Gazeta Basarabiei, aprilie-iunie 1937 (Anul 3, nr. 414-486)

1937-06-10 / nr. 470

^ firniß - **' 0 îm***n S9 J “ 1 "V K^_y J fig^p^ïZg_q pagrni ^ ■ BBU cewkubat ...... ■ ■■* S 1U1MIE «IUA CEA M*RE de Volbsrâ Poland Nâsioras M. S. RECELE CAROL II Zi a minunii de reintegrare a neamului românesc în drepturile istorice. 8 Iunie este începutul veacurilor de așezare pentru totdeauna a României pe temelia existenței firești. Coloana vertebrală a ființei noastre naționale fusese ruptă, dar s-a reparat definitiv în ceasul restaurației. Stăm drepți, neșovaelnici,cu fruntea sus în bătaia furtunilor. Nu ne clătinam. Ne-am înălțat cu strălucire înaintea popoarelor Europei. La gurile Dunării, pe unde Ovidiu și-a purtat pașii, stăm noi acum stâncă de granit. Valurile vremea nu ne dărâmă. Voevozii români, păstori de neam, drepți în judecată, biruitori și-au pus hlamida lor grea de aur pe umerii Regelui Carol II. România pășește înainte. Nu e vis mersul nostru, pe drumul veacurilor, ci sănătoasă realitate. Creștem ca să fim mari, ne înmulțim puterile că să fim tari. Atâta realizează neamul nostru astăzi, cât valorează greutatea săbiei pe care o ținem în mână. Regele Carol II arată cu mâna drumul pe care trebue să calce România 1 înainte după îndemn.^ VOLBURA POIANA NASTURAȘ Ziua strajerimei , Ionic reprezintă inaugurarea unei ere noui in viața noastră națională. E un moment de renaștere care întinerește sufletul și chipul țării. In istoria neamului apare M. S" Regele Carol II, a cărui forță și inteligență pune în evidență și intr o permanentă și progresivă mișcare, toate valorile românești. In acest proces de refacere și valorificare a tuturor forțelor autohtone, M. S. Regele nu a neglijat nici ingrenioasa, dinamica valoare a tineretului. S-a netezit un făgaș de strălucire și afirmare, disciplinând și organizând sub aureola sceptrului Său regal, tinerețea țării noastre. Din aceste inalte gânduri de formare a viitorului, s-a născut marea și nobila falangă strâjerilor. S'a creat o instituție a de educație fizică și morală a tineretului, o adevărată uzini de virtuți și perspectiva luminoase. 8 Iome ne glorifică numai amintirea întoarcerii pe căile văzduhului a unui Prinț drag inimilor noastre. Ea e și ziua tinerețe a străjerimii. De la un hotar la altul al țării, stolurile de străjeri și străjarițe vor intona astăzi imnul unei tinereți care promite o generație eroică. Ziua de azi e și omagiul vibrant al copiilor țării, îndreptat spre Acela care e Marele Străjer al Neamului, spre M. S. Regele Carol II, Voevodul culturii și al tineretului. Trăiască Polonia! Șeful unui stat aliat d. Ig. Moscicki, președintele republicei polone este astăzi oaspetele M. S. Regelui Carol II și al României. De Polonia ne leagă vechi relațiuni de prietenie, pierdute in ceafa veacurilor. De la primul legământ de amiciție, datând din secolul al 14-lea și până la tratatul de alianță defensivă din 1921, istoria ambelor țări abundă de momente mărețe când Românii și Polonii au sângerat pentru independență și civilizație Astăzi, mai mult ca oricând, de o parte și de cealaltă a hotarului din Miază Noapte se contopesc aceleași indisolubile năzuințe pentru triumful dreptului și al justiției imanente. Prezența primului cetățean al Poloniei in Capitala țării noastre în ziua aniversării Restaurației capătă o semnificație de simbol pentru uniunea celor două țări în slujba păcii și a ordinei internaționale. In acord cu colectivitatea sufletului național, Basarabia românească urează distinsului oaspete Bun Venit ! și strigă cu toată sinceritatea: Trăiască Polonia! ^8H0K^U^ ^ ^ ______ CHIȘINĂU. STRADA ALEXANDRU CEL BUN Nr. 104 Director, 1T. CI» , BIROURILE: bucUrești, CALEA VICTORIEI Nr. 33-35 De la graniță și până ia Capitala Președintele Poloniei a fost primit cu entuziasm București 7. Trenul special care a sosit la 4 jumătate dimineața la frontieră, gara Grigore Ghica Vodă aducând pe președintele Republicei poloneze Moscicki și pe d. Beck, ministrul de externe, s'a îndreptat spre București oprindu-se la Cernăuți și Bacău unde s'a făcut primire oficială, trupele aflate pe peron dând onorurile. Deasemeni s'au făcut primiri oficiale și la Buzău și la Ploești. La granița București. 