Gazeta Basarabiei, iulie-septembrie 1937 (Anul 3, nr. 487-566)

1937-07-22 / nr. 505

ZECE ANI DE CÂND A INTRAT IN ETERNITATE REGELE DESTINULUI ROMÂNESC Zece ani se împlinesc astăzi de la moartea Regelui Ferdinand și de la pogorîrea Lui în cripta voevodală a mănăstirii Curtea de Argeș. Sub zidurile clădite de un meșter de legendă, încă un deceniu se adaugă veacurilor. Neturburat în somnul eternității și al nemuririi, doarme Regele destinului românesc, alături de Neagoe-Voevod și Despina Doamna, alături de gloriosul Rege Carol poetă Elisabeta, și Reginasub turnuri răsucite și un calm mănăstiresc. Ier Legenda tragicului meșManoe risipește la Curtea de Argeș, orașul sfânt al pelerinajelor de azi, credință și mister deasupra unei cripte funerare unde au poposit ctitorii țării. Portretul Marelui Rege Ferdinand are proporții de frescă. Cu viața și domnia Lui se confundă însuși destinul patriei și al poporului, căci El a avut eroica misiune să poarte răsboaie urmate de victorie și reîntregire. Ca prinț moștenitor, a condus cu succes acțiunea militară în Bulgaria, intervenție care a contribuit la prestigiul nostru național. Dar campania de la 1913 nu reprezintă decât un prolog superficial la marea dramă mondială de la 1916. De peste munți și de dincolo de Prut, se auzeau în țara românească chemările inspirate ale fraților din Ardeal, Basarabia și Bucovina, ținuturi care așteptau o reabilitare istorică, o alipire la corpul de la care au fost desmembrate Marele război, după un lung convoi de suferință, molimă și pribegie, a însemnat pentru România o victorie și o realizare a unui vis milenar. După ce primul Rege Carol ne-a câștigat independența, Marele Rege Ferdinand ne-a cucerit unitatea. Au trecut zece ani și imaginea de doliu din 20 iulie 1927 n'a pierit din amintirea noastră. Țara se înfășură în zăbranie. Poporul întristat defila pe lângă catafalcul regal de la Cotroceni, aducând Augustului defunct ultimul salut de admirație și recunoștință. Timp de trei zile, revărsat într'o tăcere sau cernită, fluvii umane pe treptele de marmură ale palatului Cotrocenilor. A treia zi, afetul de tun care purta glorioasele rămășițe pământești, traversa atmosfera funebră a Capitalei. Pe străzi mulțimea zăcea sau plângea. Iar cortegiul, urmat de regi și prinți, urmat de o națiune întreagă, făcea un drum ultim și final, spre gara de Nord, unde s-a consumat scena dramatică a unei despărțiri definitive. După pogorîrea in cripta regească a mănăstirii meșterului Manole, s'au abătut peste creștetul țării vremuri grele și confuze. Epocă de încercare, de zbucium, care a durat până la întoarcerea Prințului din exil, întoarcere care încrustează pe răboj cronicăresc o fază de reclădire și renaștere, reprezintând închegarea sufletească a operei făurită de marele Rege Ferdinand, a cărui memorie o proslăvim astăzi, noi cei care formăm posteri GAZETA BASARABIEI Vă pisce Gazeta Basarabiei? Recomandați-e prietenilor Dis Nu-i așa?.. Ziarele se întrec în a publica reportaje asupra polului nord... ...Literatură specială pentru zilele de caniculă. Se vorbește despre o întregire a partidului liberal. Cum acest partid a făcut și întregirea țării, n‘ar fi surprinzător să procedeze și la propria sa întregire. Poliția Capitalei a emis mai multe circulare pentru stărpirea sgomotului. Mult