Gazeta Basarabiei, ianuarie-martie 1937 (Anul 3, nr. 344-413)

1937-01-08 / nr. 344

nun imini im Condamnări, falimente și inforuri Anul judiciar 1936 a fost un an aglomerat de procese. Comparativ, a fost un an mai fecund decât cei precedenți. Palatul de justiție a cunoscut o procesiune de justițiabili cât se poate de întinsă, O dovedesc în primul rând statisticile care arată exact activitatea justiției din Chișinău pe anul care a expirat. . La secția I-a La secția I-a al tribunalului Operile de adevărată utilitate socială ți națională, in genere au fost și sunt făcute, într'o tăcere discretă și demnă. Și tocmai in aceasta constă în mare parte, valoarea lor morală și practică. Sfârșitul unui an, impune bilanțul activității unei instituții sociale. Din lungul șir de realizări ale Primăriei Municipiului Chișinău, se relevă ca ceva nou și măreț, larga organizare a asistenței sociale. Dar dintre operele de asistență socială, acela care are o semnificație deosebită, este cantina studențească. într'o vreme ca aceasta de perturbație morală și materială, când râul de tot felul își găsește un ecou nefast și demoralizator în massele largi ale poporului, efectul practic și moral al acestor opere, se impune relevat. Studenții celor două facultăți, în marea lor majoritate, fii de țărani și muncitori, din crizei economice generale, cauza duc o viață de mizerie. Abia dacă-și pot plăti de învățământ, căt privește taxele întreținerea, este lăsată la voia întâmplării. O Întreagă categorie de oameni cari trebue să muncească zi de zi, fără a avea minimum de existență asigurat. Un rău destul de mare. Și răni a fost urmat, printr'un gest de adâncă înțelegere socială, de către conducătorul municipiului, prin înființarea Cantinei. Un gest unic și nou în felul său, un gest cu atât mai mare, cu cât în aceste vremuri vitrege, instituțiile cele mai competente, nu mai fac asistență socială studențească. Această misiune, nu și-a luat-o nimeni până acum. Din cele cinci centre univers Lăpușna s’au judecat 3297 procese civile, dintre care în 714 s-au dat hotărîri. Procese penale au fost în total 8369, hotărîte 4407, comerciale 124, hotărîte 40. Secția a doua a judecat în decursul anului trecut 873 procese de divorț, admițând un număr de 115 divorțuri. Alte condamnări, alte divorțuri La secția a ll-a a tribunalu sitare, primul care a înțeles necesitatea acestei opere de asistență studențească, este conducătorul Municipiului Chișinău tu Operă cu efect moral și pen cetățenii municipiului , pentru studențime. Contribuția socială a cetățenilor prin Primăria Municipiului venită in ajutorul unui tineret în devenire, este și pentru unii și pentru alții, un act de educație civică. Cu atât mai mult pentru ce ce-l primesc, pentru ca mâine când vor fi in conducerea unui așezământ, să știe să-l întoarcă cu dreptate și demnitate. Actul în sine profund social, are și un caracter de consolidare națională. Tineri din diverse regiuni ale țării, sunt ajutați de instituția basarabeană, fără alegere sau rezerve. Faptele unui om, sunt expresia concretă a caracterului său. Și omul social, este caracterizat prin actele sociale pe care le înfăptuește. Gospodar inimos, conducătorul municipiului Chișinău, are o bogată activitate consacrată binelui obștesc, care impune respectul și atrage mulțumirea societății. Secondat de priceperea și munca tenace a secretarului general al municipiului, lucrează neîncetat la o cât mai bună orânduire a trebilor obștești. Lanțului de înfăptuiri, i se adaugă noua înfăptuire, care depășește localitatea, integrându-se printre realizările de interes general ale țării. Asemenea înfăptuiri, pot servi ca exemplu multora din conducătorii de azi și de mâine. Și mai mult, celor cărora li s’a venit în ajutor, să le servească ca un îndemn la cultură și progres, și la o largă înțelegere a societății în care trăesc. Badea N’colae Student agronom lui s’au judecat 3479 procese civile dintre care tribunalul s’a pronunțat în 886 de procese. S’au judecat 9186 procese penale, iar condamnările pronunțate au ajuns la 5823. Procesele de divorț au fost în număr de 691 din care 97 au fost hotărîte. In