Fulgerul, 1914-1915 (Anul 7, nr. 1-52)

1914-11-03 / nr. 1

lăsaţi prăvălioara pentru o jumătate de zi şi să veniţi la această frumoasă adunare, în care timp sperăm că se va munci cu mult folos pentru toată pătura negustorilor de la sate. Vă aşteptăm cu dragoste şi să veniţi sănătoşi. Comit de adiţie al Ligei comercianţilor săteni secţia Podu Mioaie. Informaţii Astăzi s’au deschis cursurile universitare. Inspecţiunea de mişcare a C. F. R. din localitate, a făcut cunoscut şefului de la magazia gărei că, cu începere de la 1 noembrie nu vor mai putea fi expediate din Iaşi nici grăul, nici orăşul cari n’au fost prohibite pănă acum, fără de autorizaţiunea specială a primărie corn. Iaşi. Aflăm cu plăcere că dl. G. Calognom, licenţiat în drept de la facilitarea din Paris şi absolvent al şcolei forestiere din Nancy, a cerut înscrierea în Baroul din localitate. Societatea de binefacere şi ajutor mutual ,,Cuza-Vodă“ din Iaşi şi-a mutat sediul în localul din foasta grădină a primăriei, pe care l-a oferit gratuit, cu gentileţa-i cunoscută, d. Georgel Marzescu, primarul oraşului şi membru de onoare al acelei societăţi. Intr-o cronică teatrală, d. M. Sevastos Rinaldo spunea d-lui Vladimir Cuzinschi, actor societar la Teatrul Naţional că, dacă’i bun actor pentru comediile săltăreţe, nu’i bun pentru tragedie. Această critică a suparat pe d. Vladimir Cuzinschi, care a atacat şi lovit pe criticul seu, în chiar localul teatrului naţional. Nu putem decât să dezaprobăm acest act de violenţă a d-lui Cuzinschi, care pare a voi să impuie criticilor teatrali numai laude artiştilor, chiar şi atunci când poate nu le-ar merita, şi faptul acesta ne face a cere d-lui Sadoveanu, directorul Teatrului Naţional, să fie măsuri pentru apărarea ziariştilor contra unor asemenea atacuri, nedemne chiar pentru cel care le provoacă, presupus fiind a fi un om cu oarecare cultură şi bună educaţie. La teatrul naţional se va reprezenta azi în matineu Onoarea iar sora Rândunica şi Celimar cel iubit. Noi muritorii mireni monoteişti cunoştiam existenţa unui singur zeu—Dumnezeu, — când printr'o fericită împrejurare, într’un local de consum, am descoperit o mare şi frumoasă reclamă vestindu-ne existenţa la Iaşi a deliciosului Nectar al „Zeilor“ vin „champanizatil dar „extra superior“ champagniilor. Se poate să fie conţinutul acela un adevărat „lacrima Cristi“ şi mai mult poate, dar păzindu-se să nu atingă cele sfinte, a turnat nectarul pe capul zeilor (mai multor zei) tocmai părintele Hanganu. D. inginer-şef cl. II Th. Burghele, inspector principal cl. II, a fost înaintat inspector principal cl. I. La Magazinuld-lui Lazar Herşcovici din Strada Cuza-Vodă s’a furat, de cătră un necunoscut, o legătură de blănuri scumpe, ziua în ameaza mare. Astăzi duminică 2 noembre la ora 2 p. m., are loc adunarea trilunară a societăţei de binefacere şi ajutor reciproc „Cuza-Vodă“ din Iaşi, de sub prezidenţia d-lui Dim. I. Ionescu. La Cinema-Pathé şi la Cinema-Modern au loc astăzi, duminică, câte două matineuri (ora 3 şi 6 p. m.) şi reprezentaţii serale, cu programe din cele mai bogate şi mai atrăgătoare. V. Cernătescu AVOCAT Strada Sft. Teodor 40. FULGERUL Inserţii şi Reclame") Domnule Director, Binevoiţi, vă rog, a da publicităţei următoarea întimpinare relativă la incidentul petrecut între subscrisul şi d. Sevastos, în sala de 30 octombre, în dosul unui coridor al Teatrului Naţional. E mai bine de un an de când d. M. Sevastos a întreprins o campanie din cele mai înverşunate contra unei părţi din artiştii