Foaia Românească, 2013 (Anul 63, nr. 1-52)

2013-03-29 / nr. 13

FOAIA românească 29 MARTIE 2013 Prima sâmbătă din Postul Sfintelor Paști este sărbătoarea Sfântului Teodor. Cu această zi încep pomenirile celor trecuți în lumea veșniciei și se vor face în fiecare sâmbătă din Postul Paștelor. Pe 23 martie, la Biserica Ortodoxă Română din Micherechi, preotul paroh Ioan Bun a oficiat slujba de Sfântul Toader și a săvârșit un parastas pentru pomenirea morților. La finalul Sf. Liturghii, mulți credincioși s-au împărtășit cu Sfânta Cuminecătură. Potrivit tradiției, și în Catedrala Episcopală din Jula a fost săvârșită sâmbătă slujba parastasului pentru odihna sufletelor tuturor celor adormiți întru nădejdea învierii și a vieții veșnice; între aceștia, PS Părinte Episcop Siluan a evocat la loc de cinste pe doi dintre preoții de seamă ai Episcopiei Ortodoxe Române din Ungaria, care au purtat același nume: Părintele Vicar Eparhial Teodor Misarăș (1921-1983), cel de-al doilea Vicar Eparhial al acestei Episcopii, de la înființarea ei în anul 1946, prin hotărârea Congresului Național Bisericesc al Românilor din Ungaria și Părintele Teodor Bocsin (1924-2002), preot slujitor la Otlaca-Pustă din 1958 și până la trecerea sa la cele veșnice. Pomenirea morților la San" Toader Duminica Ortodoxiei, la Budapesta Duminica Ortodoxiei, prima Duminică din Postul Mare, pe lângă semnificația ei istorică și teologică de proclamare a legitimității cultului icoanelor în Biserica Ortodoxă și a biruinței dreptei credințe asupra tuturor ereziilor, are pentru credincioșii ortodocși din diaspora și o însemnătate aparte. Aceștia își exprimă, prin participarea la diferite slujiri liturgice, comuniunea frățească inter-ortodoxă, care trece dincolo de neam și de țară. Cu binecuvântarea ÎPS Părinte Marc Golovcov, Arhiepiscop de Iogorevsk, în cadrul Patriarhiei Moscovei și conducător al Eparhiei Ortodoxe Maghiare, și în acest an, pe 24 martie, în Catedrala din Budapesta a acestei Episcopii a fost săvârșită Sfânta Liturghie Arhierească de către PS Părinte Siluan, Episcopul Eparhiei Ortodoxe Române din Ungaria, aflat în fruntea unui sobor de clerici reprezentând cele cinci jurisdicții ortodoxe din Ungaria. Din partea Episcopiei Ortodoxe Române, alături de Chiriarh au mai participat la acest eveniment cei doi slujitori ai comunității ortodoxe românești din Budapesta (pr. protosinghel David Pop, pr. protopop Marius Maghiaru, de la Budapesta și doi diaconi de la Catedrala Episcopală din Jula. La Sfânta Liturghie au participat foarte mulți credincioși, de diferite vârste, aparținând, de asemenea, celor cinci jurisdicții ortodoxe menționate, informează biroul de Presă al Episcopiei Ortodoxe Române din Ungaria. Botez în Catedrală în duminica din 17 martie, pr. vicar Pavel Ardelean a săvârșit Taina Sfântului Botez pentru copila Hana Sabău, fiica lui Csaba și Ildiko Sabău din Jula. Nașii de botez au fost Ana Ianc și Văczi Gorga. Sfântul Botez este Taina prin care micuța Elena a dobândit iertare de păcatul strămoșesc și a devenit membră a Bisericii lui Hristos. Botezul este numit și „ușa tainelor", pentru că numai prin botez devenim fii ai lui Dumnezeu după dar, și putem primi și celelalte Sfinte Taine.