Fotbal, 1968 (Anul 3, nr. 84-135)

1968-01-05 / nr. 84

IM ianuarie, primele zile ale anului. Scurta vacanță a fotbaliștilor a luat sfîrșit. Perioada de întrerupere dintre turul și returul campionatului actualei ediții a intrat în ETAPA ACTIVA, la ora aceasta, cei mai ocupați sînt medicii loturilor care-i supun pe fotbaliști la numeroase teste medicale, care trebuie să certifice că sunt apți pentru reluarea pregătirilor. Și antrenamentele, se știe, debutează cu o recunoscută notă de duritate: pregătire fizică generală, crosuri, gimnastică, atletică grea etc... Așa începe marea bătălie a returului! PROGRESUL ÎNCA ÎN VACANȚĂ... Din tabăra Progresului, deocamdată nici o veste mai importantă. Jucătorii se află încă în vacanță, dar nu pentru mult timp, pentru că la sfîrșitul acestei săptămîni vor trebui să răspundă .prezent!, la apelul antrenorilor C. Drăgușin și Fl. Știrbei. Potrivit planului acestora, activitatea propriu-zisă de pregătire va începe luni. U.T.A. Și-A iNAUGURAT ACTIVITATEA PE NOUL AN Un telefon cu corespondentul nostru din Arad, M. Minteanu, și iată-ne în posesia cîtorva informații privind pe U.T.A. Jucătorii acestei echipe și-au reluat activitatea de miercuri. Ca de obicei, noul sezon a fost deschis printr-un control medical, care a durat două zile (miercuri și joi) și la care s-au prezentat inclușii în lotul de plecare în sezonul de primăvară. Joi după amiază, după o ședință cu caracter festiv de inaugurare a noii activități, antrenorii N. Dumitrescu și I. Reinhardt au dat semnalul primului antrenament. Din lot fac parte aceeași jucători folosiți in prima parte a campionatului, adică 18. La care se adaugă trei juniori: portarul Gavrilaș, fundașul central Bodea și atacantul central Sima. LT. ROȘU BRAȘOV — GATA PENTRU REALIZAREA TURULUI DE FORȚA La Brașov s-a fixat pentru data de 6 ianuarie primul antrenament. Cei doi antrenori, Silvia Ploieșteanu și Nicolae Proca, se arată optimiști, avînd convingerea că returul campionatului le va da satisfacție in sensul că echipa pe care o pregătesc va reuși un adevărat tur de forță, evitînd retrogradarea. Pînă la data de 20 ianuarie, antrenamentele se vor efectua numai pentru realizarea unei pregătiri fizice generale care să asigure în condiții optime îndeplinirea sarcinilor de joc. Concomitent, se va urmări redresarea moralului jucătorilor, în așa fel ca odată cu primele jocuri de verificare, care se vor efectua in a doua jumătate a lunii ianuarie, cele două mari probleme de joc ale brașovenilor — eficacitatea atacului și organizarea liniei defensive — să poată fi rezolvate in modul cel mai favorabil. Lotul de jucători, care va incepe pregătirile, este același ca și anul trecut Gane și Iordache, operați de menise, sînt complet restabiliți, iar Goran operat mai recent, tot de menise, se află in tratament, dar în curînd își va încerca și el piciorul, în rîndurile jucătorilor domnește o atmosferă prielnică de lucru. Revelionul petrecut împreună, i-a unit și mai mult sufletește, în finul acestei adevărate familii s-a produs un eveniment fericit: Jenei a devenit, chiar în primele ore ale Anului Nou, tată a două gemene! Felicitările colegilor săi au și fost duble... VEȘTI DE LA PETROLUL Fotbaliștii ploieșteni au avut pînă la data de 4 ianuarie © utilă (binemeritată parcă e un termen cam— pretențios) — sperăm — vacanță. Deoarece locul 11 îi deranjează profund, fotbaliștii ploieșteni au intrat de timpuriu în rigorile de