7. —Ia întâmpi narea înaltului oaspe au eșit în gara de frontieră Grigore Ghica Vodă d. Franasovici, ministrul comunicațiilor, reprezentantul guvernului d. general Paul Teodorescu, ministrul Poloniei d. Arcișevschi.Usdovschi consulul polon din Cernăuți, ing. Pavelescu directorul trenurilor regale. In stația Grigore Ghica Vodă s'a format un nou tren special care s'a atașat vagoanelor oaspeților-Trenul frumos împodobit cu brad și steaguri române și polone a pornit spre Cernău, care-1 avem cu Polonia este unul din cele mai importante din ansamblul relațiilor noastre externe, cari rămân difinitiv fixate în cadrul Micei înțelegeri și pe linia amiciției ferme cu Franța și Anglia. Vizita va fi un prilej de mai bună cunoaștere reciprocă din punct de vedere militar, economic, etc. Președintele Moscicki va locui în tot timpul șederei sale la București la palatul regal din calea Victoriei. Începând de azi d. a. îndată după sosirea înaltului oaspe se va înălță pe palat alături de pavilionul Suveranului, acela al președintelui Republicei. Varșovia, 7 (Rador). In legătură cu vizita lui Moscicki, ziarele subliniază calitățile strălucite ale armatei române, care n'a pierdut nici un război." Deja 1877 este foarte bine pregătită, are un comandament excelent și este condusă acum spre izbândă de marele ei comandant Regele Carol al II-lea. Din presa polona Primirea Ia gara Mogoșoaia București, 7.— Azi la ora 16 a fost primit în gara Mogoșoaia d. Moscicki președintele Republicei poloneze. La coborârea din trenul special d. Moscicki însoțit de d. Beck, ministrul de externe, a fost întâmpinat de M. S. Regele, Marele Voevod Mihai, membrii guvernului în frunte cu d. Tătărescu, Donescu, primarul municipiului Capitalei care a prezentat înaltului oaspe tradiționala pâine și sare, apoi d. general Gabriel Marinescu prefectul Capitalei, col. Urdăreanu, mareșalul curții regale și toți membrii corpului diplomatic, și înalți demnitari civili și militari. După ce d. Moscicki a trecut în revistă compania de onoare și după ce in sala de recepție a gării s'au făcut prezentările, cortegiul s'a format apoi astfel, in prima trăsură. „La Caumont“ au luat loc Suveranul și președintele Republicei poloneze, iar in cea de a doua Marele Voevod Mihai și col. Urdăreanu. Trăsurile au fost escortate de două escadroane din regimentul de gardă. D. col. Beck a luat loc in automobilul ministrului de externe Antonescu. Pe tot drumul de la gara Mogoșoaia și până la piața palatului a fost un entusiasm deosebit. Trupele din garnizoană au fost înșirate dealungul străzilor. Discuțiile diplomatice București. 7.—Capitala a pregătit o primire călduroasă președintelui Republicei poloneze, Moscicki. Discuțiile care vor urma la București vor fi desigur interesante. Tratatul pe Reconstituirea catastrofei de pe lacul dela Verbița Azi are loc înmormântarea micilor victime București. 7.—Ziarele publică largă dare de seamă asupra împrejurărilor in care s’a produs tragica nenorocire dela Plenița din Dolj, in care au murit zece copile. Eri la 10 s'a făcut reconstituirea accidentului in fața autorităților și a învățătorilor cari trebuiau să supravegheze copilele. Lacul de la Verbica, unde s-a petrecut nenorocirea, «reia și o adâncime de circa 3—8 metri. învățătorii și șoferul Marin Bita, care a condus barca ce s‘a răsturnat,’au fost aduși intre jandarmi. Azi ei vor fi înaintați parchetului. Toate cadavrele mnicelor victime au fost pescuite, iar înmormântarea se va face Marți. Ancheta a stabilit că șoferul Marin Bita era beat când a condus barca ce s'a scufundat. 7 ani de la întoarcerea Suveranului 1 HUI M Mill IBS n. s. Regele despre rolul aviației București. 7. — Eni dimineață a avut loc la aeroportul Băneasa comemorarea a șapte ani de când Regele a aterizat înapoindu-se în țară. Suveranul însoțit de Voevodul Mihai a fost primit de d. Tătărescu, generalul Paul Angelescu, Nirescu, Nistor, Victor Antonescu și Rădulescu. După serviciul religios Suveranul a conferit noile decorații ordinului „Virtutea Aeronautică“ și a primit apoi defilarea cavalerilor ordinului și trupei. Apoi Suveranul, miniștrii și suita au vizitat noile avioane de bombardament „Block 210" sosite din Franța precum și avioanele de vânătoare fabricate la „I.A.R.”