot afla la secretariatul Comisiei, telefon 1/441- 5032, 1/441-5035, respectiv pe site-ul www.parlament.hu. Rita Pătcaș Sfinţirea caselor de Bobotează La 2 ianuarie, după glasul clopotelor de la ora opt dimineaţa, preotul ortodox din Apateu, Origen Sabău, însoţit de cantorul Ioan Blaga şi trei copii, au pornit să sfinţească casele credincioşilor care în fiecare an îi aşteaptă cu porţile larg deschise. De Bobotează, creştinii ortodocşi sunt fericiţi că preotul trece pragul casei pentru a le ura un an mai bun, mai bogat şi fericit. v. 1. Părerile autorilor nu coincid întotdeauna cu opinia Redacţiei. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul articolelor publicate în Foaia românească aparţine autorilor. Foaia românească nu garantează publicarea textelor nesolicitate de redacţie._________________ Pe copertă: Sfinţirea Aghiasmei Mari la Catedrala Sf. Nicolae (Foto: din arhivă)