zgomot pentru nimic NIOT E UN SEMN, DE DINCOLO DE VREME... S'au strecurat anii «nai câte unul In noi anul nemărginire!. Dar pe tăria zărilor se proecteazâ tot mai românești uriașă figura Regelui întregitor de țară și lărgitor de hotare. Poate că Regele Ferdinand ] a fost singurul cărmuitor de țară, în sufletul căruia, intr'un ceas cumplit s'a căscat prăpastia pierzării, atunci când Moldova era sugrumată și se zbatea pe patul morții, ca pe urmă să se înalțe din aceiași prăpastie adânca a sufletului înfăptuirea Romăniei mari pentru toate veacurile. Regele Ferdinand I și-a găsit biruința pe frontul de foc. A desbrăcat mantaua de rege și a îmbrăcat mantaua de soldat. In furtuna ghiulelelor și in iadul asalturilor ce urlau la porțile Moldovei, Ferdinand I s'a simțit sigur stând intre soldați ,mâncând cu dânșii pâinea lacrimilor și a durerilor grozave. In tranșeele de la Mărășești, când soldații murind, ridicau mâinile către Alba Iulia, mâna regească a lui Ferdinad I, ca un inger nou, flutura laolaltă lângă mâinile țăranilor soldați. Această iubire a soldaților față de regele lor, transformată in adorație și închinare, a Însemnat puterea rezistenței noastre, ca să apărăm Moldova pentru a ne cădea pradă flăcărilor revoluției rusești și morții. Un rege mare a poi viteaz, un popor iubit un poviteaz s-a închinat unui rege mare. Așa am biruit și ne-am întregit. Ferdinand I, de dincolo de vreme, arată cu degetul drumul eternității pe care România trebue să meargă. înainte pe acest drum al jertfei și iubirea frățeștii VOLBURA POIANA NaSTURaS GAZETA BASARABIEI____________________________________________________________________ VIATA LOCALA un cetățean găsit grav rănit sub un pod Un misterios caz se cercetează de către circumscripția 6-a de poliție. Noaptea trecută, sub podul No. 1 din Tăbăcaria Veche, a fost găsit în nesimțire cu coloana vertebrală ruptă, individul Ioan Mircea. Nefericitul a fost transportat la spital, unde s'a constatat că sunt puține speranțe că va scăpa cu viață. Dat fiind starea victimei nu s'a putut gravă , dacă nefericitul a căzut stabili victima unui accident, sau a fost victima unei agresiuni. IMTAMPIARI DIN CHISINAU Arestarea agresorilor din suburbia Botanica Am relatat despre sângeroasa încăierare din suburbia Botanică, a căror victime, frații Răileanu au fost internați la spital. Poliția luând toate măsurile pentru descoperirea agresorilor, a reușit în cursul nopții de ori să i aresteze. Sunt cinci bandiți ai suburbiei și anume Vasile, Ciobotarenco, Ioan Florea Coost. Puiu, Stoica Anton și Voronov Neculae. Numiții sunt vechi clienți ai poliției. înaintați parchetului, agresorii au fost deferiți instrucției, care i-a depus la închisoare. Agresiune Tinerii Iusen CuHuc și Petre Feodorov din str. Șmidt 58, certându-se cu prostituata Elisabeta Rotaru au tăbărât asupra nefericitei, maltratând-o grav. Organele poliției au fost înștiințate despre moartea subită a locuitorului Sava Munteanu din str. Petru Rareș No. 45. Cadavrul a fost transportat la morgă. Arestare A fost arestat hoțul Dimitrie Coroianu, care acum două zile a jefuit la hotelul "Basarabia Nouă" din str. Tighinei, pe comerciantul Sender Bolotbîi din Duboșari. Moarte sixtă Un cartier sub teroarea unui câine turbat Locuitorii străzii H. Rădulescu, au trecut ori după masă