Foaia românească, 2016 (Anul 66, nr. 1-53)

2016-07-22 / nr. 30

2 FOAIA românească foaia(g)foaia hu I ACTUALITATI I +IT Calendar ortodox 25, iulie, luni, + Adormirea Sf. Ana, mama Preasfintei Născătoare de Dumnezeu 26, iulie, marți, f) Sf. Cuv. Ioanichie cel Nou de la Muscel; Sf. Sfințit Mc. Ermolae; Sf. Mc. Paraschevi din Roma 27, iulie, miercuri, + Sf M. Mc. și Tămăduitor Pantelimon; Sf Cuv. Antuza 28 iulie, joi, Sf Ap. și diac. Prohor, Nicanor,Timon și Parmena, dintre cei 70; Sf Cuv. Pavel de la Xiropotamu 29 iulie, vineri, Sf. Mc. Calinic, Mariant și Veniamin; Sf. Mc. Teodora cu fiii săi 30 iulie, sâmbătă, Sf. Ap. Sila, Siluan, Crescent, Epenet și Andronic; Sf. Mc. Iulita; Sf Mc. Valentin, Ep. Umbriei 31 iulie, duminică, înainteprăznuirea scoaterii Sf Cruci; Sf. și Dreptul Evdochim; Sf losif din Arimateea. Duminica a VI-a după Rusalii (Vindecarea Slăbănogului din Capernaum) POEZIE Ion Minulescu Ploaia Sfântului Nie Plouă!... Zi și noapte, plouă Ploaie veche, Ploaie nouă, Ploaie-n rate Calculate De cerescul cămătar, Și la termen, achitate Să ne spele de păcate După noul calendar... Ploaia Sfântului Ilie Abia stă... Și cepe iar!... Parcă-ar fi o păpădie Ca barba Sfinției sale Barbă fără asemănare, Ce se spulberă-n spirale, Peste „România Mare”, Pe care Sfântul Ilie Ar fi luat-o cu chirie Pentru... hidroterapie!... Plouă!... Zi și noapte, plouă... Plouă așa cum se știe Să mai fi plouat cândva... Ca și cum Sfinția sa N-ar fi om de omenie, Și-ar fi Doamne!... Cum să zic?... Om ca noi la suflet mic Om adică, cu păcat, Nu chiar sfânt adevărat... Plouă!... Zi și noapte, plouă... Plouă așa ca și cum ploaia N-ar fi ploaie, ci... potop!... Stop, Sfinte Ilie... Stop!... Domolește-ți teleganii Și mai crapă-ți barba-n două, Că de când tot plouă... plouă, Ploaie veche, Ploaie nouă, Ne-au murit toți cărturarii De ftizie, Și-n spital Nu ne-a mai rămas decât Un opet, cu-o tuse-n gât Ca o strofă de... cristal!... Nu-I lăsa, Sfinte, să moară, Că-i păcat de-așa comoară!... Nu-I lăsa să moară-n ploaie Ca pe biată cucuvaie... Iar de-o fi să fie-așa Cum socoti Sfinția ta, Vreau să zic Să-l pedepsești Pentru faptele-i lumești, Dă-i cerneală și hârtie Și-un consemn ceresc, Să-și scrie Ultima lui poezie, Ploaia Sfântului Ilie!... Acest colț de pagină îl vom dedica, pe parcursul întregului an 2016, poeziei românești. Opriți-vă, săptămână de săptămână, pentru câteva momente și bucurați-vă de frumusețea cuvântului românesc! Pe copertă.Desen de Ștefania Bedreag 22 IULIE 2016 Școala de vară „Al. Mocioni” pentru tineri din Ungaria și Serbia, anul 2016 Uniunea Culturală a Românilor din Ungaria, cu sprijinul financiar al Departamentului Politici pentru Relațiile cu Românii de Pretutindeni din cadrul Ministerului Afacerilor Externe al României, organizează în perioada 1-6 august 2016, Școala de vară „Alexandru Mocioni” pentru tineri de origine română din Ungaria și Serbia. Tabăra se va desfășura în stațiunea Moneasa din județul Arad. Scopul principal al școlii de vară, asemenea celor din anii trecuți, va fi motivarea și susținerea tinerilor români din țările de lângă România de a-și păstra limba și a-și cunoaște istoria. Programul școlii de vara va cuprinde: o parte formativă, cu module de studiu (cursuri despre istoria, limba, identitatea românească) și o parte recreativă,în care participanții vor avea ocazia să viziteze câteva atracții turistice din zona Moneasa. E.Ș. Expoziția ortodoxă din Jula, deschisă pe tot parcursul verii Expoziția muzeală a Episcopiei Ortodoxe Române din Jula (aflată în str. Kuruc nr. 11), primește vizitatori în fiecare zi de lucru. Expoziția este deschisă de luni până vineri,între orele 10.00-16.00. Expoziția permanentă care prezintă o parte a vestigiilor ortodoxe române din Ungaria a fost deschisă în toamna anului 2014, de către PS Părinte Episcop Sofronie al Oradiei și PS Părinte Episcop Siluan al Julei, chiriarhul locului. Poza săptămânii