program; în zilele de 4, 5 și 6 ianuarie, jucătorii se prezintă la vizita medicală. Luni 8 ianuarie, la ora 16 începe primul antrenament. Pe 10 ianuarie este programată ședința de analiză a turului, o ședință, se pare, ca largi disponibilități critice șiautocritice. După aceea urmează lupta pentru recucerirea locurilor pierdute. NUME NECUNOSCUTE LA DINAMO BACĂU Convorbirea noastră telefonică cu Bacăul i-a găsit pe cei doi antrenori dinamoviști, D. Nicolae Nicușor și Rădulescu, în așteptarea jucătorilor care trebuiau să fie prezenți la club în ziua de 3 Ianuarie. A doua zi, antrenamentele au și început Se urmărește ca pînă la 12 ianuarie, procesul de antrenament să aibă un crescendo”, urmînd apoi ca de la această dată jucătorii să plece la Slănic, la odihnă activă. Pentru perioada jocurilor pregătitoare, cei doi antrenori preconizează, de asemenea, un ritm ascendent, primele meciuri aducînd drept parteneri ai dinamoviștilor băcăuani, echipe din regiune (Steaua roșie și Institutul pedagogic din Bacău), urmînd apoi meciuri cu echipe vecine din „C" și „B* (Buhuși, Moinești, Piatra Neamț, Loman). Iar în etapa finală a pregătirilor, în ultimele săptămini dinaintea reluării campionatului, se preconizează un turneu peste hotare. In cazul cînd acest turneu nu va fi perfectat, in calendarul echipei din Bacău figurează meciuri cu C.S.M.S. Iași, Petrolul Ploiești, Siderurgistul Galați. După cum ne-a spus antrenorul secund al echipei Dinamo Bacău, lotul acesteia va fi completat in vederea returului cu (Continuare în pag. 12) DIN NOU PE TERENURI DEOCAMDATĂ PENTRU PREGĂTIRI $1 MANI SE PREGĂTESC! începe cursul lor de perfecționare Perioada pregătitoare în vederea reluării campionatului nu angrenează numai pe jucătorii divizionari. Federația română de fotbal organizează între 8 și 15 ianuarie 1968, la Snagov, cursul de perfecționare pentru antrenorii diviziei A și secunzii acestora, cei din divizia B și metodiștii teritoriali, în total, 73 de participanți (inclusiv corpul de lectori). Antrenorii secunzi ai echipelor din divizia A vor participa numai în primele două zile, pentru a putea apoi să se ocupe de antrenamentele jucătorilor, ei plecînd de la acest curs cu sarcinile pentru perioada pregătitoare. Ca invitat al federației va participa în acest an antrenorul englez ROY MEADS. Programul cursului se va desfășura zilnic, dimineața avînd loc expunerile, iar după masă lecții practice de antrenament. Spicuim din programul referatelor : „Principalele lipsuri ale fotbalului nostru în comparație cu fotbalul modern*; „Despre organizarea jocului modern*; „Sisteme de înregistrare a acțiunilor jucătorilor în timpul jocului, în vederea analizei acestora* ; „Din experiența metodică a antrenamentului sportiv contemporan". Antrenorului englez i-au fost propuse pentru a fi dezbătute, următoarele teme: „Orientările tactice eficiente ale fotbalului modern”. „Despre pregătirea fizică a fotbaliștilor englezi în diferite perioade ale anului competițional",• „Structuri de exercații privind perfecționarea tehnicii, tacticii, vitezei și rezistenței* ; „Aspecte organizatorice și metodice ale desfășurării antrenamentelor la copii și juniori*. Dintre lecțiile practice amintim doar antrenamentul cu intervale și antrenamentul în circuit. Participanților la acest curs le vor fi prezentate și noile aspecte organizatorice ale fotbalului nostru pentru anul 1968. Din corpul de lectori care va susține referatele