. Suveranul a vizitat unul din avioanele de bombardament. La ora 12 Suveranul, Voevodul Mihai, miniștrii și suita precum și cavalerii ordinului „Virtutea Aeronautică" au participat la prânzul organizat in noul hangar. Cuvântarea Suveranului Suveranul a spus că de când era tânăr s'a preocupat de arma aviației sperând în viitorul ei strălucit. Anii au dat dreptate. Pe zi ce trece lumea vede importanța crescândă a acestei arme ca factor de răsboi și a acestor aripi ca factor de pace. Spre deosebire de celelalte arme , avionul poate sluji și pentru pace și înfrățirea popoarelor. In programul aviației noastre anul 1936 este un punct culminant. In planul de a face din aeronautică un ce independent, s'a făcut pasul decesiv și definitiv prin crearea ministerului aerului și astăzi nu fără bucurie mă gândesc că serbăm prima serbare aeronauticei sub acest nou aspect. Aviatorii pot totdeauna conta pe dragostea Suveranulupe sufletul Lui și pe convingerea Lui că sunt factor important in desvoltarea și inflorirea țării românești. Cuvântarea Suveranului a fost primită cu puternice și prelungite ovațiuni. ZILE SUD BASARABENI PRIVIND DE PE FARUL BUGAZULUI CARNAVALUL de lumini al felinarelor ODESSEI Ca să pornesc la Bugaz, m'am tocmit mult cu șoferul în piață la Cetatea Albă Am fost constrâns să-i cedez, căci nu exista altă soluție. Deși o linie ferată traversează stepa până lângă țărmul mării, circulația trenurilor e întreruptă. M'am urcat alături de șoferr, iar mașina a plecat fără nici un avânt, oftând și gemând Orașul rămânea în urma noastră, cu casele, străzile și cimitirele. Șoseaua se deschidea înainte ca o fâșie însorită. Se zăreau podgoriile dela Șaba, când automobilul s’a oprit brusc, în mijlocul șoselei. Intrigat, mă uit întrebător la șoferi. — Și-l luăm eu noi fi pe primarul de la Șaba, îmi explică el. Pe șosea aleargă să ne ajungă doi drumeți. Sunt amândoi elvețieni, iar unul dintre ei e primarul coloniei elvețiene de pe malul Nistrului. Ne continuăm goana pe șosea, virăm însă și străbatem șleahul care taie în două Șaba. E un popas duminical, printre francezi și germani. Dar după câteva minute, mașina oftează din nou pe șleahul care duce la Bugaz. In afară de nemărginirea stepei, numai perspectiva de azur a Limanului luminează priveliștea. Dar după un sfert de oră, și în priviri, Bugazul cu vitele de vară. Cerul își scutură sineala în Nistrul care se lărgește, se bifurcă și se prelungește în Marea Neagră. AL. ROBOT (Continuare in pag. III-a). GAZETA BASARABIEI CUPONDE PREMII He 19 Seria IX I Incepe să crescă In orizont Cursa cicliști spre Vadul Crișului Ulciorul de apă din care avânt Suveranul a adus in Capitala București. 7. — Se atribui un mare interes cursei cicliste a Restaurației. Concurenții care au plecat era de la Vadul Crișului, unde a aterizat avionul Regelui Carol II, când a venit in țară, au parcurs distanța de 200 km. cu o medie orară de 33 km. Cicliștii sosesc azi d. a. la Brașov și mâine la ora 10 In Capitală. Concurenții aduc cu el ulciorul de apă din care a băut Suveranul, când a coborât cu avionul la Vadul Crișului, și un mesaj din partea comisarului local al comitetului cursei, dr. Hea. 0 conferința București. 7.~ Autoritățile bisericești au interzis o conferință pentru pace a pastorului Jesequiel, anunțată pentru astăzi la sala „Dalles“. Interzisă Contrabandă de explozibile pentru Spania Paris, 7. (Rador).Un vagon încărcat cu damigene în care documentele transportului arătau că se găsesc 13 tone de ulei, a sosit de curând la gara Cerbere, urmând să treacă in Spania. Controlorii comitetului neintervenției la graniță au constatat că in damigene se găsea de fapt trinitrotoluen, un puternic explozibil. Controlorii au oprit plecarea vagonului la port Bou și au raportat comitetului de neintervenție din Londra. Vagonul cu explozibil este păzit de gardieni. 0 aniversare impresionantă București. 7.—Azi se împlinesc 20 ani de la jurământul istoric dela Iași al voluntarilor ardeleni și bucovineni înrolați în armata română pentru a lupta la realizarea idealului național. Vizita d-lui von Neurath la Beloratd Belgrad, 7. [Rador].— Von Neurath, ministrul de externe al Reichului a sosit azi dimineață în Capitala Iugoslaviei. Populația orașului i-a făcut o frumoasă primire oaspelui. Toate străzile au fost pavoazate cu steagurile celor două țări. Vizita d-lui von Neurath este socotită drept o vizită de curtoazie și urmare logică a colaborării economice dintre Iugoslavia și Germania. D.Hitler îl decorează pe d. Mussolini Berlin, 7. [Rador].—Fuhrerul a acordat d-lui Mussolini marea cruce a noului ordin german „Vulturul German" Decretul arată că distincția se acordă în numele Reichului un semn de stimă, dovadă a prieteniei și recompensă pentru marile sale merite în realizarea înțelegerii cordiale dintre cele două națiuni. BUCUREȘTI, 7. D. N. Biduiescu, subsecretar de stat la externe a plecat azi dimineață la Geneva pentru a participa la lucrările comitetului și a comisiei materiilor economic prime ,sa va lipsi din țară două săptămâni.