Foaia Românească, 2011 (Anul 61, nr. 1-52)

2011-01-07 / nr. 1

HHH FOAIA românească L. CffLENDflR 0RT0D0K TO ianuarie, luni - Sf. Grigorie, Ep. Nisei; Sf. Ier. Dometian;) Sf. Cuv. Antipa de la Calapodeşti. 11 ianuarie, marţi - Cuv. Teodosie cel Mare, începătorul vieţii de obşte; Cuv. Vitalie. 12 ianuarie, miercuri - Sf. Mc. Tatiana diac. şi Eurasia (Post) . 13 ianuarie, joi - Sf Mc. Ermil şi Stratonic; Cuv. Iacob din Nisibe. 14 ianuarie, vineri - Cuv. Părinţi ucişi în Sinai şi Rait (Odovania Praznicului Botezului Domnului) (Post). 15 ianuarie, sâmbătă - Cuv. Pavel Tebeul şi loan Colibaşul. 16 ianuarie, duminică - închinarea cinstitului lanţ al Sf. Ap. Petru, Sf. Mc. Persip și cei împreună cu el. Acum 30 de ani „Printre obiectele colecţiei vedem mai multe mărturii ale vieţii culturale, ale vieţii bisericeşti. Aş aminti numai câteva ca: monografia comunei Chitighaz de Iosif Ioan Ardelean din 1893, sau statutul corului greco-oriental românesc tot din Chitighaz. O curiozitate este reclama în limba maghiară şi română a fabricii de sifon din „Kitighaz"."(Expoziţie permanentă la Bichişciaba, Grupe etnografice în judeţul Bichiş între secolele XIII—XX, autor: Elena Csobai, Foaia Noastră, Nr. 1,4 ianuarie 1981, pag- 7) Acum 10 ani „După slujba de Anul Nou, părintele Magdu ne-a adunat la o scurtă consfătuire, unde am primit »ordinul«, am fost aleşi noi, cei opt băieţi, buni la învăţătură, care ştiau să cânte »Iordanul«. Umblam doi câte doi în haină de »died«, fiindcă comuna noastră era împărţită în patru sectoare. Atunci, la începutul lui ianuarie, era vacanţa de iarnă, în ziua respectivă, mama m-a sculat dis-de-dimineaţă (ca să fiu punctual) să ajung la ora şapte la biserică. M-a îmbrăcat cu mai multe rânduri de haine calde, că de abia mă puteam mişca, numai nasul şi gura îmi era liberă. La fel erau îmbrăcaţi şi colegii mei. La utrenie stăteam în mijlocul bisericii îndrumaţi de bace Traian Soldan, cântăreţul bisericii. Cântam »Iordanul«, în timp ce domnul părinte sfinţea apa din vasul de lemn." („In Iordan botezându-Te...", autor: Şt. Oroian, Foaia românească, Nr. 1, 5 ianuarie 2001, pag. 7) nnkrrum .ISESIHTEfi fcmSnastrgi f§iH JMSTM fyQi aia a * ~uarurmi. rjisiouj! k Foaia a scris: Acum 40 de ani „în trecutul apropiat a fost înmânat învăţătorului Gheorghe Dulău un premiu jubiliar cu prilejul sărbătoririi a 25 de ani de la începutul carierei sale. La întrebarea, care dintre pedagogi îi servesc drept exemplu de urmat, îmi răspunde astfel: înainte de toate pedagogii care consideră cariera lor o misiune, desfăşurând o activitate creatoare, cei care iubesc copiii şi văd în ei nişte colaboratori ai muncii lor instructiv-educative, cei care în copiii de azi văd omul de mâine. Ce părere aveţi despre viitorul predării în limba română? - întotdeauna va fi nevoie de oameni care vorbesc mai multe limbi. Astfel şi cunoaşterea limbii române are perspective mari. Este sarcina pedagogilor să dezvolte dragostea faţă de această limbă." (Un pătrar de veac în viaţa unui om, autor: Gh. M., Foaia Noastră, Nr. 1, 1 ianuarie 1971, pag. 7) 7 IANUARIE 2011 Calendarul românesc 2011 Odată cu venirea Anului Nou, cititorii vor putea din nou să-şi procure o nouă ediţie a almanahului săptămânalului „Foaia românească". Calendarul românesc 2011 stă sub semnul aniversării a 60 de ani de la înfiinţarea revistei românilor din Ungaria, coperta acestuia reprezentând etapele apariţiei ziarului. Almanahul anului 2011 conţine o prezentare amplă a evenimentelor din viaţa publică, religioasă, culturală şi educativă a românilor din Ungaria de-a lungul anului 2010, mai cuprinde pagini de poezie, literatură, folclor, divertisment şi noutăţi din întreaga lume. Calendarul românesc, care nu lipseşte din foarte multe case de români, poate fi procurat de la şcolile şi bisericile româneşti, dar poate fi cumpărat sau comandat şi de la Editura „NOI" (5700 Jula, str. Doja nr. 8). A.B. Jula - Arad Un nou proiect comun La Primăria din Arad a avut loc pe 29 decembrie 2010 conferinţa finală a proiectului „Arad-Jula. Dezvoltarea comună a reţelei de transport". Proiectul bilateral este finanţat prin Programul de Cooperare Transfrontalieră Ungaria- România 2007-2013 şi cofinanţat de Uniunea Europeană prin Fondul European de Dezvoltare Regională, având ca scop realizarea concepţiei reţelei de transport din zona intravilană şi extravilană a localităţilor Jula şi Arad. R.P. Concert de muzică bizantină la ICR Sâmbătă, 8 ianuarie, de la ora 18.00, ICR Budapesta găzduieşte la sediul său primul eveniment din anul 2011, un concert inedit de muzică bizantină, în interpretarea corului Katharsis din Caransebeş. Corul Katharsis din Caransebeş a luat fiinţă pe data de 1 septembrie 2006, la iniţiativa Preasfinţiei Sale Lucian Mic, Episcopul Caransebeşului. Scopul iniţial al grupului Katharsis a fost acela de a asigura „confort duhovnicesc", o ambianţă care să intensifice trăirea spirituală din timpul actelor liturgice prin muzica psaltică interpretată în stil bizantin. Numele grupului nu este ales în mod aleatoriu. „Katharsis" este un termen care îşi are originea în Grecia antică şi desemnează o purificare a spiritului prin emoţia intensă datorată participării la un fenomen artistic. A.B. Idtyrd w Uciei: 661463-152 ‘Din fototeca de 60 de ani a, 'Joi Emâneşti Dragi cititori, revista tradiţională a românilor din Ungaria în 2011 împlineşte 60 de ani de la înfiinţare. Dispunând de o fototecă foarte bogată, ne-am gândit ca pe parcursul acestui an să vă „răsfăţăm" cu aceste mărturii fotografice ale trecutului comunităţii noastre. Repetiţie de dansuri populare la casa de cultură din Micherechi, la începutul anilor 90. Unii dintre aceşti mici dansatori au devenit cu timpul mândria satului. Părerile autorilor nu coincid întotdeauna cu opinia Redacţiei. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul articolelor publicate în Foaia românească aparţine autorilor. Foaia românească nu garantează publicarea textelor nesolicitate de redacţie. Pe copertă: Sfinţirea caselor de Bobotează la Micherechi (foto: Robert Ruja)