prin câteva clipe de spaimă. Nu se știe de unde a apărut deodată un uriaș câine ciobănesc, care prezenta semne de turbare. Câinele, cu spuma la gură, a mușcat pe toți câinii cartierului, aruncăndu-se și asupra trecătorilor. Astfel a fost mușcată d-na Chilina Saschi din str. Ec. Teodoroiu 12. In cele din urmă, câinele a apucat pe drumul cimitirului ortodox și a dispărut. Serviciul sanitar a luat măsuri urgente ca toți câinii din cartier să fie supuși vaccinărilor spre a evita o eventuală turbare a lor. Doctor Cleiderman specializat la Viena in boli genito-urinare, femei venerice, de piele, impotenta. Diatermie și electroterapie Consultațiile 8—12 și 6 — 9 Str. G-l Broșteanu (Cupecescaia) No. 52 colț cu Mihai Eminescu 1 Dugăi un joc a fost Snortul Siiif a unit „Sporting“ cu 1-0 (1-0) Mult așteptata nară intre Sportul partidă diviziaStudențesc și Sporting, disputată pe stadionul sportiv „Regele Ferdinand“ din localitate s’a soldat cu victoria echipei bucureștene la prin punctul marcat de scorul 1—0, Voicu în minutul 34, după un joc de factură mediocră. Ambele echipe au jucat la fel de slab și aceasta datorită nervozității de care au fost stăpâniți cei 22 jucători. Scorul nu este realzultat nedecis al oglindi iar un refidel fazele matchului. Jocul In primele 23 minute jocul se meține la centru. Din ce în ce nervozitatea cuprinde tot mai mult jucătorii și jocul devine brutal. Acțiuni răzlețe de ambele părți sunt respinse de cele două apărări care excelează. In minutul 34 la o eșire pe dreapta a lui Marinescu, balonul ajunge la Voicu care marchează. Studenții nu mai insistă și caută numai să mențină rezultatul. De acest fapt profită Sportingul și atacă. Insă toate acțiunile sunt stricate de Anton care caută mai mult picioarele adversarilor decât balonul. Repriza secundă aparține Sportingului, Insă din cauza slăbiciunei exasperante a Înaintării, sporul nu poate modificat. Spre jocul degenerează din cauza sfârșit brutalităților excesive și jocul se termină cu victoria Sportului Studențesc. Cum au jucat La Sporting, Draganov a apărat frumos, goalul primit fiind imparabil. Tcacenco și Gheorghiu s'au comportat excelent. Cearughin, cel mai bun jucător al localnicilor a anihilat complect ce internaționalul Gică Popescu. Șabatin depășit de adversarul său direct n'a reușit nici un moment să facă față postului încredințat, Cravcenco foarte activ egal de bun tn apărare și atac. La înaintare singurul care a jucat Belousov. Restul e catastrofă. Dela Sportul Studențesc evidențiat. Duce—cel mai bun sau jucător pe teren, Tache, Drăgan, Titi Dumitrescu și Voicu, Gică Popescu slab. Arbitrajul d-lui Chialu (Timișoara) (in afară de câteva scăpări mici care nu au influențat cu nimic asupra rezultatului bun. Atragem atenția d-lui de poliție că atribuțiunile chestor poliției pe terenul de sport sunt Poliția urmează a interveni limitate, numai în cazuri când va cere comisarul sportiv al terenului. Nu e admis ca poliția să interzică spectatorilor să manifesteze pentru una din echipele ce joacă, lucru admis in toate centrele sportive din țară și străinătate. Deasemenea nu înțelegem modul grosolan cu care publicul este evacuat de pe teren la terminarea matchului acel public care prin cei 40 lei ce le plătește pentru biletul de intrare, este singurul susținător al