total, secțiunile unite ale tribunalului au avut de judecat 6876 procese civile, 17.555 procese penale, 170 procese comerciale și 1566 divorțuri. La Curtea de Iuel Curtea de Apel s-a pronunțat în 2262 procese penale, 537 procese civile, 26 procese comerciale și 24 de contencios administrativ. Toate cifrele expuse mai sus schițează aspectul de aglomerație al anului judiciar 1936. Dar altă categorie de statistici ne indică numărul fabulos al hârtiilor intrate și eșite in grefele palatului de justiție. Câta hârtie s’a consumat Astfel la secția I a tribunalului‘au Înregistrat hârtii intrate în număr de 46971, hârtii eșite 66920 La secția II-a hârtii intrate au atins numărul de 42175, eșite 70197 La Curtea de Apel secția II-a s-au înregistrat un număr de 17479 hârtii intrate iar cele eșite se ridică la 19673. Activitatea parchetului La parchet au fost înregistrate 38853 hârtii șil acte, iar cele eșite se ridică la 49501. S'au emis 2072 acte de acuzare și d-nni procurori au încheiat peste 900 de rechizitorii. Au fost emise 7.000 mandate de arestare. Anul judiciar 1937 a început. Dacă urmând un fenomen normal, cifrele enumerate se vor dubla, nu e exclus să avem ocazia să constatăm un surmenaj al justiției. Rep. Un act municipal de merit Studenfil despre cantina studențeasca înființată In localitate de d. primar I. Costin D. I. COSTIN Librăria și Papetăria FRAȚIILI UlIli (Alexandru cel Bun 92) OFERĂ MAI EFTIN CA ORIUNDE jucării pentru pom de Crăciun, lumânări, sfeșnice, focuri de artificii, statuete și vaze de fabricație japoneză. Un mare asortiment de jucării mecanice și din lemn pentru copii [[de toate vârstele Reclama : TML Româno-Rus pe anul 1937 tip Latin—tei 10, deasemenea calendare de perete săptămânale și de birou. RUGĂM A SE CONVINGE Pentru vânzători reducere Dirctor N. Dimitrie BOLI INTERNE str. Alexandru cel Bun 40 colț cu Chiliei pus. 4—7 p. Jm. pă de Duminică GAZETA BASARABIEI Un cadavru misterios pe drmmtul Muncești dri dimineață femeia Parascovia Guță din drumul Muncești Nr. 290 a făcut o groaznică descoperire. Sub un vraf de paie din curtea casei, a fost găsit cadavrul unui individ, în vârsta cam de 50 de ani. Cadavrul prezintă unele semne de violentă. S’a anunțat circumscripția de poliție respectivă, care a început cercetările. S‘a stabilit că victima este muncitorul Cahanovschi Pintilie, fără domiciliu stabil. Fiind anunțat parchetul de procuror Cuparenco a dispus autopsia cadavrului având bănuieli că Cahanovschi căzut victima unei mâni criminale. Cetățeni basarabeni „Gazeta Basarabiei“ este ziarul vostru Chld-o și râspund-o! Develionii de la prefectura județului De la stânga la dreapta: D. colonel Cristache Popescu, d-na Elena prefect Voia, d-na Elena primar Costin, d. deputat Dăscălescu, d-na colonel Cristache Popescu, d-na Natalia Dăscălescu, și d. viceprimar Demir Apostolescu. 0 sexagenară asfixiată de filmul unei sobe Am relatat că săptămâna trecută au fost înregistrate 5 cazuri de otrăvire cu bioxid de Carbon. Eri dimineață s-a înregistrat încă un caz. Femeia Spânu Elena de 60 ani din str. I. Neculce 82, a fost găsită în locuința ei fără simțire, otrăvită de gazul ucigător. Din cercetările făcute, s-a stabilit că culcându-se decuseară, a uitat să închidă »ortița sobei, din care cauză a fost înăbușită de fumi. In stare gravă, nenorocita femeie a fost transportată la Spitalul Central. într'o cârciumă periferică Arestarea unui individ care a comis un jaf la bariera Tighinei In noaptea de 29 Decembrie a anului trecut, pe drumul dela bariera Tighinei s’a comis un Îndrăzneț atac banditesc. Locuitorul satului Ciocana- Nouă, Luca Butucel, a fost atacat de doi indivizi mascați și înarmați cu revolvere. Victima a fost crunt bătută și desbrăcată până la piele, autorii jafului reușind să dispară cu o sumă importantă de bani. Victima a reclamat cazul poliței judiciare, care a început cercetările. D. comisar Donescu, însărcinat cu această afacere, a pus în urmărirea bandiților pe cei 1?ai buni agenți ai săi, Palma și Stoianov. Dii noapte agenții au reușit să aresteze la Una din cârciumile periferiei un individ suspect care cheltuia prea mulți bani. Fiind