Foaia Românească, 2010 (Anul 60, nr. 1-53)

2010-06-11 / nr. 24

Hl CfJLeNDflR ORTODOX 14 iunie, luni - Sf. Prooroc Elisei; Sf. Metodie, Patr. Constantinopolului; Cuv. Iulita. 15 iunie, marţi - Sf. Prooroc Amos; Sf. Mc. Isihie; Fer. Ieronim şi Augustin. 16 iunie, miercuri - Sf. Tihon, Ep. Amatundei; Sf Sfinţit Mc. Marcu. 17 iunie, joi - Sf. Mc. Manuil, Savel şi Ismail. 18 iunie, vineri - Sf Mc. Leontie, Ipatie şi Teodul. 19 iunie, sâmbătă - Sf Ap. Iuda, ruda Domnului; Cuv. Paisie cel Mare. 20 iunie, duminică - Sf Mc. Metodie, Ep. Patarelor; Sf Calist, Patr. Constantinopolului Duminica a IV-a după Rusalii (a Sf. Părinţi de la Sinodul IV Ecumenic; Vindecarea slugii sutașului). 3AUM4CTUL1IHWEB Foaia a scris... Acum 55 de ani „Aceste cuvinte au fost rostite, mai bine zis cântate în ziua de 4 iunie la şcoala generală din Micherechi. Ceva înălţător a fost ultima plecare a clasei a Vlll-a prin toate sălile şcolii. Sâmbătă şi-a luat rămas bun de la şcoală o clasă, care va sta mulţi ani ca exemplul celorlalte clase. Exemplu de purtare, de învăţătură şi de colectiv, care s-a făurit între ei în opt ani de zile. Toată şcoala s-a adunat să-şi ia rămas bun şi să le dorească multe succese în viaţa care se începe pentru ei cu ieşirea de la şcoală." (Rămâi cu bine şcoala mea..., Libertatea noastră nr. 12, 9 iunie 1955, pag. 3) Acum 50 de ani „în numărul trecut al gazetei noastre ne-am ocupat de problema căminului cultural de la Chitighaz, cămin pe care l-am calificat »făclie stinsă«. Așa se vede că cele semnalate de noi au avut efectul cuvenit, în zilele trecute membrii comitetului executiv al sfatului local s-au întrunit pentru consfătuirea cu reprezentanţii culturali de la judeţ şi plasă, ca să rezolve definitiv problema căminului cultural din Chitighaz. La şedinţă a participat şi tovarăşul Ilie Moldovan, din partea Uniunii Democratice a Românilor din ţară. De data aceasta nu s-a mai spus că ar fi bine să se rezolve problema, ci că ea »trebuie rezolvată«!" (Făclia se va reaprinde..., autor: I.I., Foaia Noastră nr. 12, 15 iunie 1960, pag. 3) Acum 10 ani „Cu şapte ani în urmă, Institutul de Cercetări al Românilor din Ungaria a considerat important să organizeze o consfătuire pe tema »Probleme actuale ale limbii noastre« cu scopul lămuririi unor chestiuni legate de folosirea limbii vorbite și scrise. La întrunirea din noiembrie 1993 s-a făcut unele recomandări privitoare la problemele care au fost discutate de specialişti pentru a fi folosite în mod unitar de către românii din Ungaria. De la acea consfătuire încoace nu s-a mai convocat nici o asemenea întrunire, deşi tot mai des au apărut inconsecvenţe şi nesiguranţe în folosirea limbii. La sugestia profesorului de limbă română Mihai Cozma din Seghedin, Prezidiul Uniunii Culturale a Românilor din Ungaria a propus continuarea dezbaterilor iniţiate de cercetători. Noua întrunire a avut loc recent la Jula. Participanţilor la dezbaterea din 1993 li s-a repetat invitaţia şi pentru întrunirea din 20 mai 2000". (Majoritatea specialiştilor au refuzat acum orice schimbare, autor: Ştefan Crâsta, Foaia românească nr. 24, 16 iunie 2000, pag. 4) _ ţoi UBEBiani Seghedin Demonstraţie de protest în faţa Consulatului de la Seghedin în ziua de 4 iunie, cu ocazia împlinirii a 90 ani de la semnarea Tratatului de Pace de la Trianon, filiala din Seghedin a partidului de extrema dreaptă „Jobbik" a organizat în acest oraş o serie de demonstraţii de protest. Una dintre manifestaţii a avut loc în faţa sediului Consulatului General al României din Seghedin, unde s-a adunat un grup de aproximativ 100 persoane purtând drapelul naţional maghiar şi steagul „arpadian". Demonstranţii au scandat lozinci cerând revizuirea Tratatului de la Trianon, au intonat imnul Ungariei şi melodia intitulată „imnul secuiesc". După circa 10 minute, grupul a părăsit zona, cu toate că în programul iniţial oprirea în faţa consulatului era prevăzută să dureze 45 minute. Pe parcursul demonstraţiei, poliţia a fost prezentă în imediata apropiere a grupului manifestanţilor, iar câţiva fotoreporteri au imortalizat momentul. Nu s-au înregistrat niciun fel de incidente, participanţii nu au părăsit trotuarul ce le fusese rezervat şi nu au încercat în niciun mod să intre în contact cu personalul consulatului sau să depună vreo petiţie, ne-a informat consulul Radu Florea, de la Consulatul General al Românei la Seghedin. A.B. Şedinţa AŢRU la Bedeu Următoarea şedinţă a Adunării Generale a Autoguvernării pe Ţară a Românilor din Ungaria are loc din nou în deplasare. La întrunirea din 11 iunie de la Bedeu, reprezentanţii autoguvernărilor româneşti dezbat darea de seamă a Comisiei Juridice şi de Validare a AŢRU, darea de seamă despre executarea hotărârilor expirate, decid despre aprobarea bugetului pe 2009 al AŢRU şi despre bilanţul revistei „Cronica" pe anul 2009, în cadrul şedinţei va depune jurământ şi un nou membru în Adunarea Generală, în locul vacant al lui Gheorghe Ciotea, decedat pe 22 aprilie 2010, va fi membru al AŢRU Szitko Etelka Măria, preşedinta Autoguvernării Româneşti din Budaörs, membră a Asociaţiei Române din Budapesta. R.P. Părerile autorilor nu coincid întotdeauna cu opinia Redacţiei. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul articolelor publicate în Foaia românească aparţine autorilor. Foaia românească nu garantează publicarea textelor nesolicitate de redacţie. Pe copertă: Periniţa 2010 (foto: Rita Pătcaş) Eu când vreau să fluier fluier...