Foaia românească, 2017 (Anul 67, nr. 1-52)

2017-01-06 / nr. 1

2 ACTUALITĂȚI T Sf. Calendar ortodox 9 ianuarie, luni, Sf. Mc. Polieuct; Sf. Cuv. Eustratie; Sf. Ier. Petru, episcopul Sevastiei 10 ianuarie, marți, 1) Sf. Sf. Cuv. Antipa de la Calapodești; Sf. Grigorie, Ep. Nissei; Sf. Ier. Dometian, episcopul Melitinei; 11 ianuarie, miercuri, Sf. Cuv. Teodosie cel Mare, începătorul vieții de obște; Sf. Cuv. Vitalie (Dezlegare la ulei și vin) 12 ianuarie, joi, Sf. Mc. Tatiana diac. și Eutasia 13 ianuarie, vineri, Sf. Mc. Ermil și Stratonic; Sf. Ier. lacob episcopul din Nisibe (Post) 14 ianuarie,sâmbătă, Sf. Cuv. Mucenici din Sinai și Rait; Sf. Nina (Odovania Praznicului Botezului Domnului) 15 ianuarie, duminică, Sf. Cuv. Pavel Tebeul și Ioan Colibașul. Duminica a XXIX-a după Rusalii (a celor se leproși) „Calendarul” românilor din Ungaria, fie că s-a numit „Calendarul nostru” (între 1951-1990) sau „Calendarul românesc” (din 1991 până azi), a apărut la fiecare sfârșit de an pentru a aduna la un loc cele mai importante întâmplări din anul încheiat și pentru a oferi noi lecturi pentru cititorul iubitor de vorbă românească. Un loc aparte în Calendarele din toate timpurile l-au ocupat informațiile legate de școlile românilor din Ungaria.în „Calendarul nostru 1976” ne-a captat atenția pagina a 90-a, care ne prezintă două fotografii din vremuri trecute: deschiderea unei expoziții la Catedra de română din Seghedin și o fotografie de grup cu absolvenții școlii generale din Chitighaz, alături de profesorii lor, în vara anului 1975.Stimați cititori, acest colț de pagină îl vom dedica în cursul acestui an amintirilor, vremurilor trecute. La evocarea acestora ne vom folosi de „Calendarele” vechi pe care le avem în arhiva redacției noastre. Fiți alături de noi în această călătorie în timp! Pe copertă: Bobotează. Botezul Domnului (Foto internet) ANNO O expoziție a catedrei din Seghedin a fost descrită de lectorul Gheorghe Petrușan (sus ), iar fotografia de jos prezintă pe absolvenții școlii generale din Chitighaz Împreună cu corpul didactic al acestei școli 6 IANUARIE 2017 iI România va avea un nou Guvern n urma alegerilor parlamentare din 11 decembrie,în România se formează în aceste zile un nou Guvern, care va fi condus de către premierul desemnat Sorin Grindeanu, fost președinte al Consiliului județean Timiș. După primele anunțuri se pare că Guvernul Grindeanu va fi unul dintre cele mai numeroase după Revoluție, având 27 de membri. O noutate va fi că se va înființa și un Minister pentru Românii de Pretutindeni, la conducerea căruia a fost propusă doamna Andreea Păstârnac, fost ambasador al României în Israel. în vârstă de 49 de ani, ea activează în MAE din anul 1993 și a mai fost ambasador în Cipru, iar între 1996 și 2001 a fost profesor invitat la Universitatea Tel Aviv. E.Ș. SA Numire de nou consul general la Seghedin  cadrul ședinței din data de 21 decembrie, Guvernul României a adoptat măsuri pentru numirea a 12 noi consuli generali. Cele 12 numiri în funcțiile de consuli generali vizează posturi vacante sau posturi pentru care în termen de 90 de zile (termenul în care numirea va deveni aplicabilă) se va împlini mandatul de patru ani pentru consulul general aflat la post; în acest sens, prin hotărâre de Guvern a fost numit consul general al României la Seghedin domnul Daniel Bana, fiind rechemat de la post domnul Ioan Fodoreanu, care și-a început misiunea în 14 noiembrie 2012. Hotărârea a apărut în Monitorul Oficial din 23 decembrie, fiind semnată de prim-ministrul Dacian Cioloș și contrasemnată de ministrul afacerilor externe, Lazăr Comănescu. Proiectele pentru organizațiile naționalităților pe anul 2017 Ministerul Resurselor Umane de la Budapesta a publicat noile concursuri pentru finanțarea organizațiilor civile de naționalitate din Ungaria.Termenul depunerii dosarelor este in ianuarie 2017. în 2017, fondul destinat naționalităților din țară este de 1,075 miliarde de forinți, mai mare decât cel din 2016, care a fost de 945 milioane. La fel ca în anii trecuți, și de această dată pot fi înaintate proiecte în patru categorii: pentru cheltuielile de funcționare a organizațiilor civile; pentru organizarea programelor culturale; pentru organizarea taberelor în țara-mamă, pentru cursurile de perfecționare a cadrelor didactice în țara-mamă. Detalii găsiți pe pagina de internet www.emet. gov.hu (la capitolul: Nemzetiségi támogatások). Părerile autorilor nu coincid întotdeauna cu opinia Redacției. Responsabilitatea juridică pentru conținutul articolelor publicate în Foaia românească aparține autorilor. Foaia românească nu garantează publicarea textelor nesolicitate de redacție. Poza săptămânii