Foaia Românească, 2011 (Anul 61, nr. 1-52)

2011-10-14 / nr. 41

FOAIA IAJ românească 14 OCTOMBRIE 2011 CdLGHDOR 0RT0D0 17 octombrie, luni - Cuv. Mc. Andrei Criteanul. 18 octombrie, marţi Sf. Ap. şi Ev. Luca; Cuv. Iulian. 19 octombrie, miercuri - Sf. Prooroc loil; Sf. Mc. Var, Felix pr. şi Eusebiu diac.; Cuv. loan de la Rila (Post). 20 octombrie, joi - Sf. Mc. Artemie; Cuv. Matroana. 21 octombrie, vineri + Cuv. Mart. Visarion, Sofronie şi Sf. Mc. Oprea; Sf. Pr. Mărt. loan din Galeş şi Moise Măcinic din Sibiel; Cuv. Ilarion cel Mare (Post). 22 octombrie, sâmbătă - Sf. Ier., întocmai cu apostolii, Averchie; Sf. 7 tineri din Efes. 23 octombrie, duminică - Sf. Ap. Iacob, ruda Domnului; Sf. Ignatie, Patr. Constantinopolului; Cuv. Petronie. TMTgTTnTnTHjERMU W& HHfflM Foaia a scris... Acum 40 de ani Surâsul - iată trăsătura caracteristică a Magdalenei Unc, educatoarea de la Cenad. Am întrebat-o, dacă este totdeauna veselă. Răspunsul a fost un „da" hotărât. După terminarea liceului am dat examen de admitere la Institutul Pedagogic de la Seghedin, dar nu mi-a reuşit. N-am vrut să renunţ la profesia de educatoare, iar după un an am dat examen de admitere la Şcoala superioară de educatoare din Szarvas. Aici am reuşit, şi acum sunt studentă în anul al doilea în cursul fără frecvenţă, secţia română. Ce înseamnă, în plus, a fi la secţia română? - Noi, cei de la română, ne ocupăm, în afară de materiile obligatorii, şi de studierea limbii române. învăţăm expresii şi cuvinte necesare copiilor de naţionalitate română din Ungaria. Mai studiem şi jocuri de copii, tot în limba română. Păcat, însă, că acest studiu de specialitate este destul de defectuos, lipsesc manuale şi cărţi cu jocuri şi cântece româneşti. (Un zâmbet pentru copii, Foaia Noastră, Nr. 20,15 octom brie 1971, pag. 3) Acum 30 de ani Scopul nici pe anul acesta nu poate fi altul, decât întărirea echipei culturale „atât prin îmbogăţirea programului, cât şi prin mărirea efectivului membrilor, atât a dansatorilor, cât şi a formaţiei de muzică populară. Echipa culturală se pregăteşte încă de pe acum pentru Festivalul naţionalităţilor din ţara noastră, după cum de pe acuma se pregăteşte şi pentru întâlnirea culturală a şcolilor româneşti - am aflat de la Mariana Oros, secretara detaşamentului. (La începutul noului an de activitate pionierească, autor: V. Martin, Foaia Noastră, Nr. 41, 11 octombrie 1981, pag. 4) Acum 10 ani - Scopul principal al acestei competiţii este ca fiecare copil sosit la noi să se simtă bine şi să aibă succes, în al doilea rând, vrem ca aceşti copii să se întâlnească, să se cunoască, să se împrietenească. Sunt aici copii care s-au cunoscut la asemenea competiţie din anii trecuţi şi acum s-au salutat, întâlnindu-se ca prieteni, abia aşteptând să se revadă, să discute. La sfârşit, fiecare echipă va primi câte un cadou şi o diplomă, dar cei mai buni participanţi vor primi, în plus, cadouri mai valoroase. Dar, fireşte, toţi cei sosiţi primesc gratis o mică gustare și masa de prânz. (La Apateu, Cea de-a 111-a Cupă a Prieteniei Bihorene, autor: MIC, Foaia românească, Nr. 42, 19 octombrie 2001, pag. 9) ninwi «ITOtafiSS»« IMK MMI OCH k «MiMimi i»» i;“'!,'.-BSii muli Recensământ online până la 16 octombrie Una dintre modalităţile acordării răspunsurilor pentru întrebările recensământului din Ungaria este online, porţile electronice ale recensământului fiind deschise până în 16 octombrie, ora 24.00. Prin site-ul www.enepszamlalas.hu, chestionarele vor fi completate exclusiv prin codul de pe chestionarul de locuinţă, primit de la recenzor. Potrivit datelor Oficiului Central de Statistică, până în 10 octombrie, proporţia naţională a celor care şi-au completat chestionarele online a fost 9,4%. Şi termenul celei de-a doua modalitate, completarea individuală a chestionarelor pe hârtie, este 16 octombrie, iar hârtiile completate vor trebui predate apoi recenzorului. După închiderea porţilor electronice şi expirarea termenului pentru completarea individuală, cetăţenii sunt obligaţi să se întâlnească cu recenzorii şi să completeze chestionarele pe hârtie până în 31 octombrie. Reamintim că răspunderea la întrebările legate de naţionalitate şi religie nu este obligatorie, însă aceste date sunt cu atât mai importante pentru comunităţile minoritare din ţară. R.P. Ungaria are un nou ambasador român După ce pe 16 august, doamna ambasador Irina Comaroschi şi-a încheiat misiunea de şase ani în Ungaria, locul ei a fost preluat, luni, 10 octombrie, de noul ambasador Alexandru Victor Micula. Alexandru Victor Micula s-a născut la Oradea, în anul 1966. Este licenţiat în anul 1989, la Academia de Studii Economice Bucureşti, Facultatea Economia Industriei, Construcţiilor şi Transporturilor. Lucrează ca secretar III, în perioada 1996-1997, la Cabinetul Ministrului, în perioada 1997-1999 la Ambasada României la Budapesta, iar în perioada 1999-2001 ca secretar II la Misiunea din Viena. Apoi lucrează în Ministerul Afacerilor Externe al României începând din anul 2001, fiind director în Cabinetul Ministrului. în perioada 2002-2007 este ambasador la Ambasada României la Buenos Aires. Din 2007 până în 2009 lucrează din nou la Centrala MAE, ca subsecretar de stat, secretar de stat şi secretar general. Din anul 2009 până în vara acestui an a fost ambasador la Ambasada României la Copenhaga. Noul ambasador extraordinar şi plenipotenţiar al României în Ungaria, Alexandru Victor Micula vorbește foarte bine limbile engleză și spaniolă și la nivel satisfăcător limba maghiară. Este căsătorit și are două fete. El. Din frifoteaz de 60 de cuti a dismovierii Elevi ai școlii generale din Pocei cu directorul Mihai Păcurar, în anii 1970 Părerile autorilor nu coincid întotdeauna cu opinia Redacţiei. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul articolelor publicate în Foaia românească aparţine autorilor. Foaia românească nu garantează publicarea textelor nesolicitate de redacţie. Pe copertă: Toamnă la grădiniţa românească din Jula (foto: Rita Pătcaş)