Foaia Românească, 2007 (Anul 57, nr. 1-52)

2007-01-05 / nr. 1

FOAIA românească 5 IANUARIE 2007 8 ianuarie, luni - Cuv. Gheorghe Hozevitul şi Emilian Mărt.; Cuv. Domnica 9 ianuarie, marţi - Sf. Mucenic Polieuct; Cuv. Eustratie 10 ianuarie, miercuri - Sf. Grigorie, Episcopul Nisei; Cuv. Dometian; Sf. Cuvios Antipa de la Calapodeşti 11 ianuarie, joi - Cuv. Teodisie cel Mare, încep, vieţii de obşte. Cuv. Vitalie 12 ianuarie, vineri - Sf. Muceniţe Tatiana Diaconiţa şi Eurasia 13 ianuarie, sâmbătă - Sf. Mc. Ermil şi Stratonic; Cuv Iacob din Nisibe 14 ianuarie, duminică - Cuvioşii părinţi ucişi în Sinai şi Rait. Odavania Praznicului Botezul Domnului AGENDĂ 8 ianuarie 1896 - a murit poetul francez Paul Verlaine, unul dintre precursorii simbolismului. 9 ianuarie 1890 - s-a născut Karel Capek, dramaturg şi romancier ceh. 10 ianuarie 1493 - s-a născut Nicolaus Olahus, istoric şi umanist de reputaţie europeană. 1799 - s-a născut Petrache Poenaru, inginer, matematician, inventator şi pedagog iluminist. A inventat şi brevetat, la Paris, stiloul. 11 ianuarie 1857 - s-a născut în comuna Otlaca (azi Grăniceri, România) Ştefan Rusu, ctitorul bisericii ortodoxe din Otlaca-Pustă. De numele lui se mai leagă edificarea şcolii confesionale şi construirea casei parohiale din Otlaca-Pustă. 12 ianuarie 1866 - moare, la Cernăuţi, Aron Pumnul, reprezentant al generaţiei paşoptiste transilvănene, filolog, adept al raţionalismului lingvistic. 13 ianuarie 1863 - apare, la Pesta, primul număr al foii beletristice „Aurora Română", prima revistă literară apărută în capitala ungară. A fost destinată în primul rând femeilor române. 14 ianuarie 1921 - s-a stins din viață Nicolae Rocsin, preot din Micherechi. (uitatul lăjitămănu Marile reuşite impun riscuri mărite. Dacă într-o confruntare aţi pierdut, nu uitaţi învăţămintele eşecului. Urmaţi regula celor 3 R: Respectă-te pe tine însăţi pentru a fi respectat. Respectă-i pe ceilalţi, cu diferenţele lor. Responsabilizează-ţi propriile gânduri şi fapte. Faptul de a nu fi obţinut ceea ce aţi fi dorit, s-ar putea să devină, cu timpul, o şansă nesperat de fericită. Nu lăsaţi o banală ceartă să compromită o mare prietenie. Din învăţăturile lui Dalai Lama Tabără de schi în munţii Bucegi Asociaţia Turistică a Românilor din Ungaria organizează şi în acest an excursie de schiat în România. După informaţiile primite de la preşedintele dr. Ioan Ciotea, tabăra de schi a românilor din Ungaria va avea loc în zona Predeal, Sinaia, Buşteni, fiind cel de-al 13-lea sezon petrecut în munţii Bucegi. Conform tradiţiei, şi în acest an vor lua parte la excursie în jur de 30 de şcolari şi 30 de adulţi români din Jula, Micherechi, Seghedin, Bătania şi Budapesta. Participarea copiilor şi tinerilor români va fi sprijinită de Uniunea Culturală a Românilor din Ungaria, Autoguvernarea Românească din Jura şi Asociaţia Turistică a Românilor din Ungaria. Tabăra de schi va avea loc între 11- 18 februarie. R. Pătcaş Concurs pentru organizaţii civile Comisia pentru Drepturile Omului, Minorităţi şi Culte din cadrul Parlamentului Maghiar a publicat recent un concurs pentru sprijinirea pe 2007 a organizaţiilor, asociaţiilor minorităţilor naţionale şi etnice din Ungaria. La concurs pot participa organizaţii care au fost înregistrate la tribunal până în 31 decembrie 2004. Nu pot concura autoguvernări, fundaţii şi organizaţii politice. Comisia va distribui, la fel ca în anii anteriori, 110 milioane de forinţi, susţinând cheltuieli pentru funcţionare. Dosarele vor fi înaintate până la 15 februarie 2007, pe adresa Comisiei: Budapesta, cheile Szechenyi nr. 19. Informaţii suplimentare se pot afla la secretariatul Comisiei, telefon 1/441-5032, 1/441-5035, fax: 1/441-5986, respectiv pe site-ul www.parlamenthu. R. Pătcaş încheierea ediţiei: marţi, ora 18.00 Părerile autorilor nu coincid întotdeauna cu opinia Redacţiei. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul articolelor publicate în Foaia românească aparţine autorilor. Foaia românească nu garantează publicarea textelor nesolicitate de redacţie.__________________ Pe copertă: Revelionul integrării la Bucureşti (Sursa: www.hotnews.com) ___________________ Un sat tara şcoala Din cauza lipsei de fonduri şi din cauza copiilor puţini, al căror număr în ultima perioadă a scăzut la 15, şcoala generală din Otlaca-Pustă îşi va închide porţile. începând cu data de 22 ianuarie 2007, toţi copiii acestei instituţii vor continua cursurile la şcoala generală din Medgyesegyhâza. După informaţiile primite de la primarul din Otlaca-Pustă, Gheorghe Şimonca, din 22 ianuarie copii vor face naveta în satul vecin cu autobusul care circulă pe acea rută, iar din vară va fi asigurat pentru ei un autobus special, care va transporta la Medgyesegyháza copiii din Băncuţa şi Otlaca. A.L.C. Calendarul românesc 2007 Cea mai nouă ediţie a almanahului săptămânalului „Foaia românească", din motive tehnice, va apărea doar în prima lună a noului an. Conform tradiţiei, după prezentarea succintă a principalelor evenimente din viaţa publică a românilor din Ungaria pe anul 2006, în cadrul rubricii „Oameni şi locuri", urmează prezentarea unor personalităţi, întâmplări care au legătură cu românii din Ungaria. Capitolul de istorie, literatură şi folclor ne va informa, printre altele, despre aniversările, comemorările anului 2007, dar va oferi şi o lectură plăcută tuturor celor care iubesc literatura română. E. iova Foaia românească poate fi citită și pe Internet www.foaia.hu