acestui curs de perfecționare vor face parte dr. Em. Ghibu, prof. I. Kunst- Ghermănescu, I. Siclovan, N. Roșculeț, E. Vogl, C. Braun-Bogdan, V. Economu, N. Petrescu Tr. Ionescu, Gh. Ola, L Voica, dr. D. Tomescu și alții. Paralel cu acest curs se va desfășura și consfătuirea medicilor sportivi ai echipelor divizionare A (13—14 ianuarie). Nr. 84 I AU INDICAT INN EXACT  I 0 După cum se știe, an- 0 Í-cheta noastră pentru de- însemnarea celui mai bun 0 îi fotbalist al anului 1967, a # 0 avut și un aspect... compe- 0 -5 titlu adresat cititorilor. Cel 0 care au indicat ordinea ^ 0 exactă a primilor cinci 0 ^ clasați (1. Dobrin 2. Con ^ 0 stantin 3. Coman 4. Ion Iovinescu 5. C. Dan vor 1î 0 primi un premiu special. 0 îî în urma trierii buletine- 0 ilor de vot, au fost găsite 0 0 numai cinci voturi cores- 0 ■1punzătoare clasamentului în 0 de mai sus. îî îî iată-i pe cititorii care 0 0 .s-au orientat* cel mai î 0 bine: 0 0 1. IOAN BĂBĂNAȘ, t6- 0 0 calitatea Surduc nr. 63. 0 ii raionul Zalău, regiunea -1 0 Cluj. 0 02. MIHAI VLAICU, asist în text medical fizioterapist, îin Băile Felix, Oradea. ^ 8. FRANCISC COSTTER, ^ 0 Splaiul Independenței 290. 0 în Bloc G, camera 313, raio- 0 0nul 16 Februarie, Buca- áurești. 0 04. EMIL TRACHE, str. 0 0 Vasile Roaită nr. 57, Cîm- 0 înpulung Muscel, reg. Argeș, 0 0 5. ION RADULESCU, 0 0 blocurile Stefănești, Bloc 0 îi 16, ap. 215, Pitești. 0 Acești cititori vor primi 0 0 ca premiu cite un abona- 0 Îîment de intrare la mani- 0 0 testatiunile sportive pa 0 în anul 1968. Pentru aceasta, 0 îi rugăm să trimită cite • 0 0 fotografie tip legitimație, 0 gi format 2x3 cm, în seri- 0 0 soare recomandată, pe a- 0 0dresa redacției D FLUCTUAT NEC MERGITUR... d-nevoie, iubite cititor, ca la acest început de an să-l parafrazăm pe poetul Latin Terențiu care, acum 2000 de ani, spunea : „homo sum, humani nihil a me alienum puto“ (suntem și nimic din ceea ce este omenesc nu mi-e străin) și să spunem și noi, suntem.» Fotbal și nimic din ceea ce este al fotbalului nu ne este indiferent. Cu acest gînd am trecut pragul lui 1968. Frămîntările fotbalului ne-au împovărat bilanțul , cu speranțele lui ne însoțim primii pași în noul an. Pentru fotbalul nostru, 1967 a fost un an agitat, contradictoriu, un an greu, un an în care balonul rotund a strins în jurul sau, ca într-un meci blestemat și straniu, numai învinși, nu și învingători. A fost un an în care satisfacțiile au mujit parcă doar pentru a reliefa și mai mult dezamăgirea următoare; un an în care unele succese n-au fost decît pata de alb pe care pictorul o aruncă pe tablou pentru a face mai evidente contururile întunecate din jur. Am început anul cu speranțe. Poate nu îndeajuns fundamentate, dar — oricum — destul de susținute pentru firile noastre optimiste. Două victorii în deplasare ale echipei naționale, o ,„aR“nu‘^ stabilitate în ceea ce se cheamă „politica în fotbal , cîțiva pași de necontestat pe drumul realizării unor deziderate mai vechi (centre de copii și juniori, program internațional fără fantoma editârii jocurilor grele, eforturi — neanunțate încă public — pentru rezolvarea eternei probleme a relațiilor jucâtor-club etc.) toate acestea erau promisiuni atrăgătoare, cu forme rotunde, dar — vai — rotunjimea lor nu era decit rotunjimea petelor de alb de pe tabloul pictorului dur, invocat mai sus, care lucra portretul fotbalului nostru 67... A venit însă Zürich-ul și, după el, una din cele mai frămîntate