Teatrului ieşan, şi mai ales inpotriva mea, având de violat, după credinţa sa, o chestie personală şi anume : 1) Că eu aş fi fost acela care a împedecat angajamentul unei rude a sale, lucru ce, de altmintrelea, a fost dezminţit de însuşi. Sadoveanu, directorul Teatrului ; şi 2) că tot eu aş fi intervenit să i se fac din budget subvenţia de 1000 lei ce-o primise cu un an mai înainte, cu condiţia ca să facă dările de samă ale reprezentaţiilor Teatrului ieşan. Din această cauză întreaga stagiune a anului trecut n'a încetat de-a mă batjocori cu expresiile cele mai traviate prin ziarele Mişcarea şi Rampa, macar că tot prin aceleaşi ziare, acum doi ani, n’avea decât cuvinte de laudă la adresa mea în piesele Prostul, Taifun şi * * Banii, cari laude le pot dovedi cu articolile semnate sub pseudonimul d-sale de Rinaldo. Nici n'am apucat ci apărea pe scenă în stagiunea aceasta și deja, în două numere consecutive ale Mişcărei, au început să curgă injuriile asupra-mi. Expresia de actor pentru comedie săltarea nu are, fără îndoială, decât înţelesul de saltimbanc,expresie ce mi-a adresat-o în sala de 30 octombre în coridorul Teatrului, când, zărindu-l gata de a eşi din Teatru, l-am întrebat cu mult calm: „Te rog să-mi spui care e motivul că ăi început iarăş să mă insulţi prin gazetă ? „Iar d-sa, drept răspuns, îmi spuse că nu stă de vorbă cu un saltimbanc. Această insultă, ce mi-o aruncă ca un fel de sfidare, m’a iritat într’atâta, încât l-am pălmuit. Gestul, fără îndoială este greu, dar întreb pe orice om de bun simţ ce-ar fi făcut în locul meu ? Primiţi, vă rog, odată cu mulţumirile pentru ospitalitatea ce-mi acordaţi şi asigurarea stimei ce vă păstrez. Vlad Cuzinschi Artist societar şi regizor al Teatrului din Iaşi VORBE De multe ori, când voim să afirmăm ceva, întrebuinţăm cuvântul „zeu“. Atunci chemăm pe Dumnezeu ca martor, fiindcă el nu minte niciodată. In vremea de astăzi, nimeni nu-ţi e prieten fără interes. Puterea cu care poţi străbate oricând şi oriunde e femeea. Lăudăroşii fiind proşti, sunt speriaţi de lucrul ce-l laudă. Speranţa ai o mângâere. * Viaţa petrecută în fericire se pare prea scurtă. Banul este singurul lucru pe care-l găseşti acelaşi n acelaş timp, în casa bogatului ca şi a săracului. * Numai sufletele nenobile plătesc dispreţul cu dispreţ. Sănătatea şi singurul lucru care, odată perdut, nu-l mai poţi cumpără. * Minciuna un paravan, căci se pune spre a nu se vedea ceva rău. Mulţi luminează pe-un om , dar şi un om pe mulţi poate lumina. Cuvântul eşti din gură nu se mai întoarce niciodată. In lume sunt oameni cari’şi bat joc de ei înşişi. * Redacţia nu răspunde de cele cuprinse în această rubrică. A face spirit e un talent. * Fiecare’i făuritorul fericirei sale. * Bărbatul e totdeauna mai rezonabil decât femeea. La naturile simple, instinctul e totdeauna mai puternic. * Totul se datorește soartei. * De multe ori nu putem spune chiar ceea ce am putea. Mai totdeauna gândurile sunt trecătoare. Patimile omenești sunt ca nişte boli , stau ascunse, spre a eşi deodată. Femeea, cât de urâtă ar fi, poate să robească pe-un bărbat, dacă ştie cum să-i fure mintea. * Vorba mincinosului e ca sunetul unei monede false. * Gândurile, ca şi valurile, se înghit unile pe altele. Străbaţi ori şi unde, când ai inima mai tare decât judecata. Tăcerea e de fel, căci ţine în ea multe taine. De multe ori prin perderea unui om sunt perduţi pe vecie mulţi alţii. * Toţi se laudă spre a fi lăudaţi. * Prietenia, ca şi o frunză, se veştezeşte, apoi se usucă. Amilcar. DOCTOR BOGHENI a mutat strada de Sus No. 193 (etajul de sus) alăturea de vechea locuinţă Ordin: 9-10 dini., 1-3 după masă Boli interne, boli de femei şi copii, sifilis, boli venerice. . 