Foaia Românească, 2021 (Anul 71, nr. 2-53)

2021-01-08 / nr. 2

FOAIA românească foaia@foaia.huI ACTUALITATI 18 IANUARIE 2021 Calendar ortodox 11 ianuarie, iuni, Sf. Cuv. Teodosie,începătorul vieții călugărești de obște din Palestina; Sf. Cuv. Vitalie 12 ianuarie, marți, Sf. Mc. Tatiana diaconița și Eurasia 13 ianuarie, miercuri, Sf. Mc. Ermil și Stractnic, Sf. Ier. Iacob, ep. din Nisibe 14 ianuarie, joi, Odovania praznicului Botezului Domnului; Sf. Cuv. Mc. din Sinai și Rait; Sf. Nina, luminătoarea Georgiei 15 ianuarie, vineri, Sf. Cuv. Pavel Tebeul și loan Colibașul 16 ianuarie, sâmbătă, Cinstirea lanțului, Sf. Ap. Petru; Sf. Mc. Danac citețul 17 ianuarie, duminică, 1) Sf. Cuv. Antonie cel Mare; Sf. Cuv. Antonie cel nou de la Veria. Duminica a XXIX-a după Rusalii (a celor 10 leproși). Poezia săptămânii Ion Minulescu Rânduri pentru Anul nou Bine-ai venit, An nou!... Bine-ai venit... De când te-aștept aproape-am și albit... Dar fiindcă-mi intri-n casă-ntâia oară, Te rog să nu-mi faci casa de ocară... Nu te grăbi să-mi intri pe furiș, C-abia sosiși... Noroc că te-așteptam deștept Să te previn la timp, să fii atent, Și-n clipa marelui eveniment Să-mi calci în casă cu piciorul drept... Și nu uita Să-ți lași ciubotele afară, Așa te vreau!... Te vreau la trup curat... neprihănit... Și tot așa la suflet și la minte - Te vreau sub chipul celui arvunit Pe treizeci de arginți Și-un blid de linte!... Și-acum, că te-ndurași să-mi intri-n casă, Poftim la masă... Dar mai nainte de-a gusta Din vinul și din pâinea mea, Deschide-ți ochii bine, ca să-nveți Povestea Coliviei cu sticleți... Și-n urmă, dacă poți să te-ntregești Cu sfinții din icoanele de pe pereți, Te rog de pe parchete și sofa Să-mi schimbi covoarele de Buhara, Și-n locul lor tu să-mi întinzi Numai velințe oltenești. Ca să-mi rasfrâng cu ele,în oglinzi, Podoabele mândriei strămoșești... Iar pe măsuțele pătrate, în locul florilor de crin, fânate, Să-mi pui în strachine de lut Crăițe sângerii culese în cinstea viitoarei florărese Care, probabil, nici nu s-a născut!... An nou... Ai auzit ce-ți cer?... Nu-ți cer să faci nimic în casa mea, Mai mult decât ai face tuntra ta!... Iar eu, un biet român ursit Să fiu scuipat și pălmuit, Deși n-am casă cu calorifer, Te-adăpostesc de viscol și de ger Și te cinstesc așa cum se cuvine Să fiu cinstit și eu măcar deține!... Te-ntâmpin ca pe-un frate-adevărat-Un frate ce-mi va da napoi Stieletele ce mi-a furat Alt frate, mult mai mare decât noi!... Te-ntâmpin numai cu atât - Ce mi-a rămas - Un „Ah" în gât, Și-un gest cu care te primesc Ca pe-un „Specific românesc"!... An nou!... Fii nou de sus și până jos!... Copil al nimănui și-al tuturor, Copil din flori, Copil gălăgios... Desfășură-te-ncet de pe mosor... încet... cât mai încet... și liniștit... Și fii atent ca nu care cumva Să ți se rupă firu-n casa mea!... Bine-ai venit, An nou... Bine-ai venit!... ◄ Poezie recomandată cititorilor Foii românești” de către dr. Paul Ovidiu Rus-Gal Pe copertă: Sfințirea Aghesmei celei Mari,în Catedrala Sf. Nicolae din Jula (imagine din 6 ianuarie 2020) / Foto: BPEORU Vaccinarea anti-COVID-19 a început oficial în toate țările Uniunii Europene Vaccinarea împotriva noului coronavirus a demarat oficial în ziua de duminică, 27 decembrie, în toate țările Uniunii Europene, primele persoane care au primit doze de vaccin fiind din rândul pensionarilor și al medicilor, transmit agențiile internaționale de presă citate de Agerpres. Autoritățile ungare au început vaccinarea anti-coronavirus cu vaccinul Pfizer-BioNTech a angajaților din sectorul medical, cu o zi mai devreme decât în majoritatea țărilor Uniunii Europene, încă de pe 26 decembrie. „Am început vaccinarea personalului medical, potrivit unui plan prestabilit”, a declarat un purtător de cuvânt al guvernului, sub formă de răspuns la întrebările adresate de Reuters. Din punct de vedere tehnic, Ungaria este pregătită pentru administrarea rapidă în masă a vaccinurilor împotriva coronavirusului,în măsura în care în țară sosește o cantitate mare din acestea, a declarat premierul Orbán Viktor, duminică, 3 ianuarie, pe postul public de radio Kossuth. Prim-ministrul ungar a subliniat că în prezent este disponibilă o cantitate de vaccinuri necesară pentru vaccinarea a 35.000 de persoane, care în baza planului guvernului va fi administrată în primul rând medicilor și altor angajați din domeniul sanitar. Orbán a subliniat că „vaccinurile din Occident sunt gestionate de Uniunea Europeană”, întrucât statele membre au căzut de acord să efectueze comenzi împreună, iar dozele să fie distribuite în mod echitabil de către Bruxelles. în opinia premierului Orbán este dificil de spus dacă restricțiile pot fi relaxate înainte de sosirea vaccinului, întrucât dacă acesta nu sosește la timp, ar putea începe un nou val de infectări. „Toată lumea ar dori să revenim la normal, cu toții ne dorim să scăpăm de această nenorocire, însă dacă nu facem un plan bun, ar putea exista chiar și un al treilea val”, a spus Orbán, citat de hirado hu. E.Ș. I Hramul Așezământului Monahal Românesc din Budapesta , duminica după Botezul Domnului, pew ianuarie, Așezământul Monahal Românesc din Budapesta, închinat „Sfântul Prooroc Ioan Botezătorul”,își sărbătorește hramul. Cu acest prilej, Preasfințitul Părinte Siluan, Episcopul Eparhiei Ortodoxe Române din Ungaria se va afla în mijlocul obștii monahale de la acest așezământ, obște formată din 3 maici și aflată sub purtarea de grijă a părintelui protosinghel David Pop, săvârșind Sfânta Liturghie Arhierească împreună cu un sobor din care, alături de pr. David, vor face parte și pr Marius Maghiaru, protopopul ortodox român din Budapesta și alți clerici de la Episcopia din Aula. A.B. Această revistă a fost tipărită cu sprijinul parțial PITAR TAMIN IN PENTRU al Departamentului pentru Românii de Pretutindeni. ROMÂN 11 IH l’RI ll 1 IN OlN ! Conținutul acestei reviste nu reprezintă poziția oficială a Departamentului pentru Românii de Pretutindeni. www.mprp.gov.ro Părerile autorilor nu coincid întotdeauna cu opinia Redacției. Responsabilitatea juridică pentru conținutul articolelor publicate în Foaia românească aparține autorilor. Foaia românească nu garantează publicarea textelor nesolicitate de redacție.