Foaia românească, 2018 (Anul 68, nr. 1-52)

2018-01-05 / nr. 1

2 FOAIA românească foaia@foa_ ***▲ Calendar ortodox 8 ianuarie, luni, Sf. Cuv.Gheorghe Hozevitul și Emilian Mărt.; Sf. Cuv. Domnica 9 ianuarie, marți: Sf. Mc. Polieuct; Sf. Cuv. Eustratie; Sf. Ier. Petru, episcopul Sevastiei 10 ianuarie, miercuri, 1) Sf. Sf. Cuv. Antipa de la Calapodești; Sf. Grigorie, Ep. Nissei; Sf. Ier. Dometian, episcopul Melitinei; (Post) 11 ianuarie, join Sf. Cuv. Teodosie cel Mare,începătorul vieții de obște; Sf. Cuv. Vitalie 17 ianuarie, vineri, Sf. Mc. Tatiana diac. și Eutasia (Post) 13 ianuarie, sâmbătă, Sf. Mc. Ermil și Stratonic, Sf. Ier. Iacob episcopul din Nisibe (Sâmbăta după Botezul Domnului) 14 ianuarie, duminică, Sf. Cuv. Mucenici din Sinai și Rait; Sf. Nina (Odovania Praznicului Botezului Domnului). Duminica a XXIX-a după Rusalii ANNO Acum 44 de ani... Noua librărie „Ady Endre” din iiula Luminoasă, spațioasă, cu rafturi rolative noul magazin cu cărți a fost inaugurat în vechile încăperi din care se mutase Casa de economii. La deschiderea festivă a librăriei „Ady Endre” a participat un numeros public, nerăbdător să înceapă „asaltul cărților". Atmosfera solemnă a deschiderii a fost urmată de un vuiet și o forfotă ca intr-un roi de albine. Cărțile — multe și frumos așezate — au atras atenția multor interesați. Ca cititor român mi-au atras atenția citeva lucruri: multe volume de antologie (povești ale popoarelor, colecții de folclor, culegeri de basme) cuprind traduceri din literatura română. Cîteva exemple concrete: „Folclorul prixoarelor" volum care capodopera literaturii populare române, „Miorița”, inadmirabila a lui Gyula Illyés, precum și alte cîteva balade, colinde traduse de :sl. László Szabédi, Zoltán Jékely. Volumul „Cele mai frumoase poezii" cuprinde traduceri din poeziile lui Eminescu realizate de Jenő Dsida și Géza Képes. Literatura pentru copii este la fel de bine reprezentată cu traduceri din literatura română. Din nou locul de frunte e ocupat de Eminescu, prin volumul de „Povești", cuprinzînd și cunoscutul „Făt-Frumos din lacrimă”. La fel, un frumos volum cu desene și împodobiri bogate cuprinde poveștile lui Ion Creangă, în rafturile librăriei găsim de asemenea multe albume cu reproduceri de capodopere ale artei plastice și cărți in limbi străine. Dar la această remarcă doresc să mă opresc, alături de o colecție din poezia lui Shelly — în limba engleză —, romanul „Ditte” de Andersen Nexe — în limba germană, versuri de Lermontov — in rusește. Am aruncat o scurtă privire și asupra unor volume in limba franceza. Aș fi dorit să răsfoiesc — și să cumpăr —, și câteva cărți românești, dar n-am avut fericirea ... E. I. ——* Articol apărut în Foaia Noastră, 1 ianuarie 1974 Stimați cititori, acest colț de pagină îl vom dedica și în cursul acestui an amintirilor, vremurilor trecute. La evocarea acestora ne vom folosi de „Foile" vechi pe care le avem în arhiva redacției noastre. Fiți alături de noi în această călătorie în timp! Pe copertă: Bobotează. Botezul Domnului Foto: internet sitii h| 'li ||§pT;uJÉ ! In centrul orașului Ciula I 1511 BL * a-a deschis in ultimele zile din anul trecut o nouă și modernă librărie. I ACTUALITĂȚI I I 5 IANUARIE 2018 Proiecte pentru românii de pretutindeni pe anul 2018 Ministerul pentru Românii de Pretutindeni, din București, anunță continuarea sesiunii de acordare a finanțării nerambursabile și în anul 2018. MRP va acorda finanțare nerambursabile pentru programele, proiectele și acțiunile care au ca scop sprijinirea comunităților românești din afara României. Documentația necesară obținerii de finanțare nerambursabilă, criteriile de eligibilitate, condițiile pe care trebuie să le îndeplinească aplicanții sunt disponibile în pe site-ul MRP (www.mprp.gov.ro) în Ghidul Beneficiarului. L ICR se pregătește pentru un an cultural deosebit de bogat a ICR, 2018 va fi un an plin de momente notabile”, a declarat înainte de Crăciun doamna Liliana Turoiu, președintele Institutului Cultural Român, pentru Agenția de presă Rador. Pentru anul 2018, programele pe care Institutul Cultural Român se propune coincid cu agenda prioritară a României: Programul Centenar, Sezonul Franța-România, EUROPALIA, precum și preluarea de către România a Președinției Consiliului Uniunii Europene. România va participa în 2018, în calitate de țară invitată, la cea de-a 77-a ediție a Târgului de Carte de la Retiro. La Târgul de Carte de la Leipzig din 2018, România va avea din nou, după 20 de ani, statutul de țară invitată de onoare. Pentru participarea la acest eveniment, conducerea ICR a reușit o suplimentare consistentă a bugetului alocat traducerilor. O importanță deosebită este acordată relațiilor bilaterale dintre Republica Moldova și România. în 2018 vor avea loc acțiuni comune în vederea sărbătoririi Centenarului Marii Uniri, care includ manifestări precum: Ziua Culturii Naționale, Salonul Internațional de Carte „BookFest” de la Chișinău, reuniunea Teatrelor Naționale Românești, Organizarea-în cadrul „Lunii Enescu la ICR”-a unui concert la Chișinău, eveniment ce va avea loc cu prilejul Concursului Internațional „George Enescu” din capitala Moldovei. Poza săptămânii Supermediatizare! Toți ochii și toate telefoanele îndreptate către scenă... Părerile autorilor nu coincid întotdeauna cu opinia Redacției. Responsabilitatea juridică pentru conținutul articolelor publicate în Foaia românească aparține autorilor. Foaia românească nu garantează publicarea textelor nesolicitate de redacție.