cercetat mai deaproape, arestatul a declarat că se numește Ivan Botnarenco, originar din comuna Zaicana, județul Lăpușna, negând însă orice amestec în jaful săvârșit. Strâns însă cu ușa, în cele din urmă a recunoscut că el este autorul jafului, având ca tovarăș pe un anume Ivan Mascinschi. Acesta din urmă a reușit să dispară. Banditul a fost înaintat parchetului. S’au luat măsuri pentru arestarea complicelui. ■^fl^^j^Tirampluri din shijinit* 0 femee se otrăvește din greșala dri dimineață, serviciu „Salvării" a fost anunțat pe str. Asiatică 30, s'a otrăvăvit o femeie. Infernul a dat ajutor femelei Ghenina Larisa, care a băut conținutul unei sticluțe cu acid fenic, convinsă că sunt picături de valeriană. Victima în stare gravă, a fost transportată la spitalul Central. Furt comis de doul concubin î D-un căpitan de rezervă Neacșu N. și profesorul Th. Malenda, din str. Cuza Vodă 30, au reclamat poliției că au căzut victimele unui îndrăzneț furt. Au bănuiesi că furtul a fost săvârșit de individul Leonid Cutovoi și de concubina acestuia Vera Bobeico, cu domiciliul în str. Tighinei 46. Cazul se cercetează. 0 Doseta furata Femeia Vasilisa Lucinschi, din str. V. Cârlova No. 1, a reclamat că necunoscuții au urat din locuința ei o poșetă, care conținea o sumă importantă de bani. Geamuri sparte Stratan Ivan, din str. Mare No. 2, a reclamat poliției că indivizii necunoscuți au spart toate geamurile casei sale. Furt D. avocat D. Țurcanu, din str. Regina Maria 12, a reclamat că a căzut victima unui furt. Ultragiu In Plaza Noul încasatorul comunal Munteanu Ioan, a fost ultragiat la exercițiul funcțiune de precupeața Freida Ababi, din Piața Nouă. Femeia cu actele dresate, a fost înaintată parchetului. Arestări Poliția judiciară a arestat eri pe indivizii Iosif Rebeja, Popa S. și Gheorghe Jalobă. Aceștia constituiți in bandă au săvârșit în oraș o mulțime de furturi. Organele poliției judiciare au arestat pe soldatul dezertor Moisei Hropot. Dezertorul a fost înaintat Comenduirei Pieții, Regina Elisabet (Femeia care disprețuiște bărbații) Că Regii Angliei întotdeuna atrăgeau atenția lumei întregi, a de ajuns să ne amintim de recenta istorie a Regelui Eduard al Angliei, care a renunțat la tronul celui mai mare imperiu din lume, ca să poată pune sentimentele și de la picioarele unei femei care avusese de acum doi bărbați 350 ani în urmă, Elisabet Regina Angliei, nu a abdicat, ci a pus interesele imperiului mai presus de cele personale, trimițând la eșafod pe ducele de Essex de care se amorezase la vârsta de 55 ani și pe care l-a iubit la nebunie, întreținând legături intime cu el timp de treisprezece ani. Fiind în joc interesele țării, Regina Elisabet cu toate că avea 68 ani și continuă să-l iubească pe tânărul duce nu a șovăit ca să ordone executarea lui— expunându-se pe ea însăși, ca femee, sufletești și retrăiri la chinuri îngrozitoare. Ea moare peste doi ani cu numele iubitului său pe buze. Cât de tragică a fost această legătură și ce sentimente nutrea Regina Elisabet pentru alesul inimei — ducele de Essex, care avea de abia 20 ani, va putea fi admirat de publicul din Chișinău pe scena Teatrului Municipal în zilele de 9 și 10 ianuarie în piesa jucată de Teatrului Național ansamblu din Iași, înainte de reprezentațiee Emil Sârghie, cunoscutul publicist și directorul Teatrului Național din Iași va ține conferință cu titlul: De la EH osabet (femeia fără bărbat) la Eduard al VIII. 598. Teatrul Municipal — Miercuri 6 Ianuarie au loc 2 reprezivitalii cu rențl „Ifwleon MATINEUL SEARA Biseliuita comedie începe la ora 3 la ora 9 3 Ë li“ de pe vând la casa teatrului [nile lia italiană Din iniațiativa Institutului de Cultura Italiana din Romania, în ziua de 11 Ianuarie vor fi inaugurate la Chișinău cursurile de limba italiană pentru adulți. Lecțiile se vor ține Luni, Vineri, Miercuri și Sâmbătă dela orele 6 la 8 d. p., iar Marți și Joi dela 8 la 9 d. p. Taxa pentru toata durata cursului lei 200 (profesori, studenți și elevi lei 100) Pentru informații și înscrierii a se adresa la Liceul „Alecu Russo“, strada Cogâlniceanu No. 57 (colț Pușchin) din ziua de 7 Ianuarie dela ora 4 până la 