Foaia Românească, 2019 (Anul 69, nr. 1-52)

2019-01-04 / nr. 1

2 FOAIA , românească foaia@foaiahu I ACTUALITATI N 4 IANUARIE 2019 WEEE^Mt▲ Calendar ortodox 7 ianuarie, luni, Soborul Sf. Prooroc Ioan Botezătorul şi înaintemergătorul Domnului 8 ianuarie, marţi, Sf. Cuv. Gheorghe Hozevitul, Emilian Mărt.şi Domnica 9 ianuarie, miercuri, Sf. Ier. Petru, ep. Sevastiei; Sf. Mc. Polieuct; Sf. Cuv. Eustratie 10 ianuarie, joi, + Sf. Cuv. Antipa de la Calapodeşti; Sf. Ier. Grigorie, ep. Nissei şi Dometian, ep. Melitenei; Sf. Cuv. Marchian; Sf. Teofan Zăvorâtul 11 ianuarie, vineri, + Sf. Cuv. Teodosie cel Mare 12 ianuarie, sâmbătă, Sf. Mc. Eurasia şi Tatiana (Sâmbăta după Botezul Domnului) 13 ianuarie, duminică, Sf. Ier. lacob,ep. din Nisibe, Sf.Mc. Ermil şi Stratonic. Duminica după Botezul Domnului (începutul propovăduirii Domnului) Citatul săptămânii în fiecare an, e obligatoriu să dăm, de sărbători, o probă de talent şi sensibilitate. Măcar de Paşte şi de Crăciun. Trebuie să dăm mesaje calde, „inspirate”, subtile, dulci sau hazoase, aşa încît destinatarul să-şi dea seama cu cine are de-a face, să audă sunetul distinct al personalităţii noastre, cu întregul ei nimb de originalitate. Am mai spus-o, prefer, în asemenea situaţii, textul simplu, cinstit, consolidat prin tradiţie: „Hristos a înviat!“, „Crăciun fericit!", „Un An Nou bun!“ etc. Sau, dacă nu, o „compoziţie“strict personală, valorificînd emoţional dimensiunea privată, unică, a relaţiei cu „beneficiarul". Cum se încalcă, de obicei, această regulă? Mai întîi prin expedierea mesajelor „colective". E soluţia birocratică a „dialogului“. N-ai timp să însăilezi nenumărate mici capodopere de proză lirică şi atunci scrii două-trei rînduri „de uz global“ şi le trimiţi unei lungi liste de prieteni, rude, colegi ş.a.m.d. în ce mă priveşte, nu răspund acestui tip de mesaj. Nu pentru că am orgoliul de a nu fi o firimitură dintr-un inventar alcătuit cu toptanul, ci pentru că nu mă simt vizat direct şi pentru că e inechitabil să fac un efort individual pentru a răspunde unui „apel“ care se adresează unei grămezi, înregistrez actul de „bunăvoinţă“, dar nu mă obosesc să dau reply. O altă „soluţie”, tot mai prizată în Occident, este aceea a aşa numitelor Jackie Lawson e-cards". Să nu se supere cei cîţiva prieteni care recurg la această variantă. Mă bucură întotdeauna să primesc un semn de la ei. Dar,în sine, procedeul mă plictiseşte. Sînt obligat să văd un filmuleţ de animaţie drăgălaş, cu Moşi Crăciun, îngeraşi, brăduţi, păsărele, căţeluşi şi ursuleţi, pe un fond muzical tandru sau zglobiu, pentru ca abia la sfîrşit să pot citi mesajul propriu-zis şi să pot răspunde. Mi se ia mai mult timp decît sînt dispus să dau pentru a savura un asemenea obiect artistic... (...) O ultimă observaţie: majoritatea mesajelor care circulă de sărbători manevrează mai curînd apetiturile de „fericire“ terestră şi „bunăstare“ materială ale oamenilor, cu vagi şi convenţionale aluzii la registrul simbolurilor religioase. Sărbătoarea e orientată spre „chef”, sentimentalism şi reuşită „lucrativă”. Riscul e să constaţi că, de fapt, lumea nu prea ştie ce sărbătoreşte. Altfel, la capitolul veselie stăm binişor, în ciuda faptului... în pofida situaţiunii... (Fragment din Andrei Piesa: Retorica sărbătorilor. Apărut în Dilema veche, nr. 775-776, 27 dec. 2018-9 ian. 2019) înmânarea distincţiilor anuale la ATRU » *. Înainte de şedinţa de lucru a Adunării generale, din ziua de 20 decembrie, conducerea ATRU a înmânat cele două distincţii anuale despre care Adunarea generală a decis la şedinţa sa anterioară. Astfel, premiaţii anului 2018 au fost PS Părinte Siluan, episcopul Bisericii Ortodoxe Române din Ungaria şi doamna Irina Ecaterina Pop, profesoară de română la şcoala generală din Forţa. PS Episcop Siluan i s-a decernat premiul „Pentru românii din Ungaria”, prin care i s-au mulţumit strădaniile de aproape două decenii, de la venirea sa în Ungaria, pentru întărirea spiritului ortodox român în cadrul comunităţii noastre şi pentru grija pe care o poartă pentru viitorul minorităţii române din Ungaria. Profesoara Irina Ecaterina Pop, soţia preotului ortodox român din Baca, predă limba română, ca obiect de studiu, la şcoala generală din Forţa începând din anul 2007, înainte învăţându-i româneşte pe copiii de la Darvas. Pentru aceste strădanii, precum şi pentru iniţiativele sale în domeniul taberelor pentru copii, profesoara Pop a fost distinsă cu premiul „Pentru învăţământul românesc din Ungaria”. Distincţiile au fost înmânate de către Tiberiu Juhasz, preşedintele AŢRU, Traian Kreszta, reprezentantul românilor din Ungaria în Parlamentul de la Budapesta şi de către Gheorghe Cozma, şeful Oficiului AŢRU. Despre şedinţa de lucru a AŢRU vom reveni în numărul următor. E.S. Pe copertă: Concurs „Vocea Crăciunului” la Şcoala generală „Lucian Magdu”din Bătania Foto: Eva Simon Părerile autorilor nu coincid întotdeauna cu opinia Redacţiei. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul articolelor publicate în Foaia românească aparţine autorilor. Foaia românească nu garantează publicarea textelor nesolicitate de redacţie. Poza săptămânii