Fulgerul, 1889-1890 (Anul 2, nr. 1-64)

1889-06-11 / nr. 4

J1FU LfiIRPL_____________________ le chestiune, nu putem satisface doinţa autorului seu de a’l găzdui în colonele altarului nostru. Cu acestă ocasiune, afirmăm încă oată că materialele întrebuinţate la construcţia scelei normale Vasile Lupu unt de cea mai infectă calitate şi coninuăm a stărui în cererea nostră de a se numi o anchetă care să constate aerul şi să împedice a se arunca în jlod banii contribuabililor. Examenele la Conservatorul de mujicică şi declamaţiune au început de marţi 6 iunie şi se vor termina marţi , 13 iunie. Mâne, duminică, se va ţinea examen la clasul de violină, dar marţi la cel de declamaţiune. Primul-procuror al trib. Iaşi, d. Şt. Teodoru, a fost chemat telegrafic la Bucureşti. Proces. Amintim că marţi la 13 curent, curtea de apel va judeca apelul d-lor Cortazzi, Petrovanu şi Lăţescu. Un proces neterminabil. Cititorii noştri ştiu cum fostul şef al staţiei Iaşi, d. I. D. Mărdărescu, a ajuns invalid din causa prea marelui seu zel pentru serviciu. Asemenea ştiu că acest ienorocit, desperat de mizeria în care fusese aruncat de intrigile fostului director de exploatare Lipp, a intentat proces societăţii căiei ferate L. C. I. şi că acest proces se amână necontenit de vreo doi ani dezile. Causa acum este terminată a se judeca de către secţiunea II-a tribunalului de Iaşi pentru ziua de 19 iunie curent. Să sperăm că cel puţin de astă dată tribunalul va da o hotărâre în acest proces, devenit proverbial prin nenumeratile sale amânări. Anquetă. D. N. Culianu, rectorul Universităţei din,Iaşi, a fost însărcinat cu anquetarea resvrutirei elevilor interni de la liceul naţional din Iaşi, cari s-au tânguit ministerului că nu sunt mulţumiţi cu hrana ce li se dă. Atât directorul liceului cât şi provizorul internatului au fost suspendaţi, până la terminarea anquetei. Budgetul milioanelor. Ministerul de interne a aprobat budgetul milioanelor comunei Iaşi, cu veniturile în sumă de 428.708 lei 8 bani şi cu cheltuelile în sumă de 423.586 lei, suprimând 3000 lei pentru trimiterea în steinatate de absolvenţi ai şcelei comunale de meserii şi 2000 lei aloeaţi pentru aquitarea rămăşiţelor anilor din urmă şi cu adăugarea de 7000 lei ca fond pentru credite ■ suplimentare şi extraordinare. Aprobare. —S’a aprobat bugetul Epitropiei spitalelor casei Sf. Spiridon din Iaşi, pe exerciţiul 1889—90, care, atât la venituri cât şi la cheltueli, cuprinde in total suma de lei 1,631,860, bani 89, şi care buget s’a votat de adunarea deputaţilor în şedinţa de la 23 maiu 1889 şi s’a adoptat cu majoritate de 80 voturi contra 3, și cu modificările urmatore : S’au redus lei 50 pe lună sau 600 lei pe an de la Egumenul Archiereu, prevăzut la anexa No. 33, art. 71 cap. VII, cu apantamentele de lei 4,800 pe an. S’au adaos lei 20 pe lună sau 240 pe an, la leafa masei de clinică obstetricală de la serviciul administrativ, anexa No. 19 art. 41, cap. V. S’au adaos la material lei 5.160 pentru compactarea garderobei. Rei gospodari! Vorba ceia „cânecâneşteu primăria, după insistenţa d-lui dr. Bălăceanu, a aşternut cu piatră dar într’un mod mizerabil şi cu totul în afara de cerinţele technice —jumătate din strada Calaraşi. Pentru complect nea acestei şoseluiri, primăria a adus în acea stradă, încă din anul trecut, mai multe movili de năsip. Deşi jumătate din acest material a fost spălat de ploi şi carat de trecători şi mai cu samă de vecini, pentru trebuinţele lor, primăria nu pare de loc dispusă aşa de acest material. Iată ce vrea să aibă a arunca în glod banii contribualilor ! Trăsniţi Sâmbătă la 3 iunie, trăsnetul câctând intr’o turmă de boi ai d-lui general Catargiu, în comuna Uricani, şasse boi au rămas morţi, la cele ce le-a rupt piciorele, iar trei au fost răniţi. Păstorul, care era la vr’o câţiva paşi departe de turmă, a fost aşa de puternic comoţionat, încât ela năbuşit sângele pe nas. Grindină.