8 d. p., iar dela 11 Ianuarie în orele stabilite pentru lecții, Pentru sezonul balurilor — s’au primit — ultimele raput&si la magazinul de galanterie S. Str © sevsci*B Chișinău, str. Pușchin colț cu Haralambie Preturi convenabila Staocilor ca nuci fetind La spitalul de contagiați tagioși s’a otrăvit cu sublimat corosiv d-na Claudia Brazniceanu de 21 ani, soția unui funcționar al acelui spital. Nenorocita femee a fost adusă la spitalul central. Otrava luată fiind foarte puternică, sunt foarte puține speranțe că va scăpa cu viață. Gestul disperat al tinerei femei se datorește probabil unei neînțelegeri familiare. Aseară, la spitalul de con- I. Odată cu noul an s’au pus in aplicare pe tot teritoriul țării noui legiuiri penale: codul penal și procedura penală. Importanța acestor legiuiri apare și mai mare dacă ne gândim că aceste coduri sunt cele dintâi care vin să unifice normele juridice și să statornicească același fel de judecată în materie penală pe întreg cuprinsul României Mari Apariția acestor două importante coduri îndeplinește nu numai un mare deziderat național, ci și o mare necesitate pentru țară în legătură cu buna organizare și funcționare a justiției penale. Noul cod penal, compus din 603 articole, creiază serie de delicte noi, care până în prezent nu erau nici prevăzute în vechiul cod și nici pedepsite. Legiuitorul a fost cât se poate de complect în penalizarea tuturor infracțiunilor ce ating liniștea și siguranță colectivității. Răspunzând invitației „Gazetei Basarabiei“, care vrea să vie în ajutorul marelui public pentru cunoașterea noului cod penal, m’am hotărît ca în câteva articole să informez cititorii asupra dispozițiunilor mai importante din noul cod penal. Noul cod penal conține un titlu special, compus din câteva articole, care reglementează delicte contra familiei. Aceste delicte sunt: bigamia, incestul, adulterul și abandonul de familie. De asemenea s-a creiat și un delict nou „degenerarea rasei". Acest din urmă delict este săvârșit ori de câte ori un minor conviețuiește în concubinaj cu un alt minor sau chiar cu un adult. Legiuitorul nu încriminează raporturile sexuale întâmplătoare pe care le-ar putea avea un minor sub vârsta de 16 ani pentru fete și 18 ani pentru băieți, ci conviețuirea în concubinaj, adică faptul de a întreține relațiuni sexuale în mod obișnuit cu aceiași persoană, de alt sex. In delictul de degenerare a rasei părinții sau reprezentanții legali, cari înlesnesc sau aprobă asemenea legături, se pedepsesc cu închisoare până la un an și cu amendă până la 20.000 lei, iar copiii culpabili se internează într-un institut de educație corectivă pe timp de la unu până la 3 ani. O inovație fericită a noului cod penal este și delictul de abandon de familie, care este consumat ori de câte ori cineva se îndepărtează cu rea voință de la domiciliu familiei, lăsând în părăsire pe acei față de care are obligații să întreținere fie ca soț, fie ca părinte. Legiuitorul nostru nu încriminează numai părăsirea domiciliului conjugal, ci chiar îndepărtarea, adică faptul unei persoane de a nu locui cu familia sa, indiferent, dacă în mod legal păstrează domiciliul familiei. Reaua voință în acest delict consistă în aceia persoană se îndepărtează că e în mod voluntar de la domiciliul familiei, cu scopul de a nu-și mai îndeplini obligațiunile sale legale, față de familia lui. Delictul de abandon de familie, poate fi săvârșit de oricare dintre soți din munca căruia trăiește menajul și nu este săvârșit atunci când persoanele părăsite dispun de mijloacele materiale. Pe lângă forma explicată mai sus, delictul de abandon de familie este consumat și atunci când cineva se sustrage în mod voit timp de 3 luni de la plata pensiei alimentare, stabilită printr-o hotărâre judecătorească definitivă. Pedeapsa prescrisă la abandonul de familie, este închisoarea corecțională de la 3 luni, la un an. Astfel prin penalizarea delictelor mai sus descrise, legiuitorul a vrut să proteguiască familia și minorii de la orice sustragere de la obligația matrimonială și părintească. Mihail A. Mereaciî (Va urma). Pe marginea noului cod penal Delictele împotriva familiei