3 CHIRISTIGIA „Bradul Moldovei“ Mari Depozite de Cherestea STR. UZINELOR No. 11—14 Asortate cu : Toate ESENŢELE de LEMN Pentru Construcţie şi Tâmplărie Societatea „Bradul Moldovei1 JASSY TELEFON 291 Un loc spaţios Si baea populară şi baea Diana, potrivit pentru un depozit de lemne, se închiriază. A se adresa la Societatea „Bradul Moldovei" strada Uzinelor Mo. 11. Vaccinări şi revaccinări Buletine pentru şcoli Dr. ff. Steuerman Strada Cuza-Vodă 13. TNa 0T a Casele din strada J16 VâHZdrB Toma-CozmaNo.88 având 0 camere, bucătărie, pivniţă, două grajduri pentru 10 şi 4 cai, două şuri mari, văcărie, cămări şi celelalte atenanţe, ogradă mare şi grădină spaţioasă. Ar fi foarte potrivite şi pentru o instalaţie industrială. A se adresa la subscrisul proprietar, cu locuinţa în acele case, Ştefan Mihailov cu sau fără albine, sunt de vânzare la Ştefan Mihailov strada Toma-Cozma 88. Asemenea se vinde EVIiere pură catifea superioară. T’Sa «m.« IS A1 O vie în Comuna JJG arendat Galata cu 4 hectare replantate, livadă, loc de arat, iaz, ecarete etc. — Adresa la Redacţie —• Ştefan I. Tintu Instalator de lumini, telefoane, paratonete şi sonerii electrice Autorizat de onor Primăria corn. Iaşi Str. Toma Cozma 107 Iaşi Israel Broide Depozit de saci, ţoluri şi sfoară de vânzare şi de închiriat cu preţuri reduse, Iaşi, str. Anastasie Panu 13. LA PITARIA ŞI FRANZELĂ RI A M. Grümberg (Foastă I. Forst) Strada de sus No. 168 Se găsesc totdeauna proaspete Pane albă, neagră şi de sacară.Franzele, chifle de tot felul şi colaci V. Stejar & Munteanu Au onoarea a aduce la cunoştinţa publicului şi a Onorilor clientele că au deschis Un salon special pentru Tuns, ras şi frizat In strada Lăpuşneanu No. 32 Unde onor. clienţi vor fi serviţi ei modul cel mai conştiincios şi antiseptic Se primesc abonamente cu luna şi cartela Preţuri modeste. Tip înluiriat în strada BerăL/C 111 Ulici Ici Luna Veche No. 4 un apartament de 4 camere, antret, bucătărie şi atenanţe. A se adresa la subsemnatul proprietar. Lorenţ Sezov Strada Păcurari No. 150 100 de stupi sistematici S’A DESCHIS Restaurantul Herman Ehrlich Strada Seulescu 2 în salonul, terasa şi grădina otelului România ! Reputaţia frumoasă ce mi-am câştigat-o ca antrenor al otelului şi birtului Binder, Central şi altele, îmi dau siguranţa că onor, public şi vechii mei clienţi îmi"vor da concurs şi la noua mea întreprinndere, la care vor fi pe deplin mulţumiţi de serviciul prompt, higienic şi de preţurile adevărat populare cu cari vor fi serviţi. Primesc abonamente lunare şi închirriez salonul pentru nunţi, baluri banche-Ite, etc. Totodată fac cunoscut că, de la 26 octombre a. c., oţelul România, reînoit cu tot ce e nou şi modern, va trece în administraţia mea. Herman Ehrlich Vechi atelier şi restaurater De vânzare casele cele mari cu 2 etaje din strada Anastasie Panu 8 colţ cu str. Elena Doamna 26.—Preţ moderat cu înlesniri de plată. G. C. Anastasiu. Noul Institut de băeţi GH. ASACHI Iaşi, str. Toma Cosma No. 13 Pentru elevi de curs secundar, comercial, interni, semi-interni şi externi. Gazdă de elevi în cele mai avantajoase condiţiuni. Curs de repetiţie (Preparaţii zilnice de la 4jum.—6 ore p. m. pe obiecte sau în total pentru elevi de la diferite şcoli. Taxa 100 lei anual—10 lei lunar. Educație și îngrijire aleasă. Locuri limitate. Taxe foarte avantajoase.