Foaia Românească, 2011 (Anul 61, nr. 1-52)

2011-11-25 / nr. 47

FOAIA românească 25 NOIEMBRIE 2011 DUR 0RT0D0. 28 noiembrie, luni - Sf. Cuv. Ştefan cel Nou. 29 noiembrie, marţi - Sf. Mc. Paramon şi Filumen. 30 noiembrie, miercuri -1) Sf. Ap. Andrei, cel întâi Chemat, Ocrotitorul României (Dezlegare la peşte). 1 decembrie, joi - Sf. Prooroc Naum, Cuv. Filaret Milostivul (Ziua Naţională a României). 2 decembrie, vineri - Sf. Solomon, Arhiep. Efesului. 3 decembrie, sâmbătă -) Sf. Cuv. Gheorghe de la Cernica; Sf. Prooroc Sofronie; Sf. Mc. Teodor, Arhiep. Alexandriei (Dezlegare la peşte). 4 decembrie, duminică - Sf. M. Mc. Varvara; Cuv. Ioan Damaschin (Dezlegare la peşte). T-jgrw mmm wm m umani», Foaia a scris... Acum 40 de ani Concluzia discuţiilor a arătat că nu putem să ne oprim aici, şi nici nu putem fi mulţumiţi în felul acesta cu munca noastră. Sunt şcoli (ca de ex. şcoala generală din Crâstor), în care limba şi literatura română se predă ca o limbă străină (denumirea nu e tocmai potrivită), deci elevii învaţă limba lor maternă în ore specifice de limbă română, primesc şi cunoştinţele de specialitate necesare. Aceasta înseamnă, în primul rând, îmbogăţirea lexicului pe care-l folosim în viaţa de toate zilele, şi nu a terminologiei specifice unor obiecte de studiu din şcoala generală. (Cursuri de perfecţionare cu acelaşi scop: îmbunătăţirea predării limbii materne, autor: Beatrice Elekes, Foaia Noastră, Nr. 22, 15 noiembrie 1971, pag. 3) Acum 30 de ani -Anul şcolar 1950-51, însă, l-am petrecut la Aletea, ca directoare a şcolii româneşti de aici. Trebuie să vă spun însă sincer, că deşi aceste posturi erau „distinse", nu m-au satisfăcut, căci am simţit întotdeauna dorul de a mă ocupa cu copilaşii mici - aceasta îmi este profesia. Astfel, începând din anul şcolar 1951-52 şi până la pensionarea din 1 octombrie 1981 am fost învăţătoare la Chitighaz, în comuna mea natală. Pentru mine a fost ceva senzaţional, că în aceste trei decenii am învăţat a scrie şi a citi generaţii întregi. (Distinşi cu Medalia de argint a Ordinului Muncii, Sofia Sebeşi, autor: I.Sz.K., Foaia Noastră, Nr. 47,22 noiembrie 1981, pag. 3) Acum 10 ani Tot aici pot să remarc - și mă refer în special la satul Micherechi, unde am făcut cercetarea - faptul că există canale de transmitere foarte bine organizate, chiar dacă numai acele tradiţionale, orale în totalitatea lor, adică de la bunici la nepoţi, de la văr la verişor etc. Tot aici mă refer la două aspecte: în primul rând la învăţătorii care au cules folclorul din Micherechi. Sigur că nu toţi copiii sunt tentaţi pentru a cânta, însă aceasta este o formă de educaţie şi de păstrare a tradiţiei muzicale respective. Ceea ce m-a îmbucurat în mod deosebit, este că la Micherechi melodiile de joc sunt într-adevăr foarte bine păstrate, datorită faptului că există o simbioză cu jocul specific micherechean care a avut o lungă tradiţie. (Important este să se povestească..., autor: Eva Iova, Foaia Românească, Nr. 48,30 noiembrie 2001, pag. 11I ntern lMlIUtoSaS». #0'MJHSll 001 k j^THBiâî^găîB&i uiimiii. Gala Minorităţilor 2011 La începutul lunii decembrie, Institutul Cultural Maghiar din Budapesta va organiza cea de-a 7-a ediţie a Calei Minorităţilor. Evenimentul este organizat în fiecare an în preajma Zilei Minorităţilor, stabilită în 1995. Premiul Pro Cultura Minoritatum Hungariae este acordat pentru munca profesională şi efortul depus pentru păstrarea şi transmiterea tradiţiilor culturale ale minorităţilor naţionale şi etnice din Ungaria. La fel ca şi în anii precedenţi şi anul acesta vor fi onoraţi cu o distincţie şi reprezentanţi ai comunităţii româneşti din Ungaria. Această sărbătoare va avea loc pe 11 decembrie, la sediul Institutului Cultural Maghiar (Budapesta, piaţa Corvin nr. 8), de la ora 17.00. A.C. Concert şi premii la ICR Budapesta Institutul Cultural Român Budapesta va organiza la Duna Palota (Budapesta, str. Zrînyi, nr. 5), în data de 14 decembrie, de la ora 19.00, festivitatea de decernare a Premiului de Excelenţă Culturală şi a Premiului Media ale ICR Budapesta-2011. Institutul Cultural Român Budapesta doreşte să onoreze prin această distincţie cultura Ungariei şi să creeze o platformă solidă de dialog şi respect reciproc între cele două culturi. Cu această ocazie va avea loc un concert de instrumente populare susţinut de Oana Lianu, conferenţiar universitar, doctor în muzică, şeful Catedrei de Pedagogie muzicală a Facultăţii de Muzică a Universităţii din Oradea şi dirijorul Ansamblului folcloric al facultăţii, A. Butar EBSHHH Conferinţă preoţească Cu prilejul sărbătoririi Sfântului Apostol Andrei, ocrotitorul României, la parohia din Jula, cartierul Oraşul Mic Românesc, va avea loc în data de 30 noiembrie, conferinţa preoţească misionară de toamnă a preoţilor din Eparhia Ortodoxă Română din Ungaria. Conferinţa va fi precedată de săvârşirea Sfintei Liturghii Arhiereşti, la biserica din Jura Mică, cu începere de la ora 10.00. A.B încheierea ediţiei: marţi, ora 18.00 *Di*t fototeca de 60 de ani a disomd*ieAti Premiaţii concursului „Ai carte, ai parte" în anul 1980, la o tabără de lectură organizată la Căminul I C. Frimu din Jula Părerile autorilor nu coincid întotdeauna cu opinia Redacţiei. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul articolelor publicate în Foaia românească aparţine autorilor. Foaia românească nu garantează publicarea textelor niesolicitate de redacţie. Pe copertă, Şcolari din Micherechi desenează împreună cu elevi din Bucureşti (foto: Rita Pătcaş)