Foaia Românească, 2012 (Anul 62, nr. 1-52)

2012-01-06 / nr. 1

FOAIA românească 6 IANUARIE 2012 CHLENDflR 0RT0D0H 9 ianuarie, luni, Sf. Mc. Polieuct; Cuv. Eustratie 10 ianuarie, marţi, Sf. Grigorie, Ep. Nisei; Sf. Ier. Dometian; + Sf. Cuv. Antipa de la Calapodeşti 11 ianuarie, miercuri, + Cuv. Teodosie cel Mare, începătorul vieţii de obşte; Cuv. Vitalie 12 ianuarie, joi, Sf. Mc. Tatiana diac. şi Eurasia 13 ianuarie, vineri, Sf. Mc. Ermil şi Stratonic, Cuv. Iacob din Nisibe 14 ianuarie, sâmbătă, Cuv. Părinţi ucişi în Sinai şi Rait (Odovania Praznicului Botezului Domnului) 15 ianuarie, duminică, Cuv. Pavel Tebeul şi loan Colibaşul OMUL SĂPTĂMÂNII loan Botezătorul loan Botezătorul este una din figurile centrale ale creştinismului; predicator şi botezător pe malurile râului Iordan; înainte-mergătorul, vestitorul şi botezătorul lui lisus, este numit de lisus „cel mai mare dintre cei născuţi dintre femei", iar Biserica Creştină îl cinsteşte ca pe cel mai mare dintre sfinţi (având nu mai puţin de 3 sărbători dedicate lui). Sfântul Ioan Botezătorul, a fost, după cum ne spune însuşi Mântuitorul Iisus, cel mai mare om care s-a născut pe pământ din femeie, dar cel mai mic în împărăţia Cerurilor. Strigătul său, „Pocăiţi-vă!", a avut un mare efect asupra naţiunii ebraice ce gemea sub jugul invadatorilor romani, mari mulţimi de oameni urmându-l în pustie. Părinţii Sf. loan Botezătorul au fost Zaharia şi Elisaveta, rudenie a Fecioarei Maria, în timp ce oficia slujba, la rândul cetei lui, lui Zaharia i s-a arătat Arhanghelul Cavril, care îl înştiinţează că nevasta sa, Elisaveta va avea un copil ce va merge „în duhul şi puterea lui Ilie", ce nu va pune gura pe vin şi pe băutură ameţitoare, şi încă din pântecele mamei sale se va umple de Duh Sfânt. Arhanghelul îi mai spune că numele copilului său va fi loan. Zaharia, mirat de spusele trimisului lui Dumnezeu, are unele îndoieli, motiv pentru care Arhanghelul Cavril îi spune că va fi mut până în ziua când se vor împlini aceste lucruri. După ce Elisaveta a născut, i s-a dezlegat și limba lui Zaharia, care a spus că numele copilului va fi „loan". în Sf. Scriptură ni se arată că, în tinereţe, loan evita aşezările omeneşti, trăind în pustie şi hrănindu-se cu lăcuste şi miere sălbatică. Modul său de viaţă, îmbrăcămintea semănau foarte mult cu cele ale lui Sf. Ilie. La vârsta de 30 de ani, Ioan Botezătorul a primit chemarea. Evanghelistul Luca ne spune că acest eveniment a avut loc „în anul al 15-lea al domniei lui Tiberiu Cezar, pe când Pilat din Pont era dregător în Iudeea, Irod cârmuitor în Galileea, Filip, fratele lui cârmuitor al Italiei și al Trahoniţei, Lisania cârmuitor al Abilenei, în zilele marilor preoţi Ana şi Caiafa". Evangheliile relatează cum loan Botezătorul îl botează şi pe Iisus care vine la el pentru a împlini planul lui Dumnezeu. Biserica îl cinsteşte pe loan Botezătorul ca pe cel mai mare dintre sfinţi, după fecioara Maria, în calendarul ortodox are mai multe zile de pomenire: 24 iunie: naşterea sa (sărbătoarea numită Drăgaică sau Sânzienele), 7 ianuarie - ziua Sfântului loan ca botezător al Domnului şi 29 august - tăierea capului Sf. loan. EEEEEEEUn Hramul Aşezământului Monahal Duminică, 8 ianuarie, la Capela Ortodoxă Română din Budapesta va fi prăznuit hramul Aşezământului Monahal „Sfântul Ioan Botezătorul", înfiinţat în urmă cu trei ani în clădirea din strada Hollo nr. 8, unde funcţionează fără întrerupere, de mai bine de o sută de ani, şi Capela Ortodoxă Română. Sfânta Liturghie va fi oficiată de PS Siluart, Episcop al Episcopiei Ortodoxe Române din Ungaria şi PS Paisie Lugojanul, Episcop-vicar al Episcopiei Timişoarei, împreună cu preotul paroh Marius Maghiaru, părintele singhel David Pop şi alţi preoţi. Răspunsurile la Sfânta Liturghie vor fi date de un cor de la Timişoara. Sfânta Liturghie Arhierească va începe la ora 10.00. A.B. Micherechi Concurs prelungit Primăria din Micherechi a publicat prelungit termenul înaintării la concursul pentru postul de director al Şcolii generale şi grădiniţei bilingve. Până la data publicată anterior, de 15 decembrie, niciun candidat nu şi-a înaintat dosarul. Astfel, Primăria din Micherechi a lansat din nou concursul pentru postul de director cu aceleaşi condiţii. Termenul nou de înaintare a dosarului este 27 ianuarie 2012. Informaţii suplimentare pot fi primite de la primăriţa Margareta Tat (tel.: 0666/277760). A.C. Seghedin Seară eminesciană Consulatul General al României la Seghedin, în colaborare cu Autoconducerea românilor din Seghedin şi Catedra de limba română a Universităţii din Seghedin organizează o seară eminesciană, sâmbătă, 14 ianuarie, la Consulatul General al României din Seghedin. Invitaţii serii sunt Daniel Julean şi Nelu Pitic, care vor veni cu un concert de muzică folk dedicat memoriei poetului Mihai Eminescu. Evenimentul va începe la ora 16.00. A.B. lekfyml wdodiei; 661463-152 încheierea ediţiei: marţi, ora 18.00 Părerile autorilor nu coincid întotdeauna cu opinia Redacţiei. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul articolelor publicate în Foaia românească aparţine autorilor. Foaia românească nu garantează publicarea textelor nesolicitate de redacţie. Pe copertă: Resimţirea Catedralei ortodoxe din Jula (foto: Emanuel Văduva) Sărutul preşedinţilor