Foaia Românească, 2010 (Anul 60, nr. 1-53)

2010-01-01 / nr. 1

1 IANUARIE 2010 FOAIA românească Cultura uneşte România cu Ungaria în impozanta clădire a Casei Tradiţiilor din Budapesta a avut loc, în 16 decembrie, festivitatea de decernare a Premiilor de Excelenţă ale Institutului Cultural Român pe anul 2009. Evenimentul a ajuns anul acesta la a treia ediţie, în cuvintele de început adresate publicului, doamna director Brunduşa Armanca a arătat că prin aceste distincţii ICR onorează cultura Ungariei şi doreşte să creeze o platformă solidă de dialog şi respect reciproc între cele două culturi, precizând: criteriile de selecţie sunt valoarea şi apartenenţa la cultura maghiară, europeană şi mondială. Doamna ambasador Irina Comaroschi a menţionat că relaţiile dintre România şi Ungaria nu au fost întotdeauna line, dar astăzi se poate spune că ele sunt excelente. Nimic nu este consfinţit până la capăt, în fiecare zi se poate schimba ceva. în zilele noastre rolul diplomaţiei nu mai este numai unul politic, ci şi unul cultural. Cultura este aceea care aduce mai aproape două ţări. Doamna director Armanca a adăugat că în activitatea sa Institutul Cultural Român este sprijinit de Ministerul Educaţiei şi Culturii din Ungaria, cu care au organizat evenimente culturale comune. Prezent cu acest prilej, Csâk Ferenc, secretar de stat în Ministerul Educaţiei şi Culturii a arătat că e nevoie de dialog între cele două culturi şi pe plan european, iar în ultimii 17 ani ICR a făcut foarte mult în ceea ce priveşte relaţiile diplomatice. Vicepreşedintele Institutului Cultural Român din Bucureşti, Mircea Mihăieş a arătat că ne aflăm la început de tradiţie cu decernarea acestor premii, precizând că maghiarii sunt mult mai aproape de tradiţie decât românii, iar excesul de imaginaţie riscă să ne trimită în punctul zero, de aceea este foarte importantă tradiţia. în continuarea gândului său a citat cuvintele lui Alexandru Paleologu: „Duşmanul tradiţiei nu este modernitatea, aşa cum s-ar crede, ci prostia şi cruzimea". Şi pentru că noi iubim cultura şi, deci, suntem inteligenţi şi blânzi sunt convins că această tradiţie va rămâne, a încheiat Mircea Mihăieş. Anul acesta au fost decernate patru Premii Media Aniversare, la împlinirea a două decenii de la prăbuşirea regimului comunist, premii care apreciază colaborarea şi activitatea presei ungare,în contextul unui sens schimbat. Doamna director a adăugat: „Dacă presa n-ar fi, vai de societăţile noastre de tranziţie! Şi pentru că am avut presă liberă care să spună adevărul, am putut trece prin perioade de ceaţă." Astfel a primit Premiul Media, jurnalista Orbán Györgyi, redactor la agenţia maghiară de presă MTI, Judit Klein, redactor-şef al programelor pentru minorităţi la Televiziunea Maghiară. De asemenea a primit Premiul Media 2009, Iulia Kaupert, redactor-şef al emisiunilor în limba română la Radiodifuziunea Maghiară, Studioul din Seghedin şi Fregedüs István, redactor-şef al emisiunii Kârpat Expressz de la Televiziunea Maghiară. Jurnalista Orbán Györgyi a mărturisit că este impresionată de acest premiu şi pentru faptul că „în regiunea noastră nu e obiceiul să primeşti cadou de la vecin". A mai precizat că a fost totdeauna curioasă ce se întâmplă în vecini. Astăzi, ca maghiar nu mai trebuie să mergi la Timişoara sau Bucureşti pentru o carte bună, pentru că o găseşti la institut. Şi-a îndemnat colegii să fie curioşi să afle cât mai multe despre cultura românească de care şi maghiarii se leagă prin mii de fire. Redactorul şef al emisiunilor de radio în limba română, Iulia Kaupert a subliniat că festivitatea de premiere are loc la 20 de ani de la izbucnirea revoluţiei în Timişoara, la 16 decembrie 1989, în acea zi de decembrie primăvăratic, ceva s-a mişcat în acel sistem odios şi aparent perfect, la început în tăcere, taină, până când frica a învins. Niciodată nu a fost atât de dulce Crăciunul, ca atunci în 1989. Crăciunul care ne-a adus libertatea. „La 22 de ani de la revolta din Braşov, oraşul meu natal, am înţeles curajul şi sacrificiul pentru libertate al muncitorilor braşoveni şi nu avem dreptul să uităm curajul celor datorită cărora astăzi suntem liberi. La Braşov am învăţat să ne preţuim unul pe celălalt, indiferent că vorbim româna, maghiara sau germana", în continuare a fost decernat Premiul Cultural 2009 actorului Alföldi Robert, regizor, director al Teatrului Naţional din Budapesta ca recunoaştere a complexităţii activităţii teatrale şi pentru contribuţia sa la inovarea artei scenice în Ungaria. Alföldi Robert a arătat că se simte onorat pentru acest premiu primit din partea unei ţări al cărei teatru este foarte expresiv, liber şi deţinută nu numai europeană, dar chiar mondială, în acest an, Premiul de excelenţă ICR 2009 a fost acordat lui Rev Istvăn, profesor la Universitatea Central Europeană, Director la Open Society Archives din Budapesta, pentru ţinuta intelectuală exemplară la consolidarea democraţiei în Europa Centrală şi de Est. Revistvăn a arătat că în urmă cu 20 de ani a considerat că este nevoie de o instituţie unde tinerii din Europa Centrală şi de Est pot învăţa şi comunica într-o limbă comună, chiar şi acei tineri veniţi din ţări care se află în conflict. Astfel, la Universitatea Central Europeană din Budapesta un student croat şi altul sârb vorbeau în anii 90, în pofida faptului că ţările lor erau în conflict, la fel şi studentul cecen cu cel rus, nu în rusă, ci în engleză. Citându-l pe Andrei Pleşu: „Răul este imperfect, de aceea rămâne loc unde să intervenim noi", Rev a încheiat: „Acum, la 20 de ani de la prăbuşirea comunismului ştim că se putea altfel, mai bine. Să găsim împreună o altă cale!" Festivitatea de premiere s-a încheiat cu spectacolul de pantomimă „Toţi cinci" în interpretarea celei mai tinere generaţii a Companiei Dan Puric. Gabriela Enea Elekes