—Duminică şi luni au cădut asupra laşului ploi torenţiale, însoţite cu grindină, de mărime, unile fire, chiar cât nucile. Mai cu samă grindina de duminică a causat stricăciuni considerabile sămănăturilor şi viilor, ca şi edificielor din oraş. Grindina însă n’a căzut pe o întindere mare, n’au fost de cât nişte stole. Poşta a sosit astă-zi cu o întârziere de mai bine de două ore. D. Miltiadi Tzoni, deputat al colegiului II de Iaşi, a scos la lumină o broşură intitulată: „O polemică displicută cu un insultător public “ şi prin car a respunde la atacurile cad. Panu i le-a adresat prin Lupta. Pentru d-nii abonaţi. Din împregiurări independente de voinţa nostră - d-nii abonaţi cari nu ’şi-au aquitat încă abonamentile trebue să priceapă de ce’i vorba—numerui de joi n’a putut apărea. Cerem scuse cititorilor pentru aceasta neregularitate, involuntară pentru noi. Se caută un tenor cu ştiinţă de carte —cel puţio patru classe primare—pentru postul de comis de magasie. Pentru informaţiuni a se adressa la d. N. Ostapovici, oricar, strada Academiei. i h ni iiii ii i I INS D-nii membri ai societăţei „Solidaritatea română“ sunt înştiinţaţi că pot plăti cotizaţiele, in oricare zi, la noul cassier provizoriu, d. V. Stoica, comerciant, strada de Sus. Comitetul. PARTEA LITERARĂ. Prevestirea cea mai rea! Dacă cucu’ţi cântă ’n spate .... Dac’ un câne 'ţi urlă lung.... Dacă bufna ’ţi plânge ’n nopte .... Dacă vita ’ţi mare ’n jug .... Dacă ’ţi ies cu cofegele .... Sau vr’un popă ’n drumul reu .... Superstiţia tresare Câ’i cobire .... şi semn reu !. . .. lasă nu!... tote aceste Sunt poveşti de mahala .... Primul fir de pir alb este Prevestirea cea mai rea !.. .. Th. Melicescu. iCereale. Brăila-Galatz înregistrează următorele cursuri : Grâu 5972 libre fr. 1').60, 60 lib. fr. 10.75; 58 libre fr. 9 și 9.25 hectolitru. Porumb 613/4 libr.fr. 6.25.— Cinquantina 64 lib. fr 7.65 60 lib. fr. 7.20 hectolitru. Secară, 54 lib. fr. 5.50; 55*/2 lib. fr. 6 . 6.25; cursurile sunt în reprindere. Secară St. Helena 55 lib. fr. 6.35;6.75. Orz, 46 lib. fr. 4.40—460; 457a lib. fr. 4.50, 421, lib. fr. 3.95. Bursele din străinătate ne trimit următorele cursuri: Londra porumb fr. 21; Orz 15.50—16.— Anvers grău 16; porumb 11 ; cinquantina 11.75; secară 10.75; Orz 10.25; Oves şi răpiţi nu s’a negociat. Navlurile sunt ferme pentru vapore gata de plecare şi pentru Italia (C. Financiar.) IOAN G. GHICA LICENŢIAT IN DREPT Advocat S'a mutat in strada Primăriei No. 16, N-pul ILIJTZA Medic Chirurg, Acoucheur de la facultatea din Viena, Iaşi str. Golia 46 (casele foastei Bancei) Facem cunoscut onor, public că după o practică de 5 ani de spital, se dedă cu totul clientelei private, ocupănduse şi cu Electrotherapie şi Massage servindu-se de aparatele cele mai noue perfecţionate. Consultaţiuni de la 8—10. a m. şi la 5—6 p. m. Dentista E. Zuhri A a mutat str. Goliei in Chacau-aux-fleurs etagiul de sus.J 11 VILLA „ANASTASII“ Băile Slănic (Jud. Bacău). Odăi mobilate de închiriere cu luna sau pe 86700. Posițiunea cea mai frumosa, având sosea până la casă. A se adresa: Strada de Jos 15, Anastasia. De vântare Casele d-lui Berthold Rooz foste B. Libling, situate în strada Anastasie Panu, compuse din 23 camere de locuinţă, în plus bucătării, pivniţe, grajdi, şură şi celelalte atenante. Imobilul este hipotecat la Creditul Urban de Iaşi, şi se oferă avantaje de plată. Doritorii se pot adresa la subsemnatul avocat strada Capitan Păun No. 6. A. D. Handoca » ••••••••••••*•« J LA FARMACIA CURTEI REGALE J 9 HPraţii Konya n 2 au sosit toate * Apele Minerale • a prospele din 1889 A £ direct de la surse respective si sau ^ U regulat transporturi noue in scurte 9 W intervale. w Fragii Konya. » ••••••••••••••» De arendat Cu începere de la Sfântul Gheorghe viilor 1890 pe timp de cinci ani, moşia Scobălenii din judeţul Iaşi, împreună cu o parte din Târgul Podul Iloaei aflată pe ea. Întinderea moşiei este de 750 falei pament de cultură şi fânaţ, pădurici, vin, doue iazuri şi moră mare mecanică , precum şi acaretele necesare. Informaţiuni se pot lua de la subsemnatul proprietar, domiciliat în Iaşi pănă la 20 arie, iar de la această dată in Bucureşti strada Luterană No. 11 bis, sau în Iaşi la domnul avocat Alexandru Xenopol. Matei Gane. Auunciu pentru părinţii cari pleacă în voiagiu. Subsemnata Directoră de pension, se oferă a primi pentru timpul vacanţielor, copii de ambele sexe, spre îngrijire, asigurând părinţii că copiii vor avea o căutare maternă şi o supraveghiere neobosită, bucurându-se de o grădină spaţiosa cu diferite jocuri. Gl. Maeschi Iaşi, Strada Remnă3 39 Pentru proecte şi executări de lucrări hydraulice precum pentru: Captări de izvoare înfiinţări de izvoare de apă de băut Conducte şi distribuţii de apă Elevaţiuni de ape Irigaţii şi drenări culturate Securi de mlaştini Turbine şi mori a se adresa la Aut. Ne. Naivul inginer Iaşi, strada Sf. Sava No. 14 casa Valeana. I c o v e n z a r © Avocatul E» Cir» (4Iieori»iiiu şi a strămutat domiciliul in Strada Anastasie Panu 14. Orele de consultaţie de la 8—10 m, şi de la 6 — 8 p. m. ' v? I