sportului. Așteptăm luarea de măsuri altfel riscăm ca sportul cu balonul rotund care luase un avânt atât de frumos, sa ajungă iarăși acolo de unde am pornit, iar matchurile să se desputemn prezența poliției a oficiliatății sportive, : Doctor I.Pincevschi Boli interne §1 de copil Consult 8—10 și 4—7 Str. Gen. Rudeanu 24 (Iașilor] intre str. Alexandru cel Bun și Șmidt. Eri, în zorii zilei, sergentul Șvet Ioan, care trecea prin bariera Sculeni, a făcut o descoperire lugubră. ÎNTREBUINȚAȚI săpunurile MEDICINALE Dr.DAST ACESTE SĂPUNURI SUNT REZULTATUL EXPERIENȚELOR DE LABORATOR ȘI A PRACTICEI DE ZECI DE ANI. Numai după ce succesul s’a dovedit deplin, acest săpun a fost pus in vânzare.redusele or. DAST sunt s Spun captivître regeneratorul ideal al părulului, el OPREȘTE raderea și suprimă mă greata l. Săpun de Sulf Sulf Qudron Boras Cantor-Oxigen Borax Lanolin de Cremă Solidificată Gudron RE LA FARMACII SI DROGHERII In dreptul casei cu No. 45, în apropiere de cimitirul evreesc, sergentul a observat un corp negru care atârna de ramura unui salcâm. Apropiindu-se, a dat peste cadavrul unui necunoscut, strangulat cu o centură. Gardianul a tăiat centura și a anunțat poliția. La fața locului a sosit d. comisar Ergin, care a început cercetările. Asupra cadavrului nu s'a găsit nici un act după care să poată fi identificat. io Deși aparențele arată că e sinucidere, poliția însă, presupune că la mijloc e crimă. Se bănuiește că victima ar fi fost jefuită de bandit, care omorându-l și pentru a deruta cercetările poliției, l-au spânzurat spre a simula o sinucidere. Cercetările se fac în această direcție. Cadavrul necunoscutului a fost transportat la morgă. Abonatind la Harul nostru 1. 1 8.76.5. DEV Crimă sau sinuciderfet 1 [Emu misterios descoperit in apropierea cimitirului ortodox SUAiiino Liatalii« Două Expoziții Vaporaș pe la« Orașul piticilor »». REDUCERE C.F.R. Reduceri Teatre, Hoteluri Restaurante Toate magazinele par Nu există un porgaliv mai placuit și mai sigur, Kt, AMi n Transferări în învățământul primar din Basarabia Ministerul educației naționale a aprobat următoarele transferări în corpul învățătorilor din școlile primare din Basarabia, pe ziua de 1 Septembrie. Jud. Hotin Chișlaru Petre dela Stăuceni la Berestea p. 1. Vulpe Serghe de la Levinți p. 5 la Caracușeni p. 5, Biberi Valentina dela Nepilauti p.2 la Chelmenți p. 5, Crocos Zenovia dela Marcauți p. 2 la Marcăuți fete p. 2, Bejan Elisabeta dela Lomancioet p. 2 la Mihăileanca p. 2 Svirea Irimiadală Tarasanți P. î la Sepilești p. Ș, GhiCM $«vi delà Dolineni p. 1 la Nistoaea p. 1, Jitariu Iaoob delà Serbiceni p. 3 la Caracușeni p. 3, Ciobanu Andrei dela Balasinești p. 3 la Petrerita p. 5, Mironic Ion dela Sebutinti p. 5, MirOnac Ion dela Sebutinti p. 3 la Resteo-Atachi p. 4, C-tin Artin dela Rângaci-Neni p. 1 la Colincăuți p.5, Morariu Alexandru dela Mendicauți p. 3 la Edinti No. 3 p. 4, Negrea Petre dela Lancăuți p. 1 la Trebisăuți p. 6, Anichitei Alexei dela Costiceni p. 4 la Vancicăuți p. 6, Palamarciuc D tru dela Coteala p. 3 la Chișla Zamjieva p. 6, Navmie Vladimir dela Bârlădeni p. 3 la Paladia p. 4, Melnic Anatolie dela Varticăuți Sus p. 1 , Răogaci Noul p- 1, Birman Dumitru « U ?»vol Ii p. 4 la Dolineni p. 1, Coval Vasile dela Pășcăuți p. 3 la Zarojani No. 1 p. 4, Pasat Timofei dela Stânilești