perioade pe care le-a trăit fotbalul românesc. Nu ne amintim, ca unii care lucrăm de ani și ani în acest sport și care-i cunoaștem destul de bine și istoria, o epocă atît de scurtă și atît de frămîntată ca cea de după înfrîngerea de la Zürich. Și fotbalul '67 a consemnat primii lui învinși. Au răsărit apoi speranțe noi, repede însă (prea repede ? !) năruite de un 0—6 la Budapesta care a dat alți învinși... Și a venit apoi această toamnă în care jocul petelor de alb (cinic parcă) a scos mai pregnant în evidență tentele mohorîte. Victoria asupra echipei R.F.G. a dat contururi mai pronunțate eliminării din preliminariile olimpice ; primul tur absolvit cu succes de echipele românești în principalele competiții europene ne-a adîncit decepția de a le vedea apoi învinse într-un moment în care performanta atît de dorita a calificării în turul al treilea părea mai ușor ca oricînd tangibilă. Și fotbalul a dat alți învinși ai lui 1967... Corabia fotbalului nostru s-a clătinat așadar ca o coajă de nucă pe talazurile furtunoase ale anului care a trecut. Gîndul ne poartă astfel la vechea stemă a cetății Lutetia, Parisul de azi, pe care era desemnată o corabie și sub care era scrisă deviza orașului : „Fluctuat nec mergitur". Corabia fotbalului nostru, și ea, se clatină, dar nu se scufundă. Marinarii săi vor ști s-o aducă la țărm... Valurile înspumate ale oceanului nu se potolesc o dată cu încetarea furtunii. Ele mai leagănă încă vasul, dar cîrmaciul navei are de-acum o experiență în plus, echipajul său e mai călit... Cu aceste gînduri pășim în noul an. Nu vrem să spunem vorbe încurajatoare „fără acoperire”. Nu ne agățăm de speranțe gratuite, nu credem în miracole și în zîne bune. Dimpotrivă, nu uităm că, doar cîteva rînduri mai sus, am scris că oceanul continuă să fiarbă și după ce a încetat furtuna... De aceea, iubite cititor, admirabil fidel al fotbalului, pentru anul în care am intrat, nu-ți promitem numai satisfacții și calm olimpian. Ți le urăm, dar nu ți le promitem». Și știm că aceste rînduri nu te supără, că — la fel de bine ca noi — ești conștient că nici o cotitură nu se face cu ai bate din palme. Ceea ce știm însă sigur, este că există oameni pe care-i frămînta situația fotbalului nostru, oameni care — dezbărați de interese și patimă — pun energie și dăruire pentru cauza pură a acestui sport. Alături de acești oameni, care se bizuie și pe tine, Iubite cititor, sincer prieten al fotbalului, vom fi și noi, din toate puterile minții și condeiului nostru, pe care le punem în slujba unui fotbal românesc mai prosper și mai viguros. Acesta-i angajamentul și urarea noastră, azi cînd, pe frontis'ciul revistei „Fotbal” apare pentru prima oară cifra romană . Se clatină, dar nu se scufundă. Radu URZICEANU TELEGRAMĂ DIN PARTEA LUI DOBRIN După ce a aflat rezultatul anchetei noastre pentru desemnarea celui mai bun fotbalist român al anului trecut, NICOLAE DOBRIN, laureatul Trofeului Fotbal ’67“, ne-a trimis la redacție următoarea telegramă: Către revista Fotbal, București. Sunt foarte fericit că am cîștigat din nou trofeul revistei Foti* țt pe anul 1967. Acest eveniment mă stimulează și mă obligă ca IR în anul viitor să am o comportare bună. Mulțumesc tuturor cele care m-au apreciat acordindu-mi votul lor precum și revistei Fotbal pentru inițiativa și organizarea anchetei. La doresc tuturor iubitorilor fotbalului un călduros .La mulți ani It. NICOLAE DOBRIN ____________________ — Pag. 1