Foaia Românească, 2020 (Anul 70, nr. 1-52)

2020-01-10 / nr. 1

FOAIA £ românească foaia@foaia lui ACTUALITATI I ▲ Calendar ortodox 13 ianuarie, luni, Sf. Mc. Ermil și Stratonic; Sf. Ier. Iacob episcopul din Nisibe 14 ianuarie, marți, Sf. Cuv. Mucenici din Sinai și Rait; Sf. Nina (Odovania Praznicului Botezului Domnului) 15 ianuarie, miercuri, Sf. Cuv. Pavel Tebeul și loan Colibașul (Post) 16 ianuarie, joi, Cinstirea lanțului al Sf. Ap. Petru; Sf. Mc. Danad citețul 17 ianuarie, vineri, +) Sf. Cuv. Antonie cel Mare; Sf. Cuv. Antonie cel nou din Veria (Dezlegare la ulei și vin) 18 ianuarie, sâmbătă: t) Sf. Ier. Atanasie și Chiril, arhiepiscopii Alexandriei 19 ianuarie, duminică; Sf. Cuv. Macarie Egipteanul; Sf. Ier. Marcu, mitropolitul Efesului; Sf. Mc. Eufrasia. Duminica a XXIX-a după Rusalii (a celor co leproși) Omul săptămânii Iuliu Maniu în ziua de 8 ianuarie 1873 s-a născut, la Bădăcin,în jud. Sălaj, eminentul om politic Iuliu Maniu. A fost președinte al Partidului Național Român, apoi al Partidului Național Țărănesc și prim-ministru în mai multe rânduri. Iuliu Maniu a fost ales, în 1906, deputat român de Transilvania în Dieta de la Budapesta. A avut un rol important în pregătirea și realizarea Marii Uniri. La Adunarea de la Alba Iulia, de pe 1 Decembrie 1918, el a spus: „Noi, onorată Adunare Națională, privim înfăptuirea unității noastre naționale un trimf al libertății omenești. Noi nu voim să devenim din oprimați oprimatori, din asupriți asupritori. Noi voim să întronăm pe aceste plaiuri libertatea tuturor neamurilor și a tuturor cetățenilor. Noi propunem decretarea unirei cu Regatul României a întregei Transilvanii, a întregului Banat și a întregului teritoriu locuit de Români al Ungariei. Pe aceste teritorii locuiesc însă și alte neamuri, cu alte însușiri și alte tradiții. Noi nu voim să răpim individualitatea etnică, nici ființa națională a acestor neamuri. Noi nu vroim să răpim limba nimănui, ci vrem ca fiecare om să aleagă liber limba și credința în care vrea să trăiască atât în viața lui particulară, cât și în legătură cu viața de stat. Noi nu vrem să verse nimenea lacrimile pe cari le-am vărsat noi atâtea veacuri și nu voim să sugem puterea nimănui, așa cum a fost luptă a noastră veacuri de-a rândul", în 14 iulie 1947, Maniu a fost arestat de autoritățile comuniste și judecat pentru „înaltă trădare”, fiind condamnat la închisoare pe viață. A decedat în închisoarea Sighet pe 5 februarie 1953, în vârstă de 80 de ani, cadavrul său fiind aruncat într-o groapă din Cimitirul Săracilor, de la marginea orașului Sighet. Poza saptamana Imagini apocaliptice din Australia: vegetația arde neîncetat din septembrie și până în prezent, sute de mii de oameni au fost evacuați, iar milioane de animale și-au pierdut viețile în incendiile care par a fi de neoprit. Pe copertă: Sfințirea Aghiasmei Mari în Ajunul Bobotezei, în Catedrala Sf. Nicolae din Aula / Foto: BPEORU 10 IANUARIE 2020 Calendarul românesc 2020 Dragi cititori, știm că la sfârșitul fiecărui an așteptați apariția almanahului revistei noastre. Confom tradiției acestei publicații anuale, ediția 2020 va cuprinde cele mai importante evenimente ale anului pe care îl lăsăm în urmă peste câteva zile, o retrospectivă a celor mai însemnate întâmplări din viața comunității noastre din anul 2019. Am acordat și acum un spațiu generos paginilor dedicate tinerilor noștri, precum și unor aniversări, comemorări însemnate pentru comunitatea noastră, și alte scrieri interesante. Cu ajutorul sutelor de imagini și al numeroaselor scrieri ne vom putea aminti de întâmplări trecute și vom afla ce ne așteaptă în noul an. „Calendarul românesc 2020” va fi lansat la mijlocul lunii ianuarie a anului viitor, cu ocazia aniversării a 69 de ani de la apariția revistei noastre. După cum ați putut vedea, și anul acesta am reușit ca în ultimul număr al revistei noastre să vă dăruim tradiționalul calendar de perete pe anul 2020. Vi-I dăruim cu drag, primiți-l cu drag! Redacția Dăruiți familiei și prietenilor ABONAMENT FOAIA românească SĂPTĂMÂNAL AL ROMÂNILOR DIN UNGARIA De ce? • pentru că scrie despre noi , pentru că este revista noastră • pentru că scrie pe românește ............................................................................. Prețuri neschimbate și în 2020 1 1 an-6240 ft, 6 luni-3120 ft, 3 luni-1560 ft . .......................... ABONAMENT la EFORIA (varianta electronică a revistei noastre) 1 an-3500 Ft ............................................................................ Abonamentul îl puteți plăti direct în contul nostru bancar: Editura NOI Román Lap-és Könyvkiadó Numele băncii: K&H Bank Zrt, Gyula Numărul contului: 10402623-26291185-00000000 • La mențiuni vă rugăm să semnalizați ce fel de abonament doriți, la revista tipărită sau cea electronică (în acest caz vă rugăm să vă trimiteți și adresa de email la foaia@foaia.hu). • Abonamente la E-Foaia primim și din străinătate. Numărul contului (în euro): K&H Bankert, Gyula 1040 2623-4950 5750-51511024 IBAN: HU 501040 2623 4950 5750 51511024