p. 3 la Balasinești p. 3, Miller Petru dela Vornovița p. 1 la Stăuceni p. 1, Costețchi Alex, de la Baranovca p. 1 la Văscăuți No. 1 p. 2, Macovschi Ana dela Târnava p. 3, la Edinți No. 4 p. 4, Alupii Andrei dela Mămăliga p. 2 la Vancicăuți p. 1, Babil Olimp dela Edinți No. 2 p. 3 la Edinți No. 1 p. 2, Macovschi Gh. dela Rotunda p. 1 la Edinți No. 1 p. 1, Cozma Filip dela Belăuți p. 3 la Sânger p. 1, Guțu Mihail dela Burdiug p. 1 la Balasinești p. 4, Sveton dela Climâncăuți la Burdiuc p 1, Lupașcu Vasile dala Grușevica P. 3 la Grimmsinți p. 4, Rădița A. delà Tabani p. 4 la Larga No. 2 p. 1, Grosu Elena delà Simionești Tighina la Bulboaca p.4, Babin Neonila delà Coteala p. 2 la Larga No. 2 p, delà Văscăuti No. Melniciuc Lidia 2 p. 1 la Coteala p. 2, Vapirovscbi Ion delà Ediniți No. 1 p. 1 la Edinți No. 2 p. 3, Costețohi Ana delà Barancova p. 1 la Vâsoăuți 1, Zavițchi Eupidifor delà No. 2 p. nov Iar p. 1 la Româneăuți Polivar>. 3, Zavițchi lulia delà Seliștea p. 3 la Româneăuți p. 2, Anichitei Alexandru delà Caracușeni p. 2 la Vaneicăuți p. 2, Tihonoiue EÜsabeta delà La iți Tighina la Caracușeni p. 2. Vacaru loan delà Grubna p- 3 la Vancicăuți Ocni(a p 1, Bucatca Vasile delà Barnora p. 1 la Lencauli p. 4, Salier Olga delà Voloșcoro p. 2 la Secureni fete p. 2 la Se surent fete p. 5, Bacinschi Claudia delà Voloșcoro p. 3 la Covalciu p. 3, Comborovici loan delà Mierlari-Ufov la Șișcauți p. 1, Gavrilescu Paula delà Tabani la Drepcăuți p. 6, Teacl Ion delà HtUhor» 4« lot 1» T«b»ni p, 3. Jud. Cahul Boșneag Ion dela Colibași Cahul la Cahul Nr. 1 m. p. 2, Arnăutoiu Marin dela Mircești Putna la Cahul No. 3 m p. 2, Stroie Marin dela Bauroi la Baimaclia b. p. 4 Diaconescu Cleopatra dela Albota Cahul la Colibași m. p. 8, Diaconescu C-tin dela Albota Cahul la Colibași m. p. 5, Știrbu Gr. de la Crihana Vâlcov, la Colibași m. p. 5, Bâra Cristea dela Sănățeni Orhei la Ciubei m. p. 3, Susu Ana dela Toceni la Filipeni m. p. 5, Roșea Nicolae dela Bașalma Cahul la Borogeni șc. Nr. 2 p. 3 m., Terzi Gheorghe de la Mingir la Găvănoasa Nr. 2 m. p. 3, Antohi Marchită Cotoranu dela Vișinești la Cociuna m. p. 5, Verdeș Gheorghe dela Beștemac la Orac Cedâr m. p. 1; Stan Andrei dela Carbalia la Moscovei Const. m. p. 3; Podască Zoica dela Măstăceni <Covurlui la Beștemae m. p. 2; Hordilă C-tin dela Sadâc Cahul la Taraclia p. 3; Șeitan Radu dela Hănășenii Noi Nicolaești la Văleni m. p. 3; JMpeiim* Teodor dela Vieni la Brânza p. 3; Ionescu Sofia dela Larga Veche la Chirutnea nr. 2 m. p. 2; Vrabie Gavrilă dela Cârja Tutova a Iargara m. p. 3; Gheorpec Olga dela Butenac la Hanașenii Noi m. p. 2; Gheorpec Ion dela Orac Ceadar la Hănășenii Noi Nicolaești m. p. 1; Școli de copii mici urbane și rurale: Cicopol Despina delà Fundu Sărățiea la or. Cahul gr. nr. 3; Lupescu Elena delà Corod Tecuci la or. Cahul gr. nr. 4; fsbăsesou Ioana delà Pirliu Durostor la Trifești Moscovita; Arnàutu Tamara delà Bauroi la Congaz. Jud. Ismail Nicoiae Mavromatis delà Muravleanca la tir. 5 băieți p. 2; Florea Rosetti delà Copana Balcà la Ismail b. nr. 5 p. 4; Trofon Tomov delà Doluchioi la Ismail sub. Poidova p. 2; Alex. Gladcov delà Tabacu la Bolgrad nr. 1 p. băieți; Nicoiae Dogaru delà Piavni 4 Tighina la Bolgrad nr. 2 b. p. 2; Ion Chircev delà Bolgrad nr. 1 la Boltfrod or, 4 p. 1} Cleopatra Doi-